» ارتودنسی » متخصص ارتودنسی کیست ؟ تفاوت دندانپزشک و متخصص ارتودنسی
متخصص ارتودنسی
ارتودنسی - دندانپزشکی - مقالات

متخصص ارتودنسی کیست ؟ تفاوت دندانپزشک و متخصص ارتودنسی

دی 15, 1402 180221

دندانپزشک

متخصص ارتودنسی کیست ؟ دندانپزشک متخصص ارتودنسی و دندانپزشک عمومی با یکدیگر چه تفاوت هایی دارند؟ ما چه نیازی به یک دندانپزشک متخصص در زمینه ی ارتودنسی داریم؟ آیا دندانپزشک عمومی می تواند همان کار دندانپزشک متخصص را انجام دهد؟ ما باید برای حل مشکلاتمان به کدام دکتر باید مراجعه کنیم؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به این سوالات پاسخ دهیم.

دندانپزشک کیست؟

دندانپزشکی یکی از شاخه های پزشکی می باشد که تمرکز آن بر روی سلامتی دندان، دهان، فک و لثه می باشد. هر دندانپزشک با گذراندن یک دوره ی ۶ ساله در دانشگاه می تواند به درمان و رفع بیماری های مربوط به دندان اقدام کند که از جمله ی این بیماری ها می توان به پوسیدگی دندادن و ایجاد حفره هایی در آن، التهاب لثه و … اشاره کرد. دندانپزشکان بعد از گذراندن دوره ۶ ساله می تواند اقدام به بعضی از جراحی های دندان مثل عمل ریشه دندان بکنند.

برای پیشگری از ایجاد مشکلات جدی و همچنین مراقبت صحیح از دندان ها باید به طور معمول هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کرد و با جرم گیری دندان یا عکس برداری از دهان و فک مشکلات پیش آمده را رفع کرد.

بخوانید  ایمپلنت دندان چیست ؟

متخصص ارتودنسی کیست؟

ارتودنسی یا همان ارتوپدی فکی-دندانی اولین تخصصی است که برای رشته دندانپزشکی ایجاد شد و از سال ۵۷ نیز در ایران به عنوان یک تخصص دندانپزشکی پذیرفته شد. دندانپزشک متخصص ارتودنسی هم دکتر دندانپزشک است و دوره ی عمومی دندانپزشکی را در دانشگاه گذرانده است. او دقیقا مثل همه ی دندانپزشک ها قادر به درمان انواع بیماری های دندان و لثه است.

دندانپزشک متخصص ارتودنسی علاوه بر دوره ی ۶ ساله ی عمومی که همه ی دندانپزشک ها آن را می گذرانند باید یک دوره ی تخصصی ۳ ساله شامل آموزش های ویژه در زمینه ارتودنسی را نیز بگذراند تا مجوز درمان ناهنجاری های دندان مثل کجی دندان، ازدحام دندان، اور بایت و آندر بایت را در یافت کند.

در بسیاری از موارد بعد از معاینه توسط دندانپزشک عمومی به شما توصیه می شود که در ادامه ی روند درمان مشکلات دندان خود به یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا به مشکلات ارتودنسی شما به صورت صحیح و توسط یک متخصص رسیدگی شود. در این گونه مواقع باید مسئله را بسیار جدی بگیرید زیرا که مراقبت هایی فراتر از محدوده و توانایی دندانپزشکی عمومی نیاز دارید.

بخوانید  نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی

فراموش نکنید که مشکل کج یا نامنظم بودن دندان تنها مربوط به زیبا نبودن آن نیست. چنین مشکلاتی می توانند در نهایت مشکلات بسیار جدی تری را باعث شوند که از جمله آن می توان به سردر، تریسموس، تخریب اسخوان ها، مشکلاتی در حرف زدن و … اشاره کرد.

 

متخصص ارتودنسی کیست

 

تفاوت دندانپزشک عمومی و دندانپزشک متخصص ارتودنسی

از آنجایی که همه ی متخصص های ارتودنسی خود زمانی دندانپزشکی عمومی را گذرانده اند نمی توان بین این دو تفاوت بزرگی قائل شد، در این زمینه فقط می توانیم بگوییم مختصص های ارتودنسی خود دندانپزشک هستند اما همه ی دندانپزشک ها متخصص ارتودنسی نیستند. درواقع دندانپزشک متخصص ارتودنسی علاوه بر موارد عمومی در زمینه دندان و فک تخصص لازم را دارد.

برای مشکل خودمان باید به دندانپزشک مراجعه کنیم یا متخصص ارتودنسی؟

به طور کلی تشخیص بیماری های دندان و درمان آن ها بر عهده ی دندانپزشک عمومی است مگر در شرایطی که با تشخیص دکتر دندانپزشک باید به متخصص مراجعه کرد. با این حال در شرایطی که دندان های شما کج شده، انحراف دارد یا پر ازدحام است، دندان های شما اور بایت یا آندر بایت شده، دندان هایتان روی جویدن غذا یا صحبت کردن شما تاثیر گذاشته یا حتی دندان هایتان درد های مختلفی (مثل سردرد) برای شما ایجاد می کند باید به دندانپزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

بخوانید  فواید قرص سفیکسیم 400 برای دندان درد

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×