» دندانپزشکی » آیا جوش شیرین برای دندان مضر است؟
جوش شیرین
دندانپزشکی - مقالات

آیا جوش شیرین برای دندان مضر است؟

دی 11, 1402 190190

جوش شیرین یک ماده پرکاربرد است که تاثیرات فراوانی بر روی زندگی انسان دارد. نام علمی این محصول بی کربنا سدیم است که خاصیت ضد اسیدی دارد. از آنجایی که اکثر آلودگی ها از نوع اسیدی هستند،‌ استفاده از جوش شیرین باعث از بین رفتن آن ها خواهد شد. همچنین این ماده برای دندان ها نیز فوایدی در بردارد. البته مصرف بیش از حد جوش شیرین نیز برای دندان ها مضر است و باید آن را به مقدار لازم استفاده نمود. در این مقاله به صورت کلی ضررها و مزایای جوش شیرین برای دندان بیان می گردد.

سفید کردن دندان با جوش شیرین

معمولا با گذر زمان بر روی دندان ها پلاک تشکیل می شود و رنگ آن مایل به زرد خواهد شد. این تغییر رنگ زیبایی و جلای دندان ها را از بین می برد و حس بدی به شخص خواهد داد. از طرفی وجود جرم و پلاک باعث ایجاد بوی بد دهان نیز می شود. همین بوی بد بر روی اعتماد به نفس شخص اثر می گذارد و فعالیت های اجتماعی او را تحت شعاع قرار خواهد داد. استفاده از جوش شیرین می تواند جرم ها را از بین ببرد و دندان ها را سفید کند. البته باید برای اینکار جوش شیرین را در حد مجاز مصرف نمود تا مشکلات بعدی را ایجاد ننماید. در بسیاری از خمیردندان هایی که در بازار می بینید،‌ جوش شیرین وجود دارد زیرا در این زمینه تاثیرگذار است. اگر می خواهید یک خط لبخند زیبا و جذاب داشته باشید،‌ استفاده از جوش شیرین به کمک شما خواهد آمد.

بخوانید  بهترین دندانپزشک را چگونه انتخاب نماییم؟

همچنین بخوانید: آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

تمیز کردن دندان با جوش شیرین

بسیاری از باکتری های مضر تمایل دارند که در محیط دهان رشد و تکثیر یابند. اگر یک شخص به بهداشت خود اهمیت ندهد دچار مشکلات متعددی مانند پوسیدگی دندان خواهد شد. از همین رو پاک کردن دندان ها اهمیت ویژه ای دارد و باید آن را جدی گرفت. به صورت کلی باکتری ها برای رشد به یک محیط اسیدی نیاز خواهند داشت. زمانی که شما از جوش شیرین استفاده می کنید،‌ میزان اسیدیته دهان کمتر می شود. در نتیجه بسیاری از باکتری ها از بین خواهند رفت. با توجه به موارد گفته شده، مصرف جوش شیرین یک راه عالی برای تمیز کردن دندان ها می باشد. اگر بهداشت دهان و دندان برایتان مهم است می توانید بر روی جوش شیرین حساب ویژه ای باز کنید.

تاثیر جوش شیرین برای دندان درد

درد دندان دلایل مختلفی دارد که باید در ابتدای ریشه درد را تشخیص داد. در اکثر موارد خرابی دندان ها علت اصلی درد است که باید هر چه سریع تر برای آن فکری کرد. در همین راستا اگر درمان صورت نگیرد، عفونت گسترش پیدا می کند و به سایر دندان ها نیز آسیب خواهد زد. جوش شیرین می تواند با از بین بردن آلودگی ها، درد ناشی از آن ها را کاهش دهد. اگر شما به طور مرتب از جوش شیرین استفاده نمایید کمتر دچار درد دندان خواهید شد. در واقع مصرف جوش شیرین مانع ایجاد عفونت های باکتریایی می شود و از این طریق درد ناشی از آن را نیز از بین می برد. در حال حاضر دندانپزشکان در بعضی از شرایط خاص،‌ استفاده از جوش شیرین را به بیماران خود توصیه می کنند.

بخوانید  چرا دندان عصب کشی شده درد میکند ؟

جرم گیری دندان با جوش شیرین

جرم ایجاد شده بر روی دندان ها بسیار سخت است و به آسانی نمی توان از شر آن خلاص شد. در چنین مواقعی باید از دهان شویه ها یا جرم گیرهای دندانی کمک گرفت. جوش شیرین یک جرم گیر طبیعی برای دندان ها می باشد که می توان از آن بهره برد. در حال حاضر تعداد زیادی از کسانی که این مشکل را دارند از جوش شیرین به نحو احسن استفاده می کنند. مصرف جوش شیرین را تا جایی ادامه دهید که تمامی جرم ها به خوبی از بین بروند. این روش از گذشته مورد استفاده بوده و دندانپزشکان نیز آن را تایید می کنند.

 

 

فواید دیگر جوش شیرین برای دندان

به غیر از موارد گفته شده جوش شیرین فواید دیگری هم دارد که باید آن ها را بیان نمود. خوشبختانه در داخل جوش شیرین فلوراید وجود ندارد و مشکلاتی مانند مسمومیت با فلوراید اتفاق نمی افتد. با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر،‌ همه افراد به دنبال راه های ارزان حل مشکل دندان ها هستند. در این بین قیمت بعضی از خدمات دندانپزشکی بالاست و ممکن است همه افراد از عهده آن برنیایند. جوش شیرین یک ماده ارزان قیمت است که به راحتی به آن دسترسی پیدا می کنید. شما می توانید با کمک گرفتن از این ماده، برخی از مشکلات دندانی را با هزینه بسیار پایین حل کنید. برای اینکه این ماده به خوبی عمل نماید باید آن را در آب حل کنید. محلول ایجاد شده را می توان به صورت دهان شویه مصرف کرد و بعد از چند ثانیه آن را از دهان خارج نمود. با توجه مزیت های ویژه جوش شیرین به شما توصیه می کنیم که در صورت لزوم از آن بهره لازم را ببرید.

بخوانید  علت پوسیدگی دندان

آیا جوش شیرین برای دندان ضرر دارد؟

تا به این لحظه همه مزیت های جوش شیرین برای دندان را بررسی کردیم و اطلاعات لازم را به دست آوردیم. شما باید بدانید که مصرف بیش از حد جوش شیرین برای دندان ها عوارضی به دنبال دارد که باید آن ها را جدی بگیرید. برای اینکه بهتر با این عوارض و معایب آشنا شوید،‌ آن ها را به صورت جداگانه بیان می کنیم.

طعم نامناسب جوش شیرین

جوش شیرین طعم خوبی ندارد و همین امر ممکن است برای خیلی از افراد آزاردهنده باشد. زمانی که شما جوش شیرین را صورت خمیر در می آورید،‌ در داخل دهان شما حالت ماسه ای پیدا می کند. مسئله طعم و بوی جوش شیرین باعث شده تا بسیاری از افراد از مصرف آن خودداری کنند. اگر می خواهید حالت ماسه ای جوش شیرین از بین برود، به آن یک قطره روغن نعناع اضافه کنید تا حالت طبیعی تری به خود بگیرد. خوشبختانه امروزه جوش شیرین به صورت یک فراورده در داخل بعضی از خمیردندان ها وجود دارد و لازم نیست آن را به صورت معمولی مصرف نمایید. با این حال اگر با مزه و بو مشکلی ندارید،‌ بهتر است که جوش شیرین را به صورت مستقیم مصرف کنید.

بخوانید  علت گلو درد بعد از جراحی دندان عقل

سفیدکنندگی کمتر نسبت به موارد مشابه

در این مقاله درباره خصوصیت سفیدکنندگی جوش شیرین صحبت کردیم. اگر بخواهیم واقع گرایانه سخن بگوییم،‌ قدرت سفیدکنندگی جوش شیرین نسبت به موارد مشابه کمتر است. در واقع در این روش شما باید مدت زمان بیشتری را به این کار اختصاص دهید. این در حالی است که امروزه مواد سفید کننده فراوانی به بازار آمده اند که به سرعت دندان ها را سفید می کنند. با این حال جوش شیرین همچنان طرفداران خاص خود را دارد و عنوان یک روش مناسب برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود.

ساییدگی دندان ها

همانطور که گفته شد، جوش شیرین یک ماده ضد اسید است که باید حتما به مقدار استاندارد استفاده شود. اگر در مصرف این ماده زیاده روی کنید، به مرور زمان دندان ها ساییده شده و دچار مشکل می شوند. در صورتی که مصرف جوش شیرین بیش از حد باشد، مینای دندان کم کم دچار آسیب می شود و به لثه ها نیز انتقال پیدا می کند. برخی از افراد به جوش شیرین حساسیت دارند که در این شرایط مشکلاتی مانند التهاب لثه اتفاق می افتد. اگر مقدار استفاده به صورت نرمال باشد،‌ هیچ گونه مسئله ای ایجاد نخواهد شد و از منافع جوش شیرین برخوردار می شوید. شستن دندان با جوش شیرین می تواند انواع مختلف آلودگی ها را از بین ببرد.

بخوانید  چرا برای ارتودنسی دندان را میکشند؟

همچنین بخوانید: آفت دهان و زبان

نحوه مصرف جوش شیرین

روش های مختلفی برای استفاده از جوش شیرین وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. برخی از افراد جوش شیرین را در آب رقیق کرده و به صورت دهان شویه مصرف می کنند. گروهی دیگر آن را به صورت خمیر درآورده و از آن به جای خمیر دندان برای مسواک زدن بهره می برند. از آنجایی که این ماده بوی خوبی ندارد می توان آن را آب میوه ها مخلوط کرد و سپس مصرف نمود. به طور مثال شما می توانید چند قطره آب لیمو را بر روی جوش شیرین بریزید و ترکیب ایجاد شده را بر روی دندان ها بگذارید. بعد از گذشت سه تا چهار دقیقه می توانید دهان خود را بشویید.

لیمو و جوش شیرین در کنار هم باعث سفید شدن دندان های شما خواهند شد. یکی دیگر از روش های مصرف این ماده،‌ ترکیب آن با خمیر دندان می باشد. شما می توانید مقداری از پودر جوش شیرین را بر روی خمیر دندان بریزید و سپس شروع به مسواک زدن کنید. البته این شیوه نهایتا باید هفته ای سه بار انجام شود تا دچار عوارض جوش شیرین نشوید. با این راه قدرت پاک کنندگی خمیر دندان نیز چند برابر خواهد شد. اگر دوست دارید که دندان های براق و درخشانی داشته باشید از ترکیب سرکه و جوش شیرین بهره ببرید. سرکه خاصیت اسیدی زیادی دارد و به راحتی جرم روی دندان را از بین می برد. بعد از گذشت سه تا چهار دقیقه می توانید این مخلوط را بردارید و دهان را شستشو دهید.

بخوانید  اندازه طبیعی پروستات نرمال و خطرناک اندازه پروستات چقدر است ؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×