» ناهنجاری های فک » ناهنجاری فک کلاس ۳ چیست؟ شرح کامل علت بروز، درمان و انواع
ناهنجاری فک کلاس 3
ناهنجاری های فک

ناهنجاری فک کلاس ۳ چیست؟ شرح کامل علت بروز، درمان و انواع

آبان 9, 1402 240177

ناهنجاری فک کلاس ۳ در واقع رشد فک همواره آرام و تدریجی است. ولی در بعضی کودکان رشد فک دچار مشکل می شود و فک بالا یا فک پایین رشد نا متعارفی (کم یا زیاد) دارند. یا در بعضی کودکان هر دو فک با هم دچار رشد غیر طبیعی می شوند.

این رشد ناموزون باعث ایجاد ناهنجاری های فکی می شود. یکی از مشکلاتی که رشد غیرنرمال فک ایجاد میکند، بهم ریختگی دندان و مشکل در غذا خوردن و صحبت کردن کودک است. ناهنجاری فکی ممکن است خفیف باشد که اغلب با ارتودنسی اصلاح می شوند و یا شدید باشند که نیاز به جراحی فک دارند.

ناهنجاری فک

یکی از ناهنجاری های فک، ناهنجاری فکی کلاس ۳ است. این ناهنجاری فک، کمتر از ناهنجاری های فکی دیگر (مثل انحراف فک و جلو بودن فک بالا) اتفاق می افتد.
در این ناهنجاری دندان های پایین شخص جلوتر از حالت نرمال است. به بیان دیگر فک ها درست در جای خود قرار نگرفته اند. یا فک پایین جلوتر است یا فک بالا عقب تر است یا اینکه ترکیبی از این دو مورد اتفاق افتاده است.

بخوانید  انحراف فک

جلو بودن فک پایین، علاوه بر تاثیر بر زیبایی شخص، مشکلاتی در جویدن غذا و سلامتی دهان و دندان شخص هم ایجاد می شود. در این مقاله قصد داریم ناهنجاری فک کلاس ۳ را شرح دهیم و درمان جلو بودن فک پایین را بررسی کنیم.

انواع ناهنجاری فک کلاس ۳

بدشکلی های فک کلاس ۳ به دو نوع کلی تقسیم می شوند. در نوع اول که بدشکلی فک بالا کلاس ۳ یا شبه کلاس ۳ نامیده می شود، متخصص ارتودنسی می تواند با فشار دست، فک را به موقعیت صحیح بازگرداند.

انواع ناهنجاری فک کلاس 3
اگرچه این مشکل بهتر است به موقع تشخیص داده شود و به موقع درمان شود، اما بدون جراحی و با درمان ارتودنسی قابل حل است. پیگیری درمان تا رسیدن به نتیجه مطلوب در این نوع اختلالات بسیار مهم است. درمان ناقص می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

ناهنجاری های کلاس ۳ فک بالا به دلیل ناهنجاری فک پایین، فک بالا یا هر دو، اغلب به درمان پیچیده تری نیاز دارند. در این بدشکلی، ارتودنتیست نمی تواند با فشار دست، فک را به موقعیت صحیح بازگرداند. این نوع تغییر شکل ممکن است به درمان جراحی همراه با درمان ارتودنسی نیاز داشته باشد.

بخوانید  چگونه چسب دندان بسازیم؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم دلیل جلو بودن فک پایین، رشد بیش از حد نرمال آن است. تشخیص جلو بدون فک پایین در نیمرخ شخص کاملا مشهود است چون اشخاصی که دچار ناهنجاری فکی کلاس ۳ هستند دارای نیمرخ مقعری (تو رفته) هستند.

درمان جلو بودن فک پایین بدون جراحی

برای تشخیص نحوه اصلاح جلو بودن فک، مواردی همچون سن بیمار و شدت ناهنجاری دخیل هستند. چنانچه زود و در سنین کودکی متوجه این ناهنجاری فکی شوید و به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، تنها با ارتودنسی مشکل برطرف می شود. به همین دلیل در اکثر مواقع درمان جلو بودن فک پایین در کودکان بدون نیاز به جراحی انجام می شود. در واقع سن رشد کودک پروسه درمان ناهنجاری فک را تسهیل و تسریع می کند.

تجهیزات دندانی مختلفی برای این کار استفاده می شوند که در ادامه به سه مورد آن اشاره میکنیم:

  1. هدگیر کششی معکوس: از این وسیله شب استفاده می کنند و برای رشد فک بالا است.
  2. وسیع کننده آرواره: که در سقف دهان گذاشته می شود و قابلیت تنظیم دارد. کلید کوچکی در این وسیله تعبیه شده است که کمک میکند تا آن را کم کم گشاد و باز کرد.
  3. چین کپ (چانه بند): باعث جلوگیری رشد بیش از اندازه فک پایین می شود.
بخوانید  قیمت دندانپزشکی و ارتودنسی و کشیدن دندان 1402

براکت، سیم‌های قوس‌دار و سیم‌های دندانی از جمله دیگر تجهیزات دندانپزشکی است که برای اصلاح جلو بودن فک پایین کودکان استفاده می شود.
اگر دیر متوجه این ناهنجاری فکی شوید یا در سنین بالاتر به کیلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، ممکن است تنها با ارتودنسی مشکل حل نشود و نیاز به جراحی هم باشد.

علت بروز ناهنجـاری فك کلاس ۳

ناهنجـاری فك کلاس ۳ ، می تواند ناشی از یکی از موارد زیر باشد :

  • ژنتیک
  • قومیت
  • عوامل محیطی و عادات نادرست

درمان ناهنجاری فک کلاس ۳

این بیماری در سنین پایین با ارتودنسی قابل درمان است، اما با رشد و تکامل بیمار، درمان ارتودنسی به تنهایی کافی نیست و در اکثر موارد نیاز به جراحی است.

شدت مشکل نیز بر درمان تأثیر می گذارد. کدام ناحیه از دندان، استخوان یا هر دو و ناحیه اصلی درگیر در فک بالا، پایین یا هر دو، درمان را متفاوت می کند.

اگر این ناهماهنگی به دلیل کوچکی فک بالا باشد و سن بیمار زیاد نباشد، دستگاه های ارتودنسی خارج دهانی می توانند به خوبی آن را درمان کنند. دستگاه های خارج دهانی که ممکن است برای درمان این ناهنجاری استفاده شوند، ماسک صورت و فنجان معکوس چانه نامیده می شوند. دستگاه‌های کوچک‌تر داخل دهانی نیز با استفاده از تکنیک‌های جدیدتر، نقایص فک بالایی را از بین می‌برند.

بخوانید  برای در رفتگی فک به چه دکتری مراجعه کنیم؟

همانطور که گفتیم وقتی فردی با این ناهنجاری بزرگ شود علاوه بر ارتودنسی نیاز به جراحی نیز خواهد داشت.

البته باید توجه داشت که اگر بدشکلی کلاس ۳ به دلیل بزرگی فک پایین باشد، در هر سنی با ارتودنسی قابل درمان نیست و باید جراحی انجام شود.

گاهی اوقات این مشکل می تواند ناشی از جابجایی دندان ها در حین کوپلینگ باشد و با اصلاح شکل دندان ها مشکل را حل کند، اما تشخیص اشتباه و درمان نادرست می تواند منجر به اندازه واقعی عیب شود. به همین دلیل انتخاب متخصص ارتودنسی برای تشخیص صحیح و روش درمانی مناسب ضروری است.

نتیجه گیری

جراحی فک (ارتوسرجری) اغلب برای درمان این مشکل ضروری است که از دوران کودکی شروع می شود. درمان های پیشگیرانه را می توان از همان دوران کودکی انجام داد و گاهی اوقات درمان ضروری است.
گاهی اوقات درمان تیمی چندتخصصی ضروری خواهد بود، اما در موارد پیچیده تر، همکاری خوب بین جراح و متخصص ارتودنسی کافی است.
بسیاری از مشکلات این گروه از ناهنجاری ها را می توان تنها با مهارت و مهارت یک متخصص ارتودنسی ماهر درمان کرد!

بخوانید  برای دررفتگی و درد فک به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×