» ارتودنسی » ارتودنسی فک بالا (مزایا، عوارض و روش ها + قیمت)
ارتودنسی فک بالا
ارتودنسی

ارتودنسی فک بالا (مزایا، عوارض و روش ها + قیمت)

اسفند 8, 1402 20274

ارتودنسی فک بالا، یک تخصص دندانپزشکی است که بر روی هم ترازکردن بایت و صاف‌کردن دندان‌های شما متمرکز است. اگر دندان‌های کج، روی هم پیچ‌خورده یا شکاف دارید، ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی داشته باشید. درمان‌های رایج ارتودنسی فک بالا شامل بریس های سنتی، ترازهای شفاف و نگهدارنده‌های متحرک است. دکتر فریناز شیربان از متخصص های ارتونسی در اصفهان، در خصوص ارتودنسی فک بالا و انواع روش‌های آن، توضیحات کاملی ارائه داده اند که توجه شما خوانندگان سایت دندان لند را به آن جلب می کنیم.

ارتودنسی فک بالا

ارتودنسی فک بالا چیست؟

مانند بسیاری از زمینه‌های دیگر مراقبت‌های بهداشتی، ارتودنسی یک‌رشته تخصصی است که به چندین سال آموزش تکمیلی نیاز دارد.

ارتودنسی نسبت به بریس های فلزی سنگین، دست‌وپاگیر و آشکار که بسیاری از ما از سال‌ها پیش به یاد داریم، به طور قابل‌توجهی تغییر کرده است. ارتودنسی بر تشخیص، پیشگیری و اصلاح ناهماهنگی دندان و فک‌ها، متمرکز است.

بخوانید  روش خانگی برای صاف شدن دندان های کج و علت آن

اگرچه دندان‌های شما در استخوان فک محکم شده‌اند، اما توانایی بدن شما برای بازسازی استخوان و بافت فک، باعث می‌شود که به‌تدریج به موقعیت ایدئال خود منتقل شوند؛ به همین دلیل است که افراد در هر سنی می‌توانند از ارتودنسی بهره‌مند شوند. از طریق توسعه نوآوری‌ها در زمینه ارتودنسی برای عقب بردن فک بالا، بسیاری از بزرگسالان اکنون ترجیح می‌دهند که تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند تا نگرانی‌های مربوط به هم‌ترازی را که ممکن است به دوران کودکی آنها برمی‌گردد یا ناشی از تصادف یا ازدست‌دادن دندان باشد، جراحی کنند.

ارتودنسی فک بالا، چه کاربردی دارد؟

ارتودنسی فک بالا

بسیاری از افراد دارای دندان‌های شلوغ یا کج هستند. درمان ارتودنسی، دندان‌ها را صاف یا آنها را به موقعیت درست، منتقل می‌کند. این می‌تواند ظاهر آنها و نحوه گازگرفتن دندان‌ها را بهبود بخشد و درعین‌حال تمیزکردن آنها را آسان‌تر کند.

برخی از افراد دارای دندان‌های جلویی بالایی هستند که بیرون‌زده و ناخوشایند به نظر می‌رسد. این دندان‌های برجسته، بیشتر احتمال دارد آسیب ببینند؛ اما درمان ارتودنسی می‌تواند آن‌ها را دوباره به‌جای خود، بازگرداند.

هنگامی که دندان‌ها به‌درستی به هم نمی‌رسند، این می‌تواند به عضلات فک فشار وارد کرده و باعث مشکلات فک، مفاصل و گاهی سردرد شود. درمان ارتودنسی می‌تواند این مشکل را نیز برطرف کند.

بخوانید  معرفی انواع روش های ارتودنسی در کرج با دکتر سهرابی

مزایای عقب بردن فک بالا بدون جراحی

سلامت دهان، دریچه‌ای به‌سلامت کلی شماست. مشکلات ارتودنسی مانند نامرتبی دندان‌ها، مشکل در جویدن یا جابه‌جایی فک‌ها باید جدی گرفته شود و اگر درمان نشوند، ممکن است باعث مشکلات سلامتی مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه، سایش غیرطبیعی مینای دندان و غیره شوند.

چند کار که درمان ارتودنسی می‌تواند برای شما انجام دهد، عبارت‌اند از:

  • از عملکرد مناسب دندان‌ها اطمینان حاصل کنید،
  • یک لبخند سالم و جذاب ایجاد کنید،
  • راحت‌تر غذا بخورید و صحبت کنید،
  • از پوسیدگی و ازبین‌رفتن دندان‌ها، با سهولت در تمیزکردن، جلوگیری کنید،
  • از روش‌های دندانپزشکی گران قیمتی که می‌تواند ناشی از مشکلات ارتودنسی درمان نشده باشد، خودداری کنید.

عوارض درمان ارتودنسی فک بالا

ارتودنسی فک بالا

دندان‌درد و ناراحتی خفیف

کسانی که برای اولین‌بار درمان را شروع می‌کنید، ممکن است تا عادت‌کردن دهان به تجهیزات ارتودنسی و شروع حرکت دندان‌ها، کمی ناراحتی خفیف احساس کنید.

خراش و زخم

از شروع درمان ارتودنسی، نسبتاً معمول است که برخی خراش‌ها و زخم‌های کوچک را در داخل دهان خود احساس کنید؛ به‌خصوص اگر از یک وسیله نصب شده مانند بریس، استفاده می‌کنید.

عفونت لثه

بهداشت نامناسب دهان و دندان، می‌تواند منجر به التهاب و عفونت لثه شود و این می‌تواند حرکت دندان‌های شما را آهسته‌تر کند.

بخوانید  نحوه قرار دادن پستانک ارتودنسی در دهان نوزاد چگونه است ؟

املاح زدایی مینای دندان

دمینرالیزاسیون مینای دندان، جایی که مینای دندان از بین می‌رود، می‌تواند در طول درمان ارتودنسی، به‌ویژه با وسایل ثابت مانند بریس‌ها رخ دهد.

کوتاه‌کردن ریشه

برای برخی از بیماران، طول ریشه دندان‌هایشان در طول درمان ارتودنسی، کوتاه‌تر می‌شود.

انواع روش‌های ارتودنسی فک بالا

امروزه با نوآوری‌ها و پیشرفت‌های دندانپزشکی، راه‌های مختلفی برای ارتودنسی فک بالا وجود دارد. در زیر با انواع روش‌های درمان عقب بودن فک بالا بدون جراحی، آشنا می‌شویم:

  • اینویزیلاین: در این مورد از درمان عقب کشیدن فک بالا با ارتودنسی، از سینی‌های قابل‌جابه‌جایی استفاده می‌کنند تا به‌آرامی دندان‌های فک بالا را به موقعیت صحیح خود برگردانند. این گزینه در میان بزرگسالانی که دوست دارند در صاف‌کردن دندان‌های خود کمی محتاط‌تر عمل کنند، محبوب‌تر است.
  • بریس های سنتی: این گزینه درمان ارتودنسی که به نام بریس‌های فلزی نیز شناخته می‌شود، از براکت‌ها و سیم‌هایی استفاده می‌کند که به دندان‌های فک بالا متصل شده و به‌آرامی آنها را به موقعیت صحیح خود برمی‌گردانند.
  • بریس های سرامیکی: براکت‌های سرامیکی مانند بریس‌های سنتی عمل می‌کنند؛ با این تفاوت که براکت‌ها برخلاف فلز، شفاف هستند و کمتر به چشم می‌آیند.
  • بریس های لینگوال: بریس های لینگوال، بریس های سنتی هستند که به پشت دندان‌های فک بالا، متصل می‌شوند.
  • نگهدارنده‌های متحرک: نگهدارنده یک دستگاه ارتودنسی است که اغلب برای نگه‌داشتن دندان‌های فک بالا در موقعیت صحیح خود، استفاده می‌شود.
  • منبسط‌کننده کام: یک نوع دستگاه ارتودنسی متحرک بوده و برای بیمارانی استفاده می‌شود که نیاز به باز کردن فک بالایی داشته تا بایت بد خود را اصلاح کنند.
  • بریس های دیمون: این بریس ها مشابه بریس های سنتی هستند؛ با این تفاوت که به‌جای نوارهای لاستیکی، از سیم استفاده می‌شود.
  • عقب بردن فک بالا با هد گیر: از این روش درمانی بیشتر برای کنترل رشد فک استفاده می‌شود؛ اگرچه ممکن است به‌عنوان یکی از راه‌های درمان عقب بودن فک بالا بدون جراحی نیز به کار برده شود.
بخوانید  ارتودنسی با روش دیمون

عقب بردن فک بالا با ورزش

درصورتی‌که مشکل ارتودنسی، در حد حادی نبوده و به‌صورت جزئی باشد، شما می‌توانید با نظر دکتر محمدعلی ناصری و صلاحدید او، مشکل خود را با عقب بردن فک بالا با ورزش حل کنید. البته همان‌طور که گفته شد، عقب بردن فک بالا با ورزش، فقط در صورت وجود مشکل جزئی امکان‌پذیر است؛ وگرنه نیاز به انجام درمان‌هایی مانند ارتودنسی و جراحی فک بالا عقب‌رفته است.

می‌توانیم فقط ارتودنسی فک بالا، انجام دهیم؟

ارتودنسی فک بالا

ارتودنسی دو فک، باید همراه با هم انجام شده و دندان‌های نیش و پیش فک بالا، مقداری از دندان‌های فک پایین جلوتر باشند؛ بااین‌حال انجام فقط ارتودنسی فک بالا، می‌تواند موجب ناهماهنگی دو فک گردد. به‌این‌علت است که بسیاری از متخصص‌های ارتودنسی، این کار، یعنی ارتودنسی فقط فک بالا را انجام نمی‌دهند.

البته بعضی از متخصص‌های ارتودنسی درصورتی‌که مشکل فک در حد جزئی بوده و نیاز به ارتودنسی پیچیده نداشته باشد، ارتودنسی فک بالا را انجام می‌دهند و فک پایین، دست‌نخورده باقی می‌ماند.

قیمت ارتودنسی فک بالا

سؤال فقط این نیست که چه مقدار بریس یا سایر اشکال درمان ارتودنسی فک بالا، مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ بلکه این است که چقدر باید برای آنها بپردازید. این روزها هیچ‌کس نمی‌خواهد بیش از آنچه نیاز است برای هر چیزی خرج کند. عوامل زیادی می‌توانند بر میزان هزینه درمان ارتودنسی شما تأثیر بگذارند؛ به این خاطر اینجا به تعدادی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارتودنسی می‌پردازیم:

بخوانید  آیا درمان ارتودنسی در طول بارداری برای جنین مضر است؟

هزینه مشاوره اولیه

هنگامی که سعی می‌کنید تعیین کنید ارتودنسی فک بالا انجام دهید یا خیر، اولین گام، مشاوره اولیه با ارتودنتیست انتخابی است. اولین قرار ملاقات همیشه باید یک مشاوره اولیه رایگان باشد که شامل ارزیابی دقیق دندان‌های شما یا فرزندتان و مروری بر برنامه توصیه شده برای اصلاح آنها می‌شود.

هزینه مشاوره اولیه

دکتر فریناز شیربان و سایر متخصص‌های ارتودنسی، شکل ناهنجاری دندان‌ها، تخمین تقریبی زمان درمان ارتودنسی و بهترین روش درمانی برای شما یا نیازهای فرزندتان، را بررسی می‌کنند. در این جلسه، شما سؤالات زیادی خواهید داشت و متخصص ارتودنسی باید وقت خود را صرف پاسخگویی به همه آنها کند.

نوع بریس‌هایی که انتخاب می‌کنید

امروزه انواع بسیاری از بریس‌ها وجود دارد، بنابراین مهم است که گزینه‌ای متناسب با بودجه خود برای درمان ارتودنسی فک بالا، انتخاب کنید. دو نوع اصلی بریس ها براکت‌های فلزی سنتی و ترازهای اینویزیلاین هستند.

کدام متخصص، ارتودنسی فک بالا را انجام می‌دهد

هزینه بریس ها اغلب تحت‌تأثیر متخصصی است که درمان را انجام می‌دهد، زیرا هزینه دریافتی ارتودنسی برای هر متخصص با متخصص‌های دیگر متفاوت است. این هزینه‌ها می‌تواند بر اساس سطح تجربه و شهرت ارتودنتیست، در جامعه متفاوت باشد.

بخوانید  متخصص ارتودنسی

به‌عبارت‌دیگر، هر چقدر پول بدید آش می‌خورید؛ اما همان‌طور که در بالا گفته شد، تیم ارتودنسی دکتر فریناز شیربان، از دکترهای خوش‌اخلاق ارتودنسی اصفهان، می‌توانند روی ایجاد یک برنامه پرداخت سفارشی که در حدود بودجه شما ساخته شده است کار کنند تا لبخند شما را برانگیزند. رؤیاها یک واقعیت است!

محل کلینیک ارتودنسی

این درست است که اغلب اوقات چقدر هزینه یک روش خاص می‌تواند با محل زندگی شما در جهان ارتباط داشته باشد و مکان کلینیک، یکی از آن عواملی است که می‌تواند بر هزینه درمان ارتودنسی تأثیر بگذارد.

پیچیدگی مراقبت و دوران نقاهت ارتودنسی فک بالا

تفاوت زیادی بین عیوب خفیف لبخند که فقط شش ماه طول می‌کشد، در مقابل مسائل پیچیده ارتودنسی که به یک سال درمان یا بیشتر نیاز دارند، وجود دارد؛ بنابراین یکی از مواردی که بر قیمت ارتودنسی دندان فک بالا، تأثیر می‌گذارد، طول درمان ارتودنسی است.

پوشش بیمه‌ای ارتودنسی فک بالا

پوشش بیمه‌ای ارتودنسی فک بالا

در نهایت، میزان هزینه بریس یا اینویزیلاین فک بالا، به پوشش بیمه شما بستگی دارد. برخی از سیاست‌های دندانپزشکی، بیشتر یا حتی تمام هزینه‌ها را پوشش می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است شامل درمان ارتودنسی یا انواع خاصی مانند اینویزیلاین نباشند.

بخوانید  قیمت دندانپزشکی و ارتودنسی و کشیدن دندان 1402

کلام آخر در مورد ارتودنسی فک بالا

ارتودنسی فک بالا، با استفاده از انواع وسایل ارتودنسی مانند منبسط‌کننده کام، انجام می‌گردد. یکی از مشکلات و ریسک‌های ارتودنسی فک بالا این است که باید همراه با فک پایین ارتودنسی شود و ارتودنسی فقط یک فک، می‌تواند موجب عوارض بعدی گردد.

اینجا در مرکز ارتودنسی دکتر فریناز شیربان، فلوشیپ ارتودنسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سعی کردیم تا در خصوص ارتودنسی فک بالا، توضیحات کاملی را خدمت شما همراه‌های عزیز ارائه دهیم؛ ممنون که با ما همراه بودید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×