» ارتودنسی » نحوه قرار دادن پستانک ارتودنسی در دهان نوزاد چگونه است ؟
نحوه قرار دادن پستانک ارتودنسی در دهان نوزاد
ارتودنسی - سلامت کودکان

نحوه قرار دادن پستانک ارتودنسی در دهان نوزاد چگونه است ؟

شهریور 13, 1402 260344

اگر تازه قدم نو رسیده وارد زندگی شما شده است. اگر از گریه های بی دلیل او دیگر آزرده شده اید. اگر به فکر استفاده از پستانک ارتودنسی هستید. باید گفت ابتدا بدانید نوزاد شما تمایلی برای مکیدن آن دارد یا نه. سعی نکنید هنگامی که نوزاد شما گرسنه است از پستانک برای آرام کردن نوزاد استفاده کنید.

ابتدا نوزاد خود را با شیر سیر کنید سپس پستانک را در دهان او قرار دهید تا بمکد. برای دانستن نحوه قرار دادن پستانک در دهان نوزاد باید گفت مکیدن آن اکتسابی است. نوزاد به صورت خدادادی نحوه مکیدن را می داند. پستانک یا انگشت یا… که در دهان نوزاد قرار دهید نوزاد شروع به مکیدن آن می کند.

علایم دندان در آوردن نوزاد

ویژگی های پستانک ارتودنسی

در گذشته پستانک ها از شکل و شمایلی گرد مانند داشتند. اما سازندگان پستانک، نسل جدیدی به اسم پستانک ارتودنسی را روانه بازار نمودند. شاید برایتان جای سؤال باشد چرا؟ مگر پستانک های قبل چه ایرادی داشتند. در جواب باید گفت به مرور زمان تولیدکنندگان متوجه شدند پستانک های قبلی فشار زیادی بر لثه و فک کودک ایجاد می کنند.

بخوانید  آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟

گاهی کودک تا ۲ سالگی و حتی بیشتر از سن ۲ سالگی از آن استفاده می کند. پستانک، با گذشت زمان و رویش دندانها، سبب ناهمگن بودن دندان ها می شود. این پستانک ها دندان های بالا را به جلو و دندان های پایین را به عقب هدایت می کند.

پستانک ارتودنسی با طراحی همانند شکل نوک سینه مادر تأثیر منفی کمتری بر فک و صورت نوزاد وارد می کند. این پستانک به نحوی طراحی شده است که قسمت نوک آن در دو حالت متفاوت است. قسمت بالای آن گرد و قسمت پایین نوک پستانک تخت است.

مزایای استفاده از پستانک ارتودنسی

شاید افراد زیادی استفاده از پستانک ارتودنسی را برای نوزاد خود علمی ندانند. اما با تمام مضرات دارای مزایای زیادی از جمله موارد زیر است:

تحقیقات انجام شده ثبات کرده استفاده از پستانک، سندروم را در کودک کاهش می دهد.
سبب هضم بهتر شیر و کاهش ریفلاکس معده می شود.
نقش مؤثری در وزن گیری نوزاد دارد.
این پستانک از مواد کاملاً بی ضرر ساخته شده است و سبب بیماری های دهان و لثه نمی شود.
برای مسافت های طولانی یا رفتن به مکان های شلوغ استفاده از پستانک برای گریه نوزادان بهترین گزینه است.

بخوانید  معرفی انواع روش های ارتودنسی در کرج با دکتر سهرابی

دلایل انتخاب پستانک ارتودنسی

طراحی ارتودنسی به نحوی است که قسمت بالای آن به صورت نیم دایره و قسمت زیر آن تخت است. سازگاری این پستانک با شکل و اندازه فک و لثه نوزاد این قابلیت را دارد که کودک در زمان مکیدن فشار کمتری را احساس کند. همچنین این پستانک نسبت به پستانک های سر گرد مشکل مال اکلوژن و عدم هم ترازی رویش دندان ها را به حداقل رسانده است.

تأثیر روانی و روانشناسی درباره استفاده از پستانک ارتودنسی

تغذیه نوزاد تازه متولد شده تا سن ۶ ماهگی شیر مادر یا شیر خشک است نه پستانک ارتودنسی. شاید بارها پیش آمده است به کناره لب نوزاد دست زده باشید و او گمان کرده است به او شیر می دهید و سر خود را به طرفتان برگردانده باشد. بکار بردن پستانک این مشکل را ایجاد می کند که مادر دیگر قادر نیست نیاز کودک خود را درک کند. مادر دیگر سخت متوجه می شود کودک او سیر است یا گرسنه.

ارتباطی که در سنین نوزادی که با آغوش گرفتن و شیر دادن مکرر ایجاد می شود کاسته می شود. بیشتر والدین برای آرام کردن کودک ناآرام خود از پستانک استفاده می کنند. استفاده از پستانک توجه والدین را به کودک می کاهد و نیاز او را درک نمی کنند و در رشد روانی او تأثیر منفی دارد. بیشترین نیاز کودک آغوشی گرم و نوازشی پر محبت است. پس در هنگام ناآرامی و بی قراری نوزاد خود بجای استفاده از پستانک سعی کنید او را درک کنید و نیازش را برطرف نمایید.

بخوانید  راهکارهای درمان و پیشگیری از آفت دهان حین ارتودنسی دندان

تنوع در پستانک ارتودنسی

پستانک ارتودنسی

پستانک ارتودنسی در سه مدل در فروشگاه های لوازم بهداشتی کل کشور می توان یافت که شامل: مدل گرد، مدل عادی و مدل بادامی شکل.

ساختار طراحی شده پستانک های ارتودنسی بر اساس اصول و چهارچوب فک و لثه ظریف یک نوزاد طراحی و تولید شده است. بیشتر مادران از مدل پستانک بادامی برای نوزاد خود استفاده می کنند. چرا که ساختار آن مطابق و هماهنگ با دندان و لثه نوزاد است.

همچنین در رشد دندان ها تأثیر منفی بجا نمی گذارد. اما بیشتر متخصصین کودکان توصیه می کنند که بکار بردن پستانک برای نوزاد را تا زمان شیر دادن به او، بکار نبرید. زمانی که کودک از شیر خوردن سیر شده استفاده کنید. نکته قابل توجه که هر مادری باید در زمان تهیه پستانک به آن توجه کند تاریخ انقضای او است.

اجزای یک پستانک ارتودنسی
یک پستانک ارتودنسی از سه قسمت سر، دسته و محافظ درست شده است. سر یک پستان از جنس پلاستیک یا لاتکس و در بیشتر مواقع از سیلیکون ساخته می شود. جنس لاتکس به دلیل ویژگی نرم بودنش کمتر استفاده می شود. چرا که پستانک با استفاده مداوم زود مستهلک می شود. به ویژه زمانی که کودک مرحله رویش دندان او آغاز می شود و برای کم کردن خارش لثه از پستانک استفاده می کند.

بخوانید  آیا درمان ارتودنسی در طول بارداری برای جنین مضر است؟

جنس سیلیکون بکار رفته در پستانک به دلیل نحوه ترکیب سیلیکون و O2 در مقابل حرارت و نحوه استفاده متفاوت کودک در هر سنی مقاوم است. همچنین محصولی کاملاً بی بو است. وجود محافظ برای یک پستانک به دو شکل است یکی برای درپوش سر پستانک و برای زمانی که از آن استفاده نمیکنید. قطعه دوم محافظ پستانک برای جلوگیری از فرو رفتن پستانک به حلق نوزاد است.

محافظ یا گار دهان احتمال خفه شدن نوزاد را به حداقل می رساند. یک مادر باید توجه کند اگر پستانک تمام تکه های آن باهم تولید شود یک محصول مطمئن تر است. چرا که احتمال جدا شدن قطعه ها خیلی کم است و خطر کمتری برای نوزاد دارد.

سن مناسب برای بکار بردن‌ پستانک ارتودنسی

بیشتر مادران علاقه‌مند به بکار بردن پستانک ارتودنسی برای نوزاد خود هستند. گاهی نوزاد از همان اوایل تولد علاقه‌مند به مکیدن پستانک را دارد. اما گاهی یک کودک اصلاً تمایلی به استفاده از آن را ندارد. برای تعیین سن مناسب برای بکار بردن پستانک، اصلاً زمانی مشخص وجود ندارد و نباید نوزاد یا کودک را ملزم به مکیدن آن کرد.

بخوانید  مدت زمان پر شدن جای دندان کشیده شده در ارتودنسی چقدر است ؟

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×