» ویژه خبری » اجتماعی » چگونه اضطراب و استرس خود را مدیریت کنیم؟ ۱۱ راهکار عملی برای مدیریت اضطراب
چگونه اضطراب و استرس خود را مدیریت کنیم؟ 11 راهکار عملی برای مدیریت اضطراب
اجتماعی - اعصاب و روان - سبک زندگی

چگونه اضطراب و استرس خود را مدیریت کنیم؟ ۱۱ راهکار عملی برای مدیریت اضطراب

اسفند 23, 1402 170226

اضطراب کلمه‌ای است که برای توصیف احساس ناراحتی، نگرانی و تنش از آن استفاده می‌کنیم. اضطراب هم عواطف و هم هیجان‌های جسمی که احتمالا هنگام نگرانی یا عصبی شدن تجربه می‌کنیم را در بر می‌گیرد.

 اینکه گاهی اوقات حالت اضطراب به ما دست دهد طبیعی است: ممکن است هنگام فکر کردن به یک رویداد استرس زا یا تصمیمات مهم احساس تنش، عصبی شدن و شاید ترس داشته باشید، به عنوان مثال:

  • رفتن به بیمارستان
  • ترفیع گرفتن
  • تغییر منزل و اسباب کشی
  • بچه دار شدن
  • ازدواج کردن یا طلاق گرفتن

در چنین موقعیت‌هایی طبیعی است که در مورد نحوه‌ی عملکرد خود یا در مورد نتایجه‌ی کار اضطراب داشته باشید. حتی ممکن است برای مدت کوتاهی اختلال خواب و غذا و عدم تمرکز را تجربه کنید. اما معمولا پس از یک مدت کوتاه یا زمانی که از موقعیت استرس زا عبور کردید، احساس نگرانی متوقف می شود. اما اگر احساس اضطراب شما بسیار قوی باشد یا مدت زیادی طول بکشد می تواند غیر قابل تحمل شود.

بخوانید  بهترین راهکارها برای تقویت سیستم ایمنی بدن/ برای تقویت سیستم ایمنی چه بخوریم؟

چگونه اضطراب خود را مدیریت کنیم

مواجهه با احساسی که موجب ایجاد اضطراب در شما می‌شود، می‌تواند اولین قدم برای شکستن این چرخه باشد. اگر اضطراب یا حملات پانیک را تجربه کردید، کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا در مقابله با اضطراب به خود کمک کنید.

برای مدیریت اضطراب با فردی مورد اعتماد صحبت کنید

صحبت کردن با فردی معتمد در مورد مسئله‌ای که موجب اضطراب شما شده است، می تواند کمک کننده باشد. ممکن است متوجه شوید که آن‌ها هم با مشکل مشابهی مواجه شده‌اند و می توانند در مورد آن با شما صحبت کنند. حتی ممکن است اینکه کسی صرفا به حرف هایتان گوش کرده و نشان دهد که به شما اهمیت می‌دهد موجب کمتر شدن اضطراب شما شود.

یک تمرین تنفسی را امتحان کنید تا اضطرابتان کاهش پیدا کند

به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و نفس خود را از طریق دهان بیرون بدهید، سرعت خود را آرام و منظم نگه دارید. عضلات خود را به آرامی منقبض کرده و سپس رها کنید، از انگشتان پا شروع کنید و تا سر خود ادامه دهید. پس از آن، زمان اندکی را بی حرکت باشید و روی احساس بدن خود تمرکز کنید.

بخوانید  چه مواد مخدری باعث ورم صورت و ایجاد حساسیت در بدن میشود؟

سعی کنید تمرکز خود را به مسئله‌ی دیگری بغیر مورد استرس زا معطوف کنید

حواس خود را از اضطرابی که آن را احساس می کنید پرت کنید. به یک گل، یک عکس یا چیزی که از نظر شما جالب یا آرامش بخش است نگاه کنید. واقعا به جزئیاتی مثل رنگ ها و هر نوع رایحه یا صدا دقت کنید.

به موسیقی مورد علاقه‌ی خود گوش کنید

گوش دادن به یک موسیقی‌ که از نظر شما آرامش بخش است یا از آن لذت می برید، می‌تواند به شما کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

سعی کنید به خودتان اطمینان دهید

اینکه به خودتان بگویید که علائمی که تجربه می‌کنید در واقع ناشی از اضطراب بوده، واقعاً خطرناک نیستند و از بین خواهند رفت، می تواند برایتان مفید باشد. اینکار می‌تواند به شما کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید و ترس کمتری از حملات آینده داشته باشید.

ورزش بدنی انجام دهید بهترین روش یرای کاهش اضطراب

پیاده‌روی یا دویدن می‌تواند به شما کمک کند تا فارغ از استرس‌های روزمره زمانی را  برای خودتان و فکر کردن به مسائل اختصاص دهید. اگر قادر به انجام فعالیت‌های فیزیکی در خارج از منزل نیستید، به این فکر کنید که چه نوع فعالیت های بدنی را می‌توانید در منزل انجام دهید.

بخوانید  محتوا مارکتینگ، فضای امن و قابل اعتماد برای نویسندگان محتوای متنی

یک دفتر خاطرات داشته باشید

یادداشت برداری از اتفاقاتی که هر بار موجب مضطرب شدن یا بروز حمله‌ی پانیک در شما می‌شوند می‌تواند به شما در تشخیص الگوها و مقابله با این موقعیت‌ها در آینده کمک کند. همچنین می‌توانید سعی کنید از زمان هایی که توانستید اضطراب خود را با موفقیت مدیریت کنید، یادداشت برداری کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا کنترل بیشتری بر احساسات خود داشته باشید.

چگونه اضطراب و استرس خود را مدیریت کنیم؟ 11 راهکار عملی برای مدیریت اضطراب

رژیم غذایی سالم داشته باشید

اگر محرک‌هایی مثل قهوه، سیگار و الکل را کم کنید، می‌توانید راحت‌تر استراحت کنید. برخی افراد نیز درمی‌یابند که یک رژیم غذایی سالم به آن‌ها کمک می‌کند تا اضطراب را بهتر مدیریت کنند.

درمان‌های تکمیلی را امتحان کنید

این نوع درمان‌ها می‌تواند شامل یوگا، مدیتیشن، رایحه درمانی، ماساژ، رفلکسولوژی، درمان‌های گیاهی یا هیپنوتیزم درمانی باشد. یک یا چند مورد از این روش‌ها می تواند به شما در مدیریت اضطراب یا حملات پانیک کمک کند.

در یک گروه پشتیبانی شرکت کنید

گاهی اوقات به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با کسانی که مورد مشابهی را پشت سر گذاشته اند می تواند به شما کمک کند تا کمتر احساس تنهایی کنید. برخی از وبسایت‌های پشتیبانی می‌توانند به شما کمک کنند تا با همتایان خود ارتباط برقرار کنید. می‌توانید با این وبسایت‌ها تماس برقرار کنید و جزئیات گروه‌های پشتیبانی در منطقه‌ی خود را از آن‌ها جویا شوید.

بخوانید  قرص سیتاکسا ۲۰ برای چیست؟

با پزشک عمومی خود صحبت کنید

اگر احساس می کنید به حمایت حرفه‌ای نیاز دارید، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می توانند سلامت کلی شما را بررسی کنند و برای دسترسی به درمان‌های مناسب به شما کمک کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×