» تناسب اندام » کمبود تستوسترون و علائم آن
کمبود تستوسترون و علائم آن
تناسب اندام

کمبود تستوسترون و علائم آن

آذر 9, 1402 70317

علائم کمبود تستوسترون شامل تاخیر در رشد جنسی، کاهش میل و فعالیت جنسی، احساس ناخوشی و افکار افسردگی است.

  • بدن چگونه تستوسترون تولید می کند؟
  • تست تستوسترون تام
  • چه چیزی باعث کمبود تستوسترون می شود؟
  • علائم کمبود تستوسترون
  • درمان کمبود تستوسترون

در این مطلب ایونا، مواردی که می توانید در برابر کمبود تستوسترون انجام دهید آورده شده است.

تستوسترون چیست؟

تستوسترون به عنوان هورمون مردانه شناخته می شود زیرا در مردان بیشتر یافت می شود. هورمون تستوسترون در واقع در زنان به مقدار کم تولید می شود. تستوسترون در دوران بلوغ حتی به میزان بیشتری ترشح می شود و رشد و تولید مثل سالم را در مردان تضمین می کند.

تستوسترون از کجا ترشح میشود؟

تستوسترون یک هورمون جنسی است که در اصل توسط گلبول های لایه میانی تخمدان در زنان و توسط گلبول های لیدی در بیضه های مردان ترشح می شود. علاوه بر این، تستوسترون همچنین توسط بخش های دیگری از بدن نظیر بخش بالایی کلیه ها، پوست، مغز، غده های بارتولین در زنان، غده های پروستات و غده های بزاقی نیز ترشح می شود، اما حجم تولید تستوسترون توسط این بخش ها، نسبت به تولید آن توسط تخمدان ها و بیضه ها کمتر است.

بخوانید  چگونه در خواب لاغر شویم

بیشتر بخوانید: اگر می خواهید پروستات نگیرید این کار را انجام ندهید

بیشتر بخوانید: برای درمان پروستات چه بخوریم؟

مقادیر تستوسترون در بدن مردان، بیشتر از مقادیر تولید شده در بدن زنان است. از میان مردان، بیشترین سطح تستوسترون در مردان جوان بوده و پس از گذر از سن جوانی، سطح آن کاهش می یابد. سطح تستوسترون در بدن همچنین به وسیله فعالیت بدنی، مصرف مواد غذایی خاص، تنظیم خواب و کاهش استرس تحت تأثیر قرار می گیرد.

بدن چگونه تستوسترون تولید می کند؟

هورمون های FSH و LH تولید شده از غده هیپوفیز در مغز، تولید تستوسترون از بیضه ها در مردان و تولید استروژن از تخمدان ها در زنان، توسعه و حفظ یک سیستم تناسلی سالم را تضمین می کند. تستوسترون در مردان از بیضه ها ترشح می شود و در تولید اسپرم نقش دارد. در زنان به مقدار کم توسط تخمدان ها و غدد فوق کلیوی تولید می شود و منبع آن کلسترول است.

تست تستوسترون تام

اندازه گیری تستوسترون معمولاً قبل از ساعت ۱۱ صبح به صورت ناشتا انجام می شود. تشخیص کمبود تستوسترون باید با اندازه گیری های مکرر، حداقل دو بار تایید شود. از آنجایی که روش اندازه گیری تستوسترون آزاد یک آزمایش دشوار است، اندازه گیری تستوسترون آزاد که در آزمایشگاه های معمولی انجام می شود ممکن است قابل اعتماد نباشد. ممکن است پزشک شما به محاسبات متفاوتی در مورد سطح تستوسترون تام و پروتئین های حامل آن به نام SHBG نیاز داشته باشد. سطح تستوسترون تام زیر ۳۰۰ نانوگرم در دسی لیتر در مردان نشان دهنده سطح پایین تستوسترون است.

بخوانید  انواع رقص معروف دنیا را بشناسیم

علاوه بر تاثیر هورمون تستوسترون بر روی میل جنسی، اثراتی مانند ضعف تمرکز و حافظه، احساس بد، افکار افسردگی، اختلال خواب و افزایش خواب آلودگی، افزایش چربی بدن، شکستگی و پوکی استخوان، کاهش عملکرد فیزیکی یا کاری دارد، همچنین می تواند کاهش اعتماد به نفس را به دنبال داشته باشد.

چه چیزی باعث کمبود تستوسترون می شود؟

تستوسترون که با ۴۰ سالگی شروع به کاهش می کند، با افزایش سن هر سال ۱-۲ درصد کاهش می یابد. به این شرایط آندروپوز یا یائسگی مردان نیز می گویند. علاوه بر این، علل ژنتیکی (بیماری هایی مانند کلاین فلتر)، بیماری های غده هیپوفیز، تومورها و جراحی یا پرتودرمانی، بیماری های بیضه، تروما، جراحی ناشی از تومور، دریافت شیمی درمانی، نارسایی کلیه، بیماری های ریوی، دیابت، سندرم متابولیک، افزایش وزن و چاقی مزمن، از جمله دلایل کاهش تستوسترون هستند. امروزه استرس یکی از دلایل اصلی کمبود تستوسترون است. در اینجا آنچه باید در مورد علائم کمبود تستوسترون بدانید آورده شده است:

علائم کمبود تستوسترون

علائم کمبود تستوسترون

علائم کمبود تستوسترون عبارتند از:

  • تاخیر یا ناتوانی در رشد جنسی
  • کاهش میل و فعالیت جنسی
  • احساس بد داشتن،
  • افسردگی،
  • کاهش خود به خودی نعوظ،
  • اختلال تمرکز و حافظه
  • ژنیکوماستی (رشد سینه – درد)،
  • اختلال خواب و افزایش خواب آلودگی
  • کاهش موهای بدن،
  • کوچک شدن بیضه ها،
  • ناتوانی در بچه دار شدن،
  • عدم وجود یا کم شدن اسپرم
  • افزایش چربی بدن،
  • استئوکلازیس،
  • کاهش عملکرد فیزیکی یا کاری،
  • کاهش انگیزه و اعتماد به نفس،
  • گرگرفتگی و تعریق.
بخوانید  رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه برای لاغری و کاهش وزن سریع چگونه است ؟

کاهش انگیزه، اعتماد به نفس، احساس بد، افکار و خلق و خوی افسرده نیز می تواند بر شخصیت فرد تأثیر بگذارد.

درمان کمبود تستوسترون

درمان کمبود تستوسترون به علت بروز و اینکه آیا فرد می خواهد بچه دار شود یا خیر بستگی دارد. در موارد کمبود تستوسترون ناشی از هیپوفیز، درمان های هورمونی HCG و FSH که از نظر فیزیولوژیکی تولید تستوسترون را تحریک می کنند، برای مردانی که می خواهند بچه دار شوند، تجویز می شود. مردانی که نمی خواهند بچه دار شوند، می توانند برای درمان تستوسترون از قرص، تزریق ماهانه یا سه ماهه، ژل و ایمپلنت زیر پوست استفاده کنند. درمان های تستوسترون باید توسط پزشکان متخصص و با بررسی عوارض جانبی تستوسترون در فواصل منظم انجام شود.

در برابر کمبود تستوسترون چه کار کنیم؟

در برابر کمبود تستوسترون، سطح تستوسترون را می توان با خواب کافی و با کیفیت، فعالیت بدنی، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم افزایش داد. تغییرات سبک زندگی و کاهش وزن باعث افزایش سطح تستوسترون به خصوص در بیماران مبتلا به دیابت، چاقی و سندرم متابولیک می شود. برای اینکه دچار کمبود تستوسترون نشوید، باید از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید.

بخوانید  من زشتم؛ آیا این حقیقتی واقعی است یا نگرانی زیبایی بیش از حد؟

برای افزایش تستوسترون چه غذایی بخوریم؟

برای افزایش تستوسترون می توان از غذاهای دریایی مانند صدف و میگو، سبزیجاتی مانند آووکادو، بروکلی، اسفناج، گل کلم، موز، تخم مرغ و عسل کمک گرفت.

کمبود تستوسترون می تواند باعث اختلال نعوظ شود، اما

کمبود تستوسترون می تواند باعث اختلال نعوظ شود، اما هیچ رابطه خطی بین میزان نعوظ و سطح تستوسترون وجود ندارد. به عبارت دیگر، در افرادی که سطح تستوسترون پایین و اختلال نعوظ دارند، اختلال نعوظ ممکن است علیرغم درمان با تستوسترون بهبود پیدا نکند. باز هم، برخی از مردانی که اختلال نعوظ ندارند ممکن است دچار کمبود تستوسترون شوند. اختلال نعوظ وضعیتی است که دلایل زیادی به جز کمبود تستوسترون دارد.

تستوسترون تزریقی بدنسازی چیست؟

استفاده از تستوسترون تزریقی در بدنسازی به منظور افزایش سایز و قدرت عضلات، افزایش تعداد سلول‌های قرمز خون، کاهش چربی بدن و افزایش تحمل در تمرینات بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، استفاده از تستوسترون تزریقی بدون مشورت با پزشک متخصص و نظارت صحیح می‌تواند عوارض و مشکلات جدی را به همراه داشته باشد.

استفاده نامناسب از تستوسترون تزریقی می‌تواند باعث افزایش خطر بروز عوارض جانبی مختلف شود که شامل افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی، بروز بیماری‌های پوستی، کاهش حجم تخمدان‌ها در مردان و زنان، کاهش تولید شیر در زنان، افزایش خطر بروز سرطان پروستات و سرطان سینه در زنان و مردان، اختلال در ضربان قلب و فشار خون و غیره می‌شود.

بخوانید  راهنمایی کامل به قرص‌های لاغری: آیا واقعاً کار می‌کنند؟

بیشتر بخوانید: سرطان سینه چیست؟ چه زمانی باید ماموگرافی انجام شود؟

بیشتر بخوانید: ۵ علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود

بنابراین، برای استفاده از تستوسترون تزریقی برای بدنسازی، باید حتما به دنبال مشورت با پزشک متخصص و نظارت صحیح باشید. پزشک متخصص می‌تواند به شما راهنمایی‌های لازم در مورد نحوه استفاده، مقدار استفاده و زمانبندی استفاده از تستوسترون تزریقی برای بدنسازی دهد و همچنین به شما در مورد عوارض و مشکلات ناشی از استفاده نامناسب از این هورمون هشدار دهد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×