» دندانپزشکی » بلیچینگ دندان چیست ؟ و چقدر دوام دارد
بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد
دندانپزشکی - مقالات

بلیچینگ دندان چیست ؟ و چقدر دوام دارد

دی 21, 1402 200215

یکی از معضلات افراد تغییر رنگ دندان ها است. برای سفید کردن دندان از روش هایی مانند لمینت، کامپوزیت و بلیچینگ می توان استفاده کرد. بلیچینگ یکی از روش های سفید کردن دندان ها است که این روش سفید کردن دندان دائمی نیست و حداقل یک بار در سال باید توسط دندانپزشک انجام شود.

بلیچینگ دندان چیست ؟

بلیچینگ دندان روشی برای سفید کردن دندان ها است که نسبت به لمینت و کامپوزیت دندان هزینه کمتری دارد. بلیچینگ در مطب دندانپزشکی و روش خانگی انجام می شود. در روش بلیچینگ در مطب دندانپزشکی دندان ها ۲ الی ۳ درجه روشن تر می شوند و در روش خانگی دندانپزشک قالبی از دندان فرد تهیه و در منزل به طبق دستور دندانپزشک از قالب استفاده می شود.

بلیچینگ دندان

ماده مورد استفاده برای بلیچینگ دندان

ماده مورد استفاده برای سفید کردن دندان در روش بلیچینگ پراکسید هیدروژن و پراکسید کربامید است. در روش بلیچینگ در مطب دندانپزشکی از پراکسید هیدروژن و در روش خانگی بلیچینگ از پراکسید کربامید استفاده می شود. انتخاب این دو روش برای سفید کردن با توصیه پزشک زیبایی دندان انجام می شود. این مواد شیمیایی به ساختار کریستالی مینای دندان نفوذ و در مدت زمان مشخصی رنگ دانه هایی که بر روی دندان فرد رسوب کرده را اکسید و رنگ دندان را روشن تر می کنند. در زمان استفاده از این مواد شیمیایی باید مراقب باشید که با لثه و صورت تماس نداشته باشد. بعد از سفید کردن دندان با روش بلیچینگ در مطب یا خانه باید مراقبت هایی برای افزایش تاثیر و ماندگاری بلیچینگ دندان انجام شود.

بخوانید  معرفی رشته دندانپزشکی

مراقبت‌ها بعد از بلیچینگ دندان

بعد از انجام بلیچینگ باید برای مدت زمان ۲۴ ساعت موارد ذیل رعایت شود:

  • برای جلوگیری ا ایجاد لکه های سیاه بر روی دندان ها از مصرف چای، قهوه و آب میوه خودداری شود.
  • از خوردن غذاهایی مانند سس، گوشت قرمز، شکلات و میوه ها خودداری شود.
  • سیگار کشیدن ممنوع است.
  • از خمیر دندان رنگی و دهان شویه تا ۲۴ ساعت استفاده نشود.

بلیچینگ دندان

غذاهای مجاز بعد از بلیچینگ دندان

یکی از سوالاتی که در مورد بلیچینگ دندان وجود دارد این است که بعد از سفید کردن دندان ها چه غذاهایی می توان خورد.؟ غذاهای مجاز بعد از بلیچینگ دندان شامل موارد ذیل است:

  • مرغ و بوقلمون بدون پوست و چربی
  • ماهی سفید
  • برنج سفید، پاستای سفید
  • پیاز سفید
  • گل کلم
  • سفیده تخم مرغ
  • سیب زمینی پوست کنده
  • موز
  • ماست کم چرب

نوشیدنی های مجاز بعد از بلیچینگ دندان

  • آب گازدارو بی گاز
  • لیموی سفید
  • شیر بدون چربی
  • آب نارگیل

مراقبت از دندان‌های سفید شده

برای افزایش تاثیر بلیچینگ در سفیدی دندان باید از دندان ها مراقبت شود. ماندگاری تاثیر بلیچینگ دندان حداقل ۲ سال است. برای مراقبت از دندان های سفید شده باید موارد ذیل رعایت شود:

بخوانید  معرفی بازارها و مراکز خرید تجهیزات دندانپزشکی در تهران

مسواک زدن به طور منظم دندان ها

مسواک زدن منظم دندان ها اولین مرحله برای افزایش ماندگاری بلیچینگ دندان است. صبح ها بعد از بیدار شدن و شب قبل از خواب و بعد از هر وعده غذایی مسواک استفاده شود. زیرا خوردن بعضی غذاها و نوشیدنی ها باعث ایجاد لکه در دندان ها می شود.

استفاده از خمیر دندان سفید

خمیر دندان سفید دارای مواد سفید کننده برای اکسیده شدن لکه های روی دندان است. غلظت این ماده سفید کننده در خمیر دندان کم است. اما باعث ماندگاری بلیچینگ دندان می شود. این خمیردندان‌ها دارای مواد سفیدکننده ای هستند که می‌توانند به اکسیده شدن لکه روی دندان کمک کنند. غلظت این مواد سفیدکننده کم است ولی با این وجود در از بین بردن لکه دندان‌ها و ماندگاری اثر بلیچینگ مؤثر هستند.

استفاده کم از نوشیدنی الکلی و دخانیات

استفاده مداوم از نوشیدنی های الکلی و مصرف دخانیات باعث کاهش ماندگاری بلیچینگ دندان می شود. نوشیدنی الکلی به دلیل دارا بودن تانن ها باعث ایجاد لکه ها روی دندان ها شده و تاثیر بلیچینگ را کاهش می دهد. استفاده از دخانیان نیز به دلیل نیکوتین باعث لکه روی دندان است. در صورت استفاده از نوشیدنی الکلی و دخانیات مصرف آن را کاهش دهید.

بخوانید  6 راهکار اساسی برای رفع زردی دندان ها در سال1402

استفاده از نی برای مصرف نوشیدنی

برای نوشیدن چای یا نوشیدنی گازدار از نی استفاده شود. زیرا کافئین و تانن در نوشیدنی باعث لکه در روی دندان می شود. استفاده از نی باعث کاهش تماس نوشیدنی و چای با دندان ها می شود.

استفاده از رژ لب ضد لک

زنان بعد از بلیچینگ دندان از رژ لب ضدلک استفاده کنند. بعضی از رژ لب ها به دندان چسبیده و باعث تغییر رنگ دندان می شوند. با استفاده از رژ لب ضد لک علاوه بر جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها، نیاز به آرایش مجدد لب نیست.

بلیچینگ دندان در کلینیک ارتودونیکو

کلینیک دندانپزشکی ارتودونیکو با بهره گیری از بهترین خدمات در بالاترین سطح کیفیت با تیم دندان پزشکی متخصص انواع خدمات دندان پزشکی را ارائه می نماید. این کلینیک با به کار گیری جدیدترین و با کیفیت ترین مواد بلیچینگ توسط دندان پزشکان مجرب و متخصص بلیچینگ دندان را به مشتریان عرضه می کند. برای رزرو وقت بلیچینگ دندان می توانید از طریق سایت اقدام نمائید. جههت اطلاع از قیمت بلیچینگ دندان می توانید به صفحه قیمت دندانپزشکی مراجعه فرمایید.

بخوانید  دارک آفیس مدرس رسمی آموزش آنریل انجین در ایران

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×