» بهداشت و سلامت دندان » آیا می دانید کیست دندان، آژیر خطر است؟
آیا می دانید کیست دندان، آژیر خطر است؟
بهداشت و سلامت دندان - سلامت دهان

آیا می دانید کیست دندان، آژیر خطر است؟

تیر 29, 1402 160309

آیا می دانید کیست دندان، آژیر خطر است؟ دهان و دندان به دلیل سروکار داشتن با مواد غذایی مختلف، میکروب ها و آلودگی های گوناگون در معرض بیماری ها و آسیب های متعددی قرار دارند. کیست دندان یکی از شایع ترین بیماری های لثه و دندان است که در صورت عدم درمان مناسب، سبب بروز عوارض بیشتر می‌گردد. آبسه دندان در واقع به کیسه ی ویزیکول مانندی اطلاق می‌شود که محل تجمع عفونت لثه یا دندان است و به دلیل استفاده از خدمات نادرست دندانپزشکی یا پوسیدگی و عفونت دندان ایجاد می‌شود. آبسه دندان بنا به محل و دلیل ایجاد کیست، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. درمان کیست توسط دندانپزشک به روش های مختلف انجام می‌شود.

کیست دندان

ماهیت کیست دندان چیست؟

کیست دندان از جمله عوارض و نشانه های پوسیدگی و عفونت دندان و لثه است که به صورت کیسه ای کوچک ایجاد می‌شود. آبسه یا کیست در واقع کیسه ای پر از مواد جامد یا نیمه مایع سفید رنگ است که گاهی همراه با درد و گاهی بدون درد است. در صورت عدم درمان آبسه، عفونت به سایر بافت های مجاور نفوذ کرده و به آنها آسیب می رساند. نفوذ عفونت به استخوان فک علاوه بر آسیب به فک، امکان انجام ایمپلنت را از بین میبرد؛ بنابراین عفونت دندان به عنوان هشداری برای رسیدگی به وضعیت دهان و دندان محسوب می‌شود. عفونت به طور کلی از آلودگی و عدم رسیدگی صحیحی به سلامت بدن است، سایت https://dandanland.com/ اطلاعات مفیدی در زمینه سلامتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بخوانید  11 مورد از شایع‌ ترین بیماری های دهان و دندان

انواع کیست دندان

کیست دندان بر اساس علت و محل تشکیل به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. کیست پری اپیکال، کیست فولیکولار، کراتو کیست، از شایع ترین کیست های دندان و لثه هستند.

کیست پری اپیکال: شایع ترین نوع کیست های دندان هستند که علامت کرم خوردگی و پوسیدگی دندان می باشند. علت پدید آمدن این کیست، نکروز بافت دندان است که موجب التهاب نیز می گردد. محل تشکیل این کیست ها ریشه ی دندان است و شیوه آنها در افراد میانسال بالا می باشد.

کیست فولیکولار: این کیست ها در قسمت نرم فک و روی دندان‌هایی که از لثه بیرون نیامده اند ایجاد می‌شوند. کیست فولیکولار حاوی ماده ی مایع است. این نوع کیست ها معمولا خطرناک نیستند اما اگر درمان نشوند در گذر زمان سبب عفونت و ایجاد فاصله میان دندان‌ها شوند.

کیست پریودنتال: هنگامی که پلاک دندان لثه را تخریب کند، فضایی برای به وجود آمدن این کیست ها ایجاد می‌شود.

کراتو کیست ها: این کیست ها اغلب در قسمت های پسین فک ایجاد می‌شوند و به طور معمول وجود آنها دردناک نیست.

علل ایجاد کیست دندان

ایجاد کیست دندان عوامل متعددی چون عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی دندان، خدمات دندانپزشکی نادرست، آسیب دندان و وجود دندان نهفته می باشد. سایت دندان لند اطلاعات مفیدی درمورد حفظ سلامت دهان، دندان و بدن در اختیار کاربران می‌گذارد.

بخوانید  کانال دندان چیست؟

پوسیدگی دندان: پوسیدگی یا اصطلاحا کرم خوردگی دندان که منجر به تخریب آن می گردد، سبب ایجاد آبسه روی لثه می‌گردد.

آسیب دندان: هرگونه آسیب و تخریب دندان سبب ایجاد کیست می‌شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: پلاک یا جرم دندان در دراز مدت سبب تولید آبسه و تجمع عفونت روی لثه می‌گردد.

خدمات دندانپزشکی نادرست: اغلب کیست ها در محل دندان‌های ترمیم شده، کشیده شده و عصب کشی شده ایجاد می‌شوند.

روش های درمان کیست دندان

کیست دندان چیست

درمان و رفع کیست دندان امری ضروری در حفظ سلامت دهان و دندان است. پزشک متخصص پیش از درمان آبسه، تهیه ی عکس سی تی اسکن را به بیمار توصیه می‌کند. روش های درمان آبسه دندان بر اساس محل آبسه، اندازه آبسه و علت ایجاد آن بستگی دارد. آبسه های کوچک به راحتی طی جراحی خارج می‌شوند. برخی از آبسه ها برش داده شده و محتویات آنها تخلیه می‌شود. آبسه های بزرگ ریشه ی دندان های پوسیده معمولا با کشیدن دندان رفع می‌شوند. مصرف یک دوره قرص آنتی بیوتیک برای جلوگیری از گسترش عفونت الزامی است. در برخی دندان ها، تکرار عصب کشی به درمان آبسه منجر می‌گردد. انوکلیشن نیز یکی از روش های درمان کیست لثه و دندان است که اثرات مخرب عفونت روی استخوان فک را نیز از بین می برد.

بخوانید  9 راهکارهای طلایی ترمیم مینای دندان که نمی دانستید

جلوگیری از ایجاد کیست دندان

رعایت بهداشت فردی دهان و دندان، امری حائز اهمیت در جلوگیری از انواع بیماری ها به ویژه کیست دندان می‌گردد. با توجه به اینکه پوسیدگی، پلاک و خرابی دندان ها عامل اصلی تولید آبسه می باشند، چکاپ دوره ای دندان ها نقش بسزایی در حفظ سلامت دندان‌ها ایفا می‌کند. پوسیدگی و تخریب دندان‌ها علیرغم مراقبت های بسیار نیز پیش می آید، اما درمان به موقع این پوسیدگی ها از ایجاد و پیشرفت آبسه جلوگیری می‌کند. ارائه خدمات دندانپزشکی از حساسیت بالایی برخوردار می باشد. از این رو مراجعه به افراد توانمند و مجرب در میزان کیفیت کار و کاهش آبسه مؤثر واقع می‌شود. مسواک و دهانشویه فراموش نشود. برای فراگیری روشهای حفظ سلامت دهان و دندان می توان به سایت دندان لند مراجعه نمود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×