» سلامت و پزشکی » اندازه طبیعی پروستات نرمال و خطرناک اندازه پروستات چقدر است ؟
اندازه طبیعی پروستات چقدر است
سلامت و پزشکی - مقالات

اندازه طبیعی پروستات نرمال و خطرناک اندازه پروستات چقدر است ؟

دی 16, 1402 270336

پروستات یکی از عضو های حیاتی در سیستم تناسلی مردانه است که در زیر ادراری قرار دارد و برای حفظ سلامتی سیستم تناسلی و تولید مایع منی بسیار مهم است. اندازه پروستات برای سلامتی سیستم تناسلی و تناسلی مردانه بسیار حیاتی است و باید در محدوده طبیعی قرار داشته باشد. اما سوال اینجاست که اندازه پروستات طبیعی چقدر است و چه میزان بزرگی به خطر سلامتی مردانه می‌افتد؟

در این مقاله، به بررسی اندازه طبیعی پروستات و همچنین خطرناکی بزرگی پروستات و همچنین جدول اندازه پروستات می‌پردازیم. همچنین، به بررسی علل بزرگی پروستات و روش‌های درمان آن خواهیم پرداخت. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بهترین راه حل برای حفظ سلامتی سیستم تناسلی خود پیدا کنید. در ادامه، با ما همراه باشید.

پروستات یک غده مهم در قسمت پایین شکم است که نقش بسیار مهمی در فرایند تولید مثل دارد. در واقع این غده یک ماده قلیایی ایجاد می کند و بر اساس آن از اسپرم ها در حالت حفاظت شده قرار می گیرند. در واقع وجود این ماده قلیایی باعث می شود تا اسپرم به رحم برسند و عمل لقاح صورت بگیرد. معمولا با افزایش سن در مردان،‌ اندازه پروستات بزرگتر می شود و از لحاظ اندازه تغییراتی می کند. همین تغییرها می تواند زمینه ساز ایجاد بیماری های مختلف در پروستات شود و فرد را درگیر کند. امروزه اکثر افرادی که سن بالایی دارند درگیر مسائل مربوط به پروستات می شوند.

بخوانید  چه چیزهایی برای ارتودنسی ضرر دارد ؟

آشنایی بیشتر با غده پروستات

پروستات یک عضو مهم در سیستم تناسلی مردانه است و نقش مهمی در آن ایفا می کند. همانطور که متوجه شدید این غده فقط در آقایان وجود دارد. بخش زیادی از مایع منی را ترشحات غده پروستات تشکیل می دهند که از این رو سلامت آن بسیار مهم است. داشتن پروستات سالم برای تولید مثل نقش اساسی دارد و باید مراقبت های لازم از آن را انجام داد. از لحاظ موقعیتی این غده در زیر مثانه قرار دارد. زمانی که شخص به ارضای جنسی نزدیک می شود، اسپرم ها از بیضه حرکت کرده و وارد میزراه می شوند. در انتها غده پروستات هم ترشحات خود را به اسپرم ها اضافه می کند و مایع منی خارج می گردد.

در صورتی که در میزان ترشح این غده مشکلی وجود داشته باشد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. اندازه خطرناک پروستات می تواند مشکلات زیادی ایجاد نماید که باید حتما توسط پزشک درمان آغاز گردد.

حجم طبیعی پروستات چقدر است؟

سایز و اندازه پروستات نقش مهمی در سلامت آن دارد. به صورت طبیعی اندازه پروستات سالم ۳ × ۳ × ۵ سانتی متر می باشد. از لحاظ ظاهری این غده اندازه ای شبیه به گردو یا توپ گلف دارد که در شرایط مختلف تغییر می کند. در صورتی که اندازه این غده بیش از حد بزرگ شود می تواند میزراه را مسدود کند و عمل دفع ادرار با مشکل روبرو شود. اگر اندازه بیش از حد زیاد گردد امکان ادرار برای فرد وجود ندارد و هر چه سریع تر باید به پزشک مراجعه کند.

بخوانید  عوارض بعد از عمل گوش میانی

بهتر است که این مسئله در همان روزهای ابتدائی درمان شود تا در آینده مشکلات مختلف را ایجاد نکند. بزرگ شدن پروستات یک اتفاق طبیعی است که با افزایش سن رخ خواهد داد. با این حال اگر در سنین پایین تر این مشکل به وجود بیاید می تواند خطرساز باشد. برای اینکه بهتر سایز های مختلف را بشناسیم، جدول اندازه پروستات را به صورت کلی اشاره خواهیم کرد.

  • پروستات کوچک: این غده حجمی برابر با ۳۰ تا ۴۰ میلی متر دارد و وزن آن می تواند از ۲۰ تا ۷۰ گرم متغیر باشد.
  • پروستات متوسط: دارای حجم ۴۰ تا ۸۰ میلی لیتر می باشد و از لحاظ وزنی تا ۱۲۵ گرم نیز دیده شده است.
  • پروستات بزرگ: حجم این نوع بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلی است و وزن آن چیزی در حدود ۴۰ تا ۱۲۵ گرم می باشد.
  • پروستات معمولی و نرمال: وزن یک پروستات سالم و نرمال در حدود ۲۵ گرم است که ابعاد آن نیز در بالا گفته شد.

نکته جالب این است که اندازه پروستات تا حدود ۴۰ سالگی ثابت می ماند و تغییری در آن رخ نمی دهد. اندازه پروستات با توجه به معیار بالا سنجیده شده و در دسته های کوچک،‌ متوسط و بزرگ قرار می گیرد. در هنگام درمان بیشتر پزشکان معیار حجم را در نظر می گیرند زیرا با عامل وزن نمی توان به خوبی تفاوت ها را حس کرد. برای اینکه این اندازه ها تشخیص داده شود،‌

بخوانید  کیست دندان

بهترین راه آن سونوگرافی می باشد.شما می توانید اندازه طبیعی پروستات در سونوگرافی را تشخیص دهید و حجم و بر اساس آن اقدامات درمانی را به انجام برسانید. به صورت کلی اندازه و وزن پروستات در هر شخصی متفاوت بوده و منحصر به خود شخص می باشد.

بزرگی خوش خیم پروستات

انواع بیماری های پروستات

با توجه به ساختار مهم این غده در بدن،‌ ایجاد بیماری در آن می تواند برای فرد خطرناک باشد. از همین رو باید نوع بیماری سریعا شناخته شود و سپس بر اساس آن درمان مناسب آغاز گردد. در حال حاضر می خواهیم انواع مختلف بیماری های پروستات را بررسی کنیم و با شرایط هر کدام از آن ها آشنا گردیم.

یکی از بیماری هایی که ممکن است برای شخص مشکل ساز شود پروستاتیت می باشد. در این بیماری غده پروستات دچار عفونت و التهاب می شود که این امر در بزرگ شدن پروستات نقش دارد. این عارضه بیشتر در بازه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال در بین مردان ایجاد می گردد و باید برای درمان آن اقدام نمود. از آنجایی که این غده با سیستم تناسلی و دفع ادرار ارتباط دارد،

بخوانید  آیا دندانپزشکی در زمان بارداری مضر است؟

باکتری ها به داخل پروستات راه پیدا می کنند و باعث ایجاد عفونت در آن می گردند. مهم ترین نشانه های این بیماری شامل درد پروستات،‌گرفتگی عضلات و تب است که شخص دارای علائم باید سریع تر مورد درمان قرار بگیرد. احساس سوزش در دفع ادرار نیز نشانه ای از بیماری پروستاتیت است که باید آن را جدی گرفت و برای درمان برنامه ریزی لازم را انجام داد.

بزرگی خوش خیم پروستات

در این بیماری پروستات شروع به بزرگ شدن می کند و اندازه آن چند برابر می شود. خوشبختانه این مسئله به صورت خوش خیم ایجاد می شود و قابلیت درمان دارد. تقریبا بیشتر مردان بالای ۸۰ سال به این مشکل دچار می شوند که در بعضی از موارد نیاز به درمان جدی دارد. نشانه های وجود این بیماری در علائم ادراری خود را نشان خواهد داد. همچنین کسی که به این مشکل دچار می شود در فعالیت های جنسی نیز اختلال پیدا خواهد کرد.

برای درمان اولیه این مشکل از دارو استفاده می شود. در صورتی که بزرگی پروستات مانع از دفع ادرار و فعالیت های جنسی شود،‌ روش عمل جراحی برای درمان ضروری می شود. خوشبختانه درمان این بیماری آسان است و شخص با پشت سر گذاشتن درمان های لازم آن را پشت سر می گذارد.

بخوانید  از بین بردن بوی بد پا و کفش با 7 راهکار تضمینی خانگی

سرطان پروستات

در بین انواع بیماری های مربوط به این غده،‌ سرطان پروستات خطر بیشتری دارد و باید آن را جدی گرفت. سلول های بدن به صورت طبیعی تکثیر می شوند و به صورت مداوم خود را تجدید می کنند. در این میان سلول های ناقص نیز ممکن است به وجود آمده و رشد کنند. تجمع سلول های ناقص یک بافت غده ای ایجاد می کند و در نهایت باعث ایجاد بیماری سرطان می گردد.

سرطان ها در قسمت های مختلفی از بدن به وجود می آیند که در شرایط مختلفی بروز می کنند. بیشترین سرطان که در بین مردان شایع است مربوطه به سرطان پروستات می باشد. متاسفانه سرطان پروستات هیچ علامت خاصی ندارد و برای تشخیص آن باید آزمایشات مختلف انجام شود. پزشک با کمک غربالگری می تواند از وجود این بیماری اطلاع حاصل نماید. بعد از تشخیص بیماری باید بلافاصله درمان آغاز شود تا بیماری رشد بیشتری نداشته باشد. در ابتدا درمان به کمک داروهای مختلف انجام می شود و در مراحل بعدی مواردی مانند شیمی درمانی و عمل جراحی پیشنهاد می گردد.

عوامل مختلفی در بروز سرطان پروستات نقش دارند که باید آن ها را جدی گرفت. سن و عوامل زنتیکی نقش تعیین کننده ای در این بیماری دارند. معمولا این سرطان در بعضی از خانواده ها به صورت موروثی دیده می شود. همچنین با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به سرطان پروستات بیشتر خواهد شد. داشتن سبک زندگی اشتباه نیز در این مورد تاثیر به سزایی دارد.

بخوانید  پالپ دندان چیست ؟

نداشتن تحرک بدنی و چاقی زمینه ساز این بیماری نیز هستند که برای حفظ سلامتی خود بهتر است که ورزش را جدی بگیرید. چنانچه به این بیماری دچار شدید حتما مراحل درمانی را به صورت کامل پشت سر بگذارید. تمام همکاری های لازم را با پزشک داشته باشید تا بتواند برای بهبود شما برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

سرطان پروستات

حجم طبیعی مثانه چند سی سی است؟

مثانه یک مخزن طبیعی برای جمع آوری و دفع مایعات اضافی در بدن است که نقش مهمی در سلامت انسان ایفا می کند. زمانی که ظرفیت مثانه از اندازه معینی بیشتر شود،‌ احساس دفع در شخص ایجاد می گردد و در این وضعیت فرد برای دفع ادرار اقدام می کند. مثانه یک عضو ارتجاعی است که با وارد شدن مایعات به داخل آن بزرگتر می گردد. بیشترین حجمی که در داخل یک مثانه وجود دارد یک لیتر است که باید زودتر برای تخلیه اقدام نمود. زمانی که حجم مثانه به ۴۰۰ میلی لیتر می رسد، احساس دفع آغاز شده و بهتر است که در این زمان دفع انجام شود.

کسانی که تخلیه ادرار را به تاخیر می اندازند آسیب زیادی به بافت آن وارد می کنند. یک عامل مهم در سلامت مثانه به شاخص pvr مربوط می شود. حجم نرمال pvr به مقدار ادراری گفته می شود که بعد از عمل تخلیه در داخل مثانه باقی می ماند. کم یا زیاد بودن این شاخص نیز می تواند زمینه ساز ایجاد بیماری های مختلف شود. عملکرد طبیعی مثانه با افزایش سن دچار اختلالاتی می شود که باید برای درمان زیر نظر پزشک بود.

بخوانید  برای دررفتگی و درد فک به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

جدول اندازه پروستات

پروستات یک غده مهم در سیستم تناسلی مردانه است که در زیر ادراری قرار دارد و برای تولید مایع منی و حفظ سلامتی سیستم تناسلی مردانه بسیار مهم است. در زیر، جدولی از اندازه پروستات در سنین مختلف زندگی آورده شده است:

سن حجم پروستات
۲۰ کمتر از ۲۰ میلی‌لیتر
۳۰ ۲۰-۲۵ میلی‌لیتر
۴۰ ۲۵-۳۰ میلی‌لیتر
۵۰ ۳۰-۳۵ میلی‌لیتر
۶۰ ۳۵-۴۰ میلی‌لیتر
۷۰+ ۴۰-۴۵ میلی‌لیتر

به عنوان یک مرد پیر شدید، اندازه پروستات شما ممکن است بزرگتر از حدود ۴۵ میلی‌لیتر گفته شده در جدول باشد. با این حال، بزرگی پروستات به تنهایی نشان دهنده وجود مشکلی نیست و باید با مطب پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که سلامتی پروستات شما در حد نرمال است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×