» بهداشت و سلامت دندان » راهنمای روش صحیح مسواک زدن/ نکاتی که باید هنگام مسواک زدن بدانید
روش صحیح مسواک زدن
بهداشت و سلامت دندان - زیبایی دندان ها

راهنمای روش صحیح مسواک زدن/ نکاتی که باید هنگام مسواک زدن بدانید

بهمن 26, 1402 140339

روش صحیح مسواک زدن به همان اندازه تعداد دفعات زدن مسواک حائز اهمیت می باشد. بنابراین مدت زمان لازم برای هر بار زدن مسواک ۲ دقیقه است که اطمینان یافتن از تمیزی سطوح دندان الزامی می باشد. همچنین سطوح بیرونی، داخلی و سطح جونده دندان ها نباید فراموش شود. حال روش صحیح زدن مسواک به شرح زیر می باشد.

مراحل صحیح مسواک زدن و نکات مهم درباره آن

مراحل صحیح مسواک زدن
مسواک را با مقداری آب مرطوب نموده تا برس آن نرم شود. سپس بر روی مسواک به میزان یک نخود خمیر دندان بگذارید.

مسواک را در مرز دندان و لثه با زاویه ۴۵ درجه بگذارید و به آرامی دندان ها را از قسمت لثه به طرف لبه دندان همراه با حرکات چرخشی یا جارویی تمیز نمایید.

هنگام زدن مسواک ترتیبی در نظر بگیرید تا فراموش نکنید که کدام یک از دندان ها را هنوز مسواک نزده اید. برای مثال می توان اول از دندان های جلو شروع کرد و به سمت چپ رفت. سپس از سمت چپ به سمت راست حرکت کرده تا دندان ها تمیز شوند.

بخوانید  آیا لمینت دندان درد دارد ؟ راهکارهای کاهش عوارض و درد لمینت چیست ؟

در این مرحله بایستی سطح بیرونی دندان ها مسواک زده شوند. سپس نوبت به سطح داخلی دندان ها می رسد. به محض تمیز کردن سطح بیرونی و داخلی باید سطح جونده را نیز تمیز نمود.

باکتری ها و ذراتی به سطح زبان چسبیده شده اند که تنها از طریق پشت مسواک تمیز می گردند. ماباقی خمیردندان، آب و بزاق دهان بایستی بیرون ریخته شود. با گذشت چند دقیقه از پروسه زدن مسواک، شستن دهان با آب سرد ضروری می باشد.

نکاتی که باید هنگام مسواک زدن بدانید بسیار زیاد است. یکی از این نکات تمیز نکردن برخی از قسمت های دهان می باشد. همچنین زدن مسواک نادرست یا محافظت نکردن از دندان ها جزء خطاهایی است که اکثر مردم مرتکب آن می شوند. البته برخی افراد دیگر وجود دارند که در طول روز ۲ الی ۳ بار دندان های خود را مسواک می زنند. اما بدون توجه به این کار و با عجله آن را انجام می دهند که روش ناصحیحی است. یکی دیگر از خطاهای رایج زدن مسواک، صرف وقت کم و عجله کردن است. زیرا تمیز کردن دندان به حداقل ۲ دقیقه زمان نیاز دارد تا تمام جرم ها از بین برود. درنتیجه هنگام زدن مسواک اطلاع از نکات ذکر شده و رعایت اصولی آن ها الزامی می باشد.

بخوانید  برای خوابیدن سریع ورم لثه چه کنیم؟

فواید مسواک زدن

سلامت قلب

مسواک زدن به تعداد دفعات ۲ بار در روز از التهابات قلب یا دیگر عوارض پیشگیری می کند. زیرا باکتری های مضر می توانند از قلب عبور کنند و بافت های آن را متورم سازند. همچنین افراد مبتلا به بیماری قلبی بیشتر در معرض خطر و مرگ قرار می گیرند.

محافظت از ریه ها

طبق تحقیقات انجام شده سلامت دندان و دهان ارتباط مستقیمی با سلامت ریه فرد دارد. بنابراین مسواک زدن یکی از روش هایی است که هنگام تنفس خطر انتشار عفونت از دندان و دهان به ریه ها را کاهش می دهد. زیرا اگر باکتری های کثیف داخل دهان از این طریق به ریه ها وارد شوند و بیماری هایی همچون ذات الریه، COPD و برونشیت به همراه دارند.

عدم ابتلا به آلزایمر

بین بیماریهای ناشی از لثه و افول عقل از جمله آلزایمر ارتباط مستقیمی وجود دارد. بنابراین مسواک زدن باعث می شود که فرد بتواند اکثر اطلاعات، دیدنی ها و شنیدنی ها را به ذهن بسپارد. طبق تحقیقات انجام شده بر روی بیماران آلزایمری نشان می دهد که باکتری در اثر عفونت لثه به بخش های مختلف مغز راه می یابد. البته دلیل چنین اتفاقی انتقال عفونت از طریق نزدن مسواک است.

بخوانید  ویژگی‌های یک خمیردندان خوب چیست؟

کنترل قند خون

ارتباط مستقیمی بین بیماری دیابت و رعایت اصولی بهداشت دندان و دهان وجود دارد. زیرا باکتری های داخل دهان می تواند کارایی انسولین موجود در جریان خون را کاهش دهد. در نتیجه همین مسئله موجب ایجاد مشکل در کنترل خون می شود. سپس خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را در فرد افزایش می دهد.

کاهش عوارض بارداری

در دوران بارداری رعایت بهداشت دندان و دهان از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا عفونت های لثه سلامتی کودک را تهدید کرده و با مسواک زدن به موقع این خطر از بین می رود. ناگفته نماند که چنین عفونت هایی به صورت بالقوه می تواند موجب التهاب جفت و کم وزن بودن نوزاد در بدو تولد گردد. همچنین تورم و التهاب جفت می تواند رشد جنین را در رحم مادر متوقف نماید. بنابراین عفونت باکتریایی با انتقال به جنین باعث ایجاد مشکلاتی هنگام وضع حمل می شود.

کاهش احتمال ورود عفونت ها

دهان و دندان نخستین راه ورود غذا، نوشیدنی، باکتری و … به بدن هستند. بنابراین اگر زمان مورد نیاز جهت مسواک زدن دندان و رعایت بهداشت دهان اختصاص دهید، موجب کاهش عفونت لثه می شوید. همچنین از احتمال ورود عفونت ها به بخش های مختلف بدن جلوگیری می کنید.

بخوانید  5 روش جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان

خواص مسواک زدن در شب

از بین رفتن باکتری ها

باکتری ها در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه در دهان فرد رشد می کنند. بنابراین با افزایش بازه زمانی و ماندن باکتری ها بر روی دندان و در دهان موجب تخریب مینای دندان می شوند. در نتیجه حذف این باکتری ها تنها از طریق مسواک زدن در شب امکان پذیر می باشد.

حذف ترشح بزاق

دهان زمان خواب بزاق یا آب بیشتری ترشح می نماید. همین بزاق باعث افزایش مقاومت دهان و دندان در برابر پلاک های حفره زا و باکتری می شود. زدن مسواک در شب به حذف پلاک ها و باکتری ها در دهان کمک می نماید. همچنین بزاق هر نوع از تخریب های در حال اجرا داخل دهان را متوقف کرده و بو بد آن را از بین خواهد برد.

جلوگیری از ایجاد جرم

مسواک زدن در شب جرم های روی دندان را به راحتی از بین می برد. زیرا اگر این جرم ها به مدت زیادی روی دندان بمانند تخریب آن ها مشکل است. همچنین در برخی مواقع موجب خونریزی لثه و دیگر بیماریهای دندانی می شوند.

بخوانید  آشنایی با خدمات دندانپزشکی

مضرات مسواک زدن در شب

روش صحیح مسواک زدن
از نظر طب سنتی مسواک زدن در شب مضر است زیرا یک لایه از روی دندان برداشته می شود. سپس فرد به محض بیدار شدن در صبح حس نامطلوبی دارد که دلیل آن رطوبات فاسد بالا آمده از معده و بخارات ناشی از آن در داخل دهان است.

زمان صحیح مسواک زدن

زمان صحیح مسواک زدن مختص به بعد از خواب و پیش از صبحانه می باشد. زیرا در طول شب دندان و دهان فرد بسته شده و باکتریها به راحتی می توانند مینای دندان را تخریب نمایند. همچنین صبح به محض بیدار شدن بوی نامطبوعی از دهان فرد خارج می شود که با زدن مسواک، باکتری ها از بین می روند. در نتیجه موجب حذف بوی بد و ایجاد تازگی در دهان می شود.

آیا بعد از مسواک زدن باید دهان را شست؟

اگر دهان بعد از زدن مسواک شسته شود تمام فلوراید موجود در دهان خارج می گردد که فرد از مزایای آن بی نصیب می ماند. البته در برخی مواقع اگر فلوراید بدن افزایش یابد نشستن دهان بعد از زدن مسواک عوارضی به دنبال خواهد داشت. همچنین باعث ایجاد حالاتی در بدن همچون درد شکم، اسهال و تهوع می شود که علت آن فلوارید زیاد در برخی از خمیر دندان ها می باشد.

بخوانید  دندان های لمینت شده، نیازمند مراقبت های ویژه

مسواک زدن کودک

مسواک زدن کودک کار نسبتا سختی است ولی بهداشت دندان در کودکان را نمی توان نادیده گرفت. بنابراین راه های برای تشویق کودک جهت زدن مسواک وجود دارد که به شرح زیر می باشد.

طریقه زدن مسواک برای کودک را در همان اوایل کودکی آغاز نمایید.

انتخاب مسواک را بر عهده کودک بگذارید.

هنگام زدن مسواک کودک را به نگاه کردن تشویق کنید.

شما برای کودک و کودک برای شما مسواک بزند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×