» ایمپلنت » جویدن با دندان ایمپلنت چگونه است ؟
جویدن با دندان ایمپلنت
ایمپلنت

جویدن با دندان ایمپلنت چگونه است ؟

شهریور 29, 1402 90342

ایمپلنت دندان یک درمان عالی برای بی دندانی است و اگر می خواهید بدانید جویدن با دندان ایمپلنت چگونه است و بعد از جراحی چه چیز هایی باید بخورید، باما همراه باشید.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان یک روش درمانی ترمیمی است که تحت یک عمل جراحی تهاجمی انجام می شود در این عمل جراحی لثه بیمار را برش می دهند جهت این که استخوان فک نمایان شود، پس از نمایان شدن استخوان فک بیمار با استفاده از دریل مخصوص و تجهیزات دندان پزشکی، دکتر جراح استخوان فک را سوراخ کرده و پس از آن پایه ایمپلنت را درون استخوان فک قرار می دهد تا با استخوان فک جوش بخورد.

مهم ترین بخش کاشت ایمپلنت اجرای درست نقشه جراحی است که باید به دقت انجام شود تا کاشت ایمپلنت فرد با موفقیت به پایان برسد و طول درمان آن با موفقیت طی شود. زمانی که پزشک متخصص پایه ایمپلنت را درون استخوان فک قرار می دهد نیازمند این است که استخوان فک با پایه ایمپلنت جوش بخورد یعنی استخوان فک رشد کند تا اطراف پایه ایمپلنت را بپوشاند و آن را در نهایت مستحکم و مقاوم سازد.

بخوانید  پودر استخوان چیست و چه کاربردی دارد ؟

بیشتر بخوانید » قیمت ایمپلنت ۱۴۰۲

اگر استخوان فک بیمار دارای تراکم و توان کافی برای جوش خوردن با پایه ایمپلنت را نداشته باشد و پزشک تشخیص دهد که در این حالت کاشت ایمپلنت دچار شکست و بروز عوارض شود پیش از این که بخواهید کاشت ایمپلنت انجام دهید عمل پیوند استخوان فک را انجام می دهد، عمل پیوند استخوان به این صورت است که لثه را برش می دهند و مواد پیوند استخوان را روی ان قرار می دهند و روی مواد را می پوشانند، در نهایت لثه را روی آن بخیه می کنند و صبر می کنند تا استخوان فک ترمیم شود.

ترمیم شدن استخوان فک بین ۳ الی ۶ ماه زمان نیاز دارد و پس از ترمیم پیش از آن که مجددا استخوان فک تحلیل برود عمل پیوند استخوان را انجام می دهند. موفقیت کاشت ایمپلنت علاوه بر انتخاب پزشک و نحوه جراحی نیازمند برخی مراقبت های بلند مدت و کوتاه مدت پس از عمل جراحی است.

یکی از مواردی که برای موفقیت کاشت ایمپلنت باید رعایت کنید داشتن رژیم غذایی مناسب است. که بخشی از این موضوع باید به صورت کوتاه مدت و بخشی از آن باید به صورت بلند مدت رعایت شود.

بخوانید  هزینه ایمپلنت دندان

جویدن با دندان ایمپلنت چگونه است ؟

جویدن با دندان ایمپلنت را می توان گفت کاملا شبیه به دندان طبیعی است و شما حتی می توانید با آن سیب گاز بزنید. ایمپلنت دندان یک پایه معمولا از جنس تیتانیوم دارد که به استخوان فک جوش می خورد و نقشی شبیه به ریشه دندان دارد. همچنین جویدن با دندان ایمپلنت مزایای بسیار زیادی دارد و به نسبت رقبا خود دارای لقی، فشار به لثه و تحلیل آن را ندارد و همچنین از تحلیل استخوان جلوگیری می کند.

جویدن با دندان ایمپلنت چگونه است ؟

چه زمانی پس از کاشت ایمپلنت میتوان غذا خوردن را شروع کرد؟

پیشنهاد می شود پس از این که کاشت ایمپلنت دندان انجام دادید به سراغ خوردن غذاهای سفت، چسبناک و داغ نروید تا دندان هایتان به طور کامل بهبود یابد. دندان پزشکان و جراحان عموما توصیه می کنند تا مدتی کوتاه یا حداقل تا زمانی که اثر بیهوشی از بین نرفته است از خوردن غذا و مواد غذایی پرهیز کنند.

برای خوردن غذا نیاز نیست مدت زیادی را صبر کنید زیرا مواد مغذی درون مواد غذایی روند بهبود فرد را سرعت می بخشند. حفظ تغذیه و رژیم غذایی شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است مخصوصا زمانی که در حال بهبود یافتن هستید. یک رژیم غذایی مناسب و استفاده از مواد مغذی کمک زیادی به شما در روند درمان می کند و حتی میزان درد شما را کاهش می دهد و روند بهبود را ترسیع می بخشد.

بخوانید  0 تا 100 شناخت ایمپلنت سوئیسی

پس همانطور که گفتیم بهتر است این روند را طولانی نکنید و باید بدانید که بیماران ۶ ساعت قبل از عمل جراحی نمی توانند مواد غذایی سنگین مصرف کنند و فقط می توانند نوشیدنی استفاده کنند.

اگر شما از کسانی هستید که از بی دندانی رنج می برید و قصد درمان خود با استفاده از روش ایمپلنت را دارید ممکن است از خود بپرسید پس از کاشت ایمپلنت باید چه مواد غذایی را مصرف کنید و از مصرف چه غذا هایی پرهیز کنید که ما در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

غذاهای نرم شامل چه مواد غذایی است؟

رژیم غذایی که در آن باید مواد غذایی نرم استفاده کنید اصلا ترسناک نیست و شما در این رژیم غذایی باید مواد غذایی که جویدن با دندان ایمپلنت راحت باشد را مورد استفاده قرار دهید که به سختی نیاز به جویدن دارند. شما باید از غذاهای جویدنی یا غذاهای سفت مانند ذرت روی بلال یا آب نبات های چسبناک یا حتی گوشت های سفت که نیاز به جویدن مکرر دارند اجتناب کنید.

روش کاشت ایمپلنت دندان که به وسیله آن خودتان را درمان می کنید ، رژیم غذایی نرم خاص شما را تعیین می‌کند. اما باید بگوییم گزینه‌های غذای نرم مانند تخم‌مرغ، پاستا، سوپ، اسموتی و … ، همگی نمونه‌های کاملی از غذاهای مناسب برای خوردن پس از کاشت ایمپلنت است.

بخوانید  ایمپلنت دندان لیزری برای چه کسانی مناسب است؟

اکنون شما می پندارید که رعایت رژیم غذایی نرم  شما را محدود می کند و رعایت آن برای شما دشوار می کند، هر چند باید به خاطر داشته باشید که این امر موقتی است. حتی اگر رژیم غذایی شما شامل مواد غذایی نرم باشد گزینه هایی هستند که می توانند این رژیم را برای شما لذت بخش کنند. داشتن رژیم غذایی مناسب برای سلامت عمومی بدن نیز مفید است و رعایت آن به روند بهبودی بسیار کمک می کند.

اگر نگران این رژیم غذایی نرم هستید، نیازی به فکر کردن بیش از حد نیست جراح دندان پزشکی که عمل شما را انجام می دهد به شما رژیم غذایی مناسب ارائه می دهد و به شما می گوید که چه چیز هایی مجاز هستید  بخورید و از خوردن چه چیز هایی اجتناب کنید.

مدت زمانی که شما باید به این رژیم غذایی عمل کنید به روند بهبودیتان بستگی دارد که خود این موضوع به سلامت فردی شما و عوامل آن بستگی دارد،این عوامل عبارتند از وضعیت سلامت کلی شما قبل از عمل ایمپلنت دندان، مقدار استخوان موجود در فک، و اگر یک استخوان باشد.

بخوانید  قیمت دندانپزشکی و ارتودنسی و کشیدن دندان 1402

بعد از کاشت ایمپلنت دندان چه چیز هایی باید مصرف کنید؟

در روز های ابتدایی عمل کاشت ایمپلنت توصیه می شود که نوشیدنی های خود را با نی ننوشید و ما در مطلب زیر لیستی از مواد غذایی که باید مصرف کنید را فراهم کرده ایم:

  • اب
  • آب میوه ها، از جمله شهد و آب میوه با پالپ
  • شیر
  • قهوه / چای
  • سوپ
  • میوه ها و سبزیجات
  • میوه های نرم مانند موز، انبه، هلو و گلابی (از میوه هایی با دانه مانند تمشک، توت فرنگی و غیره خودداری کنید)
  • سبزیجات بخار پز شده
  • گوشت و سایر منابع پروتئینی
  • ماهی کبابی
  • سوپ با تکه های نرم کوچک سبزیجات و گوشت
  • نان، پاستا یا برنج
  • کلوچه
  • پنکیک
  • کلوچه
  • اسپاگتی، ماکارونی، پاستا برنج
  • غلات پخته و تصفیه شده، مانند خامه برنج، بلغور جو دوسر، بلغور یا فارینا (کرم گندم)

فراموش نکنید که کاشت ایمپلنت دندان نیازمند مراقبت هایی است و از پزشک خود بخواهید که با حوصله و دقت فراوان این نکات را به شما بگوید تا بتوانید از داشتن یک کاشت ایمپلنت موفق لذت ببرید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×