» ارتودنسی » آیا ارتودنسی در سنین بزرگسالی امکان پذیر است؟
آیا ارتودنسی در سنین بزرگسالی امکان پذیر است؟ - تصویر 1
ارتودنسی

آیا ارتودنسی در سنین بزرگسالی امکان پذیر است؟

آبان 10, 1402 1750395

دندان‌ های سفید و مرتب همیشه نشانه ‌ای از جذابیت و زیبایی بوده ‌اند. اما آیا می ‌دانستید که حتی در بزرگسالی هم می ‌توانید به این خواسته ‌ها دست یابید؟ ارتودنسی، درمانی است که از دیرباز بیشتر با دوران کودکی و نوجوانی در ارتباط بوده است. اما امروزه ارتودنسی بزرگسالان یک راهکار موثر و قابل تحقق برای بهبود ترتیب و بهداشت دندان ‌ها در بزرگسالان شده است.

از زمانی که در طی سال ‌ها گذشته تاکنون، تکنولوژی‌ ها و تکنیک‌ ها در حوزه‌ ارتودنسی دندان رشد چشمگیری داشته ‌اند، این علم تبدیل به یک فرصت جذاب برای بزرگسالان شده است. در این مقاله، با ما همراه باشید تا به شما ارتودنسی بزرگسالان را معرفی کرده و روش های مختلف آن را بررسی کنیم.

فواید ارتودنسی برای سلامت دندان و لبخند

ارتودنسی دندان یک درمان است که به بهبود ترتیب دندان ‌ها و فک ‌ها، بهبود عملکرد دهان و افزایش زیبایی لبخند افراد می ‌پردازد. این درمان، مخصوصا در دوران کودکی و نوجوانی معمولا به کار می ‌رود، اما بزرگسالان نیز می ‌توانند از فواید ارتودنسی بهره‌ مند شوند.

بخوانید  سن مناسب ارتودنسی چه زمانی است؟

یکی از اصلی ‌ترین فواید ارتودنسی برای بزرگسالان، بهبود سلامت دندان‌ ها و لبخند آ‌نهاست. با اصلاح ترتیب دندان ‌ها و جلوگیری از مشکلاتی مانند فشار نامتناسب بر روی دندان‌ ها، توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی، می ‌توان از بسیاری از مشکلات دندانی جلوگیری کرد. این شامل پیشگیری از سایش و فرسایش نامناسب دندان ‌ها، کاهش مشکلات لثه و حتی کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ های دهانی مانند پریودنتیت می ‌شود.

علاوه بر بهبود سلامت دندان، ارتودنسی به بهبود زیبایی لبخند شما نیز کمک می ‌کند. دندان‌ های مرتب و همسان به لبخند شما جذابیت می‌ بخشند و افزایش اعتماد به نفس شما را به همراه دارند. این موضوع به ویژه برای بزرگسالان مهم است، زیرا یک لبخند جذاب می ‌تواند تاثیر مهمی بر روی زندگی اجتماعی و حرفه ‌ای شما داشته باشد.

بنابراین، اگر شما به دنبال بهبود سلامت دندان‌ ها و یک لبخند زیبا هستید، مشورت با یک متخصص ارتودنسی می ‌تواند گامی موثر در این مسیر باشد. ارتودنسی بزرگسالان امروزه به عنوان یک راهکار موثر شناخته می ‌شود تا به دندان ‌های سالم و یک لبخند جذاب دست یابید.

بخوانید  متخصص ارتودنسی

آیا ارتودنسی در سنین بزرگسالی امکان پذیر است؟ - تصویر 2

انواع درمان‌ های ارتودنسی متحرک برای بزرگسالان

درمان‌ های ارتودنسی متحرک به عنوان یکی از روش‌ های موثر در بهبود ترتیب و موقعیت دندان‌ ها برای بزرگسالان به شمار می ‌آید. این درمان‌ ها، برای افرادی که نمی‌ خواهند از ارتودنسی سنتی با برقراری براکت ‌های ثابت استفاده کنند یا به دنبال گزینه ‌هایی با قابلیت حرکت و جابجایی هستند، مناسب است. در ادامه، انواع مختلف درمان‌ های ارتودنسی متحرک برای بزرگسالان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پلاک نامرئی

پلاک نامرئی، یا به عبارت دیگر الاینر شفاف، نوعی از پلاک ‌های ارتودنسی است که به صورت شفاف و نامرئی روی دندان‌ ها قرار می ‌گیرد. در مقایسه با ارتودنسی سنتی با براکت‌ ها و سیم‌ های فلزی، این نوع درمان از عناصر سیم و براکت ‌ها معاف است. یکی از ویژگی‌ های مهم الاینرها این است که تقریبا هر دو هفته یک ‌بار پلاک تعویض می ‌شود تا به دندان‌ ها فشار وارد کند و تغییرات لازم را ایجاد کند. به دلیل نامرئی بودن این پلاک‌ ها، بسیاری از افراد ترجیح می ‌دهند از ارتودنسی نامرئی بهره‌ ببرند.

پلاک متحرک با فنر Z

پلاک متحرک با فنر Z برای اصلاح دندان ‌های قدامی که به دلیل فرسایش و ترکیدگی عقب هستند، استفاده می ‌شود. این پلاک حاوی فنرهای Z شکل است که با فشار و جابجایی منظم به دندان ‌ها فشار می ‌آورند. به این ترتیب، دندان ‌ها به سمت جلو حرکت کرده و در یک ردیف با دندان‌ های دیگر قرار می ‌گیرند.

بخوانید  متخصص ارتودنسی کیست ؟ تفاوت دندانپزشک و متخصص ارتودنسی

پلاک فانکشنال

پلاک فانکشنال به عنوان یک نوع خاص از ارتودنسی شناخته می ‌شود که به بهبود وضعیت فک بالا و پایین کمک می‌ کند. این نوع از درمان علاوه بر صاف کردن دندان‌ ها به بهبود تعادل و تطبیق دو فک اصلی در دهان کمک می‌ کند. در صورتی که فضای فک بالا یا پایین کم باشد، دندانپزشک می‌ تواند به‌ جای کشیدن دندان‌ ها از پلاک فانکشنال استفاده کند. این پلاک متحرک با فشار و جابجایی به فک افراد اثر می ‌گذارد و باعث حرکت استخوان‌ ها می ‌شود.

ریتینر (تثبیت‌کننده ارتودنسی)

پس از اتمام درمان ارتودنسی ثابت، تثبیت‌کننده‌ های ارتودنسی معمولا جهت حفظ و تثبیت نتایج به کار می ‌روند. بدون استفاده از این پلاک‌ ها، امکان بازگشت دندان‌ ها به وضعیت اولیه وجود دارد. تثبیت‌کننده ‌های ارتودنسی به دو نوع تقسیم می‌ شوند:

  • ریتینر ‌هاولی: این نوع ریتینر برای تثبیت دندان ‌های فک بالا از سال ۱۹۲۰ میلادی استفاده می ‌شود. این پلاک‌ ها از جنس پلاستیک و سیم‌ هایی که قابل خم شدن هستند تشکیل شده ‌اند.
  • ریتینر شفاف: این نوع تثبیت‌ کننده‌ ها به شکلی شبیه به الاینر شفاف هستند. به دلیل نامرئی بودن، این نوع ریتینر ترجیح داده می ‌شود و توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
بخوانید  آیا ارتودنسی دندان شامل بیمه تکمیلی میشود

آیا ارتودنسی در سنین بزرگسالی امکان پذیر است؟ - تصویر 3

مزایای ارتودنسی متحرک

هر یک از روش ‌های ارتودنسی مزایا و معایبی دارند. قبل از انتخاب هر روشی، باید به دقت مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهید. در مورد ارتودنسی متحرک دندان، مزایا به شرح زیر می ‌باشد:

قابلیت خارج کردن در مواقع خاص: یکی از مزایای اصلی ارتودنسی متحرک دندان، قابلیت خارج کردن دستگاه از دهان در مواقع خاص مانند وقتی که غذا می ‌خورید یا مسواک می ‌زنید است.

تنظیم آسان: تنظیم این نوع دستگاه ‌ها بسیار آسان است. با خم کردن سیم‌ ها یا برش دادن پایه‌ های اکریلیک، می ‌توانید آن را به تناسب دندان ‌های خود تنظیم کنید.

کمترین خطر آسیب به دندان: در مقایسه با ارتودنسی ثابت، خطر آسیب به دندان در ارتودنسی متحرک بسیار کمتر است. زیرا نیروی مورد نیاز برای جابجایی دندان‌ ها کمتر است.

قابلیت حذف موقت: در صورتی که درد غیر قابل ‌تحملی ایجاد شود یا موقعیت دستگاه مناسب نباشد، می ‌توانید از دهان خارج کرده و بعدا دوباره استفاده کنید.

قابلیت حذف در مواقع حساس اجتماعی: در مواقعی که نمی ‌خواهید دستگاه ارتودنسی را در موقعیت ‌های حساس اجتماعی داشته باشید، می‌ توانید آن را از دهان خارج کنید.

بخوانید  ارتودنسی چیست

ظاهر نامرئی: انواع مختلف ارتودنسی متحرک نسبت به ارتودنسی ثابت کمتر به چشم می ‌آیند.

راحتی در مصرف: الاینرها و پلاک ‌های متحرک بسیار کاربردی‌ تر و راحت‌ تر از بریس ‌ها یا دیگر انواع درمان‌ های ثابت هستند. بیماران در غذا خوردن هیچ محدودیتی ندارند و می‌ت وانند غذاهای سفت و رنگی (چای، قهوه و غیره) را مصرف کنند. همچنین می‌ توانند به سادگی یک تکه میوه را گاز بزنند، بدون اینکه خطر شکستن پلاک یا لکه دار شدن آن وجود داشته باشد.

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×