» ارتودنسی » آیا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید؟
ایا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید
ارتودنسی - دندانپزشکی - مقالات

آیا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید؟

دی 20, 1402 240343

ارتودنسی به عنوان یک روش درمانی، زیبایی شناخته می شود. در واقع صاف و مرتب بودن تمامی دندان ها علاوه بر زیبایی فک و دهان و اصلاح طرح لبخند بر سلامت دهان و دندان نیز تاثیرگذار می باشد. در این مسیر شاید برای شخص این سوال پیش آمده باشد که آیا دندان عقل بر ترتیب و صاف بودن دیگر دندان ها تاثیر دارد؟ آیا باعث می شود که دیگر دندان ها دچار تغییر محل شوند؟ با توجه به این سوالات که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد، ما در ادامه مقاله با شما همراه خواهیم بود تا بیشتر در این خصوص اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

کشیدن دندان عقل چه ارتباطی با ارتودنسی دارد؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تصور می کنید دلیل عمده به هم ریختگی دندان ها در سنین ۱۸ الی ۲۰ سالگی، رشد دندان عقل می باشد، باید بدانید که این تصور برای تمامی افراد نمی تواند صادق باشد. در واقع بیشتر دندان های ما تمایل دارند که موقعیت خود را حفظ کنند و تنها فشار شدید می تواند به مرور باعث حرکت کردن آن ها شود. از این روی تمامی متخصصینی که در حوزه ارتودنسی در حال فعالیت می باشند، به بیماران خود پیش از شروع فرآیند درمانی ارتودنسی بر اساس نوع دندان عقل و اندازه فک توصیه می کنند که دندان عقل خود را بکشند و یا ممکن است توصیه بر حفظ آن داشته باشند.

بخوانید  چگونه چسب دندان بسازیم؟

در واقع همه چیز به نوع فک شما باز می گردد. در صورتی که فضای کافی رشد دندان عقل وجود داشته باشد، متخصص الزامی برای خروج آن نمی بیند. این در حالی است که برخی از فک ها به دلیل اندازه های کوچکی که دارند و فشار آوردن دندان عقل بر سایر دندان ها، توصیه متخصص ارتودنسی پیش از شروع فرآیند درمان آن است که دندان عقل کشیده شود. نباید از یاد برد که فرآیند کشیدن دندان عقل در زمان انجام ارتودنسی نیز امکان پذیر است. ممکن است متخصص تشخیص کشیدن دندان عقل را در مرحله درمان ارتودنسی بدهد و در این زمان لازم است که فرد برای کشیدن دندان عقل خود مراجعه نماید.

چه فاکتورهایی موثر بر کشیدن دندان عقل در زمان ارتودنسی می باشد؟

دندانپزشک متخصص ارتودنسی بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی مانند ازدحام دندان ها، فضای مناسبی که برای هر دندان وجود دارد و همچنین به هم فشردگی دندان ها می تواند تصمیم بر کشیدن دندان عقل در زمان ارتودنسی داشته باشد. حتی در صورتی که شخص در حال درمان با فرآیند ارتودنسی رضایت بر کشیدن دندان عقل نداشته باشد، متخصص می تواند از روش های دیگری برای صاف کردن دندان ها استفاده داشته باشد. با این حال نباید از یاد برد که ممکن است تمامی فرآیند درمان در صورت نیاز به کشیدن دندان عقل و عدم انجام این درمان، در نهایت با شکست مواجه شده و دوباره دندان ها به حالت قبلی خود باز گردند.

بخوانید  مزایای ایمپلنت دیجیتال

توصیه می شود که در زمان انجام درمان با فرآیند ارتودنسی حتما به توصیه هایی که از سوی دندانپزشک ارائه می شود عمل کرده و در صورت نیاز حتما کشیدن دندان عقل را انجام دهید. در نظر داشته باشید که انتخاب پزشک حاذق برای موفقیت آمیز بودن فرآیند درمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

آیا کشیدن دندان عقل باعث فاصله میان دندان ها می شود؟

از تصورات دیگری که در جامعه امروز به آن توجه بسیار زیادی می شود، آن است که آیا کشیدن دندان عقل می تواند باعث بروز فاصله در میان دندان ها شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که معمولا دندان های عقبی نمی توانند تاثیری بر فاصله میان دندان های جلو داشته باشند و از این روی نمی توان گفت که کشیدن دندان عقل باعث بروز فاصله میان دندان های جلو خواهد شد. در واقع اصول کلی برای شلوغ بودن یا فاصله داشتن در میان دندان ها وجود دارد که بیشتر مربوط به اندازه های فک بیمار می شود. در صورتی که فک بیمار اندازه های بزرگی داشته باشد و اندازه دندان ها کوچک باشد، فاصله زیادی میان دندان ها ایجاد خواهد شد. این در حالی است که به صورت برعکس اگر فک بیمار کوچک و در عین حال دندان ها بزرگ باشند، ممکن است دندان ها به هم چسبیده باشند.

بخوانید  راهنمای جامع تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه

با این وجود می توان گفت که ارتودنسی برای کسانی که دندان های شلوغ و به هم چسبیده ای دارند توصیه می شود و دندان عقل بر شرایط به وجود آمده کمترین تاثیر را داشته است. با این وجود می توان گفت که ممکن است دندانپزشک متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که نیاز به کشیدن دندان عقل برای خلوت شدن دندان ها در فک وجود دارد.

آیا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید؟

دندانپزشک متخصص ارتودنسی چه نظری در خصوص کشیدن دندان عقل دارد؟

بیماران می توانند شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند و تشخیص دندانپزشک متخصص ارتودنسی می تواند تفاوت هایی با نظراتی باشد که از سوی دیگر بیان می شود. متخصص ارتودنسی باید حتما نسبت به بررسی وضعیت دهان بیمار اقدام کرده و سپس با توجه به اختلال احتمالی که دندان عقل با روند درمان ارتودنسی می تواند داشته باشد، توصیه بر کشیدن یا نگه داشتن دندان عقل خواهد داشت. البته ممکن است متخصص ارتودنسی نظر بر کشیدن دندان عقل برای مرحله بعد از درمان داشته باشد که در این خصوص در ادامه توضیحات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

کشیدن دندان عقل بعد از ارتودنسی

متخصص ارتودنسی باید حتما پیش از شروع فرآیند ارتودنسی نسبت به بررسی وضعیت لثه های بیمار اقدام کند. برای مثال ممکن است که تشخیص داده شود که به دلیل التهابات لثه ناشی از رشد دندان عقل، کشیدن دندان پیش از شروع فرآیند درمان نیاز است. این در حالی است که متخصص می تواند عمل کشیدن دندان عقل را به دلیل رشد کامل این دندان، به مرحله بعد از درمان کامل موکول نماید. در نهایت همه چیز به شرایط بیمار و تشخیص ارائه شده از سوی متخص ارتودنسی باز می گردد.

بخوانید  11 مورد از شایع‌ ترین بیماری های دهان و دندان

نتیجه گیری

کشیدن دندان عقل برای شروع به درمان ارتودنسی برای هر شخص می تواند متفاوت باشد. تنها لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کرده و در این خصوص با وی مشورت داشته باشید تا در کوتاه ترین زمان بهترین تصمیمات برای کشیدن یا نگه داشتن دندان عقل شما گرفته شود. در نظر داشته باشید که انتخاب متخصص حرفه ای می تواند روند درمان را بهتر و آسان تر کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×