» بهداشت و سلامت دندان » فواید و مضرات آب نمک برای دندان چیست ؟
فواید و مضرات آب نمک برای دندان چیست ؟
بهداشت و سلامت دندان - دسته بندی نشده - سلامت دهان

فواید و مضرات آب نمک برای دندان چیست ؟

بهمن 17, 1402 300225

استفاده از نمک و آب نمک برای تمیز کردن دندان و رعایت بهداشت دهان، از زمان های قدیم ترویج داشته است. روشی بسیار مناسب که به راحتی و بدون دردسر می توان اقدام به استفاده از آن کرد. اما در این میان سوالی برای عموم بوجود می آید که استفاده از نمک دارای چه فوایدی است؟ نمک که معایب و مضراتی دارد؟ آیا تقویت لثه با نمک و مسواک زدن با نمک ممکن است؟

بیشتر بخوانید : درمان خانگی آفت لثه

فواید و مضرات آب نمک برای دندان، مبحثی عمیق که نیازمند بررسی تخصصی است و ما قصد داریم در این مطلب به توضیح کامل آن بپردازیم. اگر که به دنبال دریافت پاسخ سوالات خود هستید بهتر است که در این مطلب با ما همراه باشید.

ترکیبات نمک و آب نمک

نمک و آب نمک

همانطور که میدانید نمک های خوراکی که به صورت عمده از آنها استفاده می شود، از ترکیب یون سدیم و کلر تشکیل شده اند و که باعث می شود متابولیسم بدن منظم شود. همچنین نمک به سیستم عصبی کمک می کند تا پیام‌ های مورد نیاز را به قسمت‌ های مختلف بدن منتقل کند. البته قابل توجه است که استفاده از نمک بدون عیب و مشکل نخواهد بود و اگر شما در استفاده از این ماده زیاده روی کنید، خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر فشار خون بالا و حتی در بعضی شرایط پوکی استخوان در انتظار شما است. حال که اطلاعات جامعی را در رابطه با ترکیبات و کلیات نمک ارائه دادیم، بهتر است که به سراغ استفاده از نمک برای سلامت دهان و دندان برویم.

بخوانید  برای خوابیدن سریع ورم لثه چه کنیم؟

شستن دندان با نمک

یکی از سوالاتی که همیشه ذهن افراد را درگیر کرده است این مورد می باشد که آیا می توانید از نمک برای شستن دندان استفاده کنیم و یا اینکه می توان نمک را جایگزین خمیر دندان کرد. بعضی از نمک ها وجود دارند که با داشتن املاح غنی و همچنین منابع کامل، می توانند جایگزین خمیر دندان شوند، نمک های غنی شده و نمک دریا را می توان از این دست نمک ها دانست. قابل توجه است که نمک های غنی شده، از مواد مغذی تشکیل دهنده بدن درست شده اند و نمک دریا نیز با استفاده از بخار شدن آب دریاچه ها بوجود آمده است.

فواید مسواک زدن با نمک

همانطور که اشاره داشتیم، نمک دارای ویژگی های جذابی می باشد و به همین علت نیز مسواک زدن با نمک دارای فواید بسیاری است. نمک های دریا و همچنین نمک های غنی شده، سرشار از مواد معدنی مختلفی نظیر کلسیم، منیزیم، فسفر و آهن هستند که می‌ توانند برای لثه ها مفید واقع شوند. استفاده از نمک های غنی شده باعث می شود تا لثه و دندان های شما قوی شود و آب نمک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان یکی از راه های مناسب استفاده از نمک است.

بخوانید  14 علت شوری دهان + راه های درمان خانگی، پزشکی و پیشگری

آب نمک برای عفونت دندان

استفاده از نمک دریا برای عفونت دندان یکی از روش های پیشرفته برای حل مشکلات دندان فرد می باشد. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به توضیح این مورد بپردازیم. به مانند هر روش درمانی دیگری، استفاده از آب نمک نیز دارای مراحل بخصوصی است که باید به درستی به پیاده سازی آن بپردازید تا بتوانید نتیجه دلخواه را بگیرید. اگر که قصد دارید از نمک دریایی برای عفونت دندان خود استفاده کنید طبق مراحل زیر، به طرز تهیه آب نمک برای دندان بپردازید:

· در ابتدا نصف قاشق چای خوری از نمک دریایی را در داخل ظرفی بریزید

· حال باید مسواک خود را خیس کنید و آن را بر روی نمک بزنید تا مقدار مناسبی نمک بر روی آن بچسبد

· حال باید علاوه بر نمک ریخته شده، بر روی مسواک خود خمیر دندان بزنید و سپس سریعا اقدام به تمیز کردن دهان خود با خمیر دندان کنید.

· در آخر نیز باید یک محلول آب و نمک درست کنید و با استفاده از آن دهان خود را پاکسازی کنید.

بخوانید  بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران

خواص آب نمک برای دندان

دلیل تاکید پزشکان بر غرغره آب نمک

استفاده از نمک دریا و همچنین نمک غنی شده، دارای فواید بسیاری است که باعث شده است این ماده به محبوبیت زیادی دستیابی پیدا کند. بر اساس آمار های منتشر شده از بنیاد سرطان دهان آمریکا، زمانی که شما از دهان شویه های الکلی و شیمیایی برای تمیز کردن دهان خود استفاده می کند، الکل موجود در دهانشویه میتواند لثه شما را تحریک کند که در طولانی مدت باعث آسیب زدن به دهان خواهد شد.

مطالعه ای کوچک در سال ۲۰۱۷ بر روی بافت های دهان و دندان و تاثیر نمک بر روی آن ها نشان داد که شست و شو با استفاده از آب نمک در کنار کنترل معمول پلاک، در کاهش پلاک دندانی و تعداد میکروب دهان نیز موثر هستند. به همین علت شاهد این بودیم که متخصصین نظریه کامل تری در رابطه با فواید نمک به دست آوردند. بسیاری بر این موضوع اعتقاد داشتند که آب نمک پس از انجام اقدامات دندانی باعث ترمیم می شود زیرا باعث از بین رفتن فیبروبلاست لثه و افزایش مقدار ماتریس خارج سلول می‌ شود.

بخوانید  علت گلودرد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

یکی از جایگزین های مناسب برای دهان شویه های شیمیایی استفاده از نمک و محلول آب و نمک می باشد، محلولی که دارای فواید بسیاری است. در ادامه با ما همراه باشید تا به ذکر مهمترین خواص آب نمک برای دندان بپردازیم.

نمک برای دندان درد

یکی از مشکلاتی که همیشه بعد از خراب شدن دندان افراد رخ می دهد، بوجود آمدن درد دندان به شکلی بسیار دردناک است که خواب را از بیمار می گیرد. در این شرایط شما می توانید از روش های خانگی نظیر میخک و یا آب نمک استفاده کنید تا به صورت موقت مشکل خود را رفع و یا سرکوب کنید.

تقویت لثه با نمک

از دیگر مزایای استفاده از نمک می توانید به قابلیت تقویت وضعیت لثه اشاره داشت. نمک به علت داشتن املاح مورد نیاز دهان، دندان و حتی بدن می تواند در شرایط مختلف بسیار مفید و کاربردی باشد. ما به شما توصیه می کنیم تا برای بهره گیری کامل از نتیجه، به صورت روزمره یک بار به انجام قرقره آب نمک بعد از مسواک بپردازید.

تسکین درد گلو

پزشکان زیادی معتقد هستند که با تنها انجام یک روش با استفاده از نمک، می توانید درد گلوی خود را بهبود بخشید. برای اینکار کافی است تا به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه با آب نمک غرغره کنید، سپس آن را از دهان بیرون بریزید و این کار را دوباره انجام دهید و باکتری های موجود در دهان شما به همراه درد از بین خواهند رفت.

بخوانید  علت خشکی دهان چیست ؟ 7 درمان خانگی خشکی دهان

ریختن نمک روی دندان پوسیده

زمانی که دندان های شما شروع به پوسیدن می کنند، روش های مختلفی وجود دارد که به بهبود شرایط آن ها بپردازید، اما اغلب دارای ریسک زیادی هستند. استفاده از آب نمک و ریختن نمک روی دندان پوسیده می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما باشد چرا که در بهترین حال ضرری برای دهان و دندان فرد نخواهد داشت. برای اینکه شما می توانید به انجام قرقره آب نمک بعد از مسواک بپردازید تا بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید.

عفونت لثه

مورد آخر نیز عفونت لثه می باشد که به نوعی در اصل بهبود شرایط لثه محسوب می شود. همانطور که اشاره کردیم، شما با انجام روش های مختلف استفاده از نمک نظیر محلول آب و نمک می توانید به بهبود وضعیت لثه بپردازید. البته قابل توجه که این شست و شو در اصل به بیرون کشیدن مایعات اضافی در بافت های آلوده لثه کمک خواهد کرد و در کوتاه ترین زمان ممکن عفونت لثه از بین می رود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×