» ترمیم دندان » معرفی اجمالی دستگاه روتاری دندانپزشکی و کاربردهای آن
دندان
ترمیم دندان

معرفی اجمالی دستگاه روتاری دندانپزشکی و کاربردهای آن

تیر 19, 1402 120351

دستگاه روتاری دندانپزشکی یک وسیله بسیار پیشرفته و ابزاری مهم در حوزه دندانپزشکی است که به دندانپزشکان اجازه می‌دهد عصب دندانی که دچار عفونت شده را پاکسازی کنند. ساختار این دستگاه به گونه‌ای است که خود را کاملا با کانال ریشه دندان مطابقت می‌دهد تا عمل عصب کشی به بهترین نحو ممکن انجام گیرد. این شیوه موجب شده که فرایند پاکسازی ریشه دندان با دقت و سرعت عمل بیشتری انجام شود. دستگاه روتاری دندانپزشکی عمل درمان ریشه دندان را سهولت بخشیده و باعث شده تا بیمار با درد کمتری مواجه شود. با این پیش زمینه قصد داریم بیشتر با دستگاه روتاری دندانپزشکی آشنا شویم.

دستگاه روتاری دندانپزشکی یا اندو موتور چیست؟

دستگاه روتاری دندانپزشکی یا اندو موتور چیست؟

دستگاه روتاری را می‌توان انقلابی در علم پزشکی به خصوص حوزه دندانپزشکی دانست. اندو موتور یک ابزار حرفه‌ای است که برای اجرای عملیات عصب کشی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیروی دستگاه از یک موتور الکتریکی به فایل‌های روتاری منتقل می‌شود. بسته به مدل و برند دستگاه روتاری دندانپزشکی امکانات و قابلیت‌های مختلفی بر روی آن تعبیه شده است. اما به طور کلی تمامی دستگاه‌های روتاری دارای قابلیت تنظیم سرعت و گشتاور هستند.

بخوانید  کامپوزیت دندان در کلینیک دندانپزشکی هلسا قسطی شد!

این قابلیت به دندانپزشک کمک می‌کند تا سرعت و نیروی مناسب را برای درمان دقیق‌تر و موثرتر تنظیم کند. همچنین برخی از دستگاه‌های روتاری دارای سیستم کنترل حرارتی هستند تا از ایجاد حرارت زیاد و آسیب به بافت دندان جلوگیری کنند. استفاده از دستگاه روتاری در عملیات عصب کشی دندان‌ها موجب کاهش زمان درمان، حذف موثر باکتری‌ها و بافت نکروتیک، موفقیت عملیات و افزایش دقت و کنترل در انجام عملیات می‌شود.

انواع دستگاه روتاری دندانپزشکی

بسته به برندها و شرکت‌های تولید کنند دستگاه روتاری دندانپزشکی، هرکدام از این محصولات مانند آنگل روتاری ۱ به ۶۴ اپل دنتال از طراحی و امکانات متفاوتی برخوردار هستند. از این رو هر یک از این دستگاه‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. انتخاب مناسب‌ترین دستگاه کاملا وابسته به نیازهای بیمار و ترجیحات دندانپزشک است.

  • دستگاه روتاری دندانپزشکی با سیستم ترسیم: این نوع دستگاه‌ها دارای سیستم ترسیم الکترونیکی هستند که به دندانپزشک کمک می‌کند حرکت دورانی فایل را به صورت دقیق کنترل نماید. این دستگاه‌ها به قابلیت تنظیم سرعت و گشتاور نیز مجهز شده‌اند.
  • دستگاه روتاری بیسونیک: این نوع دستگاه‌ها از ارتعاشات بی‌سونیک برای حرکت فایل‌ها استفاده می‌کنند. ارتعاشات بی‌سونیک باعث تخریب و برداشت موثرتر پلاک و باکتری‌ها در داخل کانال ریشه می‌شود.
  • دستگاه روتاری با قابلیت تعویض فایل: این نوع دستگاه‌ها دارای فایل‌های قابل تعویض هستند. به جای استفاده از یک فایل دائمی، از پایه‌های تعویض‌پذیر برای اجرای عملیات روتاری استفاده می‌شود. این پایه‌ها از آلیاژهای نیکل، تیتانیوم یا فلزهای مشابه ساخته شده‌اند.
  • دستگاه روتاری با سیستم ترمومکانیکال: در این نوع دستگاه از حرارت و حرکت دورانی به طور ترکیبی برای اجرای عملیات عصب کشی استفاده می‌شود.
بخوانید  11 درمان خانگی و طبیعی برای درد دندان

کاربردهای دستگاه روتاری در دندانپزشکی

کاربردهای دستگاه روتاری در دندانپزشکی - تجهیزات دندانپزشکی فیروز دنتال

استفاده از دستگاه روتاری دندانپزشکی باعث دقت بیشتر، عملکرد بهتر و کاهش زمان درمان می‌شود. همچنین احتمال موفقیت بیشتر و بهبود نتایج درمانی را نیز افزایش می‌دهد.

  • پاکسازی کانال ریشه دندان: با استفاده از دستگاه روتاری می‌توان عفونت و باقیمانده‌های باکتریایی موجود در کانال ریشه دندان را به طور کامل پاکسازی نمود.
  • شکل دهی کانال ریشه: دندانپزشک با استفاده از دستگاه روتاری اندو می‌تواند به راحتی و به طور دقیق کانال ریشه را تغییر دهد و آن را به شکلی مناسب برای پر کردن و درمان کانال ریشه در آورد.
  • حذف عصب دندان: در مواردی که عصب دندان تحت تاثیر عفونت و درد شدید قرار می‌گیرد، دندانپزشک با استفاده از دستگاه روتاری عصب را به طور دقیق پاکسازی می‌کند و عفونت را از بین می‌برد.

مزایای استفاده از دستگاه روتاری دندانپزشکی

دستگاه روتاری دندانپزشکی را می‌توان انقلابی بزرگ در حوزه درمان دندان دانست. این دستگاه علاوه بر این که فرایند عصب کشی دندان را سهولت می‌بخشد مزایای دیگری نیز دارد.

  • کارایی بالا: دستگاه روتاری قادر است با سرعت بالا و قدرت بیشتری نسبت به سایر ابزارها عملیات عصب کشی و پاکسازی ریشه را انجام دهد. این به معنای کاهش زمان درمان و افزایش دقت و کارایی است.
  • حذف کامل عفونت: دستگاه روتاری به دندانپزشک کمک می‌کند تا به طور دقیق‌تر و موثرتری عفونت‌های دندانی را از داخل کانال ریشه پاکسازی کند. این امر بهبود نتایج درمان را به همراه دارد.
  • شکل‌دهی دقیق: با استفاده از سری‌های قابل تعویض دستگاه، دندانپزشک می‌تواند به طور دقیق شکل داخل کانال ریشه را تغییر دهد و آن را به فرم مناسب برای پر کردن و درمان در بیاورد.
  • کاهش خستگی دندانپزشک: با استفاده از دستگاه روتاری دندانپزشکی دیگر نیاز به اعمال زور با استفاده از ابزارهای سنتی برای خارج نمودن ریشه دندان نمی‌باشد.
  • راحتی بیشتر برای بیمار: استفاده از دستگاه روتاری اندو به بیمار احساس راحتی بیشتری می‌دهد. زیرا سری‌های روتاری با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کنند. از این رو علاوه بر این که فرایند درمان را سرعت می‌بخشد میزان درد را نیز کاهش می‌دهد.
بخوانید  درمان فوری و سه سوته آبسه دندان در خانه

ویژگی‌های فنی دستگاه روتاری دندانپزشکی

ویژگی‌های فنی دستگاه روتاری دندانپزشکی - فیروز دنتال

ویژگی‌های فنی دستگاه روتاری دندانپزشکی ممکن است در برندها و مدل‌های مختلف متفاوت باشند. همچنین نیازها و ترجیحات دندانپزشک، انتظارات را از دستگاه روتاری بیشتر می‌کند. به طور کلی یک دستگاه روتاری استاندارد باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد.

  • قابلیت تنظیم سرعت چرخش: امکان کنترل سرعت چرخش دستگاه روتاری بسیار مهم است. دندانپزشک برای این که کنترل دقیقی بر عملیات داشته باشد باید بتواند سرعت چرخش دستگاه را کم یا زیاد کند.
  • قابلیت تنظیم گشتاور: دستگاه روتاری اندو باید قابلیت تنظیم گشتاور داشته باشد. امکان تنظیم قدرت دستگاه به دندانپزشک کمک می‌کند تا نیروی مناسب برای حرکت فایل‌های روتاری در کانال ریشه را تعیین کند و کنترل بهتری داشته باشد.
  • نوع حرکت: دستگاه‌ها می‌توانند حرکت چرخشی متغیر و یا بازگشتی داشته باشند. با استفاده از حالت چرخش معکوس می‌توان از شکستن فایل در درون کانال دندان جلوگیری کرد.
  • تنوع فایل‌ها: دستگاه روتاری باید امکان نصب فایل‌های متنوع را برآورده کند. این فایل‌ها باید به اندازه کافی انعطاف پذیر و قوی باشند.
  • قابلیت ضدعفونی: به دلیل استفاده در محیط دهانی بیمار، دستگاه روتاری باید قابلیت ضدعفونی داشته باشد. این قابلیت از انتقال عفونت بین بیماران جلوگیری می‌کند.
  • قابلیت استفاده آسان: دستگاه روتاری اندو باید ساختاری ساده و کاربر پسند داشته باشد تا دندانپزشک بتواند به راحتی از آن استفاده کند و از طریق کنترل‌های موجود روی دستگاه عملیات را انجام دهد.
بخوانید  علت لق شدن ایمپلنت و روکش ایمپلنت دندان چیست ؟

راهنمای خرید

سیستم‌های روتاری تاثیرات قابل توجهی در افزایش سرعت و کیفیت درمان ریشه دندان دارند. این سیستم‌ها بر اساس اصول قدیمی اندودانتیکس عمل می‌کنند. به عبارت دیگر اگر به اصول و دانش اندودانتیکس مسلط نباشید، دستگاه روتاری به شما کمک نخواهد کرد. در واقع ممکن است باعث ایجاد مشکلات بیشتر شود. در بازار انواع مختلفی از سیستم‌های روتاری موجود هستند. هر کدام از دستگاه‌های موجود در بازار دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. از این رو در هنگام انتخاب، علاوه بر توجه به کارایی و قابلیت‌های دستگاه، جنس و کیفیت محصول را باید در نظر بگیرید. همچنین برای ساخت فایل‌های دستگاه روتاری اندو از آلیاژ و تکنولوژی خاصی استفاده می‌شود که در اختیار هر شرکتی نیست. تعداد انگشت شماری در جهان این فناوری را در اختیار دارند. برای خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی می توانید به سایت فیروز دنتال مراجعه فرمایید.

جمع بندی

امروزه استفاده از دستگاه روتاری دندانپزشکی برای عمل پاکسازی کانال ریشه به امری متداول بدل شده است. دستگاه روتاری یا اندو موتور یک ابزار بسیار مهم نزد دندانپزشکان برای عصب کشی دندان به حساب می‌آید. فایل‌های دستگاه در فرآیند پاکسازی کانال‌های ریشه شکل دقیق کانال‌ها را تقلید می‌کنند و عمل پاکسازی را با دقت و کیفیت بالا انجام می‌دهند. این روش نسبت به تکنیک‌های قدیمی بسیار دقیق و با سرعت بسیار بیشتری انجام می‌شود. دستگاه روتاری دندانپزشکی به جای حرکات دستی، عمل درمان ریشه را بسیار آسان‌تر و با کم‌ترین درد و مشکل انجام می‌دهد. علاوه بر این باعث افزایش درصد موفقیت در رفع مشکلات ریشه کانال نیز می‌گردد.

بخوانید  جلوگیری از عوارض ناشی از روکشهای لمینت با پورسلین

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×