» دندانپزشکی » علت پوسیدگی دندان
علت پوسیدگی دندان
دندانپزشکی - مقالات

علت پوسیدگی دندان

دی 21, 1402 240296

علت پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان یکی از مشکلات رایجی است که برای بسیاری از افراد به وجود می آید و آن ها را با مشکل روبرو می کند. در واقع دلایل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد که هر کدام از آن ها باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. خوشبختانه امکان تشخیص پوسیدگی دندان در خانه نیز وجود دارد و فقط با بررسی چند نکته ساده می توان به این موضوع هم پی برد. برای شناخت هر چه بهتر علت های پوسیدگی دندان، بهتر است که این مطلب را به صورت ویژه تا انتها مطالعه کنید.

 

پوسیدگی دندان به چه معناست؟

در حالت کلی پوسیدگی دندان به شرایطی گفته می شود که در آن مینای دندان حالت نرم پیدا می کند. در این وضعیت دندان ها به شدت آسیب پذیر هستند و در صورتی که مواظب نباشید مشکلات بیشتری را برای شما به وجود خواهد آورد. از بین رفتن مینای دندان به دلیل ترشح اسید از باکتری های مضر است که باعث خرابی دندان های شما در بلند مدت خواهد شد. اگر این اسیدها به لایه بعدی دندان یعنی عاج راه پیدا کنند،‌ پوسیدگی حالت ریشه ای پیدا می کند و احتمال از دست رفتن دندان های شما در این حالت وجود خواهد داشت. یکی از مهم ترین نشانه های پوسیدگی دندان این است که در هنگام خوردن یا نوشیدن احساس درد خواهید داشت. با توجه به حاد بودن این مشکل، باید روش توقف پوسیدگی دندان را بیاموزید و حتما آن را به درستی اجرا کنید.

بخوانید  بهترین مارک چسب دندان مصنوعی چیست ؟

بررسی علل اصلی خرابی و پوسیدگی دندان ها

مشکل پوسیدگی دندان در بسیاری از افراد دیده می شود که این امر نشان دهنده فراگیر بودن این مشکل در بین افراد مختلف است. با این حال دلایل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد که هر کدام از آن‌ها باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. برای اینکه بتوانید دلایل بروز این مشکل را بشناسید، مهم ترین عوامل در این زمینه را بیان خواهیم کرد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

در بین تمامی عواملی که برای پوسیدگی دندان ها وجود دارد، عدم رعایت بهداشت مهم ترین عامل خواهد بود. استفاده منظم از مسواک و نخ دندان باعث می شود که باقی مانده مواد غذایی از روی دندان ها پاک شود که در این حالت امکان فعالیت باکتری ها کاهش پیدا می کند. زمانی که تعداد باکتری ها کمتر باشد، دندان های شما نیز سالم تر باقی می مانند و مشکل پوسیدگی کاهش پیدا می کند. در واقع رعایت بهداشت باعث تقویت مینای دندان شما می شود که در نتیجه آن این مسائل کمتر برای شما به وجود خواهد آمد.

بخوانید  دندان چه زمانی نیاز به عصب کشی دارد؟

همچنین بخوانید: انتخاب دهانشویه مناسب

پوسیدگی دندان

 

ایجاد پلاک بر روی دندان ها

ایجاد پلاک مهم ترین علت پوسیدگی دندانهای جلو است که باید با کمک روش های مختلف از آن جلوگیری کرد. پلاک ها در واقع ترکیبی از باکتری ها، اسیدها و ذرات غذا هستند که یک لایه اضافی بر روی دندان ها ایجاد خواهند کرد. نکته مهم این است که ایجاد این پلاک ها در طول زمان است و یک شبه ایجاد نمی شوند. زمانی که فرد برای مدت طولانی بهداشت خود را رعایت نمی کند،‌ به این مشکل حاد دچار خواهد شد. با توجه به اینکه بخش زیادی از پلاک را اسید تشکیل می دهد،‌ این اسید مینای دندان را تضعیف می کند و باعث سوراخ شدن آن خواهد شد. همانطور که می بینید،‌ پلاک ها نقش مهمی در بروز این مشکل دارند پس حتما آن را در نظر بگیرید.

خرابی دندان‌ ها به خاطر مشکلات پزشکی

ممکن است که خرابی دندان های شما دلیل پزشکی داشته باشد. برخی از افراد با مشکلاتی نظیر رفلاکس معده روبرو هستند. اگر اسید معده به داخل دهان افراد راه پیدا کند، بدون شک آسیب زیادی به دندان ها وارد می کند که باید از آن جلوگیری کرد. کسی که به طور مداوم با مشکل استفراغ روبرو است، احتمال پوسیدگی دندان های او بیشتر از حالت عادی خواهد بود. اسید معده قدرت بسیار زیادی دارد و به راحتی مینای دندان را در خود حل می کند. اگر شما با چنین بیماری هایی روبرو هستید، بهتر است که هر چه سریع تر برای درمان خود اقدام کنید تا دچار خرابی دندان های خود نشوید.

بخوانید  کدهای خطای کولر گازی اینورتر گری و راهنمای کامل عیب یابی

درمان درد ریشه دندان

زمانی که پوسیدگی دندان از مینا و تاج دندان عبور می کند، قسمت های داخلی مانند ریشه دندان هم درگیر خواهند شد. در چنین شرایطی شخص با مشکلات بیشتری مواجه می شود. معمولا در این حالت عصب کشی دندان در دستور کار قرار می گیرد و دندانپزشکان به صورت ویژه از آن استفاده می کنند. در طول این فرایند، بعضی از عصب ها قطع می شوند تا پیام درد به مغز ارسال نشود. در این حالت فرد با درد کمتری روبرو می شود. در صورتی که پوسیدگی دندان کودکان نیز اتفاق بیفتد می توان از این راهکار استفاده کرد. با توجه به اینکه تعداد دندان های انسان ۳۲ عدد است،‌ باید از هر کدام از آن ها به خوبی مراقبت کرد تا مشکلات بیشتری برای فرد ایجاد نشود.

همچنین بخوانید: مسکن قوی برای درد دندان 

علت و چرایی پوسیدگی دندان

 

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان می شود؟

در صورتی که املاح معدنی و ویتامین های مورد نیاز به بدن نرسد، بدون شک ساختار دندان ها نیز بسیار ضعیف خواهد شد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید شخص تمام تلاش خود را به کار ببندد. بررسی ها این موضوع را اثبات کرده است که کمبود ویتامین A می تواند باعث ضعیف شدن مینای دندان و در نتیجه ایجاد پوسیدگی در آن شود. همچنین ویتامین D هم بسیار تاثیرگذار است و سلامتی عاج دندان را تضمین خواهد کرد. کمبود ویتامین C هم آسیب های زیادی به لثه ها وارد می کند که در نتیجه باعث بروز پوسیدگی در دندان ها می شود.

بخوانید  کاشت دندان و ایمپلنت دندان طبیعی

 

سخن پایانی

آمارها نشان می دهد که هر روزه بر تعداد کسانی که به پوسیدگی دندان مبتلا هستند افزوده می شود. بر همین اساس به شما توصیه می کنیم که حتما برای تقویت دندان های خود از راه های مختلفی استفاده کنید. همچنین اگر یک یا چند دندان را از دست دادید، حتما با کمک ایمپلنت دندان جای آن ها را پر کنید تا شرایط مناسبی برای زندگی خود داشته باشید. امروزه درمان درد ریشه دندان به راحتی انجام می شود پس بهتر است که از خدمات دندانپزشکی به درستی استفاده کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×