» اخبار » انتخاب رشته دندانپزشکی در کنکور
انتخاب رشته
اخبار

انتخاب رشته دندانپزشکی در کنکور

تیر 27, 1402 64358

در گذشته بیشتر فعالیت دندانپزشکان در حوزه سلامت، پر‌کردن و کشیدن دندان بود؛ اما در سال‌های اخیر ورود دندانپزشکان به حوزه زیبایی دهان و دندان و کاشت ایمپلنت و روکش‌‍‌های مختلف بازار کار گسترده‌ای برای این شغل به وجود آورده است.

در انتخاب رشته کنکور سال‌های اخیر رشته دندانپزشکی به یکی از ۲ اولویت اول پیشنهادِ بهترین مشاوران انتخاب رشته کنکور تبدیل شده است. همان طور که در مقدمه هم اشاره شد، رشته دندانپزشکی به علت بازار کار بهتر و همچنین نداشتن شیفت اجباری و … مورد استقبال داوطلبین ورود به دانشگاه قرار گرفته است.

موفقیت تحصیلی، شغلی و مالی

در ابتدا باید یادآوری کرد که انتخاب رشته دانشگاه در ایران از انتخاب رشته تحصیلی در سال نهم دبیرستان آغاز می‌شود. به طور مثال دانش‌آموزی که وارد رشته ریاضی و فیزیک شود، نمیتواند بدون مطالعه و تغییر رشته در رشته پزشکی و دندانپزشکی تحصیل کند. بنابراین اهمیت انتخاب رشته سال نهم کمتر از انتخاب رشته کنکور نیست.

در انتخاب رشته نهم دبیرستان دانش آموزان به یکی از رشته‌های نظری (ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی) یا هنرستان وارد می‌شوند.

رشته‌های مهندسی و علوم پایه در زیرمجموعه گروه ریاضی و فیزیک قرار دارند.

بخوانید  سامانه اطلاعات مشاغل  118نوین بانک اطلاعات مشاغل رایگان | مشاغل دولتی و خصوصی

رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی زیر مجموعه رشته تجربی هستند.

رشته‌های حقوق، تاریخ، ادبیات و …. در شاخه علوم انسانی قرار دارند.

همچنین رشته‌هایی مانند مدیریت، حسابداری و … رشته مشترک بین هر ۳ رشته میباشد.

برای قبولی در رشته زبان‌های خارجی مانند چینی، انگلیسی، آلمانی باید در کنکور زبان تخصصی شرکت کرد.

انتخاب رشته کنکور گام دوم در مسیر موفقیت

بعد از ورود به دبیرستان و انتخاب رشته صحیح با توجه به علاقه و استعداد تحصیلی دانش‌آموز به مرحله دوم می‌رسیم. اگر فرزندتان قصد ادامه تحصیل در ایران را دارد باید در کنکور سراسری شرکت کرده و بعد از اعلام رتبه‌ها با توجه به رتبه کسب شده وارد یکی از رشته‌های دانشگاهی شود.

حتی اگر دانش آموزی قصد مهاجرت و ادامه تحصیل به دانشگاه‌های معتبر در کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی را داشته باشد باید در آزمون ورودی همان کشور که اغلب شامل دروس فیزیک، شیمی، ریاضی و هوش و استعداد تحصیلی نمره قابل قبول را کسب کند. به طور مثال دانشگاه‌های ترکیه آزمون yos را مبنای پذیرش خود قرار می‌دهند.

انتخاب رشته دندانپزشکی در کنکور

انتخاب رشته در ایران

بعد از اعلام کارنامه اولیه که معمولا در مردادماه منتشر می‌شود، داوطلبان کنکور با توجه به رتبه و تراز کسب شده، اقدام به انتخاب رشته  می‌کنند؛ اما با توجه به ظرفیت اندک دانشگاه‌ها و رشته‌های تراز اول رقابت سختی در کسب صندلی این رشته محل‌ها اتفاق می‌افتد.

بخوانید  نحوه محاسبه مالیات پزشکان و دندان پزشکان 1402

تغییر هر ساله تعداد شرکت کنندگان در مناطق و سهمیه‌ها، وجود انواع سهمیه در کنکور، تعییر ظرفیت رشته محل‌ها، حذف و اضافه شدن برخی رشته‌ محل‌ها و همچنین قوانین مختلفی که هر ساله دستخوش تغییرات می‌شود، انتخاب رشته را به یک امر حیاتی و حرفه‌ای برای داوطلبان کنکور تبدیل کرده است.

سودجویان در کمین داوطلبان کنکور

متاسفانه در انتخاب رشته کنکور هم برخی افراد سودجو فقط به منافع مادی فکر می‌کنند و به همین علت زحمات داوطلب و خانواده ایشان را به باد فنا می‌دهند. اگر به دنبال مشاور خوب انتخاب رشته هستید، باید مشاوری را انتخاب کنید که خصوصیات زیر را دارا باشد:

  • به انتخاب رشته به شکل بیزینس نگاه نکند. نشانه آن ظرفیت محدود برای انتخاب رشته است. زمان انتخاب رشته حدودا ۵ روز است و اگر یک مشاور حرفه‌ای برای هر دانش آموز وقت کافی اختصاص دهد و با دقت کامل ۱۵۰ انتخاب سراسری و ۱۰۰ انتخاب دانشگاه آزاد را انتخاب کند، بیش از ۴۰ انتخاب رشته میسر نخواهد بود.
  • انتخاب رشته تیمی، گروهی و …. انداختن مسئولیت به گردن دیگران است. در این مراکز انتخاب رشته معمولا یک مشاور ارشد وجود دارد که فرآیند سخنرانی، همایش، معرفی رشته ها به عهده ایشان است، اما در انتخاب رشته اصلی فقط مسئولین نظارت و تایید را دارد. بنابراین عملا از تجربه این شخص استفاده نمی‌شود. بهترین مدل انتخاب رشته کنکور، مشاوره حضوری با مشاور انتخاب رشته حرفه‌ای و با تجربه به صورت حضوری و خصوصی است.
  • تعهد در مقابل داوطلب: اگر مرکز مشاوره ای تعداد زیادی دانش آموز را بپذیرد، مطمئنا در نهایت با کمی و کاستی هایی رو به رو خواهند شد. در سال قبل بسیاری از این افراد و مراکز از روز سوم به بعد، پاسخ کسانی را که حتی مبلغ پیش ثبت نام یا رزرو را پرداخت کرده بودند، ندادند.
  • تجربه، علم و آگاهی کافی: خوشبختانه امروز با کمی جستجو در اینترنت و مطالعه کامنت سایت‌ها به راحتی می‌توان فهمید درصد رضایت  دانش آموزان سال قبل از مشاور انتخاب رشته خود چقدر بود.
  • مشاوره گروهی و نیمه گروهی فقط به درد آشنایی کلی به روند انتخاب رشته می‌خورد. هیچ ۲ دانش آموزی با رتبه یکسان در انتخاب رشته اولویت های مانند هم ندارند.
  • تسلط مشاور انتخاب رشته به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، شرایط بازار کار، مهاجرت و ….
بخوانید  ایمپلنت بدون درد؛ آیا واقعیت دارد؟

انتخاب رشته انتخابی برای آینده است نه امروز و دیروز!!!

بسیاری از پدران و مادران انتظار برآورده کردن آرزوهای خود را از فرزندانشان دارند. پدر و مادری که آرزو داشتند پزشک یا مهندس برق شوند، بدون در نظر گرفتن علائق و استعدادهای  فرزندشان او را وادار به تلاش و تحصیل در رشته پزشکی یا مهندسی برق میکنند.

متاسفانه برخی از دانش‌آموزان و خانواده‌ها به خاطر قبولی اقوام در رشته خاص می‌خواهند که در همان رشته وارد دانشگاه شوند تا اصطلاحا کم نیاورند؛ حال بیایید بدون احساسات و عاقلانه به موضوع نگاه کنیم.

به طور مثال دانش آموزی که در کنکور ۱۴۰۲ در مقطع لیسانس رشته مهندسی برق قبول شود، حداقل پس از ۴ سال وارد بازارکار خواهد شد؛ اگر پسر باشد ۲ سال هم برای گذراندن دوره خدمت باید در نظر گرفت؛ یا داوطلبی که در رشته پزشکی در سال ۱۴۰۲ وارد دانشکاه شود در سال ۱۴۰۱۰ وارد بازار کار خواهد شد.

نتیجه گیری: اگر امروز بازار کار رشته مهندسی برق، پزشکی و یا هر رشته دیگری ایده آل باشد، مشخص نیست در ۴ یا ۸ سال بعد، همین قدر عالی باشد.

بخوانید  شب یلدا و بهترین خوراکی های شب چله یا یلدا را بیشتر بشناسیم ؟ چیلله گئجسی

در سنوات قبل دیده می‌شد که در یک سال رشته مهندسی مکانیک پرمتقاضی می‌شود و سال بعد جای خود را به عمران و اخیرا به رشته مهندسی کامپیوتر داده است. دلیل این نوسان را می‌توان هم علایق دانش آموزان دانست و هم این که در بازار کار آن سال یا دوسال قبل چه رخ داده است. اگر استخدام پزشکان در دستور کار وزارت بهداشت قرار گیرد، در همان سال انتخاب رشته به سمت رشته پزشکی به حرکت در‌میآید و اگر مجوز تاسیس داروخانه آزاد شود، به سمت داروسازی تقاضا شکل می‌گیرد.

انتخاب رشته دندانپزشکی در کنکور

آینده پژوهی تنها راه موفقیت در انتخاب رشته

در بین مشاوران انتخاب رشته شاید کمتر از  نفر در ایران به تمام نکات تحصیلی و شغلی مسلط هستند که بنا به روحیه، علاقه، استعداد و بازارکار آینده پیشنهاد انتخاب رشته‌های متنوع و شاید ناآشنا را به داوطلبان کنکور می‌دهند.

آینده پژوهی یکی از گرایش‌های مدیریت استراتژیک است که با بررسی آماری و احتمالات مختلف، به نوعی آینده را پیش بینی و برای موفقیت در آن سناریوهای مختلفی در نظر می‌گیرد.

مشاور حرفه ای انتخاب رشته به غیر از این که قبولی شما را در انتخاب رشته کنکور تضمین می‌کند، آینده شغلی، تحصیلی و یا حتی مهاجرت شما را هم هموار میکند.

بخوانید  چندین مورد از فواید بی نظیر مراقبت از سالمند در منزل

زنگ خطر و دام‌های انتخاب رشته برای اولیا و داوطلبان

اگر مشاوری احتمال قبولی صد در صدی در رشته‌های خاص و پرطرفدار را که با رتبه‌های سالهای قبل اختلاف فاحشی دارد را داد، بدانید این شخص یا گروه فقط و فقط به فکر گرفتن پول و هزینه هستند و آینده شما برای ایشان هیچ ارزشی ندارد.

اگر در همایش مشاوره انتخاب رشته شرکت کردید و به تمام افراد سالن قول قبولی ۱۰۰ درصد داده شد، شما در خدمت یک مشاورنما هستید.

اگر مشاوری به شما گفت سال قبل با رتبه ۷۰۰۰ در دانشگاه تهران رشته مهندسی کامپیوتر روزانه قبولی داده ام، منظورش دانشگاه تهران پردیس فارابی قم (شعبه دانشگاه تهران-محل تحصیل قم-غیر قابل انتقال به تهران) بوده که برای جذب شما قسمت اصلی را حذف کرده است.

  • خرید صندلی پزشکی، خرید صندلی دندانپزشکی، خرید صندلی داروسازی، مهندسی و … در دانشگاه های معتبر.
    خرید صندلی هم دروغی بیش برای کلاهبرداری سودجویان نیست. تمام رشته های پردیس با رتبه های بالاتر و شهریه زیاد، جذب دانشجو می کنند.
  • ارتباط با سازمان سنجش، مشاور سازمان سنجش ،مشاور ارشد سازمان سنجش، مشاور ارشد آموزش و پرورش، ارتباط خویشاوندی با رئیس سازمان سنجش، وزیر، رئیس جمهور محترم، وزارت اطلاعات و…. همه کذب محض می باشد و افرادی که دارای چنین ارتباطاتی باشند هیچگاه به کسب در آمد از طریق انتخاب رشته، احتیاجی ندارند.
  • آگاهی از قوانین خاص و پشت پرده در سازمان سنجش و….
    متاسفانه برخی از مشاوران با بیان اصطلاحات من در آوردی، دانش آموز را به هراس می‌اندازند.
  • انتخاب رشته به روش های QWE,SFG,…. تمام این اسامی، جنبه تبلیغاتی دارد و از اصول تایید شده سازمان سنجش پیروی نمی کنند.
بخوانید  خرید پرینتر سه کاره

  • ارتباط با نمایندگان محترم مجلس، روسای دانشگاه های معتبر، وزیر علوم و … و فرستادن شما به رشته پزشکی فلان دانشگاه از دی ماه، بدون اینکه در انتخاب رشته قبول شده باشید. معمولا این افراد مبلغ هنگفتی را برای پیش پرداخت از شما می گیرند و بعد از ۶ ماه اگر بتوانید آن ها را پیدا کنید می گویند”در صورت شکایت،خود شما هم مجرم هستید و از ورود به دانشگاه محروم خواهید شد” .

داوطلب عزیز تمام این موارد و تبلیغاتی از این دست، کذب محض است و برای کلاهبرداری از شما ساخته شده است. بنابراین آینده خود را دست هر کسی نسپارید و درست تصمیم بگیرید.

آگاهی مشاور از قوانین به روز کشور و پذیرش دانشگاه ها

اطلاع از آخرین قوانین نظام وظیفه، قوانین پذیرش دانشجو، شرایط انتخاب رشته دانشجویان انصرافی و

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور می تواند به کمک اطلاعات سال های قبل، تعداد ظرفیت ها در کنکور سال جاری، تغییرات سهمیه ها و پیش بینی استقبال دانش آموزان از رشته های خاص در همان سال بتواند قبولی فرد را در رشته های خاص حدس بزند. البته همانطور که گفته شد یک مشاور حرفه ای می تواند احتمال قبولی شما را عددی بین ۱ تا ۹۹ درصد حدس بزند و معمولا در رتبه های متوسط و بالا قطعیت وجود ندارد.

بخوانید  مزایا و معایب کولر گازی اجنرال

انتخاب رشته دندانپزشکی در کنکور

چرا باید با یک مشاور انتخاب رشته حرفه ای مشورت کرد؟

در سال های گذشته برخی از داوطلبان با رتبه های ۱۰۰ تا ۵۰۰ در پذیرش دانشگاه مردود شده بودند، یعنی در هیچ رشته ای پذیرفته نشدند. بعد از اعلام اعتراض به سازمان سنجش و رسانه ای شدن این موضوع، رئیس محترم سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام کردند که این افراد در فرم انتخاب رشته خود، فقط ۲ یا ۳ رشته انتخاب کردند که در هیچ کدام پذیرفته نشدند. مثلا پزشکی دانشگاه تهران و پزشکی شهید بهشتی!

استدلال این افراد برای انتخاب فقط ۲ رشته، قبولی دوستان یا اقوام خود در سال های قبل با رتبه های بالاتر در این رشته ها بوده است. باز هم تاکید می کنم، هر سال به علت تغییر ظرفیت دانشگاه ها، تعداد داوطلبان، تغییر سهمیه ها انتخاب رشته مخصوص به خود را دارد و حتما باید به کمک یک مشاور آگاه و باتجربه و ظرفیت های اعلام شده در همان سال، انتخاب رشته کرد.

 انتخاب رشته کنکور برای شما حکم آخرین پنالتی را در جام جهانی دارد. اگر به درستی از این موقعیت استفاده نکنید باید یکسال دیگر هم درس بخوانید، کلاس بروید و هزینه کنید.

بخوانید  5 واقعیت ترسناک درباره مضرات خواندن و تماشای اخبار که احتمالا نمی‌دانستید ؟

مراحل انتخاب رشته کامل و بدون نقض

  • برگزاری آزمون‌های شخصیت شناسی، شغلی و روانشناسی
  • آینده پژوهی و معرفی رشته‌های خوب در آینده
  • چرا برخی از تحصیل انصراف و یا تغییر رشته می‌دهند؟
  • آموزش مقدماتی انتخاب رشته
  • معرفی رشته های دانشگاهی
  • معرفی رشته های پولساز به غیر از رشته های معمول
  • معرفی رشته هایی برای مهاجرت
  • معرفی انواع دانشگاه ها از لحاظ مدرک، شهریه و
  • بررسی و آشنایی مقدماتی با آیتم‌های کارنامه
  • بررسی اولیه کارنامه و اعلام رنج قبولی
  • انتخاب رشته دستی با داده های آماری سال ۱۴۰۱، تخصیص سهمیه ها، ظرفیت ها
  • انتخاب رشته با توجه به آینده پژوهی و صعود و سقوط رتبه ‌های پذیرفته شده با توجه به اقبال عمومی (کاملا تخصصی و فقط توسط استاد امیر حسین افشار)
  • بهینه سازی ۱۵۰ انتخاب
  • کمک و پیشنهاد برای اولویت بندی رشته ها
  • بازبینی توسط استاد افشار
  • اعلام تغییرات دفترچه (در صورت انتشار اصلاحیه سازمان سنجش)
  • بررسی و تایید نهایی
  • وارد کردن رشته ها در سایت سنجش
  • انتخاب رشته دانشگاه آزاد
  • پیشنهاد و انتخاب از بین رشته های پذیرفته شده سراسری و آزاد
  • کارنامه سبز
  • تکمیل ظرفیت و …

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 4

  1. آواتار کنکوری بیچاره
    کنکوری بیچاره

    کاش به دادم برسه
    شماره تماسی، پیج اینستا چیزی دارن؟

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      می تونید با این شماره ها تماس بگیرید

      تلفن: ۰۲۱۴۴۱۲۹۶۳۴و ۰۲۱۲۸۴۲۸۲۲۵

  2. آواتار نازنین
    نازنین

    واقعا؟!!!
    خیلی خوبه. من امسال دخترم کنکوریه
    مشاور مدرسه که گروهی توضیح میده.
    بعضی جاها تماس گرفتم میگن با نظارت آقای دکتر فلانی…..

  3. آواتار پوریا کفاشیان
    پوریا کفاشیان

    من با ایشون مشاور انتخاب رشته داشتم.
    کارش حرف نداره
    فقط مشکل اینه که با التماس تونستم وقت بگیرم.
    روزی ۵ نفر و خودشون از اول تا آخر انتخاب رشته میکنن و کاملا هم روش منحصر به فرد خودشو داره. به همین خاطر تعداد کمی قبول میکنن و بیشتر از شاگردا و آشناهای سال قبل ظرفیت و پر میکنن.
    من با التماس ساعت ۱۰ شب وقت گرفتم و بنده خدا تا ساعت ۲ شب برام وقت گذاشت با این که خیلی خسته بود ولی با حوصله کامل توضیح داد و رشته ها رو انتخاب کرد و مرتب کرد. دندون شیراز قبول شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×