» بیماریها » انواع بیماری های قلبی را با چه علائم ظاهری بشناسیم ؟
انواع بیماری های قلبی را با چه علائم ظاهری بشناسیم ؟
بیماریها - سلامت قلب و عروق

انواع بیماری های قلبی را با چه علائم ظاهری بشناسیم ؟

تیر 15, 1402 210319

بیماری قلبی به تمام وضعیت‌هایی اطلاق می شود که بر قلب تأثیر می‌گذارند. انواع مختلفی از بیماری‌های قلبی وجود دارند که برخی از آنها قابل پیشگیری هستند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. از هر ۴ مرگ حدود ۱ مورد در ایالات متحده به دلیل بیماری قلبی رخ می دهد و این وضعیت بر تمام جنسیت ها و همچنین همه گروه های نژادی و قومی اثرگذار است.

انواع بیماری های قلبی

در این مقاله به بررسی انواع، علل و علائم بیماری قلبی خواهیم پرداخت. همچنین این مقاله عوامل خطر و درمان بیماری های قلبی را مورد بررسی قرار می دهد.

انواع بیماری های قلبی

بیماری قلبی به هر گونه شرایطی که بر سیستم قلبی عروقی اثرگذار باشد اطلاق می گردد. انواع مختلفی از بیماری های قلبی وجود دارند و هر یک از آن ها به روش های مختلف بر قلب و عروق خونی تأثیر می گذارند. در ادامه و هریک از بخش‌های زیر با جزئیات بیشتری به انواع مختلف بیماری‌های قلبی خواهیم پرداخت.

بخوانید  درمان خانگی بیماری پارونیشیا یا ورم کنار ناخن دست چیست ؟

بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر که به عنوان بیماری عروق کرونر قلب نیز شناخته می شود، شایع ترین نوع بیماری قلبی است. علت بروز این بیماری این است که شریان هایی که خون را به قلب می رسانند با پلاک که حاوی کلسترول و مواد دیگر است، مسدود می شوند. این مسئله باعث سفت شدن و باریک شدن رگ های قلبی می شود.

در نتیجه، جریان خون کاهش می یابد و قلب اکسیژن کمتر و مواد مغذی کمتری دریافت می کند. با گذشت زمان، عضله قلب ضعیف می شود و خطر نارسایی قلبی و آریتمی به وجود می آید.

وضعیتی که در آن در شریان ها پلاک ایجاد می شود، آترواسکلروز نامیده می شود. پلاک موجود در رگ ها می تواند در اثر انسداد پاره شده و باعث توقف جریان خون شود که در نهایت می تواند منجر به حمله قلبی شود.

نقایص مادرزادی قلب

فردی که دارای نقص مادرزادی قلب است با مشکل قلبی متولد می شود. انواع مختلفی از نقایص مادرزادی قلب وجود دارد، از جمله این نقایص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریچه های غیر معمول قلب: دریچه ها ممکن است به درستی باز نشوند یا خون از آنها نشت کند.
نقص سپتوم دهلیزی: در این حالت سوراخی در دیواره بین حفره های پایینی یا حفره های فوقانی قلب وجود دارد.
آترزی: در این حالت یکی از دریچه های قلب از بین رفته است.

بخوانید  علائم مرگ ناگهانی در جوانی چیست ؟

بیماری مادرزادی قلب می‌تواند شامل نقایص ساختاری عمده‌ای باشد، مانند فقدان بطن یا مشکلات مربوط به اتصالات غیرمعمول بین شریان‌های اصلی که از قلب خارج می شوند.

بسیاری از نقایص مادرزادی قلب هیچ علامت قابل توجهی ایجاد نمی کنند و تنها طی یک معاینه پزشکی معمول آشکار می شوند.

با توجه به منبع مورد اعتماد انجمن قلب آمریکا (AHA)، سوفل قلبی اغلب کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما فقط برخی از آنها به دلیل نقص مادرزادی است.

آریتمی

آریتمی یک بیماری قلبی است که به ضربان نامنظم قلب مرتبط است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که تکانه های الکتریکی هماهنگ کننده ضربان قلب به درستی کار نکنند. در نتیجه، ممکن است ضربان قلب خیلی سریع، خیلی آهسته یا نامنظم باشد.

انواع مختلفی از آریتمی وجود دارد که شامل موارد زیر می باشند:

تاکی کاردی: این حالت به ضربان قلب سریع اشاره دارد.
برادی کاردی: این حالت به ضربان قلب آهسته اشاره دارد.
انقباضات زودرس: این حالت به ضربان زودرس قلب اشاره دارد.
فیبریلاسیون دهلیزی: این حالت یک نوع ضربان نامنظم قلب است.

ممکن است فرد متوجه احساسی مانند بال زدن یا تپش قلب شود. در برخی موارد، آریتمی می تواند خطرات جانی برای بیمار داشته باشد یا عوارض شدیدی به وجود بیاورد.

کاردیومیوپاتی متسع

در کاردیومیوپاتی متسع (اتساع یافته)، حفره های قلب گشاد می شوند، به این معنی که عضله قلب کشیده و نازک می شود. شایع‌ترین علل کاردیومیوپاتی متسع، حملات قلبی، آریتمی‌ها و سموم گذشته است، اما ژنتیک نیز می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. در نتیجه قلب ضعیف می شود و نمی تواند خون را به درستی پمپاژ کند که این امر می تواند منجر به آریتمی، لخته شدن خون در قلب و نارسایی قلبی شود.

بخوانید  علت و درمان گرفتگی رگ گردن سمت چپ و راست یا انسداد شریان کاروتید چیست ؟

طبق منابع AHA، معمولاً افراد ۲۰ تا ۶۰ ساله را تحت تأثیر قرار می دهد.

انفارکتوس میوکارد

انفارکتوس میوکارد که به عنوان حمله قلبی نیز شناخته می شود، شامل وقفه در جریان خون به قلب است. این وضعیت می تواند به بخشی از عضله قلب آسیب رسانده یا آن را به طور کامل از بین ببرد.

شایع ترین علت حمله قلبی وجود پلاک، لخته خون یا هر دو در شریان کرونر است. همچنین اگر شریان به طور ناگهانی تنگ شود یا اسپاسم شود، ممکن است این عارضه رخ دهد.

نارسایی قلبی

هنگامی که فردی نارسایی قلبی دارد، قلب او همچنان کار می کند اما نه به گونه ای که قلب سالم کار می کند. نارسایی احتقانی قلب نوعی نارسایی قلبی است که می تواند به دلیل مشکلات در عملکرد پمپاژ یا حالت انبساط ایجاد شود.

نارسایی قلبی می تواند ناشی از بیماری عروق کرونر درمان نشده، فشار خون بالا، آریتمی و سایر مشکلات باشد.  این مشکلات می تواند بر توانایی قلب برای پمپاژ یا انبساط صحیح تأثیر بگذارد.

نارسایی قلبی می تواند تهدید کننده جان فرد باشد، اما پیگیری درمان زودهنگام برای بیماری های مرتبط با قلب می تواند به پیشگیری از عوارض آن کمک کند.

بخوانید  علت قرمز شدن ناگهانی لپ کودک چیست ؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

این بیماری قلبی معمولا زمانی ایجاد می شود که یک مشکل ژنتیکی بر عضله قلب تاثیر می گذارد. این بیماری بیشتر یک بیماری ارثی تلقی می گردد.

در این نوع بیماری دیواره های عضله ضخیم می شوند و انقباضات سخت تر می شوند. این وضعیت بر توانایی قلب برای دریافت و پمپاژ خون تأثیر می گذارد. در برخی موارد، ممکن است انسداد رخ دهد. ممکن است در این حالت فرد هیچ علامتی نداشته باشد و این بیماری در بسیاری از افراد تشخیص داده نمی شود. با این حال، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک می تواند در طول زمان بدتر شده و منجر به مشکلات قلبی متعدد شود.

هر فردی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارد باید غربالگری انجام دهد، زیرا شروع درمان می تواند به پیشگیری از عوارض این بیماری کمک کند.

طبق گزارش AHA، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک عامل اصلی مرگ ناشی از مشکلات قلبی در بین جوانان و ورزشکاران زیر ۳۵ سال است.

نارسایی دریچه میترال

این رویداد زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه میترال در قلب به اندازه کافی محکم بسته نشده و موجب برگشت خون به قلب می شود.

در نتیجه، خون نمی تواند به طور موثر در قلب یا بدن حرکت کند و می تواند به حفره های قلب فشار وارد کند. ممکن است با گذشت زمان، قلب بزرگ شده و منجر به نارسایی قلبی شود.

بخوانید  بهترین داروها و قرص‌های ضد تهوع و زمان مصرف آن‌ها

بیماری قلبی

افتادگی دریچه میترال

این حالت زمانی اتفاق می افتد که لبه های دریچه میترال به درستی بسته نمی شوند. بلکه، به سمت دهلیز چپ برآمدگی پیدا می کنند. این وضعیت می تواند باعث سوفل قلبی شود.

افتادگی دریچه میترال معمولاً خطر مرگ به دنبال ندارد، اما برخی از افراد ممکن است به درمان آن نیاز داشته باشند.

عوامل ژنتیکی و مشکلات بافت همبند می توانند باعث این وضعیت شوند که حدود ۲٪ جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهند.

تنگی آئورت

در تنگی آئورت، دریچه ریوی ضخیم یا ذوب شده و به درستی باز نمی شود. این امر باعث می شود که پمپاژ خون از بطن چپ به منبع آئورت برای قلب سخت شود.

ممکن است فردی به دلیل ناهنجاری های مادرزادی دریچه با آن متولد شود یا ممکن است به مرور زمان به دلیل رسوبات کلسیم یا خراشیدگی ایجاد شود.

علائم بیماری قلبی

علائم بیماری قلبی به نوع خاص بیماری فرد بستگی دارد. همچنین برخی از بیماری های قلبی هیچ علامتی ندارند.

با این حال، علائم زیر می تواند نشان دهنده مشکل قلبی باشد:

آنژین یا درد قفسه سینه
مشکلات تنفسی
خستگی و سبکی سر
تورم به دلیل احتباس مایعات یا آماس
در کودکان، علائم نقص مادرزادی قلب ممکن است شامل سیانوز یا ته رنگ آبی پوست و ناتوانی در ورزش باشد.

برخی از علائم و نشانه هایی که می تواند نشان دهنده حمله قلبی باشد عبارتند از:

درد قفسه سینه
تنگی نفس
تپش قلب
حالت تهوع
دل درد
تعریق
درد بازو، فک، کمر یا پا
احساس خفگی
مچ پا متورم
خستگی
ضربان قلب نامنظم

بخوانید  بهترین پماد برای عفونت ناخن پا کدام است؟

حمله قلبی می تواند منجر به ایست قلبی شود، یعنی زمانی که قلب می ایستد و بدن دیگر نمی تواند کار کند. در صورت داشتن علائم حمله قلبی، فرد نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

اگر ایست قلبی برای فردی رخ دهد، اقدامات زیر باید انجام شود:

تماس با اورژانس فوریت های پزشکی
احیای قلبی ریوی فوری
شوک ناشی از دفیبریلاتور خارجی خودکار، در صورت وجود
علل و عوامل خطر

بیماری قلبی در شرایط زیر اتفاق می افتد:

نوار قلب

آسیب به کل یا بخشی از قلب
مشکل در رگ های خونی منتهی به قلب یا خارج شونده از قلب
عدم رسیدن اکسیژن و مواد مغذی کافی به قلب
مشکلات مرتبط با ریتم قلبی

در برخی موارد علت ژنتیکی وجود دارد. با این حال، برخی از عوامل سبک زندگی و شرایط پزشکی نیز می‌توانند این خطر را افزایش دهند. این شامل:

فشار خون بالا
کلسترول بالا
سیگار کشیدن
مصرف زیاد الکل
اضافه وزن و چاقی
دیابت
سابقه خانوادگی بیماری قلبی
انتخاب های غذایی
سن
سابقه پره اکلامپسی در دوران بارداری
میزان تحرک کم
آپنه خواب
سطح استرس و اضطراب بالا
نشتی دریچه های قلب

منبع موثق سازمان جهانی بهداشت (WHO) فقر و استرس را به عنوان دو عامل کلیدی افزایش جهانی بیماری های قلبی عروقی ذکر می کند.

روش های درمان بیماری های قلبی

گزینه های درمانی بسته به نوع بیماری قلبی فرد متفاوت خواهد بود، اما برخی از روش های درمانی رایج عبارتند از تغییر در شیوه زندگی، مصرف داروها و انجام عمل جراحی. در بخش‌های زیر به برخی از این گزینه‌های درمانی را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

بخوانید  آیا دندان درد باعث بالا رفتن فشار خون میشود؟

داروهای رایج برای بیماری های قلبی

داروهای متعددی می توانند به درمان بیماری های قلبی کمک کنند. گزینه های اصلی عبارتند از:

داروهای ضد انعقاد خون: که همچنین به عنوان رقیق کننده های خون شناخته می شوند، این داروها می توانند از لخته شدن خون جلوگیری کنند. این داروها شامل وارفارین (کومادین) و ضد انعقادهای خوراکی مستقیم دابیگاتران، ریواروکسابان و آپیکسابان هستند.
درمان های ضد پلاکتی: این داروها شامل آسپرین بوده و همچنین می تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند.
مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین: این‌ داروها می‌توانند با افزایش رگ‌های خونی به درمان نارسایی قلبی و فشار خون بالا کمک کنند. لیزینوپریل نمونه ای از این داروها است.
مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین: که همچنین می توانند فشار خون را کنترل کنند. لوزارتان نمونه ای از این داروها است.
مهارکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین نپری‌لیزین: این داروها می‌توانند به تخلیه بار قلب و قطع مسیرهای شیمیایی که آن را تضعیف می‌کنند، کمک کنند.
بتا بلوکرها: این داروها از جمله متوپرولول و سایر داروهای این دسته می توانند ضربان قلب و فشار خون را کاهش دهند. همچنین این داروها می توانند آریتمی را درمان کنند.
مسدود کننده های کانال کلسیم: این داروها می توانند فشار خون را کاهش دهند و با کاهش قدرت پمپاژ قلب و شل کردن رگ های خونی از آریتمی جلوگیری کنند. یک مثال از این داروها دیلتیازم (کاردیزم) است.
داروهای کاهش دهنده کلسترول: داروهایی مانند استاتین ها که آتورواستاتین (لیپیتور) از این داروها هستند و انواع دیگر داروها می توانند به کاهش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی اندک در بدن کمک کنند.
دیژیتالیس: دیگوکسین (لانوکسین) از گروه این داروها است و این داروها می توانند قدرت پمپاژ قلب را افزایش دهند. همچنین این داروها می توانند در درمان نارسایی قلبی و آریتمی کمک کننده باشند.
دیورتیک ها: این داروها می توانند بار کاری قلب و فشار خون را کاهش دهند و آب اضافی را از بدن خارج کنند. فوروزماید (Lasix) یکی از این داروها است.
گشادکننده عروق: این داروها که برای کاهش فشار خون هستند، این کار را با شل کردن رگ های خونی انجام می دهند. به عنوان مثال نیتروگلیسیرین (Nitrostat) یکی از این گروه داروها است. اثرات این داروها همچنین می تواند به کاهش درد قفسه سینه منجر شود.

بخوانید  علائم سرماخوردگی کلیه چیست؟ 3 نشانه عفونت پهلو و شکم و کلیه

پزشک برای یافتن گزینه مناسب درمانی معاینات زیادی از فرد انجام خواهد داد.

گاهی اوقات، در اثر استفاده از این داروها عوارض جانبی رخ می دهد. اگر چنین اتفاقی بیافتد، احتمالا لازم باشد رژیم دارویی فرد مورد بررسی قرار گیرد.

عمل جراحي قلب

هنگامی که درمان دارویی موثر نباشد، انجام عمل جراحی قلب می تواند به درمان انسداد و مشکلات قلبی کمک کند.

برخی از انواع رایج جراحی قلب شامل موارد زیر هستند:

جراحی بای پس عروق کرونر: با انجام این عمل جریان خون می تواند هنگام مسدود شدن یک سرخرگ به بخشی از قلب برسد. بای پس عروق کرونر رایج ترین جراحی قلب است. جراح می تواند از یک رگ خونی سالم از قسمت دیگری از بدن برای ترمیم رگ خونی مسدود شده استفاده کند.
آنژیوگرافی کرونری: این جراحی روشی است که عروق کرونر باریک یا مسدود شده را باز می کند. این جراحی اغلب با قرار دادن استنت ترکیب می شود که یک لوله سیمی است که جریان خون را آسان تر می کند.
تعویض یا تعمیر دریچه: جراح در این روش معمولا دریچه ای را که به درستی کار نمی کند تعویض یا تعمیر می کند.
جراحی ترمیمی: در این روش به طور معمول جراح نقایص مادرزادی قلب، آنوریسم و ​​سایر مشکلات را ترمیم می کند.
کاشت دستگاه: ضربان سازها، کاتترهای بالون و سایر دستگاه ها می توانند به تنظیم ضربان قلب و حفظ جریان خون کمک کنند.
درمان با لیزر: بازسازی عروقی با لیزر ترانس میوکارد می تواند به درمان آنژین کمک کند.
جراحی ماز: جراح می تواند مسیرهای جدیدی برای عبور سیگنال های الکتریکی ایجاد کند. این روش می تواند به درمان فیبریلاسیون دهلیزی کمک کند.
پیشگیری از بیماری های قلبی

بخوانید  rf تیروئید چیست ؟ 10 نکته در مورد آر اف یا سوزاندن ندول های تیروئید که نمی دانید

برخی از اقدامات مرتبط با سبک زندگی می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. این اقدامات عبارتند از:

داشتن یک رژیم غذایی متعادل: یک رژیم غذایی سالم برای قلب را انتخاب کنید که سرشار از فیبر بوده و شامل غلات کامل و میوه ها و سبزیجات تازه باشد. رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی DASH می توانند برای سلامت قلب مفید باشند. همچنین، ممکن است به محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده و چربی، نمک و شکر اضافه شده کمک کند.

ورزش منظم: ورزش منظم می تواند به تقویت قلب و سیستم گردش خون، کاهش کلسترول و حفظ فشار خون کمک کند. اگر فردی ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کند کمک شایانی به حفظ سلامت قلبی خود خواهد کرد.

حفظ وزن متوسط: شاخص توده بدنی سالم (BMI) معمولاً بین ۲۰ تا ۲۵ است.

ترک یا اجتناب از سیگار کشیدن: سیگار عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی و عروقی است.

پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی: مصرف نوشیدنی های الکلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. طبق مطالعات انجام شده میزان ابتلا به بیماری های قلبی در زنانی که نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند بیش از مردان مصرف کننده است.

بخوانید  از بین بردن بوی بد پا و کفش با 7 راهکار تضمینی خانگی

مدیریت شرایط پیش زمینه‌ای: به دنبال درمان شرایطی باشید که بر سلامت قلب تأثیر می گذارند، مانند فشار خون بالا، چاقی و دیابت.

انجام این مراحل می تواند سلامت کلی بدن را تقویت کرده و به کاهش خطرات بیماری های قلبی و عوارض آن‌ها کمک کند.

سخن پایانی

بیماری قلبی یک بیماری شایع مرتبط با سلامتی است و انواع مختلفی از بیماری های قلبی وجود دارند. برخی از این بیماری ها ناشی از مشکلات ژنتیکی هستند و قابل پیشگیری نیستند. اما در بسیاری از موارد، فرد می تواند اقداماتی را برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عوارض مرتبط با آن انجام دهد. این مراحل شامل پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مشورت با پزشک در هنگام بروز اولین علائم بیماری قلبی است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×