» بیماری های عفونی » سویه جدید کرونای امیکرون BQ.1.1 و BQ.1 چیست و پیشگری و درمان آن چگونه است ؟
سویه جدید کرونای امیکرون BQ.1.1 و BQ.1 چیست و پیشگری و درمان آن چگونه است ؟
بیماری های عفونی - بیماریهای تنفسی

سویه جدید کرونای امیکرون BQ.1.1 و BQ.1 چیست و پیشگری و درمان آن چگونه است ؟

مهر 19, 1402 120302

یکی از ویروس های کشنده و همچنین بسیار هوشمند که در چندین سال گذشته حتی جان عده زیادی از مردم دنیا را گرفته است، کرونا نام دارد، این ویروس به طور عادی پس از همه گیری کامل در قالب دیگر سویه ها و با ویژگی های جدیدتر در هر کشوری شیوع پیدا می کند. ویروس کرونا اصلی هم اکنون به صورت غیر فعال است، ولی در اثر شرایط جوی جدید و همچنین منفعل شدن سویه جدید کرونا نمونه جدیدی تحت عنوان امیکرون BQ۱.۱ و BQ.۱ شایع شده است و همچنین تفاوت بسیار زیادی با دیگر نمونه ها دارد.

ویروس کرونا به قدری خطرناک و هوشمند است، که هر سال در قالب سویه های جدید پدیدار می شود و همچنین تا زمانی که کنترل های لازم صورت نگیرد، با شدت بیشتری افراد مختلف را درگیر می کند.

ویروس کرونا چیست؟

این ویروس در واقع از حدود ۳ سال پیش برای اولین بار در کشور چین افراد مختلفی را درگیر کرد، ولی از همان ابتدا نحوه شیوع و انتشار آن بسیار متفاوت بود و برخی از دانشمندان و پژوهشگران احتمال می دهند، که این ویروس کرونا ساخت بشر است و به همین علت همیشه هوشمندانه عمل کرده و پس از چند سال دوباره سویه های جدیدی از خود را با واریانت های قبلی بازتولید می کند.

ویروس کرونا در ابتدا به دلیل عدم شناخت کافی پزشکان و پژوهشگران جان عده زیادی از افراد دنیا را گرفت و حتی در سال های اولیه روش درمانی معتبر و کاملا مطمئنی وجود نداشت و به همین علت بیشترین میزان از درگیری و فوتی در سال های اولیه صورت گرفت، پس از کشف واکسن و همچنین تزریق آن در دوزهای مناسب دیگر کرونا مانند قبل کشنده نبود و به نوعی روز به روز کاهش یافت و هر روز آمار ارائه شده از کم شدن تعداد مبتلایان جدید خبر می داد.

بخوانید  چگونه زگیل تناسلی را به صورت قطعی درمان کنیم؟

در نهایت جامعه به حالت نرمال قبلی خود بازگشت و پس از چند سال متوالی زندگی بشری به سوی عادی شدن در حال حرکت بود. که یکی از زیر سویه های جدید امیکرون از کشورهای اروپایی شیوع پیدا کرد و در ابتدا مانند قبل وحشت زیادی را ایجاد کرد و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی دوباره با تزریق واکسن یادآور کرونا و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی همه چیز به حالت قبلی بازگشت،

در حال حاضر از حدود ۲ الی ۳ ماه پیش بعد از گذشت تقریبا یک سال از ظهور سویه جدید امیکرون یکی از زیر سویه های جدید آن تحت عنوان BQ۱.۱ و BQ.۱ پدیدار شده است و همچنین در ابتدا پزشکان و پژوهشگران بر این باور بودند، که با تزریق ۳ دوز واکسن دیگر امکان بروز این بیماری بسیار کاهش می یابد، در صورتی که این یک باور غلط است و در حال حاضر پس از شیوع در کشورهای دیگر چند فرد مبتلاء نیز در ایران کشف شده اند، که در صورت عدم مدیریت صحیح قطعا مانند قبل تمام جهان را درگیر خواهد کرد.

ایران در این زمان بحرانی می تواند با رعایت برخی از نکات خاص و همچنین پیروی از اصول سازمان جهانی بهداشت می تواند کنترل ها لازم را انجام دهد.

بخوانید  چگونه سیگار بکشیم که ضرر نداشته باشد ؟

ویروس کرونا چیست؟

سویه جدید کرونا دارای ویژگی های زیر می باشد:

۱٫ گلودرد و سرفه های خشک:

این نوع از کرونا نیز مانند تمامی زیر سویه های قبلی در ریه فعالیت بیشتری دارد و می تواند باعث سوزش گلوی شما شود و همچنین از عوامل اصلی سرفه های خشک می باشد، که در افرادی که با شدت بیشتری به این بیماری مبتلاء شده اند، سرفه های خشک بیشتر دیده می شود و همچنین افرادی که مبتلاء به بیماری های تنفسی و ریوی هستند، دچار بیشترین میزان از درگیری می شوند.

۲٫ گرفتگی صدا:

این ویروس به دلیل این که در قسمت تنفسی بیشتر فعالیت دارد، روی تارهای صوتی شما نیز تاثیر می گذارد و تا چند روز صدای شما حالت گرفته به خود می گیرد و وقتی بهبودی کامل صورت گرفت، همه چیز به شرایط قبلی خود برمیگردد.

۳٫تب و لرز:

سیستم ایمنی بدن چون می خواهد، مقاومت خود را در برابر ویروس نشان دهد، شما دچار تب و لرز شدید می شوید و در افرادی که سن کمتری دارند، خطر تشنج نیز وجود دارد.

۴٫آبریزش و گرفتگی بینی:

از دیگر علائم شایع در افرادی که درگیر این بیماری می شوند، گرفتگی شدید بینی به همراه آبریزش می باشد، که در روزهای اول مقدار این گرفتگی و آبریزش بسیار بیشتر می باشد و به مرور زمان کاهش می یابد.

۵٫ سردردهای شدید، بدن درد و دردهای عضلانی:

از دیگر ویژگی های بارز سویه جدید کرونا که فرد مبتلاء را آزرده خاطر می کند، دردهای شدید در قسمت عضلات، ماهیچه ها و همچنین سردرد می باشد، که شدت سردرد در افرادی که مبتلاء به میگرن هستند، بیشتر است، علت این مسئله تاثیر گذاری ویروس روی نقاطی از بدن است، که به طور طبیعی نقصی در آن ناحیه وجود دارد و به همین علت زیر سویه جدید کرونا امیکرون هوشمند می گویند.

بخوانید  بهترین فوق تخصص بیماری های عفونی بزرگسالان در تهران

۶٫اسهال، حالت تهوع و بی اشتهایی:

این ویروس روی دستگاه گوارش شما نیز تاثیر می گذارد و حتی در برخی از افراد باعث بروز اسهال خونی می شود و همچنین میزان اسیده معده را افزایش داده و شما با رفلاکس های شدید مواجه می شوید، که منجر به حالت تهوع و استفراغ می شود. در نتیجه اشتهای شما کاهش می یابد و بدن شما نمی تواند ایمنی لازم را داشته باشد و حتی توان مقاومت با بیماری را ندارد.

۷٫ دردهای استخوانی:

این بیماری با وجود این که از زیر سویه های کرونا می باشد، اما در برخی از افراد که بدن ضعیف تری دارند، با شدت بیشتری خود را نشان می دهد و همچنین منجر به دردهای شدید استخوانی خصوصا در ناحیه پا می شود، طوری که فرد به راحتی نمی تواند راه برود و فعالیت های خود را ادامه دهد‌.

**این ویروس در تمامی افراد علائم یکسانی را از خود نشان نمی دهد و در افرادی که بدن ضعیف تری دارند، تمامی علائم با شدت بیشتری ظهور پیدا می کنند.**

سویه جدید کرونا

راه های پیشگیری از سویه جدید کرونا امیکرون BQ.۱.۱ و BQ.۱:

قطعا بهترین راهکار به جای درمان پیشگیری در زمان مناسب و همچنین نجات جان افراد زیادی است، که شاید در صورت درگیری و عدم درمان منجر به فوت آن ها شود. در حال حاضر خوشبختانه به دلیل داشتن تجربه کافی در سال های اخیر در خصوص کرونا به راحتی می توان با یک مدیریت صحیح و پیشگیری این مرحله سخت را به راحتی پشت سر گذاشت.

بخوانید  قرص ایروکاست ۱۰ میلی گرم مزایا + 18 عارضه و زمان مصرف

توصیه های مختلف و همچنین ۱۰۰ درصدی از سوی پزشکان و متخصصان در این زمینه ارائه شده است، که شما با رعایت این نکات می توانید خطر ابتلاء خود را حتی به کمتر از ۵ درصد برسانید و جامعه بشری دوباره به حالت قبلی بازگردد. بهترین راهکار هنگام مواجه شدن با این نوع از ویروس ها قطعا پیشگیری و همکاری جامعه مردمی است، که می تواند آن ها را به راحتی نجات دهد و حتی از شیوع کامل سویه های جدید کرونا جلوگیری کند، در ادامه این مقاله به بررسی روش های دقیق و مطمئن پیشگیری از سویه های جدید کرونا امیکرون BQ.۱.۱ و BQ.۱ می پردازیم.

۱٫ تزریق واکسن:

متاسفانه با وجود این که تزریق واکسن حتی برای برخی از گروه های سنی ضروری است، برخی از افراد جامعه به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از تزریق واکسن فراری هستند و حتی دوز اولیه را دریافت نکرده اند، این نوع از افراد بیشتر در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دارند و همچنین نکته مهم دیگری که شما باید به آن توجه کنید، عدم تزریق واکسن در زمان ابتلاء به کرونا است، چون در این دوران واکسن هیچ گونه خاصیتی برای شما ندارد و حتی امکان تشدید شدن بیماری بسیار بالا است و در برخی از افراد عوارض جبران ناپذیری را ایجاد می کند.

حتما دوزهای اولیه واکسن کرونا را در زمان مناسب دریافت کنید و به باورهای عمومی غلطی که در این زمینه وجود دارد، توجه نکنید. چون واکسن کرونا حاوی هیچ گونه ماده خطرناکی نیست و نجات دهنده جامعه بشری در زمان شیوع گسترده می باشد.

۲٫ استفاده از ماسک های استاندارد :

همان طور که می دانید، یکی از روش های پیشگیری مطمئن استفاده از ماسک های استاندارد ۳ لایه است، که از بهترین پارچه اسپان باند موجود در بازار تولید شده و حتی از بروز هرگونه عامل بیماری زا نظیر کرونا جلوگیری می کند، طبق آخرین بررسی های به عمل آمده و داده های آماری اگر تمامی افرادی که در معرض ابتلاء به زیر سویه جدید کرونا قرار دارند، ماسک بزنند، احتمال ابتلاء در این شرایط ایمن به کمتر از ۱۵ درصد می رساند.

بخوانید  21 درمان خانگی گلودرد و خشکی گلو و علل شایع آن

نکته: حتما از ماسک های استاندارد استفاده کنید و نمونه های پارچه ای ایمنی لازم را برای شما ایجاد نکرده و احتمال ابتلاء باز هم پایدار است.

۳٫شستشوی مداوم دست ها:

یکی از روش های مرسوم برای جلوگیری از شیوع هر بیماری شستشوی دست ها به مدت زمان ۳۰ ثانیه به کمک شوینده های مختلف است، که می تواند به عنوان یکی از راه های موثر پیشگیری شما را از ابتلاء به زیر سویه جدید امیکرون محافظت کند و همچنین در این روش پیشگیری به هیچ عنوان افراط نکنید و فقط وقتی در محیط های آلوده قرار می گیرد، دست های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.

۴٫دوری از مکان های پرجمعیت و عمومی:

معمولا در مکان های پرجمعیت اصول بهداشتی با دقت خاصی صورت نمی گیرد و احتمال درگیری شما بسیار بالا می باشد و شما به این نکته باید توجه کافی داشته و اگر کار ضروری در محیط های عمومی ندارید، حتما باید از تجمع در این محل ها دوری کنید، چون مکان های عمومی که پروتکل های بهداشتی در آن رعایت نمی شود، به راحتی می توانند شرایط لازم را جهت تشدید زیر سویه جدید امیکرون مهیا کنند و در این صورت جامعه دوباره در حالت اضطراری قرار می گیرد.

بخوانید  ترکیدن بواسیر و معضلات آن

۵٫ مصرف ویتامین ها و قرص های تقویتی:

یکی از روش های ساده و مرسوم که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و همچنین خطر ابتلاء را تا حدود ۴۷ درصد می تواند کاهش دهد، افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل نفوذ میکروب ها و ویروس جدید کرونا می باشد. بدن شما با دریافت مقدار قابل توجهی ویتامین و همچنین املاح معدنی می تواند شرایط لازم را ایجاد کرده و یک لایه محافظتی را ایجاد می کند و با افزایش تعداد گلبول های سفید احتمال نفوذ این بیماری بسیار واگیردار را به حداقل می رساند.

به همین علت پزشکان توصیه می کنند، در زمان ابتلاء و حتی به عنوان یکی از روش های مرسوم پیشگیری حتما مصرف قرص های ویتامین، تقویتی و خوردن میوه ها و سبزیجات ارگانیک را فراموش نکنید. در این صورت شما نسبت به یک فرد عادی که هیچ یک از این پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کند، کمتر احتمال دارد، به زیر سویه جدید کرونا امیکرون مبتلاء شوید.

۶٫ضدعفونی محیط های شخصی به طور منظم:

یکی دیگر از روش های مطمئن که همیشه مورد توجه قرار گرفته است، ضدعفونی کردن دوره ای محیط های شخصی نظیر منازل و خودرو می باشد، که شما در این صورت با اطمینان کامل می توانید زندگی عادی خود را ادامه دهید.

نکته: منظور از ضد عفونی کردن استفاده مداوم از وایتکس و الکل سفید با درصد بالا به طور مداوم نیست و شما فقط در شرایط اضطراری و ضروری باید حتما این روش را اجرا کنید، در غیر این صورت به دلیل استفاده مداوم از این نوع شوینده ها دچار مشکلات تنفسی شدید و حتی پوستی می شوید، که درمان آن ها کاملا سخت و دشوار می باشد.

بخوانید  رابطه شاخص آلودگی هوا تهران و تعطیلی مدارس چیست ؟

۷٫دوری از فرد مبتلاء در زمان قرنطینه:

معمولا برای هر یک از زیر سویه های جدید کرونا قرنطینه های مختلفی را سازمان جهانی بهداشت در نظر می گیرد و در این دوران سخت شما به هیچ عنوان نباید با فرد مبتلاء دیدار داشته باشید، در غیر این صورت امکان این که شما نیز مبتلاء شوید، بسیار بالا است. در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت به دلیل نو ظهور بودن سویه جدید ویروس امیکرون قرنطینه آن را به طور قطعی اعلام نکرده است، ولی برای سویه قبلی امیکرون قرنطینه نهایت ۵ الی ۷ روز لحاظ شده بود.

۸٫خارج نشدن فرد مبتلاء در روزهای اولیه از قرنطینه:

افرادی که این بیماری مبتلاء شده اند، وظیفه اجتماعی بسیار مهمی را بر عهده دارند و با عدم مراجعه به مکان های عمومی و حتی دوری از فعالیت های روزمره فقط در یک مدت زمان کوتاه می توانند کمک کنند، که جامعه دوباره در شرایط نرمال قرار بگیرد و فرد دیگری را مبتلاء نکنند. هر فرد مبتلاء شده به این زیر سویه جدید امیکرون می تواند حدود ۱۰ الی ۸ نفر را در روز به طور عادی مبتلاء کند و فقط در عرض چند ثانیه می تواند بیماری را به فرد دیگری انتقال دهد.

۹٫کاهش فعالیت های غیر ضروری:

برخی از فعالیت های روزمره ای که ما انجام می دهیم، غیر ضروری هستند و می توانیم با دوری از آن ها نقش موثری در کنترل این بیماری داشته باشیم. به عنوان مثال اگر همه گیری این زیر سویه جدید کرونا ادامه پیدا کند، از مسافرت رفتن در این مدت زمان دوری کنید، چون اگر شما به این بیماری مبتلاء باشید، می توانید باعث انتشار آن در شهرهای دیگر شوید، که کار بسیار خطرناک و پرخطری می باشد.

بخوانید  استفاده از قرص چرک خشک کن برای عفونت سینوس

راه های درمان زیر سویه جدید کرونا امیکرون BQ.۱.۱ و BQ.۱:

همان طور که اگاه هستید، علم پزشکان و پژوهشگران در حال حاضر در زمینه درمان این بیماری بسیار گسترده تر شده است و به راحتی می توانند روش درمانی مناسب را متناسب با وضعیت بیمار انتخاب کنند و به همین علت مانند قبل جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و حتی روش های درمانی به قدری گسترده تر و حتی اصولی تر شده است، که پزشکان قدرت انتخاب بیشتری دارند، تا متناسب با شرایط بیمار روش مناسب را انتخاب کنند.

راه های درمان زیر سویه جدید کرونا امیکرون

۱٫مراجعه به پزشک:

بهترین راهکار در زمان ابتلاء به بیماری در روزهای اولیه مراجعه به پزشک می باشد، چون در غیر این صورت بیماری شدت بیشتری پیدا می کند و درمان به صورت موثر و اثر بخش نخواهد بود، اگر در روزهای اولیه با علائم بیماری مواجه شدید، حتما جهت تست و درمان به مراکز درمانی موجود در سطح کشور مراجعه کنید و حتما نکات ذکر شده را رعایت کنید، تا کمتر در معرض تشدید علائم بیماری قرار بگیرید. همچنین هنگام مراجعه به پزشک حتما ماسک بزنید، تا افراد دیگر را مبتلاء نکنید، چون در غیر این صورت شما سایر افراد را نیز درگیر این بیماری می کنید.

۲٫ استراحت و خواب کافی:

یکی از راهکارهای موثر در جهت درمان هر چه سریع تر و همچنین افزایش قدرت بدنی استراحت و خواب کافی می باشد، چون به بدن شما در جهت دریافت انرژی لازم کمک می کند، تا کمتر در معرض تشدید علائم بیماری قرار بگیرید. چون طبق آخرین آزمایش های انجام شده در کشور استرالیا افرادی که خواب و استراحت کافی دارند، به نسبت دیگر افراد مبتلاء دوران نقاهت کمتری دارند و حتی زودتر به زندگی عادی خود فرد بیمار بازمیگردد.

بخوانید  سرطان حنجره چیست؟ آشنایی با علائم سرطان حنجره

۳٫ دریافت مواد غدایی ویتامینه و مقوی:

بدن هنگام مواجه شدن با این ویروس به انرژی کافی احتیاج دارد، تا بتواند بهترین میزان عملکرد را از خود نشان دهد و همچنین به بدن کمک می کند، تا به بهترین شکل ممکن با بیماری جدید مقابله کرده و فرد سلامت خود را هر چه سریع تر به دست بیاورد.

۴٫ مصرف دمنوش های گیاهی و طبی:

مصرف برخی از دمنوش های طبی به تنهایی می تواند برخی از علائم شایع زیر سویه جدید امیکرون را کاهش دهد، به عنوان مثال دمنوش آویشن و عسل سرفه های شما را از حالت خشک خارج می کند و همچنین باعث کمتر شدن میزان آبریزش بینی می شود و به همین علت پزشکان طب سنتی همیشه اشاره خاصی به این نکته دارند.

۵٫مصرف آبمیوه های طبیعی و ارگانیک:

این بیماری روی دستگاه گوارشی برخی از افراد مبتلاء نیز تاثیر می گذارد و به همین علت فرد بیمار مقدار قابل توجهی از آب بدن خود را از دست می دهد و دچار افت قند خون و حتی ضعف می شود. در این هنگام شما باید روزانه ۲ الی ۳ لیوان آبمیوه طبیعی را میل کنید، تا بدنتان را به حالت نرمال بازگردانید و همچنین میزان آب از دست رفته بدن را تامین کنید.

۶٫بخور آب گرم به همراه عصاره اکالیپتوس:

این بخور به طور طبیعی می تواند آبریزش بینی شما را کنترل کرده و همچنین از نفوذ ویروس به قسمت های تحتانی ریه جلوگیری کند و فرد مبتلاء روزانه در دفعات مختلف باید این کار را تکرار کند، در این صورت نتیجه لازم را دریافت خواهد کرد.

بخوانید  آیا درمان زگیل تناسلی قطعی است

۷٫ مصرف میوه و سبزیجات:

میوه ها و همچنین تمامی سبزیجات به طور طبیعی حاوی املاح معدنی و ویتامین های خاصی هستند، که به راحتی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را به بیشترین میزان از مقاومت در برابر ویروس ها برساند و همچنین می تواند باعث نابودی ویروس ها شود و حتی در برخی از افراد کم اشتهایی را درمان می کند و به همین علت مصرف این نوع از مواد غذایی در دوران ابتلاء کاملا توصیه می شود.

**نکنه: شدت و میزان ابتلاء هر فردی در زیر سویه جدید امیکرون BQ.۱.۱ و BQ.۱ کاملا متفاوت می باشد و به شرایط جسمی و سنی فرد بیمار بستگی دارد و به همین علت روش درمانی برای هر فردی نیز متفاوت می باشد و شما در صورت ابتلاء و داشتن تمامی علائم باید حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و داروهای خود را مصرف کرده و رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

در کنار مصرف داروهایی شیمیایی، از مواد غذایی ارگانیک و همچنین روش های درمانی خانگی بهره بگیرید، تا در کوتاه ترین زمان ممکن سلامت جسمی خود را به دست بیاورید و دوباره روال قبلی زندگی عادی خود را ادامه دهید. متاسفانه پیک هشتم کرونا در ماه های آینده به اوج خود خواهد رسید و شما باید حتما تمامی نکات را رعایت کنید، تا سلامت جسمی خود را که باارزش ترین دارایی هر فردی است، را همیشه حفظ کنید.

جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و شما با رعایت نکات مهمی که پیرامون پیشگیری از این بیماری وجود دارد، می توانید خطر ابتلاء را بسیار کاهش دهید. این پیک نیز قطعا با همکاری مردم به راحتی می تواند پشت سر گذاشته شود و فقط تمامی مردم جامعه باید همکاری های لازم را با یکدیگر داشته باشند.**

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×