» ترمیم دندان » عوارض کامپوزیت دندان؛ راه های مراقبتی و پیشگیری از عوارض
کامپوزیت
ترمیم دندان

عوارض کامپوزیت دندان؛ راه های مراقبتی و پیشگیری از عوارض

فروردین 7, 1403 60359

ایا کامپوزیت دندان عوارض دارد؟ استفاده از کامپوزیت در دندانپزشکی به دلیل ویژگی‌های آن از جمله زیبایی، مقاومت، انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاعی بالا، به یکی از محبوب‌ترین روش‌های بهبود زیبایی دندان‌ها تبدیل شده است. با این حال، همان‌طور که در هر روش درمانی دیگری ممکن است عوارضی وجود داشته باشد، در کار با کامپوزیت دندان احتمال بروز مشکلات و عوارض وجود دارد. در این مقاله به فواید و ضررهای کامپوزیت دندان و راه‌حل‌های جلوگیری و مراقبتی از عوارض آن پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه باشید:

عواض ونیر کامپوزیت دندان

فواید کامپوزیت دندان

در ادامه به فواید و مزایای کامپوزیت دندان اشاره شده است:

عدم نیاز به تراش دندان

معمولا در روش کامپوزیت دندان نیازی به تراش و دستکاری دندان نمی‌باشد. فقط در برخی موارد که به دلیل کج بودن و یا بزرگ بودن بیش از حد دندان، تناسب آنها از بین می‌رود، دندانپزشک نسبت به تراشیدن دندان اقدام می‌کند. در این صورت پوشش‌دهی کامپوزیت دندان بیشتر شده و به کامپوزیت می‌توان فرم بهتری داد و نتیجه آن بهتر خواهد بود.

بخوانید  درمان ریشه دندان و عصب کشی در دوران بارداری با دکتر نفیسه امامی

ظاهر طبیعی و مشابه دندان

با پیشرفت تکنولوژی در دنیای دندانپزشکی، مواد ترمیم دندان از جمله کامپوزیت با کیفیت بالا ساخته می‌شود. با اهمیت دادن به زیبایی دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند، مهارت و تجربه دندانپزشکان ترمیمی و زیبایی افزایش پیدا کرده است. مواد با کیفیت و برند مرغوب و همچنین مهارت بالای دندانپزشک باعث شده است که کامپوزیت مشابه دندان طبیعی باشد.

دوره درمان کوتاه

ترمیم دندان با کامپوزیت به مدت زمان کوتاهی نیاز دارد که می‌توان در یک جلسه انجام داد. مدت زمان کامپوزیت باعث شده است که افراد بتوانند در زمان کوتاهی به رفع ایرادات و مشکلات جزئی دندان خود بپردازند و لبخندی زیبایی داشته باشند.

مقاومت بالا

از مزایای کامپوزیت دندان می‌توان به مقاومت و استحکام بالا در برابر ضربه و فشار اشاره کرد. کامپوزیت دندان روشی دائمی نیست ولی اگر به درستی از آن مراقبت شود طول عمر بالایی خواهد داشت.

قابلیت ترمیم و تعویض

در صورتی که کامپوزیت دچار آسیب یا شکستگی شود، می‌توانید به دندانپزشک مراجعه کرده و آن را به راحتی تعویض و ترمیم کنید.

عوارض کامپوزیت دندان های جلو

کامپوزیت دندان های جلو زیبایی خاص خود را دارد، افرادی که فقط نسبت به کامپوزیت دندان های جلو خود اقدام می‌کنند ممکن است در هفته اول احساس درد داشته باشند. همچنین با کامپوزیت دندان در ۲ هفته اول ممکن است دندان نسبت به گرما و سرما حساس شده باشد که به مرور زمان برطرف می‌شود. دقت داشته باشید با توجه به اینکه دندان‌های جلو در معرض نمایش هستند و در لبخند شما نمایان است، طبیعی و یکدست بودن آن اهمیت زیادی دارد. عمر کامپوزیت دندان های جلو به رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم استفاده از مواد خوراکی خیلی سفت بستگی دارد. بهتر است برای انجام کامپوزیت دندان باید به بهترین کلینیک کامپوزیت دندان در مشهد مراجعه کنید تا از نتیجه نهایی رضایت کامل داشته باشید.

بخوانید  جلوگیری از عوارض ناشی از روکشهای لمینت با پورسلین

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان روشی با ماندگاری طولانی است ولی با این حال در برخی از موارد ممکن است نیاز به برداشتن و تعویض آن باشد که دلایل مختلف دارد. در اینجا به دلایل برداشتن کامپوزیت دندان اشاره شده است:

تغییر شکل

معمولا افراد از شکل کامپوزیت خود رضایت دارند ولی در برخی از موارد که نیاز به تغییر شکل آن می‌باشد. دندانپزشک می‌تواند شکل آن را تغییر داده و یا در صورت امکان می‌تواند کامپوزیت را به طور کلی برداشته و سپس شکل آن را تغییر دهد. تغییر شکل کامپوزیت دندان در یک جلسه دندانپزشکی قابل انجام است زیرا بدون درد و آسیب به دیگر دندان‌ها می‌باشد.

لک شدن ونیر کامپوزیت

یکی از مضرات کامپوزیت ونیر و دلایل برداشتن و تعویض آن، ایجاد لک و تغییر رنگ آن می‌باشد. عواملی مانند سیگار، قلیان، مصرف مشروبات الکلی و قهوه باعث لک و کدر شدن سریع‌تر کامپوزیت می‌شود.

ایجاد شکستگی در کامپوزیت

اگر کامپوزیت دندان دچار شکستگی شود باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کرد تا مشکل رفع شود. در برخی از موارد با ایجاد ضربه و فشار ممکن است کامپوزیت به طور کامل بشکند.

بخوانید  خونریزی بعد از کشیدن دندان چقدر طول میکشد ؟

درمان دندان

اگر فرد دچار خرابی یا پوسیدگی دندان شود برای درمان باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کرده و کامپوزیت از روی دندان به طور کامل برداشته شده و بعد درمان، مجدد نصب شود. کامپوزیت برخلاف پرسلین نیاز به تراش دندان و سریع جایگزین کردن ندارد و می‌توان بعد درمان پوسیدگی دندان مراحل نصب انجام شود.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود

مضرات کامپوزیت برای دندان

ایا کامپوزیت عوارض دارد؟ کامپوزیت دندان مزایا و فواید زیادی دارد و نواقص دندان از جمله پوسیدگی، تغییر رنگ، فاصله بین دندان‌ها، لب‌پریدگی و …. را برطرف می‌کند. ولی با این حال ممکن است عوارضی نیز داشته باشد، از مهم‌ترین عوارض کامپوزیت ونیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماندگاری کمتر کامپوزیت نسبت به لمینت

لمینت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت از ماندگاری و استحکام بیشتری برخوردار است. به همین دلیل بهتر است برای ترمیم دندان‌های عقب از روکش لمینت استفاده شود. هر چه روکش دندان محکم‌تر باشد در برابر ضربه و فشار مقاومت بیشتری دارد.

میزان مقاومت کمتر کامپوزیت نسبت به لمینت

کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت از استحکام و مقاومت کمتری برخوردار است. یکی از مشکلات و عوارض کامپوزیت دندان تغییر رنگ سریع آن در برابر مواد رنگی می‌باشد که با رعایت بهداشت دهان و دندان این مشکل برطرف می‌شود.

بخوانید  جرمگیری و بروساژ یک اقدام ساده با نتایج شگفت‌انگیز

پوسیدگی و خرابی دندان

یکی از مشکلات کامپوزیت دندان که با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به وجود می‌آید، پوسیدگی و خرابی دندان‌ها است. در صورتی که دندانپزشک مهارت و تجربه کافی نداشته باشد و کامپوزیت را به خوبی روی دندان نصب نکند فضای لازم برای ایجاد پلاک و رشد باکتری و در نهایت پوسیدگی دندان به وجود می‌آید. ضرر کامپوزیت دندان زمانی بیشتر است که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکرده و باعث پوسیدگی دیگر دندان‌ها شود.

بزرگ شدن دندان بعد از کامپوزیت

یکی از ضررهای کامپوزیت دندان ممکن است ظاهر برجسته و درشت آن باشد. در روش کامپوزیت دندان به دلیل اینکه تراشی روی دندان انجام نمی‌شود ممکن است ظاهری برجسته داشته باشد که اگر به دندانپزشک ماهر و باتجربه مراجعه کنید می‌تواند با ظرافت کامپوزیت را روی دندان شما بچسباند و ظاهری خیلی طبیعی و یکدست داشته باشد. بنابراین انتخاب دندانپزشک متخصص زیبایی و ترمیمی با مهارت بالا اهمیت زیادی دارد.

حساسیت به سرما و گرما

از مهم‌ترین مضرات کامپوزیت دندان می‌توان به ایجاد حساسیت نسبت به گرما و سرما اشاره کرد. وجود حساسیت نسبت به دمای بالای سرما و گرما در روزهای اول بعد نصب کامپوزیت دندان طبیعی است که به مرور زمان برطرف می‌شود.

بخوانید  لمینت چه فرقی با کامپوزیت دارد؟

عدم تطابق رنگ کامپوزیت

یکی از مشکلاتی که کامپوزیت دندان ممکن است داشته باشد عدم تطابق رنگ کامپوزیت با دندان طبیعی است که با دندان‌های مجاور هم‌خوانی نداشته باشد. همچنین قرار گرفتن صحیح دندان‌های هر دو فک روی همدیگر اهمیت زیادی دارد، زیرا در صورت عدم تناسب آن مشکلاتی در جویدن و صحبت کردن به وجود می‌آورد. مراجعه به دندانپزشک ماهر و متخصص زیبایی و ترمیمی اهمیت زیادی در گرفتن نتیجه مطلوب دارد.

عکس کامپوزیت دندان قبل و بعد

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

یکی از سوالات و تصوراتی که بیشتر افراد دارند این است که نصب کامپوزیت موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. باید بدانید که ونیر کامپوزیت به طور طبیعی موجب خرابی و پوسیدگی دندان نمی‌شود ولی عدم رعایت نکات اولیه بهداشت دهان و دندان، مانند مسواک و نخ دندان فضای ایجاد پوسیدگی را فراهم می‌کند. اگر به طور مرتب از مسواک استفاد نشود مواد غذایی بین دندان‌ها گیر کرده و همین اتفاق موجب پوسیدگی می‌شود. همچنین باید به طور مرتب برای معاینه هر ۶ ماه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

راه های مراقبتی و پیشگیری از عوارض کامپوزیت دندان

با رعایت کردن یک سری نکات ساده می‌توان از عوارض کامپوزیت دندان جلوگیری کرد. رعایت بهداشت دهان و دندان در افزایش طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان موثر است و از ایجاد عوارضی مانند التهاب و تورم لثه جلوگیری می‌شود.

بخوانید  11 درمان خانگی و طبیعی برای درد دندان

مراجعه به دندانپزشک با تجربه و متخصص زیبایی و ترمیمی بهترین راه پیشگیری از عوارض کامپوزیت دندان است. مهارت و تسلط دندانپزشک بر مراحل مختلف کامپوزیت و استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت بسیار مهم است. در صورت مراجعه به دندانپزشک بی‌تجربه و بدون مهارت، با نصب غیراصولی کامپوزیت موجب بروز عوارضی از جمله التهاب و تورم لثه و آسیب به دندان‌های طبیعی می‌شود.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت معرفی جراحان زیبایی پزشک ۲۴ مورد کامپوزیت دندان و بهترین دندانپزشکان متخصص زیبایی و ترمیمی اطلاعات کسب کنید.

عوارض کامپوزیت دندان تا چه مدت ماندگار است؟

عوارضی از جمله حساسیت دندان به سرما و گرما، سخت قرار گرفتن دندان‌ها روی هم، موقت بوده و بعد چند روز برطرف می‌شود. ولی برخی موارد مانند التهاب و تورم لثه‌ها ممکن است مدت زمان بیشتری با فرد همراه باشد و ارتباط مستقیمی با رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. در صورت وجود علائم ناراحتی بعد کامپوزیت به مدت طولانی بهتر است در اولین فرصت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر به دنبال اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان‌های خود هستید، با انجام کامپوزیت و توسط بهترین دندانپزشک متخصص زیبایی و ترمیم در مشهد، می‌توانید بدون هیچگونه عوارض، دندان‌های خود را زیباتر کنید و چهره‌ی خود را بهبود بخشید.

بخوانید  راهنمای انتخاب دندانپزشک برای کودک

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×