» دندانپزشکی » علت و علائم آفت دهان و زبان چیست؟
آفت دهان و زبان علت علائم و درمان قطعی
دندانپزشکی - سلامت دهان - مقالات

علت و علائم آفت دهان و زبان چیست؟

بهمن 9, 1402 180187

آفت دهان و زبان در بین انواع بیماری هایی که مربوط به دهان و دندان می شود،‌ یکی از آن ها در عین سادگی بسیار دردآور است. آفت دهانی مشکلی است که بیشتر افراد کره زمین را در طول زندگیشان درگیر می کند. تحقیقات نشان می دهد زنان بیشتر از مردان در معرض آفت دهان هستند و احتمال این موضوع برای آنان بیشتر خواهد بود. با اینکه محل آفت معمولا کوچک است ولی در هنگام خوردن غذا درد زیادی را برای فرد به وجود می آورد. برای اینکه بهتر آفت دهان و زبان را بشناسید و علائم و درمان سه سوته قطعی آفت دهان را بیابید، این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

علائم و نشانه های آفت دهان و زبان

هر بیماری یک نشانه ای دارد که بر اساس آن می توان مسئله را تشخیص داد. به همین دلیل باید با نشانه ها و علائم آفت دهان نیز به خوبی آشنا شوید. آفت یک ضایعه دردناک در داخل دهان است که در قسمت های مختلفی مانند زبان، لثه ها و سایر قسمت های دهان ایجاد می گردد. مدت زمان این دوره از ده تا چهارده روز است که در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. البته در بعضی از افراد به دلیل شرایط بدنی ممکن است این بازه زمانی کوتاه تر نیز باشد. به صورت کلی آفت دارای سه دسته مینور،‌ ماژور و ویروس هرپس (تبخال) است که در افراد به شکل های مختلفی بروز می کند. آفت مینور در اندازه کمی بروز می کند و اکثر افراد به همین نوع مبتلا می شوند.

بخوانید  8 خاصیت شگفت انگیز رب انار برای درمان آفت دهان که باید بدانید

در فرم ماژور منطقه درگیر شده سطح بیشتری را شامل می شود. تبخال ها نیز دارای ریشه متفاوتی هستند که معمولا با آفت اشتباه گرفته می شوند. آفت دهان یک قسمت خاص را به رنگ سفید در می آورد و اطراف آن ناحیه قرمز می شود. این قرمزی به دلیل افزایش سطح خون در اطراف آفت اتفاق می افتد. درد مهم ترین علامت آفت است که در بعضی از مواقع تشدید خواهد شد. زمانی که شما بعضی از خوراکی های اسیدی مانند سرکه را می خورید،‌ درد ناشی از آفت بیشتر می شود. همچنین داشتن آفت غذا خوردن را دچار مسئله می کند و باید با آرامش این کار را انجام دهید. تمامی نشانه های این مسئله در داخل دهان دیده می شود و ربطی به سایر قسمت های بدن ندارد. از همین رو مشکلی مثل تب برای شخص به وجود نخواهد آمد.

همچنین بخوانید: آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

علت آفت دهان چیست؟

آفت دهان از آن دسته از مشکلاتی است که هنوز دلیل ایجاد آن به خوبی مشخص نیست. البته بعضی از عوامل باعث افزایش این مشکل می شوند که باید از آن ها دوری کرد. اگر می خواهید کمتر دچار این مسئله شوید باید به عوامل آن اجازه بروز ندهید. خوشختانه برای آگاهی بیشتر شما در این زمینه بخشی از دلایل را بیان خواهیم کرد تا به ذهن بازتری به سراغ این مشکل و حل آن بروید.

تاثیر استرس و اضطراب در آفت دهان

تجربه نشان داده که داشتن استرس و اضطراب می تواند تاثیرات بدی بر روی بدن انسان داشته باشد. کسانی که بیشتر دچار استرس می شوند در معرض آفت دهانی هستند. خانم ها در بعضی از ایام ماه دچار عادت ماهانه می شوند که تنش های عصبی در این زمان به اوج خود می رسد. معمولا خانم ها قبل از شروع قائدگی دچار عصبانیت و استرس زیادی می شوند که این عامل هم در ایجاد آفت تاثیر گذار است. کسانی دارای روحیه خوب و ذهن آرامی هستند کمتر در معرض مشکلاتی مانند آفت دهان و زبان قرار خواهند گرفت.

بخوانید  بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان

آسیب دیدن مخاط دهان

دلایل زیادی می توانند به مخاط دهان آسیب بزنند که باید از این امر جلوگیری کنید. کسانی که از دندان های مصنوعی استفاده می کنند در معرض آسیب دیدن مخاط هستند. همین موضوع می تواند احتمال ایجاد آفت دهان و زبان را بالاتر ببرد. خوردن غذاهای داغ نیز به مخاط دهان آسیب وارد می کند پس بهتر است که غذای داغ مصرف نکنید. بعضی از افراد روش صحیح مسواک زدن را نمی دانند و فشار زیادی به مخاط و دندان ها وارد می کنند. کسانی که به درستی مسواک نمی زنند در معرض ایجاد آفت دهان می باشند.

خوردن خوراکی های حساسیت زا

مصرف خوراکی هایی که حالت اسیدی دارند می تواند باعث بروز مسائلی برای دهان و دندان شود. کسانی که غذاهای ترش و سرکه ای زیاد مصرف می کنند در معرض آفت دهان و زبان قرار می گیرند. در چیپس و آجیل نیز مقدار زیادی طعم دهنده وجود دارد که مصرف بیش از حد آن ها این مسئله را شدیدتر خواهد کرد. بادمجان نیز جزو مواد غذایی حساسیت زا است که باید در خوردن آن حد تعادل را رعایت کنید. اگر رژیم غذایی شما مناسب باشد در اکثر اوقات دچار این مسئله نخواهید شد.

وراثت و تاثیر آن در آفت و زخم دهان و زبان

شاید برایتان جالب باشد ولی آفت دهانی می تواند از طریق وراثت منتقل شود. اگر دقت کرده باشید در یک خانواده اکثر آن ها با این مشکل روبرو می شوند که نشان دهنده تاثیر ژنتیک در این مسئله است. اگر در خانواده شما نیز چنین چیزی وجود دارد بهتر است که بعد از بروز آفت زبان یا دهان برای درمان اقدامات لازم را انجام دهید. از آنجایی که این مسئله به شما ارث رسیده باید با بهتری روش درمان آن را معالجه نمایید.

بخوانید  آفت دهان چیست ؟ و با چی خوب میشه ؟

 

علت آفت دهان چیست؟

 

کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک

کمبود بعضی از عناصر لازم بدن مانند ویتامین ب دوازده و اسید فولیک می تواند اثرات مخرب زیادی داشته باشد. به همین دلیل باید کمبودها در این زمینه از طریق مواد غذایی و داروها تامین شود. خوردن غذاهای مانند گوشت قرمز،‌ ماهی و اسفناج می تواند اسید فولیک بدن شما را تامین کند. اگر روش های غذایی اثرگذار نبود می توانید از قرص ها به این منظور استفاده نمایید. نتایج نشان می دهد کسانی که از این لحاظ دچار کمبود هستند بیشتر با آفت دهان و زبان روبرو می شوند.

درمان آفت دهان و زبان

با توجه به مشکلاتی که آفت دهان و زبان برای فرد به وجود می آورد،‌ باید برای درمان قطعی آن اقدام نمود. برای اینکه روند بهبودی سریع تر پیش برود راه های زیادی وجود دارد آن ها را بیان خواهیم کرد.

رعایت بهداشت دهان و دندان

اولین قدم برای درمان آفت زبان و دهان رعایت بهداشت فردی است که روند بهبودی را سرعت می بخشد. کسانی که آموزش مسواک زدن صحیح را دیده اند در این مورد مشکل خاصی ندارند. بهترین زمان برای مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی می باشد. وجود باکتری ها در داخل دهان احتمال ایجاد آفت را بالا می برد. حال اگر شخص به طور مرتب مسواک بزند و از خلال دندان استفاده کند، کمتر دچار این مشکل خواهد شد.

بخوانید  5 نکته مهم بعد از کشیدن و جراحی دندان عقل

استفاده از دهان شویه آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها موادی هستند که زمینه ایجاد باکتری ها و قارچ ها را از بین می برند. از همین رو مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند عوامل ایجاد آفت دهان و زبان را نابود سازد. امروزه تتراسایکلین در دوزهای مختلف به صورت دهانشویه موجود است. چنانچه دچار آفت دهان و زبان شدید، استفاده از این دهانشویه می تواند درمان مناسبی برای شما باشد.

داروهای بی حس کننده

بزرگترین مسئله ای که در آفت دهان وجود دارد،‌ درد ناشی از آن است. از همین جهت می توان از داروهای بی حس کننده برای کم کردن فعالیت عصب ها کمک گرفت. در حال حاضر موادی مثل لیدوکائین و دیفن هیدارمین برای بی حسی مناسب هستند. اگر به دنبال داروی آفت دهان هستید،‌ این بی حس کننده ها می توانند برای شما مفید باشند.

محلول آب و نمک

همانطور که می دانید نمک به صورت ذاتی خاصیت گندزدایی دارد. اگر دقت کرده باشید شور کردن مواد غذایی مانع از فساد و خرابی آن ها می شود. به همین دلیل محلول آب ولرم و نمک یک درمان مناسب برای آفت دهانی است. این روش امتحان خود را پس داده و از گذشته های دور مورد استفاده قرار می گیرد. نمک اجازه رشد بیشتر به باکتری ها و عوامل بیماری زا را نمی دهد. در نتیجه آفت دهانی خیلی سریع تر از چیزی که فکرش را بکنید درمان خواهد شد.

داروی گیاهی میرتکس

اگر به دنبال یک داروی گیاهی برای درمان آفت دهان و زبان هستید، به شما میرتکس را پیشنهاد می کنیم. این دارو از گیاهی به نام میرتل به دست می آید که در درمان عفونت های ریوی و دهانی بسیار مفید است. این دارو بر روی بسیاری از مسائل تاثیر دارد که یکی از آن ها آفت دهان است. مصرف داروی میرتکس نیز در بین مردم شایع است و از روش های خوب درمان در این مورد محسوب می گردد.

بخوانید  مسئولیت‌ها و وظایف دستیاران پزشک در محیط بیمارستانی

خوشبختانه آفت دهانی روش های درمان موثری دارد و نیازی به نگرانی در این باره نیست. اگر احساس می کنید که خود قادر به انجام این کار نیستید می توانید با پزشک متخصص مشورت های لازم را داشته باشید. اگر شما هم به صورت مرتب با این مشکل درگیر هستید باید ریشه و علت اصلی آن را تشخیص دهید. در صورتی که دچار کمبود بعضی از عناصر ضروری هستید حتما یک برنامه غذایی مناسب را زیر نظر پزشک خود تدارک ببینید. امیدواریم که با کمک گرفتن از مطالب این مقاله، هر چه سریع تر سلامتی خود را به دست بیاورید.

درمان آفت دهان با ماست چگونه است؟

درمان آفت دهان با ماست چگونه است؟
امروزه درمان آفت دهان با ماست یکی از روش های متداول خانگی است که اکثر بیماران در مراحل اولیه بیماری از آن استفاده می کنند. البته علت دقیق این نوع بیماری ناشناخته می باشد. ولی طبق تحقیقات انجام شده دلیل بروز این نوع زخم های دهانی وجود بیماری التهابی روده یا باکتری هلیکوباکتر پیلوری است. مطالعات مربوط به سال ۲۰۰۷ ثابت می کند که کشت های زنده پروبیوتیک همچون لاکتوباسیلوس می تواند این نوع باکتری را از بین ببرد. همچنین تعدادی از انواع مختلف بیماریهای التهابی روده را نیز درمان می کند

علت اصلی درمان آفت دهان با ماست این است که چنین ماده خوراکی یک پروبیوتیک طبیعی محسوب می شود. درنتیجه یکی از به صرف ترین و سریع ترین روش های خانگی جهت بهبود بیماریهای دهان معرفی شده است. با مصرف ماست باکتریهای مفید موجود در این ماده خوراکی همچون لاکتوباسیلوس با باکتری هلیکوباکتر پیلوری مبارزه می کند. سپس با خاصیت خنک کنندگی و بافت نرم موجب تسکین التهابات و دردهای ناشی از زخم های دهانی می شود. کسانی که مدام با آفت دهانی دست و پنجه نرم می کنند بهتر است در رژیم غذایی روزانه یک فنجان ماست جای دهند. زیرا با مصرف این مقدار ماست باکتریهای مفید را به بدن انتقال داده و از فواید درمانی آن استفاده می کنند.

بخوانید  درمان فوری و سه سوته آبسه دندان در خانه

درمان آفت دهان با روش های خانگی

درمان آفت دهان با روش های خانگی
درمان آفت دهان با ماست تنها راهکار خانگی برای حذف یا بهبود بیماری نیست. درنتیجه می توان از مواد قبل دسترس در خانه نوعی دهان شویه برای درمان زخم های دهانی درست کرد.

درمان آفت دهان با شیرین بیان

شیرین بیان یکی از روش های خانگی درمان آفت دهان است. اگر روزی ۴ بار به صورت دهانشویه از این دمنوش استفاده شود، بیمار رنج کمتری را تحمل می کند. حدود ۵۰ الی ۷۵ درصد مصرف کنندگان در همان روز نخست نظاره گر علائم بهبودی می باشند. سپس با گذشت ۳ روز بهبودی کامل را تجربه می کنند. حال برای آماده کردن این دهانشویه به شیرین بیان (نصف ق چ) و آب گرم (۱/۴ فنجان) نیاز است. همچنین می توان قرص شیرین بیان (۱ الی ۲ عدد) یا چای کیسه (روی دهان به مدت ۱۰ دقیقه گذاشته شود) را جایگزین دهانشویه کرد.

درمان آفت دهان با آب اکسیژنه

برای درمان آفت دهان می توان آب اکسیژنه را آب مخلوط کرد. سپس این محلول را با یک گوش پاک کن روی زخم های دهان ماساژ داد. طرز تهیه این محلول شامل آب اکسیژنه (۱/۴ فنجان)، آب (۱/۴ فنجان)، جوش شیرین (۱ ق چ) و نمک می باشد. یک ساعت بعد از استفاده از این نوع محلول چیزی نخورید یا ننوشید تا نتیجه بهتری از دهانشویه آب اکسیژنه بگیرید.

بخوانید  مراحل ایمپلنت دندان

درمان آفت دهان با جوش شیرین

یکی دیگر از روش های خانگی برای درمان آفتاب دهان استفاده از جوش شیرین است. این ماده به دلیل خاصیت قلیایی، اسیدهای داخل دهان را خنثی می نماید. زیرا این اسیدهایی موجب ایجاد سوزش و درد می شوند. همچنین جوش شیرین با حذف باکتری ها، پروسه بهبود آفت دهان را تسریع می بخشد. بنابراین ترکیبات این دهانشویه شامل جوش شیرین (یک ق چ) و آب گرم (نصف لیوان) می باشد.

در مان آفت دهان با آلوئه ورا

ماده ژله ای داخل برگ های آلوئه ورا موجب بهبود زخم ها و تسکین انواع دردها می شود که درمان آفت دهان از این قاعده مستثنی نیست. همچنین گیاه کمک های اولیه به آلوئه ورا تعلق دارد. در نتیجه نباید از مزایای آن غافل شد. حال بیمار بایستی آفت دهان را به وسیله گوش پاک کن خشک نماید. سپس با برش برگ آلوئه ورا، ژل آن را روی زخم های دهان بگذارد. تکرار این کار طی چند روز برای بهبود بیماری الزامی است.

درمان آفت دهان با منیزیم هیدروکساید یا شیر منیزیم

مقدار بسیار کمی از مایع شیری رنگ، آنتی اسید و ملین را بردارید. سپس دهان را با این مایع بشویید. به محض استفاده از این ماده با خاصیت آنتی اکسیدانی منگنز کل اسیدهای عامل درد و سوزش دهان خنثی می شوند. همچنین این مایع را می توان به وسیله گوش پاک کن، روزی ۳ الی ۴ بار روی زخم دهان ماساژ داد. ناگفته نماند که می توان شیرمنیزیم (یک ق چ) را با دیفین هیدرامین (ماده ضد آلرژی) مخلوط کرد و دهان را با آن شست.

درمان آفت دهان با چای

یکی از مفیدترین راه های درمان آفت دهان استفاده از چای سیاه است. افرادی که مدام به آفت دهان دچار می شوند بهتر است از چای کیسه ای استفاده کنند. بنابراین چای کیسه ای را روی زخم های دهان بگذارند و چای سرد شده را در دهان غرغره کنند. به محض استفاده از این درمان خانگی، تانن موجود در چای روی زخم ها تاثیر مثبت گذاشته و موجب التیام آن ها می شود.

بخوانید  تست های آزمایشگاهی مورد نیاز برای جراحی زیبایی دندان

درمان آفت دهان با عسل

عسل هزاران سال است که به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله آفت دهان استفاده می‌شود. عسل به دلیل توانایی آن در بهبود زخم ها، جلوگیری از عفونت، تسکین درد و حتی کاهش جای زخم به عنوان یک درمان مؤثر برای آفت دهان استفاده می‌شود.

 

علاوه بر این فواید، عسل دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند. این عوامل باعث می‌شود که عسل گزینه‌ای عالی برای درمان آفت دهان باشد.

عسل حاوی آنزیم‌هایی است که سلول‌های مرده را تجزیه کرده و مواد زائد را از ناحیه زخم خارج می‌کند. این آنزیم‌ها قادرند به عمق پوست نفوذ کرده و باکتری‌های مضر را از بین ببرند.

 

استفاده از عسل برای درمان آفت دهان دلایل دیگری نیز دارد. به عنوان مثال عسل به مرطوب و تمیز نگه داشتن زخم کمک می‌کند. هنگامی که عسل مستقیماً روی زخم استفاده می‌شود، رطوبت را از بین می‌برد و ناحیه را هیدراته نگه می‌دارد.

درمان آفت دهان با عسل

همچنین عسل یک ضد عفونی کننده طبیعی است، یعنی میکروب‌ها را بدون آسیب رساندن به بافت‌های سالم از بین می‌برد. به همین دلیل، اغلب برای درمان بریدگی ها، خراش ها، سوختگی‌ها و سایر آسیب‌های جزئی استفاده می‌شود.

عسل همچنین مرطوب کننده است، یعنی آب را در داخل بدن جذب و نگه می‌دارد. این خاصیت به آن اجازه می‌دهد تا رطوبت را از سطح پوست دور کرده و به لایه‌های عمیق‌تر اپیدرم ببرد.

بخوانید  لمینت دندان چیست و آیا لمینت دندان ترمیم دارد؟

عسل همچنین یک آنتی بیوتیک طبیعی است که به کشتن باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند. این بدان معنی است که می‌تواند به طور موثر عفونت‌های باکتریایی مانند آفت دهان را درمان کند. تأثیرات درمانی عسل ممکن است بیشتر از داروهای بدون نسخه طول بکشد، اما ارزش صبر کردن را دارد.

علاوه بر این خواص درمانی، عسل به دلیل توانایی آن در تسکین درد نیز شناخته شده است. این به دلیل سطوح بالای گلوکز و فروکتوز موجود در عسل است. گلوکز و فروکتوز هر دو کربوهیدرات‌هایی هستند که بدن برای انرژی استفاده می‌کند. آن‌ها از طریق روده کوچک جذب می‌شوند و سپس به اسید لاکتیک و اسید پیروویک متابولیزه می‌شوند. اسید لاکتیک چیزی است که به عسل طعم ترش می‌دهد، در حالی که اسید پیروویک طعم شیرینی تولید می‌کند

درمان آفت دهان با عسل

عسل حاوی مقادیر کمی پراکسید هیدروژن است که یک ضدعفونی کننده طبیعی است. با این حال، استفاده بیش از حد عسل روی زخم می‌تواند پوست را خشک کرده و منجر به ترک خوردن شود.

اگر تصمیم به استفاده از عسل برای درمان آفت دهان خود دارید، مطمئن شوید که فقط از عسل خام استفاده کنید. شما باید از هر نوع عسل فرآوری شده مانند عسل مانوکا اجتناب کنید.

برای پیشگیری از آفت، سعی کنید از خوردن غذاهایی که باعث رفلاکس اسید می شوند خودداری کنید. همچنین از غذاهای تند، الکل و محصولات تنباکو خودداری کنید. اگر دچار آفت شدید، دهان خود را چند بار در روز با آب گرم بشویید تا زخم بهبود یابد. سپس مقداری عسل روی زخم بمالید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه بماند و سپس بشویید. این باید درد را کاهش دهد و زمان بهبودی را تسریع کند.

بخوانید  "نکات مهم برای نگهداری اصولی دندان کودکان نمیدانستید!

اگر بعد از استفاده از عسل دچار درد، ناراحتی یا تورم شدید، ممکن است بخواهید با پزشک خود تماس بگیرید. با این حال، اگر هیچ عارضه‌ای را تجربه نکردید، این درمان خانگی می‌تواند در کاهش علائم مرتبط با آفت دهان موثر باشد.

عسل و زردچوبه برای زخم دهان

همچنین ترکیب عسل و زردچوبه برای زخم دهان نیز بسیار مؤثر است. بنا بر اطلاعات موجود در سایت http://timesofindia.indiatimes.com/، ترکیب کردن عسل با زردچوبه و مالیدن خمیر به دست آمده از آن بر روی ناحیه آسیب دیده می‌تواند به بهبود آفت دهان کمک کند.

زردچوبه حاوی کورکومین است که یک عامل ضد التهابی قوی است که به تسکین درد و تسریع بهبودی کمک می‌کند. استفاده از زردچوبه برای درمان آفت دهان دلایل دیگری نیز دارد. به عنوان مثال آفت دهان دهان توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود و زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی قوی است. باکتری‌های مضر را از بین می‌برد و از گسترش بیشتر آن‌ها جلوگیری می‌کند.

درمان آفت دهان با سیب و عسل

درمان آفت دهان با سیب و عسل نیز گزینه مفید و مؤثر است. اعتقاد بر این است که سرکه سیب به دلیل سطح اسیدی بالا به پیشگیری و بهبود آفت دهان کمک می‌کند. این امر به دلیل اسید استیک است که به مقدار زیاد در سرکه سیب وجود دارد. اسید استیک برای کشتن باکتری‌ها و ویروس‌ها، از جمله ویروس هرپس سیمپلکس ۱ و ۲، که عامل ایجاد آفت دهانی هستند، شناخته شده است.

می‌توانید سرکه سیب را مستقیماً روی ناحیه‌ای دچار آفت دهانی شده است بمالید. همچنین می‌توانید مقداری سرکه سیب را با آب ترکیب کنید و سپس دهان خود را با این محلول ترکیب شده بشویید.

شما باید سعی کنید که فقط از سرکه سیب ارگانیک استفاده کنید. اگر از سرکه سیب بطری استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید که حاوی مواد نگهدارنده یا افزودنی نباشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×