» بیماریها » غدد لنفاوی چیست و در کجای بدن قرار دارند و چه علائمی دارد؟
غدد لنفاوی چیست و در کجای بدن قرار دارند و چه علائمی دارد؟
بیماریها - بیماریهای تنفسی

غدد لنفاوی چیست و در کجای بدن قرار دارند و چه علائمی دارد؟

فروردین 16, 1403 280337

سیستم ایمنی بدن همه انسان های متشکل از غدد لنفاوی است که در مبارزه با انواع عفونت ها، فیلتر باکتریها و سلول های سرطانی نقش فوق العاده ای دارند. سیستم لنفاوی در بدن همه ی انسان ها وجود دارد و عهده دار سلامتی بدن است.

غدد لنفاوی چیست؟

غدد لنفافی

غدد لنفاوی بخشی از سیستم لنفاوی بدن هستند که جریان مایع لنفاوی را مدیریت می کنند و گلبول های سفید را به بخش های مختلف بدن می فرستند.

در غده ها مایع بی رنگ لنف وجود دارد که با جریان این مایع گلبول های سفید به بخش های مختلف بدن فرستاده می شود. اگر اختلالی در عملکرد غدد لنفاوی به وجود بیاید باعث تورم غدد و در موارد شدیدتر باعث سرطان غدد می شود.

محل قرار گیری غدد لنفاوی کجاست ؟

غدد لنفاوی (Lymphatic Glands) یا گره‌های لنفاوی (Nodus Lymphoideus)، به شکل بیضی هستند و در تمام قسمت های بدن پراکنده شده اند اما و بیشترین تمرکز این غدد در ناحیه گردن، زیر بغل، معده و در کشاله ران است.

  • غدد لنفاوی گردن در پشت گوش ها و پشت گردن قرار دارند
  • غدد لنفاوی فک در زیر فک و چانه قرار دارند
  • غدد لنفاوی کشاله ران در دو طرف وجود دارند این غدد به صورت یک زنجیره افقی در زیر رباط و یک زنجیره عمودی در ادامه ران فوقانی پراکنده شده اند
  • در ناحیه زیر بغل در هر دو طرف غدد لنفاوی پراکنده شده اند
بخوانید  چرا سردرد داریم ؟ دلایل و انواع سردرد را بهتر بشناسیم

تورم غدد لنفاوی چگونه است؟

زمانی که بدن دچار عفونت ویروسی و باکتریایی می شود غدد لنفاوی این عفونت ها را جذب می کنند و متورم می شوند. زمانی که تورم غدد زیر گردن، زیر بغل یا کشاله ران را مشاهده کردید نشان دهنده ی بیماری خطرناکی نیست. چون زمانی که فرد دچار سرماخوردگی می شود ممکن است غدد لنفاوی به دلیل جذب ویروس متورم شوند.

در برخی مواقع هم ممکن است تورم غدد علامت سرطان غدد لنفاوی باشد. در هر صورت هر تغییر حالتی در این غدد باید جدی گرفته شود.

عوامل به وجود آورنده تورم غدد لنفاوی چیست ؟

از عمده ترین علل ایجاد تورم غدد لنفاوی عفونت ویروسی است؛ اما عوامل دیگری هستند که احتمال تورم غدد در آن ها وجود دارد. این عوامل احتمالی شامل عفونت های شایع، گلو درد، سرخک، عفونت گوش، آبسه دندان، مونونوکلئوز، عفونت های پوستی مانند سلولیت، ویروس اچ آی وی، عفونت های غیر معمول، بیماری سل، سفلیس، تب خراش گربه، توکسوپلاسموز، لوپوس، اختلالات سیستم ایمنی بدن، آرتریت روماتوئید، سرطان خون و سایر سرطان ها و … هستند.

علائم تورم در غدد لنفاوی

علائم تورم در غدد لنفاوی معمولا بعد از یک بیماری ویروسی در افراد مختلف بخصوص کودکان دیده می شود و با علائم زیر همراه است.

بخوانید  رابطه شاخص آلودگی هوا تهران و تعطیلی مدارس چیست ؟

درد و حساس شدن نواحی که دارای غدد لنفاوی است.

اگر که قسمتی که غدد تجمع دارند احساس برجستگی به شکل یک لوبیا کنید.

داشتن تب و بیماری های شبانه

آبریزش بینی

گلودرد و عفونت دستگاه تنفسی

تورم غدد

درمان تورم غدد لنفاوی

بیشتر پزشکان با مشاهده و بررسی تورم غدد لنفاوی آنتی بیوتیک تجویز می کنند؛ اما با برخی درمان های ساده نیز می توان این مشکل را حل کرد. اگر تورم به دلیل عفونت های ویروسی باشد معمولا بعد از درمان بیماری تورم هم از بین می رود. بی توجهی به تورم و عدم درمان باعث ایجاد آبسه می شود که ممکن است خطرناک باشد. اگر مشکل جدی وجود داشته باشد باید توسط پزشک متخصص غدد و متابولیسم بررسی شود.

سرطان غدد لنفاوی

لنفوم یا سرطان غدد لنفاوی یکی از بدترین اتفاقی است که برای غدد می افتد و علت مشخصی ندارد. لنفوم در چهار مرحله خود را نشان می دهد. در مرحله اول ممکن است فقط یک غده دچار لنفوم شود. در مرحله دوم ممکن است غدد لنفاوی اطراف هم درگیر شوند. در مرحله سوم ممکن است علائم بیماری به دو طرف بدن کشیده شود و در مرحله آخر سرطان به اندام های دیگر بدن می رسد و ممکن است بیشتر در کبد، ریه‌ها، مغز استخوان یا غدد لنفاوی شکمی نفوذ بکند.

بخوانید  bmi چیست و فرمول محاسبه bmi برای مردان و زنان چگونه است ؟

علائم سرطان غدد لنفاوی کدامند؟

غدد لنفافی

سرطان غدد لنفاوی از همان زمان ابتلا با علایمی مشخصی همراه است و معمولا مانند سایر سرطان ها بی علامت نیست.

اولین علامت تورم گردن است که به وضوح توسط خود شخص قابل دیدن است و بدون درد است. علائم دیگری از قبیل تب، کاهش وزن، تعریق شبانه، سرفه و مشکلات تنفسی در این بیماری وجود دارند.

درمان سرطان غدد لنفاوی

درمان سرطان غدد لنفاوی با توجه به شوت بیماری و سن بیمار تعیین می شود. اگر سرطان به بخش های بدن متاستاز کرده باشد ناچارا باید عضو یا بافت درگیر برداشته شود. به طور معمول روش های درمان در سرطان شامل شیمی درمانی، پرتو درمانی، پیوند مغز استخوان و پیوند سلول های بنیادی است. در کنار تمام این درمان ها تغییر سبک زندگی و ورزش هم می تواند به تسریع بهبود بیماری کمک کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×