» زیبایی و پزشکی » انحراف بینی چیست ؟ علت , تشخیص , عوارض و جراحی
انحراف بینی چیست ؟ علت , تشخیص , عوارض و جراحی
زیبایی و پزشکی

انحراف بینی چیست ؟ علت , تشخیص , عوارض و جراحی

مرداد 1, 1402 140331

غضروف بینی شما، بینی را به دو قسمت مجزا جدا می کند. به این غضروف، تیغه بینی می گویند. هنگامی که این غضروف از خط وسط شروع به خم شدن به سمت ناحیه دیگری می کند، مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی و ترشحات بینی ممکن است رخ دهد. علائم ناشی از انحراف بینی، معمولا در یک طرف بدتر از طرف دیگر است. در برخی موارد، تخلیه طبیعی سینوس تحت تأثیر قرار می گیرد. در نتیجه، عفونت های مزمن سینوسی ممکن است رخ دهد.

علت انحراف بینی چیست؟

انحراف بینی می تواند به صورت مادرزادی رخ دهد یا می تواند در نتیجه صدمات و آسیب هایی باشد که ممکن است در نتیجه درمان های پزشکی رخ دهد.

افراد دیگر ممکن است وقتی به بینی بیماران مبتلا به انحراف تیغه بینی نگاه می کنند متوجه ناهنجاری خاصی نشوند. با این حال، خود فرد ممکن است احساس احتقان، تورم یا احساس پر بودن بینی داشته باشد. این ناهنجاری همچنین می تواند تخلیه طبیعی سینوس ها را مختل کند و باعث عفونت های مکرر سینوسی شود.

بخوانید  ایا ماساژ بینی بعد از عمل باعث کوچک شدن بینی میشود ؟

تشخیص انحراف تیغه بینی؟

پزشک شما اطلاعاتی در مورد سابقه پزشکی شما جمع آوری می کند و معاینه فیزیکی انجام می دهد. معاینه فیزیکی ممکن است شامل اسپکولوم بینی، اتوسکوپی یا آندوسکوپی بینی باشد. سی تی ممکن است در برخی از بیماران مورد نیاز باشد .

انحراف بینی چیست

اگر علائم شما شدید باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. جراحی سپتوپلاستی انحراف سپتوم را اصلاح می کند. این روش بر روی برش های ایجاد شده در سوراخ های بینی انجام می شود. در طول این روش، قسمت‌هایی از تیغه بینی را می‌توان برداشت و یا تغییر موقعیت داد.

سپتوپلاستی را می توان با جراحی باز معمولی از طریق بینی نیز انجام داد. پس از اتمام جراحی باز، زخم های کوچکی در قسمت پایین بینی ایجاد می شود. هنگامی که جراحی بسته کامل می شود، جای زخم قابل مشاهده نیست.

جراح زمانی که بتوانید به فعالیت های عادی خود بازگردید به شما اطلاع می دهد. بسیاری از بیماران ظرف چند روز بهبود می یابند و در عرض یک هفته آماده بازگشت به فعالیت های روزانه خود هستند.

پس از جراحی، یک آتل روی بینی شما قرار می گیرد تا شکل جدید خود را حفظ کند.

عوارض کوتاه مدت جراحی  انحراف بینی عبارتند از:

احساس تورم در صورت

بخوانید  بعد از عمل بینی تا چه مدت باید طاق باز خوابید؟

درد بینی

سردرد

تورم دور چشم

کبودی دور چشم

مقدار کمی خونریزی در چند روز اول

رگ های خونی کوچک پاره شده ممکن است به صورت لکه های قرمز کوچک روی سطح پوست ظاهر شوند

روند بهبودی کند است. تورم، به خصوص در اطراف نوک بینی، ممکن است ماه ها ادامه داشته باشد. برای مشاهده نتایج قطعی جراحی بینی به یک دوره نقاهت یک ساله یا بیشتر نیاز است.

مانند هر جراحی دیگری، جراحی انحراف تیغه بینی می تواند عوارضی ایجاد کند. افراد به دلیل ویژگی های آناتومیکی خود حالات مختلفی در مورد توانایی های درمانی خود دارند. عوارض نادر عبارتند از:

عفونت

خون دماغ

ایجاد سوراخ در سپتوم

واکنش به بیهوشی

انحراف در انحنای استخوان بینی

عوارض جراحی  انحراف بینی

انحراف تیغه بینی (انحنای استخوان بینی) چیست؟

انحراف در واقع حالتی از گرفتگی بینی است که در اثر جابجایی دیواره میانی بینی از خط وسط ایجاد می شود.

بینی تونلی است که توسط دیواره ای در وسط به دو قسمت تقسیم شده است. نام پزشکی این دیواره، سپتوم بینی است.

دیواره میانی بینی از دو طرف توسط یک لایه غشایی نازک پوشیده شده است. بین این لایه ها دیواره غضروفی در قسمت های قدامی- بالایی و دیواره استخوانی در قسمت های خلفی- تحتانی وجود دارد.

چه چیزی باعث انحراف بینی می شود؟

دیواره میانی بینی نیز به همراه تمام ساختارهای بینی در رحم مادر شروع به رشد می کند. این رشد تا سن ۱۷-۱۸ سالگی با سرعت تمام ادامه می یابد. بعد از این سنین رشد بینی تقریبا متوقف شده در نظر گرفته می شود. در طول این رشد، دیواره میانی بینی ممکن است یا به دلیل رشد خمیده زمانی که توسط ژن‌ها رمزگذاری می‌شود، یا در نتیجه ضربه‌های کوچک یا بزرگ به بینی خمیده شود.

بخوانید  بوتاکس چیست؟ مراقبت های قبل و بعد از بوتاکس و 7 عوارض شایع آن

علت ایجاد انحراف بینی

انحراف بینی در چه کسانی دیده می شود؟

اگرچه انحرافات به میزان ۸۰ درصد در جامعه گزارش شده است، اما بخش قابل توجهی از آنها خفیف بوده و به دور از ایجاد مشکلات بالینی هستند. انحرافاتِ بیشتر نیاز به درمان دارند.

انحراف بینی در چه سنی رخ می دهد؟

گاهی در بدو تولد وجود دارد؛ گاهی اوقات در طول رشد رخ می دهد. به این دلایل، فرد اغلب یا اصلا متوجه نمی شود یا دیر متوجه می شود. در زندگی بزرگسالی، اغلب در طول معاینات سلامت در دوران گذار به میانسالی گرفتار می شود. در آن مرحله، درک اهمیت آن برای فرد ممکن است دشوار باشد.

علائم انحراف بینی

گرفتگی یک طرفه یا دو طرفه بینی

آبریزش و گرفتگی بینی، عمدتا یک طرفه

خونریزی های مکرر بینی

سینوزیت مکرر

درد صورت، سردرد، چکه بعد از بینی

تنفس بلند و یر سر و صدا در هنگام خواب در نوزادان و کودکان خردسال

انحراف یا به عبارتی گرفتگی بینی در سه عنوان اصلی مشکلاتی را ایجاد می کند. ما می توانیم این موارد را از دست دادن راحتی، از دست دادن بهره وری و مشکلات سلامتی در نظر بگیریم.

بخوانید  هزینه پیکرتراشی در تهران در کلینیک vip

چه زمانی جراحی انحراف بینی توصیه می شود؟

انحراف بینی یکی از بیماری های شایع در بینی است. به خصوص از نظر زیبایی شناختی، بسیاری از افراد را آزار می دهد. انحراف خم شدن ساختار سپتوم در خط وسط بینی به راست یا چپ است. انحراف ممکن است ژنتیکی باشد یا ممکن است پس از ضربه ایجاد شود. به خصوص تروما در اوایل کودکی بیشتر منجر به انحراف می شود.

انحراف بینی به صورت ناتوانی در تنفس از طریق بینی، به خصوص مسدود شدن یک طرف ظاهر می شود. شکایاتی مانند خوابیدن با دهان باز، خروپف و خشکی گلو نیز به این موارد اضافه می شود. کسانی که انحراف دارند اغلب سرماخوردگی یا آنفولانزا نمی گیرند، اما شکایت آنها در طول مدتی و بعد از عفونت به طور قابل توجهی افزایش می یابد. تشخیص انحنا را می توان با معاینه مستقیم بینی و معاینه آندوسکوپی با هم انجام داد.

جراحی انحراف بینی

انحراف به طور قابل توجهی راه بینی را باریک می کند. اگر بیمار دچار انسداد قابل توجه بینی باشد، جراحی توصیه می شود. این عمل معمولا پس از تکمیل رشد بینی یعنی بعد از ۱۸ سالگی انجام می شود. با این حال، در برخی موارد انتخاب شده، می توان این عمل را در سنین پایین تر انجام داد. این عمل در هر فصلی قابل انجام است. انجام آن در فصل آلرژی در بیماران آلرژیک توصیه نمی شود. جراحی های انحراف و بزرگ شدن شاخک (ماتوس بینی) را می توان با هم اعمال کرد. این کار باعث طولانی شدن دوره نقاهت نمی شود. در تمام جراحی های بینی معمولاً به جای جراحی مستقیم چشم از آندوسکوپ استفاده می شود و عمل ها با آندوسکوپ انجام می شود.

بخوانید  چند مدت بعد از عمل بینی میتوان فین کرد؟

اگر سینوزیت دارید…

اگر بیمار مبتلا به سینوزیت باشد، می توان با شکایت بیمار، یافته های معاینه آندوسکوپی و توموگرافی سینوس پارانازال این وضعیت را ارزیابی کرد. در برخی موارد، ممکن است نیاز به مداخله در ساختارهای دیگری غیر از بزرگ شدن و انحراف شاخک باشد. هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه مشکلات شاخک و انحراف به طور مستقیم باعث بیماری قلبی می شود وجود ندارد. با این حال، گرفتگی بینی در افراد مبتلا به بیماری قلبی و به ویژه اضافه وزن، کیفیت زندگی را بیشتر بدتر می کند، خطر آپنه خواب را افزایش می دهد و ممکن است علائم قلبی را افزایش دهد.

بعد از جراحی انحراف بینی

در عمل های استاندارد، کبودی و تورم در بینی دیده نمی شود. چنین نتایجی ممکن است به ندرت پس از جراحی با استفاده از برخی تکنیک های خاص رخ دهد. فرایند بهبودی ۲ هفته پس از جراحی کامل می شود. در حین عمل به جای تامپون از اسپلینت های سیلیکونی استفاده می شود که بعد از عمل به راحتی و کمی دردناک برداشته می شود و خونریزی ندارد. استفاده منظم از اسپری های بینی که بعد از جراحی داده می شود بسیار مهم است. شما نباید بینی خود را به شدت باد کنید. پس از جراحی های انحراف بینی، در طول سال ها تغییر شکلی در بینی ایجاد نمی شود.

بخوانید  نحوه چسب زدن بینی بعد از تزریق آنزیم

اگر انحراف درمان نشود…

برای بیمارانی که انسداد بینی آنها با روش های پزشکی بهبود نیافته و شکایات و یافته های معاینه قابل توجهی دارند، جراحی توصیه می شود. اگر جراحی در مواقع ضروری انجام نشود، کیفیت زندگی و راحتی بیمار بدتر می شود. خروپف در شب و خستگی در روز، گلودرد و سردرد مشاهده می شود.

تشخیص انحراف بینی

در طول ویزیت، ابتدا پزشک در مورد علائمی که ممکن است داشته باشید از شما می پرسد.

برای بررسی داخل بینی، پزشک از یک نور روشن و گاهی از ابزاری استفاده می کند که برای باز نگه داشتن سوراخ های بینی طراحی شده است. گاهی اوقات پزشک با ابزاری که دارای لوله بلند و نور روشن در نوک آن است، بینی را عمیق‌تر معاینه می‌کند. همچنین ممکن است پزشک قبل و بعد از استفاده از اسپری ضد احتقان، بافت های بینی شما را معاینه کند.

بر اساس این معاینه، پزشک می تواند انحراف تیغه بینی را تشخیص داده و شدت بیماری را تعیین کند.

اگر پزشک شما پزشک گوش و حلق و بینی نیست و نیاز به درمان دارید، ممکن است شما را برای مشاوره و درمان به متخصص ارجاع دهد.

کنترل علائم انحراف بینی

درمان اولیه انحراف بینی ممکن است با هدف مدیریت علائم باشد. پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

بخوانید  افزایش آمار جراحی بینی در مردان در سال 1402

ضد احتقان ها ضداحتقان ها داروهایی هستند که تورم بافت بینی را کاهش می دهند و به باز نگه داشتن راه های هوایی در دو طرف بینی کمک می کنند. داروهای ضد احتقان به شکل قرص یا به صورت اسپری بینی در دسترس هستند، اما از اسپری های بینی با احتیاط استفاده کنید. استفاده مکرر و مداوم می تواند وابستگی ایجاد کند و علائم را پس از قطع مصرف آنها بدتر کند.

داروهای ضد احتقان خوراکی اثر محرکی دارند و می توانند باعث عصبی شدن و همچنین افزایش فشار خون و ضربان قلب شوند.

آنتی هیستامین ها داروهایی هستند که به جلوگیری از علائم آلرژی، از جمله گرفتگی یا آبریزش بینی کمک می کنند. همچنین گاهی اوقات می توانند به شرایط غیر آلرژیک، مانند مواردی که با سرماخوردگی رخ می دهد، کمک کنند. برخی از آنتی هیستامین ها باعث خواب آلودگی می شوند و می توانند بر توانایی شما برای انجام کارهایی که نیاز به هماهنگی فیزیکی دارند، مانند رانندگی، تأثیر بگذارند.

اسپری های استروئیدی بینی اسپری‌های بینی کورتیکواستروئیدی تجویزی می‌توانند تورم مجرای بینی را کاهش داده و تخلیه را افزایش دهند. اسپری های استروئیدی معمولاً ۱ تا ۳ هفته طول می کشد تا به حداکثر اثر خود برسند، بنابراین مهم است که در هنگام استفاده از دستورالعمل های پزشک خود پیروی کنید.

داروها فقط غشاهای مخاطی ملتهب را درمان می کنند و انحراف سپتوم را اصلاح نمی کنند.

بخوانید  انواع روش های کاشت ابرو چیست و بهترین روش کاشت ابرو کدام است؟

ترمیم انحراف بینی

ترمیم جراحی انحراف بینی

اگر علیرغم درمان دارویی هنوز علائمی دارید، ممکن است جراحی را برای اصلاح انحراف بینی خود (سپتوپلاستی) در نظر بگیرید.

در طی یک سپتوپلاستی معمولی، تیغه بینی صاف می شود و در مرکز بینی قرار می گیرد. این ممکن است به جراح نیاز داشته باشد که قسمت‌هایی از سپتوم را قبل از بازگرداندن آن‌ها در موقعیت صحیح برش دهد و بردارد.

سطح بهبودی که می توانید با جراحی انتظار داشته باشید به شدت انحراف بستگی دارد. علائم ناشی از انحراف تیغه بینی، به ویژه انسداد بینی، ممکن است به طور کامل از بین بروند. با این حال، سایر بیماری های بینی یا سینوسی که بر بافت های پوششی بینی تأثیر می گذارد، مانند آلرژی، به تنهایی با جراحی قابل درمان نیستند.

علائم انحراف تیغه بینی

در صورت انحراف تیغه بینی، مشکلات مختلفی وجود دارد که ممکن است آنها را تجربه کنید:

-مشکل در تنفس

این قابل توجه ترین علامت در بین همه علائم است. انحراف سپتوم باعث می شود عبور هوا از بینی سخت شود. این تنگی نفس در هنگام بروز سرماخوردگی یا آلرژی بیشتر تشدید می شود.

علائم انحراف بینی

-سردرد

از آنجایی که به دلیل انحراف تیغه بینی، هوا به درستی از سوراخ های بینی عبور نمی کند، ممکن است مقداری گرفتگی بینی را احساس کنید. این احتقان به نوبه خود می تواند باعث سردرد و حتی میگرن شود.

-خرناس

باز هم، احتقان بینی معمولی برای انحراف سپتوم علامت دیگری است: خروپف. و به دلیل این خروپف ها، خواب و استراحت بدتر می شود که به طور مستقیم بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. در برخی موارد، انحراف تیغه بینی می تواند به بروز آپنه خواب و در نتیجه خطرات ناشی از آن کمک کند.

بخوانید  ورم بینی استخوانی بعد از عمل چقدر طول میکشد ؟

-خونریزی بینی

انحراف تیغه بینی و مشکلات تنفسی می تواند باعث خشک شدن غشاهای بینی شود و خونریزی بینی را آسان تر کند.

-عفونت و سینوزیت

از آنجایی که سپتوم انحرافی باعث انسداد راه هوایی می شود، عفونت های مکرر سینوسی و چکه های مزمن احتمال بیشتری داردو

درمان انحراف سپتوم

اگر همه این علائم روی شما تاثیر می گذارد و باعث ناراحتی زیادی می شود، لازم است برای یافتن راه حل به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برخی از داروها ممکن است به تسکین برخی از علائم انحراف تیغه بینی کمک کنند. با این حال، اگر داروها مؤثر نبودند و ناراحتی را برطرف نکردند، باید به سپتوپلاستی متوسل شد، که جراحی است که انحراف سپتوم را از بین می برد و عملکرد را بدون تغییر زیبایی بینی بهبود می بخشد.

سپتورینوپلاستی جراحی بینی است که به دنبال بهبود عملکرد و زیبایی ظاهری بینی است. یعنی علاوه بر بهبود تنفس، هماهنگی تصویر بینی با توجه به بقیه ویژگی ها نیز در نظر گرفته شده است.

سپتورینوپلاستی نتایج بسیار طبیعی و بدون اسکار خارجی به دست می آورد. این مداخله تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و نیاز به حدود ۴ روز بسته بندی بینی دارد که باعث خشکی دهان و حلق، اما بدون درد می شود.

بخوانید  بهترین مارک چسب بینی برای جوش سر سیاه

در حال حاضر، ما یک تکنیک دیگر داریم: سپتورینوپلاستی اولتراسونیک . این یک روش پیشرفته است که اجازه می دهد تا قسمت استخوانی بینی را بدون آسیب رساندن به بافت های نرم اصلاح کنید. اگر آن را با سپتورینوپلاستی کلاسیک مقایسه کنیم، به معنی کاهش التهاب و کبودی است بدون اینکه تفاوتی با نتایج نهایی داشته باشد.

به لطف سپتورینوپلاستی اولتراسونیک نه تنها می توانید انحراف تیغه بینی را اصلاح کنید، بلکه آسیب شناسی های دیگر مانند رینیت، آسم، فارنژیت و میگرن و همچنین سایر عواقب این مشکل عملکردی مانند خروپف را بهبود بخشید.

 

از نقطه نظر زیبایی شناسی، سپتورینوپلاستی اولتراسونیک همچنین امکان بهبود زیبایی را با دقت بسیار بالا فراهم می کند. این در مورد اصلاح تیغه بینی است که انحراف دارد و همچنین می توانیم نوک بینی را اصلاح کنیم، باریک شدن بینی یا افتادگی بینی را اصلاح کنیم.

تمام این تلاش ها برای رسیدن به یک اثر طبیعی است به طوری که آنها به سختی متوجه می شوند که شما تحت عمل بینی قرار گرفته اید.

برای درمان انحراف تیغه بینی به چه کسانی مراجعه کنیم؟

ممکن است فکر کنید که از آنجایی که یک جراحی زیبایی است، توجهی که باید به شما شود منحصر به جراح پلاستیک است، اما این درست نیست. از آنجایی که مشکل اصلی انحراف تیغه بینی است، متخصص گوش و حلق و بینی وظیفه بازیابی عملکرد بینی را بر عهده خواهد داشت.

متخصص گوش و حلق و بینی بهترین آمادگی را برای تشخیص مشکلات عملکردی بینی دارد و آموزش دیده است تا هر گونه ناهنجاری در سوراخ های بینی را که باید در جراحی مورد توجه قرار گیرد، بررسی و تشخیص دهد. به همین دلیل ضروری است که به یک متخصص گوش و حلق و بینی با تجربه در جراحی بینی مراجعه کنید.

و از آنجایی که سپتورینوپلاستی یکی از پیچیده ترین جراحی های زیبایی است، ایده خوبی است که پزشک گوش و حلق و بینی به عنوان یک تیم با یک جراح پلاستیک کار کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×