» معرفی دارو و قرص » لوسیون بتامتازون چیست و چه عوارضی دارد ؟ + نحوه مصرف و نگهداری
لوسیون بتامتازون
معرفی دارو و قرص

لوسیون بتامتازون چیست و چه عوارضی دارد ؟ + نحوه مصرف و نگهداری

شهریور 2, 1402 221346

لوسیون بتامتازون یکی از مؤثرترین درمان های موضعی برای التهابات پوستی است.اگر دچار عفونت های پوستی هستید با استفاده از لوسیون بتامتازون احتمال تشدید عفونت بیشتر می شود. اگر بعد از مصرف بهبود پیدا نکردید و همچنان دارای علائمی از قبیل قرمزی، تورم و سوزش بودید به پزشک مراجعه کنید. احتمال جذب دارو از طریق پوست به جریان خون بسیار پایین است. در صورت وجود چنین مشکلی ممکن است عوارض جانبی کورتیکواستروئیدی بیش از حد به وجود بیاید.

این عوارض در کودکان و افرادی که از این دارو به مدت طولانی در یک ناحیه وسیع استفاده کرده اند بیشتر است. برخی از این عوارض جانبی شامل خستگی غیرمعمول و یا شدید، تورم مچ پا، سردرد، کاهش وزن، افزایش تشنگی یا ادرار و مشکلات بینایی هستند که در صورت مشاهده باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

بخوانید  قرص آلفن ایکس ال 100 برای چیست و عوارض نحوه مصرف آن چگونه است ؟

لوسیون بتامتازون چیست

نکات لازم قبل از مصرف لوسیون بتامتازون

حتماً می دانید که قبل از مصرف لوسیون بتامتازون حتماً باید یک سری اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا از شدت عوارض بعد از مصرف کاسته شود.

اگر به هر کدام از کورتیکواستروئیدها از قبیل هیدروکورتیزون و پردنیزون حساسیت دارید بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید. وجود مواد غیر فعال در این لوسیون خطر بروز واکنش های آلرژی‌زا و سایر مشکلات را بیشتر می کند.

قبل از مصرف اگر دارای مشکلاتی از قبیل دیابت، مشکلات سیستم ایمنی بدن، گردش خون ضعیف و … هستید پزشک خود را مطلع کنید.

قبل از مصرف, لوسیون بتامتازون را تست کنید و اگر به ترکیبات آن حساسیت نداشتید آن را استفاده نمایید.

نکات لازم قبل از مصرف لوسیون بتامتازون

عوارض لوسیون بتامتازون بر روی زخم

اگر ناحیه درمان دچار زخم یا عفونت است باید از لوسیون بتامتازون استفاده نشود. استفاده از این لوسیون برای مدت طولانی روی یک ناحیه وسیع باعث سخت تر شدن واکنش بدن به فشار فیزیکی می شود. از این رو اگر جراحی یا معالجه اضطراری پیش رو دارید حتماً باید پزشک خود را از مصرف دارو مطلع کنید.

هنوز تأثیر این لوسیون روی کند کردن سرعت رشد کودکان در دست بررسی است اما بهتر است که با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

بخوانید  شربت برم هگزین برای چیست ؟

اگر دارای شرایط خاصی مانند بارداری هستید بهتر است فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز است از این لوسیون استفاده شود.

اگر بعد از مصرف لوسیون بتامتازون دچار زخم و التهاب شدید و همچنین قرمزی و خارش پوست تشدید شد از مصرف لوسیون خودداری کنید و مجدد به پزشک خود مراجعه کنید. البته ناگفته نماند که این دارو به ندرت دچار عوارض جدی می شود و معمولاً برای اولین بار مصرف فرد دچار سوزش، تحریک پوستی، خشکی و قرمزی می شود که معمولاً بعد از چند روز ناپدید می شود. زمانی که دارو با بدن فرد سازگار شود عوارض لوسیون هم کاهش پیدا می کنند. اما اگر هر کدام از عوارض تشدید پیدا کرد باید با پزشک مشورت کنید.

برخی از عوارض لوسیون بتامتازون از قبیل علائم کشش، نازک شدن پوست، تغییر رنگ پوست، آکنه، رشد موی شدید و ناخواسته. برآمدگی موی سر و … عوارض بعید اما جدی هستند که وجود هر کدام مشکل ساز هستند و باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

عوارض لوسیون بتامتازون

نحوه استفاده از لوسیون بتامتازون

برای مصرف لوسیون بتامتازون یک سری هشدارهای مهم است که باید حتماً جدی گرفته شود. اگر دچار شرایط پزشکی خاص هستید و یا دچار حساسیت های پوستی هستید و یا یک داروی بخصوصی را مصرف می کنید حتماً با پزشک خود مشورت کنید. این دارو برای کودکان. زنان باردار و زنان شیرده باید زیر نظر پزشک مصرف شود و مصرف آن در گروه های پر خطر می تواند باعث عفونت های شدید و تشدید التهابات شود.

بخوانید  برای درمان اسهال باید چه قرصی بخوریم؟ معرفی 4 قرص برای درمان اسهال

لوسیون فقط برای استعمال خارجی است و از استفاده آن برای نواحی حساس بدن مانند صورت، کشاله ران و زیر بغل خودداری کنید مگر اینکه پزشک معالج تجویز کرده باشد.

قبل از استفاده از لوسیون بتامتازون از تمیزی دست ها و خشک بودن آن ها مطمئن شوید. ناحیه آسیب دیده باید کاملاً خشک و تمیز باشد. معمولاً پزشک با توجه به شدت ضایعه یک تا سه بار استعمال لوسیون بتامتازون را تجویز می کند. شما می توانید لایه نازکی از لوسیون را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و سپس آن را به آرامی مالش دهید. از پانسمان کردن و بستن ناحیه آسیب دیده خودداری کنید.

اگر از لوسیون برای ناحیه پوشک کودک استفاده می کنید باید حتماً از پوشک های گشاد و شلوارهای نخی استفاده کنید.

بعد از مصرف دارو دست ها را بشویید البته اگر محل آسیب دیده خود دست ها نباشد. از زدن لوسیون بتامتازون به نزدیکی چشم ها و داخل چشم خودداری کنید چون باعث ابتلا به گلوکوم می شود.

مدت زمان استفاده از این لوسیون کوتاه است و فقط برای مدت تجویز شده استفاده کنید. اگر بعد از مدت زمان درمان تغییری در وضعیت شما اتفاق نیفتاد و یا اینکه مشکلات پوستی شما بدتر شد حتماً درمان را متوقف و به پزشک خود مراجعه کنید.

بخوانید  همه چیز درباره قرص لوپرامید

نحوه استفاده از لوسیون بتامتازون

لوسیون بتامتازون در دوران بارداری و شیردهی

لوسیون بتامتازون در دوران بارداری و شیردهی به مدت طولانی منع شده است. مصرف این فرآورده به مقدار زیاد در اطراف پستان ها قبل از شیردهی به نوزاد توصیه نمی شود.

برای مصرف لوسیون یک درصد بتامتازون در دوران بارداری زیر نظر پزشک عوارض خطرناک و نگران کننده ای گزارش نشده است.

عوارض مصرف بیش از حد لوسیون بتامتازون

یکی از عوارض شایع استفاده نادرست و بیش از حد از لوسیون بتامتازون، عفونت های پوستی است. این دارو به صورت موضعی استفاده می شود و در صورت بلع ممکن است فرد دچار مشکلات جدی از قبیل بیهوشی یا مشکل تنفسی شود. این لوسیون برای بیماری فعلی شما تجویز می شود بنابراین از اشتراک گذاشتن آن با دیگران خودداری کنید.

اگر از این دارو برای زمان طولانی ‌و مناطق وسیعی از بدن استفاده می کنید حتماً باید آزمایش‌ها دوره ای مانند آزمایش عملکرد غدد آدرنال برای شما انجام شود تا میزان پیشرفت درمان مشاهده شود. بی توجهی به میزان مصرف و نحوه مصرف می تواند نه تنها در درمان مؤثر نباشد بلکه علائم بیماری را تشدید کند. در صورتی که یک دوز از مصرف لوسیون را فراموش کردید به هیچ وجه دوز بعدی را بیشتر از مقدار مصرف نکنید و دوز بعدی را در زمان عددی و به مقدار تجویز شده مصرف کنید.

بخوانید  قرص مکیدنی گیاهی آلتادین چیست و برای چی خوبه؟

نحوه نگهداری لوسیون بتامتازون

لوسیون بتامتازون باید در دمای اتاق و در جای خشک و به دور از رطوبت و گرما نگهداری شود. بهتر است دارو را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهدارید. لوسیون را فقط تا زمانی که پزشک تجویز کرده باید مصرف کنید و باقیمانده دارو را به شیوه های استاندارد و بهداشتی باید دور بریزید.

نحوه نگهداری لوسیون بتامتازون

مقدار مصرف لوسیون بتامتازون

لوسیون بتامتازون همانند دیگر اشکال دارویی بتامتازون دارای مقدار مصرف متفاوتی در گروه های سنی مختلف است. پزشک با توجه به سن بیمار و شدت بیماری مقدار مصرف را تجویز می کند. دوز دارو در لوسیون معمولاً ۰/۱ درصد است. در کودکان مقدار مصرف با توجه به وزن کودک تعیین می شود. معمولاً میزان مصرف در افراد بزرگ‌سال یک تا سه بار در روز است. توجه داشته باشید که مقدار مصرف را کم و زیاد نکنید.

اگر در مقدار و نحوه مصرف هشدارها جدی گرفته نشود پوست دچار برافروختگی و قرمزی پوست، تحریک پوست، نازک شدن پوست و کبودی آسان، بثورات شدید، علائم عفونت مانند تب و لرز و سرفه، برجستگی های سفید یا قرمز روی پوست و … می شود.

بخوانید  عوارض و نحوه مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان

جمع بندی

لوسیون بتامتازون یکی از مؤثرترین درمان های موضعی برای التهابات پوستی است. این لوسیون به کاهش علائم بیماری‌های پوستی از قبیل پسوریازیس و اگزما کمک می کند. در صورت مصرف کوتاه مدت عوارض چندانی ندارد اما اگر به صورت طولانی مدت و برای ناحیه وسیع استفاده شود با عوارض رایجی از قبیل قرمزی و خارش، عفونت پوستی، التهاب و … همراه خواهد شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 1

  1. آواتار پالمناه
    پالمناه

    من مدت دوسلب طبق دستور پزشک بتامتازون همراه ماینوکسیدیل مصرف کردم و دچار آب مروارید شدید هردوچشم شدم‌به گونه ای که دیدم تار شد چشم پزشک گفت عوارض بتامتازون بوده چشمام عمل کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×