» ویژه خبری » اقتصاد » فوم بتن چیست؟
فوم بتن
اقتصاد

فوم بتن چیست؟

مرداد 24, 1402 170222

فوم بتن یا بتن سبک یا بتن هوادار یکی از مصالح ساختمانی است که امروز جایگاه خوبی میان ساختمان سازان و مهندسان در همه‌ی زمینه‌های عمرانی پیدا کرده است.
این ملات سه ماده‌ی اصلی دارد که شامل آب، سیمان، فوم کفزا است البته باید گفت افزودنی‌های دیگری می‌توان جهت کاربرد‌‌‌های مختلف به آن اضافه کرد اما به طور معمول فوم بتن، از سه ماده‌ای که در بالا گفته شده است تشکیل می‌شود.
از افزودنی هایی که به فوم بتن اضافه می‌شود، می‌توان به سیلیس، الیاف پروپیلن، ماسه و… اشاره کرد که بسته به نوع طرح اختلاط، مقدار و نوع آن‌ها متفاوت است.
هرجا که نیاز به یک پرکننده سبک سیال با مقاومت فشاری استاندارد باشد می‌توان از اجرای فوم بتن استفاده کرد که می‌تواند در ساختمان‌سازی، راهسازی و زیرساخت شهری مورد استفاده قرار گیرد.

در ساختمان‌سازی برای کفسازی طبقات، شیب بندی بام و آشپزخانه، پارکینگ، استخر، پرکردن درز انقطاع و پر کردن گودال‌ها و چاه‌های به جا مانده از قنات‌های گذشته، جهت جلوگیری از نشست خاک و مقاوم‌سازی آن از فوم بتن استفاده می‌شود.
در راهسازی از فوم بتن برای جلوگیری از نشست خاک دیوار‌های حائل در تونل‌های مترو و کوله‌های پل استفاده می‌شود، چون از اضافه کردن بار به سازه‌ها که در روش‌های قدیمی استفاده می‌شد جلوگیری می‌کند و همچنین سیالیست با مقاومت استاندارد.
زیرساخت‌های شهری و فوم بتن در تهران بخش اصلی و پایه‌ای شهر‌ها هستند که شامل خطوط آب و فاضلاب، خطوط تلفن و… هستند. در هنگام احداث هر یک از زیرساخت‌های شهری باید تمهیداتی را برای آن ها در نظر گرفت. یکی از این تمهیدات نگه‌داری و بالا‌بردن مقاومت دیواره‌ها و خاک این تأسیسات زیر‌زمینی است تا از نشست زمین بعد از خاک‌برداری جلوگیری بعمل بیاید که امروزه فوم بتن نقش به‌سزایی در تحکیم سطوح زمینی خاکبرداری شده دارد. با تزریق فوم بتن به عنوان پر‌کننده جایگزینی مناسب بجای خاک‌های برداشت شده است و از نشست و تخریب آن جلوگیری می‌کند.

بخوانید  آربیتراژ چیست؟

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×