» دانستنی ها » نکات بسیار مهم در مورد تولید محتوای درسی
تولید محتوای درسی
دانستنی ها - اجتماعی

نکات بسیار مهم در مورد تولید محتوای درسی

آذر 5, 1402 110315

امروزه با توجه به رشد و توسعه علم و فناوری در زمینه‌های مختلف از جمله سیستم آموزش و پرورش بسیاری از مباحث درسی و علمی نیز در بستر اینترنت و پلتفرم‌های مختلف مربوطه به صورت غیر حضوری انجام می‌شود. تولید محتوای درسی در بستر وب‌سایت‌ها و حتی شبکه‌های مختلف مجازی باعث شده تا دانش آموزان و دانشجویان به راحتی به منابع درسی مورد نیاز خود مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنند.

اما تولید محتوای درسی و آموزشی مانند سایر محتواها اصول و قواعد خاص خود را دارد که باید رعایت شود. البته اگر بخواهیم به فراگیر بودن محتوای آموزشی و درسی اشاره کنیم باید بگوییم که علاوه بر دانش آموزان و دانشجویان افراد عادی نیز می‌توانند به در شرایطی که دسترس به کتاب و خرید آن کمی دشوار است به راحتی به این نوع محتواها دسترسی داشته و از آن‌ها استفاده کنند.

بخوانید  فنگ شویی چیست و چه کاربردی دارد ؟ 6 قانون فنگ شویی ازدواج

چنانچه شما هم قصد دارید در رابطه با اصول تولید محتوای متنی درسی و اهمیت آن آشنا شوید با ما تا آخر این مقاله همراه باشید، چراکه در ادامه این مطلب به صورت کامل در مورد محتوای آموزشی و درسی توضیحات و اطلاعات مفیدی را ارائه می‌دهیم.

منظور از تولید محتوای درسی و آموزش چیست؟

در طی چندین سال اخیر فعالیت‌های غیر حضوری در راستای پیشبرد و توسعه برخی امور آموزشی و تدریسی از تولید محتوای درسی و آموزشی به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود. به گونه‌ای که بسیاری از مراکز علمی و آموزشی همچون دانشگاه‌ها در حال تولید محتوای درسی هستند. هدف اصلی از انجام این کار به نوعی افزایش سهولت دسترسی دانش آموزان و دانشجویان و حتی عموم مردم به مباحث درسی و علمی است.

هر محتوای آموزشی که در بستر وب‌سایت یا حتی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود این فرصت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بدون پرداخت هرگونه هزینه برای آموزش سطح علمی و اطلاعات خود را ارتقا دهند.

اهمیت محتوای آموزشی و درسی

در حقیقت هدف اصلی از تولید محتوا در فضای مجازی و بستر اینترنت افزایش سطح آگاهی و یادگیری افراد است، اما در حوزه تولید محتوای درسی و آموزشی به این جنبه توجه بسیار زیادی می‌شود. در محتواهای آموزشی هدف اصلی آموختن مطالب علمی و درسی به افراد به همراه درک مطلب است.

بخوانید  مزایای استفاده از گاترهای پیش‌ساخته با گاتر

به عبارتی باید فرایند آموزش و درک مطلب هر دو به صورت همزمان در این دسته از محتواها صورت گیرند تا کاربر با خواندن مطلب مورد نظر بتواند به صورت کامل مفهوم اصلی مطلب را درک و دریافت کند. این امر به تنهایی باعث می‌شود تا کاربران ارتباط عمیق‌تر و موثرتری با محتوای ارائه شده برقرار کرده و نهایت استفاده و بهره‌برداری را از مطلب داشته باشند.

اصول تولید محتوای درسی و آموزشی

تولید محتوای درسی همچون سایر محتواها در قالب‌های مختلفی چون پادکست، ویدئو، تصویر و متن ارائه می‌شود. در تولید انواع محتوای درسی قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه کنید که مخاطبین و کاربران شما به کدام فرمت از محتوای آموزشی علاقه بیشتری نیشان می‌دهند. برای نمونه در تدریس دروس و مباحث مربوط به ریاضی اغلب دانش آموزان و حتی دانشجویان به محتواهای ویدئویی توجه بیشتری دارند، چراکه در این نوع محتواها راحت‌تر و عمیق‌تر می‌توانند مطالب را درک کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش تولید محتوا با گوشی

اصول تولید محتوای درسی و آموزشی

اما در مقابل ممکن است در بسیاری از دروس همچون مباحث درسی افراد به محتواهای آموزشی متنی علاقه بیشتری نشان می‌دهند، چراکه در این نوع مباحث مخاطب تنها با شنیدن اطلاعات تشریحی (محتوای ویدئویی) نمی‌تواند به خوبی مطلب را درک کند، اما با خواندن یک مطلب و متن در رابطه با یک مبحث تشریحی بهتر و سریع‌تر می‌تواند مطلب را به ذهن خود بسپارد.

بخوانید  درمان زخم و پانسمان زخم در منزل

همان طور که در مطالب بالا اشاره کردیم تولید محتوای درسی همچون سایر محتواها اصول و قواعد خاص خود را دارد که بدون رعایت آن‌ها شما نمی‌توانید به عنوان یک نویسنده (معلم یا استاد) مطالب آموزنده و مفیدی را به مخاطبین خود ارائه دهید.

شناسایی دقیق مخاطبین

مهم‌ترین و اساسی‌ترین اصل در تولید محتوای درسی شناسایی کامل و دقیق مخاطبین است. در حقیقت شما بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد علایق، سلیقه و درخواست کاربران و مخاطبین بازار هدف نمی‌توانید مطالب آموزشی مفیدی و مرتبطی را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

برای نمونه شما باید قبل از اقدام به تولید محتوای آموزشی چه از نوع متنی و تصویری و صوتی ابتدا باید از سطح درک و دانش و حتی هوش مخاطبین خود اطلاعات کافی را کسب کنید تا بتوانید بر اساس توانایی درک مطلب آن‌ها محتوایی درسی را تولید کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی برای تولید محتوا

برای نمونه در تولید محتوا درسی برای دانش آموزان پایه اول تا پنجم ابتدایی هیچ گاه از کلمات و جملاتی در سطح دانشگاه استفاده نمی‌شود، چراکه هوش کلامی و درک مطلب دانش آموزان در سطح دانشجویان نبوده و بایستی لحن و نوع نوشتار محتوا متناسب با سطح علمی و سطح درک دانش آموزان باشد.

بخوانید  معرفی بهترین و جدیدترین اسپرسو ساز های دلونگی + قیمت انواع اسپرسو ساز دلونگی

انتخاب موضوع کاربردی و مهم برای تولید محتوای درسی

تولید محتوای درسی برای مباحث بسیار جزئی و پیش پا افتاده در حالت کلی کاری بدون نتیجه و بازدهی به خصوص در بستر سایت و پلتفرم‌های مختلف مجازی مانند شبکه‌های اجتماعی است. بهتر است قبل از اقدام به تولید محتوا ابتدا عناوین بسیار مهم و ترند یا همان عناوین و مباحث درسی که بسیار از دانش آموزان و دانشجویان در آن مشکلاتی دارند را شناسایی کرده و سپس در مورد آن محتوا تولید کنید. این مورد بیشتر شبیه شناخت پرسونای مشتری نیز می باشد.

برای انجام این کار باید ابتدا در مورد اولویت‌های مخاطبین خود جستجوهای گسترده‌ای را انجام دهید تا بتوانید در مورد کاربردی‌ترین عناوین محتوا تولید کرده و بازخورد خوبی از آن‌ها بگیرید. البته برخی ابزارهای کاربردی چون Google Trends وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید عبارات پرسرچ در گوگل و سایر موتورهای جستجو را مشاهده کنید.

انتخاب مرجع محتوای درسی و آموزشی

یکی دیگر از اصول بسیار مهم در تولید محتوای درسی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید انتخاب مرجع برای آموزش و ارائه مطلب است. در حقیقت اینکه شما به عنوان یک نویسنده معلم یا استاد از چه منبعی محتوای آموزشی را تولید می‌کنید بسیار حائز اهمیت بوده و در دید مخاطبین شما تاثیرگذار است.

بخوانید  آیا حیوانات با هم حرف میزنند ؟

برای نمونه زمانی که شما از منابع موثق خارجی برای تولید و انتشار محتوای خود استفاده کرده و در انتهای محتوا آن‌ها را معرفی می‌کنید، باعث می‌شوید تا مخاطبین و خوانندگان متوجه شوند که این اطلاعات از یک منبع موثق و معتبر نوشته شده است، در چنین شرایطی مخاطبین به سایت آموزشی شما اعتماد کامل داشته و پس از خواندن مطالب شما به سراغ سایر منابع و سایت‌های آموزشی نمی‌روند.

بیشتر بخوانید: تولید محتوا درباره شال و روسری

توصیه ما به شما این است که همواره در تولید محتوای درسی از به‌روزترین منابع و مراجع استفاده کنید تا هیچ گونه تناقضی بین مطالب شما و مطالب مراجع اصلی وجود نداشته باشد.

انتخاب فرمت و نوع محتوای آموزشی

بعد از رعایت تمامی اصول فوق حال نوبت آن است که بهترین و مناسب‌ترین فرمت را برای محتوای آموزشی خود انتخاب کنید. به عبارتی تولید محتوای درسی در قالب یا فرمت مناسب به اندازه کیفیت خود محتوا اهمیت دارد.

ارائه محتوا در قالب ویدئو

یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های محتواهای آموزشی و درسی در بستر اینترنت و فضایی آنلاین ویدئوها است. البته استفاده از این فرمت به این بستگی دارد که شما از چه نوع محتوا استفاده می‌کنید. در صورتی که محتوای درسی شما مربوط به مباحث ریاضی و محاسباتی باشد تولید محتوای ویدئویی بهترین فرمت خواهد بود. اما در صورتی که محتوای آموزشی شما به مباحث تشریحی مرتبط باشد بهتر است از سایر فرمت‌‌های تولید محتوا از جمله متن استفاده کنید.

بخوانید  هرآنچه باید درباره ماساژ تایلندی بدانید

تولید محتوای درسی در قالب متن

با اینکه امروزه بستر برای تولید محتوا درسی بسیار گسترده‌تر شده است و از انواع قالب‌های مختلف برای ارائه محتوا استفاده می‌شود، با این حال هنوز هم محتوای متنی یک رقیب شکست‌ناپذیر است، چراکه اغلب افراد برای یادگیری به سراغ محتواهای متنی می‌روند. شما باید در این مسیر با روش های افزایش خلاقیت در تولید محتوا آشنا باشید.

چنانچه شما به تازگی وب‌سایت آموزشی یا پیج اینستاگرامی آموزشی خود را راه‌اندازی کرده‌اید بهترین فرمت تولید محتوا آموزشی برای شما متن است، زیرا شانس شما در این نوع محتوای آموزشی برای جذب بازدید بیشتر بوده و سریع‌تر می‌توانید ورودی و ترافیک سایت و فالوور پیج خود را افزایش دهید.

برای ارائه دوره‌های آموزشی چند قسمتی خود می‌توانید از فرمت متن استفاده کرده و در کنار مطالب تصاویر و حتی ویدئوهای کوتاه کاربردی و مرتبطی را درج کنید.

همچنین از پادکست‌های صوتی نیز می‌توانید در لابه‌لای مطالب متنی خود مرتبط با مبحث آموزشی درج کنید تا خوانندگان در صورتی که مفهوم اصلی مطلب را درک نکردند از این فرمت‌ها نیز استفاده کنید.

تعیین سرفصل‌های آموزشی

همیشه قبل از اقدام به ساخت یک دوره آموزشی و تولید محتوای درسی در مورد یک مبحث چند فصلی بهتر است آن را به بخش‌های مختلف تقسیم بندی کنید.

بخوانید  کلیتوریسم یا خروسک زن چیست و کجاست ؟ 7 رازی که باید بدانید

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان و حتی مردم عادی زمان و حوصله کافی برای خواندن تمامی مطالب مربوط به یک فصل چند قسمتی را به صورت یکجا ندارند. به همین ترتیب بهتر است تمامی مباحث یک فصل درسی بخش‌بندی شده و به صورت مجزا محتواهای در مورد آن‌ها تولید و منتشر شود.

مزایای تولید محتوای درسی و آموزشی

  • جلب توجه مخاطبین
  • افزایش اعتماد مخاطبین
  • امکان تبلیغ و بازاریابی دوره‌های آموزشی VIP در لابه‌لای متن محتوای درسی
  • افزایش تعامل سازنده با مخاطبین
  • افزایش فرصت‌های فروش

تولید محتوای درسی با بالاترین کیفیت

همان گونه که در مطالب بالا گفتیم تولید محتوای درسی نیز همانند انواع محتوا نیازمند تخصص و دانش بنیادی است. اگر شما هم مانند بسیاری از افراد قصد دارید در حوزه تدریس و یادگیری یک وب‌سایتی را برای خود تاسیس کرده و با تولید محتوا نیز با مخاطبین خود ارتباط برقرار کرده و خدمات خود را ارائه دهید بهتر است با یک شرکت تولیدکننده محتوا مجرب و حرفه‌ای همکاری داشته باشید.

از آن جایی که تولید محتوای باکیفیت و آموزنده در بستر وب‌سایت برای الگوریتم‌های گوگل بسیار مهم بوده و فرایند رتبه‌بندی سایت‌ها را بر این اساس انجام می‌دهند پس بهتر است شما هم از همان ابتدای کار خود محتواهایی باکیفیت، ارزشمند و مفید را تولید و منتشر کنید تا علاوه بر جلب رضایت کاربران بتوانید در لیست نتایج رتبه برتر گوگل قرار بگیرید.

بخوانید  bmi چیست و فرمول محاسبه bmi برای مردان و زنان چگونه است ؟

شرکت محتوا مارکتینگ در حال حاضر با بیش از ۵۰ نویسنده متخصص و حرفه‌ای یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات محتوای متنی در کل کشور است که می‌تواند در مسیر پر فراز و نشیب تولید محتوا گام به گام همراه شما باشد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×