» دندانپزشکی » آیا دندانپزشکی در زمان بارداری مضر است؟
آیا دندانپزشکی در زمان بارداری مضر است؟
دندانپزشکی - مقالات

آیا دندانپزشکی در زمان بارداری مضر است؟

بهمن 9, 1402 170305

دندانپزشکی در دوران بارداری یک چالش پیش روی مادران باردار است. بارداری بر روی دندان ها تاثیر منفی می گذارد اگر قصد بارداری دارید حتما از قبل معاینات دهان و دندان را انجام دهید. اگر در دوران بارداری دهان و دندان دچار عفونت شود پروسه ی درمان مشکل می شود و امکان انتقال عفونت به جنین بیشتر می شود. درمان های ساده را می توان در سه ماهه دوم بارداری انجام داد اما دندانپزشکی در هفته دوم بارداری و در کل دندانپزشکی در سه ماهه اول بارداری ممنوع است.

عصب کشی دندان در هفته های ابتدایی بارداری

عصب کشی دندان در هفته های ابتدایی بارداری اصلا انجام نمی شود. زمانی که پوسیدگی به عصب دندان می رسد با درد بارداری همراه است. تحمل درد در بارداری اصلا توصیه نمی شود و لازم است که درد در هر مرحله ای بارداری که باشد کنترل شود. دندانپزشکی در هفته چهارم بارداری می تواند تنها با داروهای مجازی برای تسکین درد همراه باشد. از آنجا که برای عصب کشی از اشعه ایکس استفاده می شود پس عصب کشی دندان در هفته های ابتدایی بارداری به سه ماهه دوم بارداری موکول می شود.

بخوانید  درمان ریشه‌ دندان

نحوه دندانپزشکی در زمان بارداری

دندانپزشکی در بارداری بسیار مهم است و اصلا نباید نادیده گرفته شود. اگز زنان باردار قبل از بارداری دارای عفونت و پوسیدگی دندان باشند ممکن است با بارداری وضع وخیم تر شود و پوسیدگی بیشتر شود. برای بدتر نشدن وخامت دندان ها معاینات دندان در زنان باردار و در مراکز دندانپزشکی انجام می شود.

مضرات عصب کشی در دوران بارداری

دندانپزشکی در دوران بارداری بخصوص ترمیم و پر کردن دندان ها یک عمل خطرناک است. چون بی حسی هایی که برای انجام دندانپزشکی به کار گرفته می شود برای سلامت جنین مضر است. اگر مادران باردار در وضعیت بحرانی قرار داشته باشند از بی حسی های ضعیف تر استفاده می کنند.

چون در ترکیبات مواد پر کننده از جیوه استفاده می شود و جیوه در بارداری خطرناک است پس بهتر است عمل پر کردن و کشیدن دندان به بعد از بارداری موکول شود و برای درمان آبسه دندان در بارداری یا پوسیدگی های شدید از داروهای مجاز استفاده شود و بهداشت دهان و دندان بیشتر از قبل رعایت شود تا بتوان تا پایان بارداری از پوسیدگی بیشتر پیشگیری کرد.

بخوانید  لمینت دندان چیست و آیا لمینت دندان ترمیم دارد؟

دندانپزشکی در کدام ماه از بارداری باید انجام شود؟

بهترین زمان دندانپزشکی در بارداری سه ماهه دوم بارداری است. دندانپزشکی در سه ماهه اول بارداری به دلیل اینکه جنین در حال رشد است و ممکن است عفونت ها و داروها بر روی آن تاثیر بگذارد اصلا توصیه نمی شود.

درمان آبسه دندان در بارداری

یک از دلایل مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری به دلیل آبسه دندان است. آبسه ممکن است به دلیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا پریودنتال و یا دندان ترک خورده یا شکسته به وجود بیاید. برای درمان این عفونت معمولا با توجه به سن بارداری از داروهای مناسب استفاده می شود. رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن مداوم می تواند خطر ابتلا به آبسه را کمتر کند.

داروهای مورد نیاز برای عفونت دندان در بارداری

دندانپزشکی در دوران بارداری ممکن است با دارو درمانی کنترل شود. در بارداری برای درمان عفونت از آنتی بیوتیک های گروه B به تجویز پزشک استفاده می شود. سفیکسیم برای عفونت دندان در بارداری به تجویز پزشک داده می شود. دوز مصرفی این دارو با توجه به سن بارداری و میزان عفونت توسط پزشک تعیین می شود.

بخوانید  چه زمانی بعد از کشیدن دندان میتوان سیگار کشید ؟

آموکسی سیلین برای درمان عفونت در بارداری در بیشتر مواقع تجویز می شود. این دارو در دسته A قرار دارد و با مصرف آن عفونت دندان کنترل می شود و خطری جنین و مادر را تهدید نمی کند البته بهتر است حتما با تجویز پزشک مصرف شود. در سایت دندانلند مقالات و دانستنی های زیادی برای افزایش اطلاعات مادران وجود دارد.

درمان عفونت دندان در بارداری با طب سنتی

خطرات عفونت دندان در بارداری به حدی مهم هستند که باعث شده دندانپزشکی در دوران بارداری به یک مسئله جدی تبدیل شود. شاید نتوان از اقدامات مهمی همچون عصب کشی و پرکردن دندان استفاده کرد اما درمان عفونت ریشه دندان در بارداری با استفاده از درمان های دارویی موثر است. با توجه به منشاء عفونت می توان از درمان های طب سنتی استفاده کرد.

معمولا درمان های سنتی برای کاهش عوارض عفونت در بارداری به کار گرفته می شوند. مسواک زدن با نمک و دهانشویه، گذاشتن سیر رنده شده بر روی دندان، مصرف چای سبز، استفاده از روغن زیتون و روغن میخک همگی درمان های خانگی و سنتی برای رفع عفونت هستند.

بخوانید  آیا ارتودنسی دندان شامل بیمه تکمیلی میشود

آیا اشعه دندانپزشکی در بارداری مضر است؟

دندانپزشکی در بارداری از آن جهت تا حدودی دغدغه برانگیز است که نمی توان در این دوره عکس برداری را انجام داد. اشعه دندانپزشکی در بارداری مضر است و از آنجا که بدون عکس نمی توان تشخیص داد که گفت تا چه حد پیشرفت کرده است پس نگرانی هایی در این خصوص وجود دارد. این کار به هیچ وجه در سه ماهه اول بارداری انجام نمی شود.

انجمن بارداری آمریکا قرار گرفتن زنان باردار را در برابر اشعه ایکس را ممنوع کرده است؛ اما اگر نیاز به عصب کشی دندان در ماه هفتم بارداری به بعد ضرورت داشته باشد کالج رادیولوژی آمریکا توصیه کرده تا از تکنیک های لباس محافظ برای این کار استفاده شود تا به جنین آسیب وارد نشود. قبل از انجام کارهای دندانپزشکی در بارداری حتما باید پزشک شرح حال مریض را جویا شود و از باردار بودن و نبودن بیمار کاملا مطلع شود.

کلام آخر

دوران بارداری دورانی است که شما با چالش های زیادی روبرو هستید. دندان درد و عفونت های دندانی ممکن است یک کابوس برای زنان باردار باشد. تنها راه پیشگیری از این مشکلات مراقبت های صحیح و رعایت بهداشت دهان و دندان است. چون دندانپزشکی در دوران بارداری تنها به چند درمان ساده ختم می شود و نمی توان درمان های چون عصب کشی ریشه دندان، پر کردن و … را انجام داد و اگر دندان دچار عفونت شود از آنتی بیوتیک های با دوز پایین استفاده می شود تا مضرات آن بر روی جنین به حداقل برسد.

بخوانید  ارتودنسی با روش دیمون

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×