» اخبار » کانکس چیست؟ مزایا و معایب انواع کانکس
اخبار

کانکس چیست؟ مزایا و معایب انواع کانکس

تیر 26, 1402 80345

امروزه استفاده از کانکس در حوزه های متعددی از صنایع مشاهده می شود؛ احتمالا یکی از سوالاتی که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود، این است که تعریف دقیق کانکس چیست؟ و دارای چه کاربردی است؟ در این مقاله قصد داریم به تعریف دقیق تر این سازه و مزایا و معایب آن بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

کانکس چیست؟ 

کانکس ها، سازه هایی از پیش ساخته هستند که عموما حداقل دارای دیوار و یک در و سقف هستند.

یکی از مهم ترین خصوصیت کانکس ها قابلیت حمل و نقل آنها و عدم نیاز به استفاده از مصالح سنگین و گران قیمت برای ساخت آنها است. و همین قابلیت بعلاوه از پیش ساخته بودن آن، باعث استفاده ی وسیع در مصارف گوناگون می شود. هریک از قطعات استفاده شده در کانکس صرفا توسط پیچ و مهره یا جوش دادن بهم وصل شده اند.

در کشور عزیزمان ایران، بیشتر از کانکس برای اسکان سریع افراد بازمانده از بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله و… استفاده می شود. اما استفاده از کانکس تنها به این امر منتهی نمی شود و از آن برای مصارف خدماتی و فروشگاهی نیز استفاده می شود(به عنوان مثال در سطح شهر انواع کانکس های تلفن عمومی و نگهبانی و خدمات شهری را مشاهده کرده ایم).

بخوانید  چه چیزی اثر کافور را از بین میبرد + عوارض و فواید کافور چیست ؟

انواع کانکس

بر اساس نوع استفاده از کانکس ها انواع متعددی از آن ها با ابعاد و مقاومت مختلفی ساخته می شود که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • کانکس سرایداری: عموما ساختمان های بزرگ نظیر انواع برج ها و یا انواع مجتمع های مسکونی و اداری، نیاز به استقرار شخصی به عنوان سرایدار می باشند که به تمامی ورود و خروج ساختمان و… اشراف کامل داشته باشد.
  • کانکس های فروشگاهی: شاید انواعی از این نوع کانکس ها را در هنگام فروش کتاب و سایر محصولات فرهنگی و… مشاهده کرده اید. کانکس فروشگاهی، دارای کرکره ای مناسب برای باز و بسته شدن کانکس و همچنین نورپردازی مناسب برای دید بهتر در هنگام شب می باشند.
  • کانکس خدمات شهری: این نوع کانکس ها در مناطق توریستی و تفریحی برای ارائه راهنمایی به مسافران یک منطقه احداث می شوند. همچنین از این کانکس ها برای اجاره دوچرخه و مشاوره پزشکی و… نیز استفاده می شود.
  • کانکس نگهبانی: این نوع کانکس ها دارای ابعادی مناسب برای استقرار یک الی دو فرد می باشد و دارای دامنه دید مناسب برای شخص نگهبان است تا به خوبی به تمام ابعاد ساختمان یا شرکت مذکور احاطه داشته باشد.
  • کانکس های مسکونی یا ویلایی: این دسته از کانکس ویلایی همانند منزل شخصی شما دارای اتاق خواب، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و حمام و غیره است. از طرفی می توان آنها را به راحتی در ابعاد و متراژ های دلخواه طراحی کرد.
  • کانکس های سرویس بهداشتی  که عموما در اقامتگاه های بین راهی جهت استفاده مسافران و… ساخته می شوند.
بخوانید  ایمپلنت بدون درد؛ آیا واقعیت دارد؟

مزایای استفاده از کانکس چیست؟

از مزایای استفاده از کانکس می توان به:

  1. مقاومت کافی مواد و مصالح استفاده شده در این نوع سازه پیش ساخته، دارای وزن کم و چگالی کمتری نسبت به مصالح استفاده شده در منازل می باشد. لذا دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر انواع بلایای طبیعی نظیر زلزله خواهد بود. بنابراین کانکس، بهترین گزینه برای اسکان دادن سریع و مقاوم زلزله زدگان می باشد.
  2. از طرفی در صورت بروز زلزله جدید در منطقه مورد نظر، خطر زیر آوار ماندن بسیار کمتر است.
  3. سرعت بسیار زیاد ساخت کانکس یکی از مهمترین مزایای استفاده از کانکس، سرعت بسیار مناسب آن در ساخت می باشد. بنابراین با استفاده از آنها می توان  از اتلاف زمان برای ساخت یک سازه ممانعت به عمل آورد.
  4. عایق حرارتی مناسب در هنگام ساخت این سازه های از پیش تنیده موادعایق با کیفیتی استفاده می شود. بنابراین از اتلاف انرژی، کاسته شده و می توان برای مناطق بسیار گرمسیر و یا بسیار سردسیر از آنها استفاده ی بهینه ای داشت.
  5. سهولت نصب و بهره برداری از آنها بسیار سریع است.
  6. تنوع در نحوه ساخت: از اصلی ترین مزایای استفاده از کانکس انعطاف پذیری آن در اجرای انواع مختلفی از طرح هاست.
  7. شما می توانید بعد از استفاده مورد نظر از کانکس خود، آن را به فروش برسانید؛ و یا آن را به محل جدید استقرار خود منتقل نمایید.
    اشاره نمود.
بخوانید  قرص استرومارین برای بارداری خوبه ؟

معایب کانکس شامل چه مواردی است؟

از مهمترین معایب عمومی انواع مختلف کانکس، می توان به دشواری جابجایی آنها اشاره کرد. عموما کانکس ها دارای ابعادی با فرم نامتعارف هستند. لذا حمل و نقل آنها در مسیرهای بین شهری و جاده ها سخت است. از طرفی امکان شکستگی خطرناک جداره های شیشه ای کانکس ها در هنگام جابه‌جایی جاده ای کم نیست و همین مسئله به عنوان مسئله ای قابل بررسی در حمل و نقل کانکس شناخته می شود.

کانکس ها با  توجه به مواد و متریال استفاده شده در آنها نیز می توانند معایب ویژه ای داشته باشند. مثلا انواع کانکس های چوبی باید از مواد مقاوم در برابر نفوذ آب باران و… و همچنین انواعی از حشرات موذی جنگل و بیابان ساخته شوند. بنابراین علاوه بر دقت در انتخاب متریال می بایست مراحل تخصصی ویژه ای را جهت مقاوم سازی ترکیبات سازنده کانکس چوبی در نظر داشته باشیم.

از طرفی کانکس های ویلایی دارای محدودیت  در اضافه کردن طبقات هستند؛ و یا برای استقرار مقاوم‌ترنیاز است که پایه های کانکس مورد نظر را در بستری محکم و مقاوم قرار دهیم؛ بنابراین امکان استفاده از این نوع سازه های پیش ساخته در بسترهای سست و غیر مقاوم فراهم نیست.

بخوانید  اثر ترامادول تا چند روز در بدن میماند؟

 

کلام آخر

در این مطلب سعی داشتیم به مهم ترین مزایا و معایب استفاده از کانکس اشاره نماییم؛ تا شما عزیزان قادر به بهترین انتخاب در این حوزه باشید. اگر طرح ویژه ای را برای ساخت انواع کانکس در نظر دارید و در جستجوی تولیدکننده ای تخصصی در زمینه ساخت و طراحی انواع کانکس و خانه های پیش ساخته هستید، به شما ماتیس کانکس را پیشنهاد میکنیم.

شما می توانید به سایت https://www.mamisconex.com/ مراجعه کرده و از طریق تماس با کارشناسان مجرب این گروه ایده های خود را به واقعیتی بی بدلیل تبدیل کنید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×