» دانستنی ها » درآمد پرستار در عمان
درآمد پرستار در عمان
دانستنی ها

درآمد پرستار در عمان

تیر 5, 1402 100346

حقوق و درآمد پرستار در عمان

کشور عمان که به عروس خلیج‌فارس معروف است، در قاره آسیا قرار دارد و جزو کشورهای سطح اول آسیا است. جمعیت این کشور ۸ میلیون نفر و مساحت آن بالغ بر ۵۰۰ هزار کیلومترمربع است.

سواحل بسیار زیبا و دیدنی در این کشور وجود دارد که طول آن‌ها به ۲۰۰۰ کیلومتر می‌رسد. این کشور متنوع‌ترین مناظر را در بین کشورهای خاورمیانه دارد که به دلیل ویژگی‌های منحصر بفرد این کشور از جمله بیابان‌های بزرگ، سواحل چشم‌نواز و زیبا، کوه‌ها و مناطق جنگلی بزرگ است.

شهروندان کشور عمان ملزم به پرداخت مالیات نیستند چراکه این کشور از ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شود. پادشاه عمان، سلطان قابوس خدمات گسترده‌ای به مردم این کشور ارائه می‌داد و مردم عمان قادر به حفظ ثبات مالی خود بودند. پس از مرگ این پادشاه در سال ۲۰۱۹، پسرعمه او جانشین وی شده و به پادشاهی عمان رسید.

بخوانید  بهترین تولید کننده سینی کابل گالوانیزه در ایران

درآمد پرستار در عمان

هیچ فرد گرسنه‌ای در این کشور وجود ندارد و تمام خدمات عمومی از جمله مدرسه و خدمات درمانی برای همه شهروندان عمانی رایگان است. واحد پول این کشور که ریال است، دومین واحد پول با ارزش جهان است. در این مقاله شغل پرستاری و حقوق و درآمد پرستاران در کشور عمان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حقوق و درآمد پرستار در عمان

همان‌گونه که پیش تر اشاره شد کشور عمان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و اقتصاد آن مبتنی بر کشاورزی است. البته از دهه ۱۹۶۰ میلادی صادرات نفت هم یک از اصلی‌ترین منابع درآمد برای این کشور بوده است.

با توجه به نوساناتی که برای قیمت نفت اتفاق می‌افتد، دولت این کشور تلاش می‌کند منابع درآمد جدیدی مانند گردشگری، کشتیرانی، معدن و پرورش آبزیان را نیز به منابع درآمد این کشور بیفزاید.

ازآنجاکه ارزش پول این کشور بالاتر از دبی و قطر است و هزینه زندگی در آن کمتر است، شهروندان عمان از شرایط بسیار خوبی برخوردار هستند. کشور عمان به دلیل جمعیت اندک، برای انجام مشاغل مختلف، شدیداً به نیروی کار خارجی متکی است. نیروی کار خارجی بیشتر از هند، بنگلادش، پاکستان و سریلانکا به این کشور می‌آیند و اکثراً مشاغل فیزیکی را انجام می‌دهند و در برخی موارد مشاغل مدیریتی نیز دارند.

بخوانید  فواید جگر سیاه و علت سیاه بود جگر گوسفندی چیست ؟

در این مقاله حقوق و درآمد پرستاران در کشور عمان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

محدوده درآمد پرستاران در عمان

پرستاران مشغول به کار در کشور عمان به‌طور معمول سالانه حدود ۱۶۹۰۰ ریال عمان درآمد دارند که حداقل میزان درآمد ۹۱۵۰ ریال و حداکثر میزان درآمد ۲۵۶۰۰ ریال عمان خواهد بود.

محدوده درآمد پرستاران در عمان

عوامل مؤثر بر میزان حقوق و درآمد پرستاران در عمان:

میزان تحصیلات:

تحصیلات دانشگاهی در مقاطع و رشته‌های دانشگاهی متنوع موجب ورود بسیاری از افراد به مشاغل مرتبط با رشته موردنظر می‌شود. میزان تحصیلات از اصلی‌ترین الزامات موردنیاز برای ورود به شغل‌های دولتی و خصوصی که از حقوق و مزایای بالایی برخوردار هستند، است.

پرستاری از جمله شغل‌هایی است که برای ورود به کار حرفه‌ای نیاز به تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی دارد و متقاضیان ورود به این شغل باید حتماً از قبل در این رشته از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باشند.

همان‌گونه که اطلاع دارید در دنیای امروز تحصیلات برای ساختن یک آینده روشن و موفق از مهم‌ترین موضوعات است و تحصیلات عالی به افراد این امکان را می‌دهد تا شانس بیشتری برای ورود به بازار کار و ساختن آینده روشن داشته باشند.

بخوانید  انواع تلویزیون شهری و نحوه خرید آن

برای مهاجرت در هر زمینه و حرفه‌ای نیز نیاز به حداقل میزان تحصیلات وجود دارد. پس از ورود یک حرفه خاص، افرادی که میزان تحصیلات بالاتری دارند از حقوق و مزایای بالاتری نسبت به سایر افرادی با تحصیلات پایین‌تر برخوردار خواهند شد.

در مورد شغل پرستاری در کشور عمان هم افرادی که با مدرک لیسانس در این کشور مشغول به کار هستند، متوسط حقوق ۱۳۸۰۰ ریال عمان را دریافت می‌کنند، در حالیکه افرادی که با مدرک فوق‌لیسانس در این کشور به پرستاری مشغول هستند، سالانه حدود ۲۱۰۰۰ ریال عمان دریافت می‌کنند.

میزان تجربه کاری:

یکی از مسائل مهم در پیدا کردن فرصت‌های شغلی، میزان تجربه کاری مرتبط است و موجب می‌شود که متقاضیان مشاغلی را بیابند که شرایط بهتری نسبت به سایر مشاغل دارند.

تجربه کاری بالاتر موجب می‌شود افراد از حقوق و مزایای بالاتری نسبت به افرادی با سابقه اندک برخوردار باشند.کارفرمایان در تمامی مشاغل افرادی با تجربه کاری بالاتر را در اولویت استخدام قرار می‌دهند.

البته کارفرمایان در استخدام افراد تنها به میزان تجربه کاری توجه نمی‌کنند و موارد مهم دیگری را نیز در نظر می‌گیرند که باید همگی در نظر گرفته شوند. در ادامه جدولی از میزان تأثیر تجربه کاری بر حقوق و درآمد پرستاران در کشور عمان را برای شما ارائه کرده‌ایم:

بخوانید  سوله چیست و چه کاربردهایی دارد؟

عوامل مؤثر بر میزان حقوق و درآمد پرستاران در عمان

جنسیت پرستاران:

در کشور عمان پرستاران زن به‌طور متوسط سالانه ۱۸۲۰ ریال عمان درآمد دارند، این در حالی است که میزان متوسط درآمد سالانه برای پرستاران آقا در عمان ۱۶۴۰ ریال عمان است. در شرایط یکسان میزان حقوق و درآمد پرستاران زن در عمان نسبت به مردان ۱۱ درصد بیشتر است.

عوامل مؤثر بر میزان درآمد پرستاران در عمان

کار در مراکز دولتی یا خصوصی:

میزان حقوق پرستارانی که در مراکز دولتی عمان مشغول به کار هستند، نسبت به پرستارانی که در مراکز خصوصی کار می‌کنند، ۷ درصد بالاتر است. همچنین پرستارانی که در مراکز دولتی یا خصوصی شهرهای بزرگ کار می‌کنند نسبت به پرستارانی که در شهرهای کوچک مشغول به کار هستند، میزان درآمد بالاتری دارند.

روند رشد متوسط درآمد سالانه پرستاران در کشور عمان

همان‌گونه که پیش تر بدان اشاره شد، عواملی مانند تجربه کاری و میزان تحصیلات افراد از دلایل اصلی استخدام پرستاران در کشور عمان است که میزان حقوق و درآمد آن‌ها را مشخص می‌کند.معمولاً در استخدام برای تمامی مشاغل این موارد در نظر گرفته می‌شوند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که این دو تنها عوامل مؤثر بر استخدام پرستاران نیستند و علاوه بر میزان تحصیلات و میزان تجربه کاری موارد دیگری نیز در امر استخدام پرستاران مؤثر هستند.

بخوانید  9 دلیل برای خرید هدایای شخصی سازی شده

همان‌طور که در این مقاله به بررسی این عوامل پرداختیم عواملی همچون کار در مراکز خدمات درمانی دولتی و خصوصی و جنسیت پرستاران نیز از جمله دلایلی هستند که بر میزان بالاتر یا پایین‌تر بودن حقوق و درآمد پرستاران تأثیر می‌گذارند.

علاوه بر موارد یاد شده در این مقاله، در عمان نیز مانند سایر کشورها هرساله از طرف دولت نیز افزایش حقوق به پرستاران تعلق می‌گیرد. برای نیروی کار پرستاری در عمان این افزایش حقوق هر ۲۱ ماه یک‌بار اتفاق می‌افتد که میزان این افزایش حقوق معادل ۸ درصد از کل درآمد پرستاران است.

در سایر مشاغل این کشور میزان افزایش حقوق ۷ درصد است که هر ۱۹ ماه یک‌بار اتفاق می‌افتد.

مزایا و پاداش شغل پرستاری در کشور عمان

مهم‌ترین و بنیادی‌ترین سرمایه‌های هر مجموعه، منابع انسانی آن مجموعه و سازمان است. برای اینکه یک سازمان و موسسه نیروی کارآمد و با تجربه‌ای داشته باشد، باید به کارکنان خود پاداش و مزایا دهد.

پاداش و مزایا نوعی ابزار ضروری و مهم است که بر نوع عملکرد نیروهای کاری اثرگذار است. این ابزار به‌عنوان نیروی محرکه‌ی نیروی کار عمل می‌کند، زیرا زمانی که از خدمات یک فرد در یک مجموعه تشکر شود، او به این باور می‌رسد که مجموعه برای او ارزش قائل است.

بخوانید  درمان زخم و پانسمان زخم در منزل

پاداش و مزایا به‌عنوان سوخت موردنیاز برای این نیروی محرکه عمل می‌کند. اگر کارمندان یک مجموعه تلاش و کوشش لازم را نداشته باشند، هیچ مجموعه و سازمانی به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود نخواهد رسید.

مزایا و پاداش شغل پرستاری در کشور عمان

همین مسئله در مورد پرستاران شاغل در عمان نیز صدق می‌کند. البته به دلیل اینکه خدمات درمانی و بهداشتی کشور عمان رایگان هستند، مؤسسات درمانی به‌طور مستقیم به تولید درآمد نمی‌رسند و به همین دلیل میزان پاداش و مزایای اعطا شده به پرستاران در این کشور نسبت به سایر مشاغل به مراتب پایین‌تر است.

طبق آخرین آمار منتشر شده، ۲۳ درصد از پرستارانی که در عمان مشغول به کار هستند، پاداش و مزایا دریافت کرده‌اند در حالیکه ۷۷ درصد از پرستاران هیچ‌گونه پاداشی دریافت نکرده‌اند.

انواع مزایا و پاداش‌های در نظر گرفته شده برای پرستاران در کشور عمان

پاداش‌های مبتنی بر عملکرد فردی

استانداردترین شکل پاداش است که در آن پرستاران بر اساس عملکرد خوب پاداش دریافت می‌کنند.

پاداش‌های مبتنی بر عملکرد سازمان

گاهی اوقات، برخی از سازمان‌ها تمایل دارند درآمد و سود اضافی را با کارکنان خود به‌طور جمعی در قالب پاداش‌هایی که به همه اعطا می‌شود، جشن بگیرند. مقدار پاداش احتمالاً از فردی به فرد دیگر و بسته به نقش هر یک در سازمان متفاوت خواهد بود.

بخوانید  منعطف ترین و قوی ترین ماهیچه بدن کدام است ؟ + انواع ماهیچه ها و عضلات

پاداش‌های مبتنی بر هدف

با دستیابی به یک هدف مشخص یا نقطه عطف مهم به پرستاران اعطا می‌شود.

پاداش‌های پایان سال / عیدی

این نوع پاداش‌ها بی دلیل داده می‌شوند و معمولاً نشان‌دهنده‌ی تقدیر و احترام هستند.

میانگین حقوق ساعتی پرستاری در عمان

متوسط دستمزد ساعتی (حقوق پرداخت‌شده در ساعت) در عمان ۱۰ ریال عمان است. این بدان معناست که یک فرد شاغل در عمان برای هر ساعت کاری تقریباً ۱۰ ریال عمان دریافت خواهد کرد.

دستمزد ساعتی حقوقی است که به ازای یک ساعت کاری پرداخت می‌شود. معمولاً مشاغل به دودسته مشاغل حقوق‌بگیر و مشاغل ساعتی دسته‌بندی می‌شوند. مشاغل حقوق‌بگیر مبلغ ثابتی را صرف‌نظر از ساعات کاری به کارکنان پرداخت می‌کنند.

میانگین حقوق ساعتی پرستاری در عمان

در مشاغل ساعتی به ازای هر ساعت کاری حقوقی پرداخت می‌شود. محاسبه دستمزد ساعتی بسته به ساعات کار در هفته و کمک‌هزینه مرخصی سالانه می‌تواند اندکی متفاوت باشد.

یکی از تفاوت‌های عمده بین کارمندان حقوق‌بگیر و کارکنان ساعتی، واجد شرایط بودن برای اضافه کاری است. کارمندان حقوق‌بگیر برخلاف کارکنان ساعتی، معمولاً از اضافه کاری معاف هستند.

مزایای مهاجرت پرستاران به عمان

بهتر است در پایان برخی از مزایای مهاجرت پرستاران به عمان را نیز مورد بررسی قرار دهیم:

بخوانید  تعمیرات موبایل با گارانتی

در دسترس بودن آسان محل اقامت

یکی از بزرگ‌ترین مزایای مهاجرت متخصصان مراقبت‌های بهداشتی خارجی به عمان این است که می‌توانید به‌راحتی طیف وسیعی از اقامتگاه‌ها را متناسب با بودجه خود پیدا کنید.

اکثر مهاجران این کشور در شهر مسقط در مناطق رووی، موتره و قرم زندگی می‌کنند. بسته به بودجه خود می‌توانید از بین آپارتمان‌ها، خانه‌های شهری و حتی ویلاها یکی را انتخاب کنید. منازل و آپارتمان‌های عمان امن هستند و تمامی مجتمع‌های مسکونی سطح بالایی از امنیت را دارا هستند.

محیط کاری در سطح جهانی

بیمارستان‌های عمان هم‌تراز با جهان غرب هستند. یک هفته کاری سنتی حدود ۴۰ تا ۴۸ ساعت است و از یکشنبه تا پنجشنبه را در بر می‌گیرد و تعطیلات آخر هفته جمعه و شنبه است.

مانند سایر ملل عرب، روز جمعه به‌عنوان یک روز مقدس اسلامی است و نماز جمعه اقامه می‌شود. اکثر بیمارستان‌های سلطنتی مجهز به جدیدترین تجهیزات پزشکی هستند که از خارج از کشور وارد می‌شوند.

توانایی مکالمه به زبان انگلیسی توسط بسیاری از افراد

اگرچه زبان رسمی عمان عربی است، اما غیرعربی زبانان نیز در کشور بسیار زیاد هستند. نزدیک به ۴۵ درصد از جمعیت عمان را ساکنان خارجی تشکیل می‌دهند، به ویژه از کشورهایی مانند هند، بنگلادش، پاکستان، فیلیپین، اندونزی، سریلانکا، مصر، نپال و اتیوپی. انگلیسی به‌طور گسترده در این کشور صحبت می‌شود، به ویژه در شهرها و محل کار.

بخوانید  راهکار های حفاظت از چشم ها در استفاده از مانیتور با 7 راهکار طلایی

مزایای مهاجرت پرستاران به عمان

امنیت بالا

حتی زمانی که کشورهای دیگر شاهد ناآرامی‌های سیاسی بودند، عمان در حالت باثبات و صلح‌آمیز باقی ماند. جنایات خشونت‌آمیز در این کشور نادر است و این کشور حتی در فهرست ۶۵ کشور ازنظر سهولت زندگی، در رتبه ششم قرار دارد.

بااین‌حال، به شدت توصیه می‌شود که مهاجران سابق به مذهب و فرهنگ محلی احترام بگذارند. ابادیسم، شاخه محافظه‌کار اسلام، دین محلی است و از ساکنان خارج از کشور انتظار می‌رود که به سنت‌های آن مانند منع خوردن، آشامیدن و کشیدن سیگار در اماکن عمومی در ماه رمضان، پوشیدن لباس‌های معمولی در مکان‌های عمومی و غیره احترام بگذارند.

هزینه‌های پایین زندگی

هزینه زندگی در عمان در مقایسه با سایر مقاصد مهاجرتی محبوب مانند امارات متحده عربی، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی نسبتاً پایین است. بر اساس نظرسنجی هزینه زندگی مرسر، مسقط در بین ۲۰۹ شهر مورد بررسی در رتبه ۱۱۷ قرار گرفت و این مسئله، عمان را به یکی از کم‌هزینه‌ترین شهرهای خاورمیانه تبدیل کرده است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی میزان حقوق و درآمد پرستاران در کشور عمان پرداختیم و عوامل مؤثر بر افزایش و کاهش این درآمد را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادیم.

بخوانید  هر آنچه درباره لیزر موهای زائد باید بدانید ! فواید – عوارض

کشور عمان از جمله کشورهای ثروتمند جهان است که افراد زیادی برای کار و زندگی به این کشور مهاجرت می‌کنند. برای اینکه متقاضیان شغل پرستاری بتوانند به‌راحتی به شغل موردنظر خود در این کشور دست یابند باید تحصیلات سطح بالایی در رشته مرتبط با این شغل داشته باشند.

همچنین سابقه کاری و فعالیت در مؤسسات خصوصی و دولتی نیز می‌تواند در دستیابی به این شغل و بالا و پایین بودن میزان درآمد پرستاران نقش داشته باشد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×