» ارتودنسی » دستگاه فانکشنال ارتودنسی
دستگاه فانکشنال ارتودنسی
ارتودنسی

دستگاه فانکشنال ارتودنسی

آذر 19, 1402 190171

برای برطرف کردن انحرافات فک و دهان از ارتودنسی استفاده می کنند. یکی از روش های ارتودنسی که در کودکان و نوجوانان بیشترین کاربرد را دارد، دستگاه فانکشنال ارتودنسی است که برای بر طرف کردن اختلالات فکی کلاس دو استفاده می شود و به طور کلی این دستگاه دو نوع ثابت و متحرک دارد که بسته به نوع مشکل بیمار از مناسب ترین دستگاه استفاده می کنند.

یکی از مسائل متداول در حوزه ارتودنسی، نامنظمی دندان‌ها است. اما در علاوه بر این، برخی مشکلات دیگر نیز وجود دارند که به آن‌ها به عنوان مشکلات ارتودپدی فکی اطلاق می‌شود. این نوع مشکلات، ناشی از ناهنجاری‌های رشدی در فک بالا یا پایین هستند. به عبارت دیگر، رشد نامناسب یکی از فک‌ها یا کندی در رشد آن، عاملی است که این مشکلات را ایجاد می‌کند.

درمان این نوع مشکلات در حوزه ارتودنسی، استفاده از دستگاه‌های فانکشنال و درمان‌های هدایت رشد فک‌ها می‌باشد. دستگاه‌های فانکشنال به منظور اصلاح ناهنجاری‌های رشدی و فانکشنال فک‌ها استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها در کنار معالجه نامنظمی دندان‌ها، به رشد صحیح فک‌ها کمک می‌کنند و به اصلاح تعادل بین فک‌ها و دندان‌ها می‌پردازند.

بخوانید  ارتودنسی ثابت چیست؟

اگر می‌خواهید در مورد ارتودنسی فانکشنال بیشتر بدانید، می‌توانید مقاله را ادامه دهید. با خواندن ادامه مقاله، با مفاهیم و کاربردهای ارتودنسی فانکشنال به طور کامل آشنا خواهید شد.

صاف شدن دندان با ارتودنسی

 

روش دستگاه فانکشنال ارتودنسی چیست؟

دستگاه فانکشنال ارتودنسی نوعی ابزار ارتودنسی است که صرفا برای اصلاح ناهنجاری فک استفاده می‌شوند و خبری از جابجایی دندان‌ها نیست. دستگاه فانکشنال باعث می شود رشد فک پایین در اثر تحریک بیشتر شود و همچنین مانع رشد فک بالا می شود. در ناهنجاری فکی کلاس دو دندان های بالا جلو تر از دندان های پایین قرار دارد در نتیجه با دستگاه فانکشنال و فشار وارد شده به بافت های نرم فک سبب جلو آمدن دندان های پایین می شود.

اصلاح ناهنجاری کلاس ۲ و ۳ اسکلتال یا اسکلتی-فکی، از جمله کاربردهای اصلی ارتودنسی فانکشنال است. در این روش، از دستگاه‌های ثابت یا متحرکی استفاده می‌شود که به طور خاص برای درمان و اصلاح ناهنجاری های کلاس ۲ و ۳ اسکلتال یا اسکلتی-فکی در بیماران، به ویژه کودکان، طراحی شده‌اند.

ناهنجاری کلاس ۲ به مواردی اشاره دارد که در آن فک پایین بیمار به صورت عقب‌تری نسبت به فک بالا قرار دارد. به عبارت دیگر، در افرادی که این نوع ناهنجاری را دارند، فک پایینشان به طور قابل توجهی عقب‌تر از فک بالا قرار می‌گیرد.

بخوانید  ارتودنسی با روش دیمون

انواع دستگاه فانکشنال

در ابتدای امر دستگاه های فانکشنال به صورت یک تکه پلاستکی حجیم طراحی شده بود که وقتی درون دهان قرار می گرفت تکلم را دچار مشکل می کرد. اما امروزه برخی از دستگاه های فانکشنال به صورت مجزا و فلزی هستند که هرکدام به صورت جداگانه در قسمت بالایی دندان و قسمت پایینی دندان ها قرار می گیرند، که مقداری از مشکل تکلم را می کاهد.

دستگاه فانکشنال به دو گروه ثابت و متحرک دسته بندی می شوند.

دستگاه فانکشنال ثابت

دستگاه فانکشنال ثابت مشکل عقب بودن فک پایین و نیز شلوغی و نا مرتب بودن دندان ها را بر طرف می سازد. با استفاده از این نوع دستگاه، فکی متناسب با دندان های مرتب را خواهید داشت و همچنین مشکل باز و بسته کردن فک را ندارید.

دستگاه فانکشنال متحرک

دستگاه فانکشنال متحرک دارای دو بخش است و مشکل عقب بودن فک پایین را بر طرف می سازد. این دستگاه به دلیل دو تکه بودن و قرار گرفتن مجزای آن ها بر روی فک بالا و فک پایین، تویین بلاک نامیده می شوند.

بهترین سن برای ارتودنسی

بهترین زمان برای ارتودنسی فانکشنال

درمان اختلال کلاس ۲ در کودکان و نوجوانان بیشترین کاربرد را دارد. اما دقت داشته باشید که بهترین زمان که بازده خوبی را می دهد یک سال قبل از بلوغ جنسی است. به طور میانگین خانوم ها بین ۱۰ تا ۱۱ سالگی و در آقایان بین ۱۱ تا ۱۲ سالگی بهترین زمان درمان فانکشنال است.

بخوانید  اصول و روش های کاربردی ارتودنسی دندان: راهی به سوی لبخندی زیبا و سالم

بهترین سن درمان فانکشنال در دختران و پسران: تأثیر جنسیت بر زمان درمان مشکلات فکی

ارتودنسی فانکشنال یک روش درمانی است که برای اصلاح ناهنجاری‌های فکی در دختران و پسران استفاده می‌شود. با این حال، بهترین سن برای درمان ممکن است بین جنسیت‌های مختلف متفاوت باشد.

اگر فرزند شما دارای مشکل جلوزدگی فک پایین باشد، بهترین سن برای آغاز درمان حدود ۷ تا ۸ سالگی است. در این دوره، سیستم فکی کودک هنوز در فرآیند رشد قرار دارد و با استفاده از دستگاه‌های فانکشنال، می‌توان بهبودی مطلوبی در تعادل فکی و دندانی ایجاد کرد.

اما اگر مشکل عقب ماندن فک پایین در دختر یا پسر شما وجود داشته باشد، زمان درمان مناسب می‌تواند به تفاوت جنسیتی بستگی داشته باشد. برای مشخص کردن بهترین زمان درمان، نیاز به ارزیابی دقیق توسط متخصص ارتودنسی وجود دارد. این ارزیابی شامل بررسی سن، رشد و توسعه فکی و دندانی، وضعیت ارتودنتیکی و عوامل دیگر مرتبط است.

در نهایت، برای تعیین بهترین سن درمان فانکشنال در دختران و پسران، همکاری و مشاوره با یک ارتودنتیست حرفه‌ای ضروری است. این تخصصیتان به شما کمک خواهد کرد تا زمان مناسب را برای آغاز درمان تعیین کنید و به بهترین نتیجه ممکن برسید.

بخوانید  مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی و کامپوزیت

خیلی ها این سوال را می پرسند که آیا همیشه درمان فانکشنال موفقیت آمیز بوده است یا خیر؟

توجه داشته باشید که اگر در زمان قبل از بلوغ مراجعه کنید بهترین نتیجه را می گیرید. اما اگر نتیجه مطلوبی دریافت نکردید می توانید از یکی از روش های زیر برای درمان مشکل خود استفاده کنید:
• هدگیر
• کشیدن دندان
• جراحی فک

طول درمان با دستگاه فانکشنال چقدر است؟

مدت زمان استفاده از دستگاه فانکشنال در طول روز به طور تمام وقت است بجز زمان غذا خوردن و مسواک زدن. هرچقدر شما در طول روز از دستگاه فانکشنال بیشتر استفاده کنید زود تر به نتیجه مطلوب خواهید رسید. با این حال باز هم باید با پزشک متخصص خود در این باره مشورت های لازم را انجام دهید.
با توجه به میزان شدن مشکل بیمار طول درمان متفاوت است اما به طور میانگین حدود ۹ تا ۱۲ ماه باید از این دستگاه استفاده کنید و بعد از مراجعه به پزشک فقط باید شب ها دستگاه را درون دهان خود قرار دهید. سپس وارد فاز دوم درمان می شوید که بلافاصله باید از بریس های فلزی استفاده کنید.

بخوانید  ارتودنسی متحرک چیست؟

مزایا و معیاب استفاده از ابزار ارتودنسی فانکشنال

به دلیل اینکه دستگاه فانکشنال ارتودنسی، موجب رشد و تحریک فک پایین می شود در نتیجه انواع مختلفی از مشکلات را بر طرف می کند و برای کسایی که به فک پایین کوچک مبتلا هستند بسیار مناسب تر است.اما متاسفانه به دلیل جاگذاری سخت دستگاه احتمال شکسته شدن آن وجود دارد. همچنین بالا بودن هزینه فانکشنال برای خیلی از افراد مقرون به صرفه نیست. استفاده از ابزار فانکشنال ارتودنسی تنها در زمان رشد اسکلتی نتیجه مطلوبی را در پی خواهد داشت.
برای داشتن نتیجه مناسب باید حداقل در روز ۱۲ ساعت از دستگاه فانکشنال استفاده نمایید. که این امر موجب نارضایتی و عدم همکاری بیمار می گردد.

هزینه درمان با دستگاه فانکشنال ارتودنسی چقدر است؟

دستگاه فانکشنال ارتودنسی به دلیل اینکه متناسب با فک و دهان شما طراحی شده اند هزینه بالاتری دارند، همچنین تعداد جلسات مراجعه به پزشک متخصص در افزایش هزینه ها نقش موثری دارد.
برای برطرف کردن انحراف فکی کلاس ۲ و۳ اگر در زمان معیین درمان کنید حتما به نتیجه مطلوبی دست پیدا می‌کنید اما حتما باید تحت نظر پزشک متخصص ارتودنسی درمان خود را تکمیل کنید.

بخوانید  روش خانگی برای صاف شدن دندان های کج و علت آن

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×