» تغذیه و سلامت » گرده زنبور عسل برای چی خوبه؟ طریقه مصرف گرده گل
گرده زنبور عسل
تغذیه و سلامت - سلامت و پزشکی

گرده زنبور عسل برای چی خوبه؟ طریقه مصرف گرده گل

بهمن 16, 1402 270355

گرده زنبور عسل یا گرده گل زنبورِ عسل، فرآورده جانبی کندوی زنبور عسل است که برای مصارف زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنبور کارگر از گرده به‌عنوان غذای خودش استفاده می‌کند و بخشی از آن را هم برای پرورش و تغذیه و همین‌طور باروری ملکه کندوی عسل به کار می‌برد.

گرده زنبور عسل با گرده گل تفاوت اساسی دارد چون در ترکیب گرده گل زنبور، عسل، بزاق دهان زنبور کارگر، موم و مقداری شهد گل هم وجود دارد. این ترکیب باعث شده فرآورده نامبرده حاوی مواد مغذی زیاد و خواص ویژه‌ای باشد. چون زنبور، گرده گل را درون خانه‌های موم در جوار عسل نگهداری می‌کند، طی فرآیند استخراج عسل مقدار کمی گرده مخلوط می‌شد اما میزان آن به اندازه‌ای نیست که تصور کنیم با خوردن عسل می‌توانیم از خواص آن بهره ببریم.

پی بردن به خواص گرده زنبور، فرآوری این محصول را به صورت جدا و مستقل از عسل رواج داده است.

این روز‌ها گرده زنبور عسل در بسته‌بندی‌های متنوع و مقادیر متفاوتی در دسترس است و از آن می‌توان در موارد بسیاری از جمله تقویت قوای جسمی، زیبایی و کمک به درمان برخی از بیماری‌ها بهره برد.
گرده زنبور

آشنایی بیشتر با گرده زنبور عسل

گرده گل (Pollen) درواقع دانه‌های بسیار ریز سلول‌های نر گیاهان است که چرخه باروری گیاهان را تکمیل می‌کند. این دانه‌ها به قدری ریز هستند که گاهی با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست. باد بیشترین عاملی است که گرده‌ها را به سلول‌های والد ماده می‌رساند و باعث ثمربخشی درختان و گیاهان می‌شود. حشرات و به‌ویژه زنبور‌ها هم در تولید مثل گیاهان نقش اساسی دارند و باعث تکمیل فرآیندی می‌شوند که در اصطلاح به آن گرده‌ افشانی گیاهان می‌گویند.

بخوانید  یک پزشک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

نقش زنبور‌ها در رشد و حیات گیاهان و متعاقب آن انسان‌ها، به قدری زیاد است که برخی معتقدند ادامه حیات کره زمین بدون حضور زنبور عسل دچار مشکل جدی می‌شود.

جدا از این‌ها، گرده زنبور عسل (Bee Pollen) به‌عنوان غذای زنبور‌ها و بخشی از غذای ملکه کندوی عسل، در کنار ژل رویال استفاده می‌شود. این ماده سرشار از ریز مغذی‌ها است و در گذشته هم از آن استفاده می‌شده است. به دلیل خواص ثمربخشی که دارد، با نام آمبروزیا هم مشهور شده است. واژه آمبروزیا ریشه‌ای در فرهنگ اساطیر یونان دارد. در داستان‌های اساطیری به غذای خدایان ساکن کوه اُلمپ، آمبروزیا می‌گفتند.

این غذا به‌وسیله کبوتر‌ها به ارتفاعات المپ می‌رسیده و مورد استفاده خدایان قرار می‌گرفته است. برای گرده گل فرآوری شده به وسیله زنبور عسل هم واژه‌ای مناسب است، چون طی فرآیند مشابه آمبروزیا، یعنی پرواز تولید می‌شود و به دست انسان‌ها می‌رسد.

روش جمع‌آوری گرده گل

زنبور کارگر کندوی عسل در کنار انجام وظیفه اصلی خود که جمع‌آوری شهد گل‌ها و گیاهان است، در فصل بهار کار ویژه‌تری هم انجام می‌دهد. جمع‌آوری گرده گل از این جهت برای زنبور حیاتی است که باید برای تکمیل چرخه تغذیه خودش و ملکه، ترکیب گرده گل بسازد و برای فصل سرما و دوران کمبود گرده هم مقداری ذخیره داشته باشد.

زنبور گرده را به وسیله‌ی پا‌های کرکی خودش از کیسه‌های گرده گیاهان جمع می‌کند. با خیس کردن مداوم گرده با بزاق دهان، این دانه‌های ریز و سبک را بهتر روی کرک‌های پا‌ها حفظ می‌کند.

وقتی به اندازه کافی جمع شد، گرده‌ها را با تماس‌های مداوم و تکرارشونده سر و دست و اضافه کردن مقداری شهد، به صورت یک بقچه یا توپ درمی‌آورد. این توپ‌های رنگی در فصل بهار روی پا‌های بیشتر زنبور‌های کارگر قابل مشاهده است. زنبورها بعد از انتقال این بقچه‌ها به کندو، آن‌ها را درون شبکه‌های مومی ریخته و بعد با اضافه کردن مقداری عسل روی این شبکه‌ها را می‌بندند و به گرده حالت چسبنده‌تری می‌دهند. این غذا برای تخم‌ریزی ملکه کندو حیاتی است و بدون آن چرخه تولید مثل زنبور ناقص می‌ماند.
برای به دست آوردن گرده گل زنبور عسل به صورت جدا، بیشتر زنبورداران از گرده‌های داخل کندو استفاده می‌کنند، اما برخی هم با کار گذاشتن تله‌هایی که به تله گرده مشهور است، گرده را جمع‌آوری می‌کنند. این تله‌ها مسیر ورود زنبور را به کندو تنگ می‌کند. این کار باعث جدا شدن بقچه گرده از پا‌های زنبورو ذخیره در جای مورد نظر می‌شود.
گرده گل به دو شکل جدا و مخلوط با عسل در بازار به فروش می‌رود. بسته به مورد مصرف، هر دو شکل گرده تمامی خواص گرده زنبور را حفظ می‌کند و با هم تفاوت چندانی از این لحاظ ندارند.

بخوانید  شب یلدا و بهترین خوراکی های شب چله یا یلدا را بیشتر بشناسیم ؟ چیلله گئجسی

گرده زنبور عسل
ویژگی‌های ظاهری و طعم گرده زنبور عسل

رنگ عموم گرده‌ها در خانواده رنگ‌های سبز و زرد متفاوت است. گرده جمع‌آوری شده به وسیله زنبور کارگر بیشتر در خانواده طیف رنگ‌های کِرِم، زرد، نارنجی تا قهوه‌ای مشاهده می‌شود و در محصولات مرتبط با آن هم کم‌تر رنگ سبز دیده می‌شود. این رنگ‌ها کمی هم به دلیل اضافه شدن عسل به گرده ایجاد شده که بیشتر دارای رنگی در همین طیفِ زرد و قهوه‌ای است.
طعم گرده زنبور به طعم گرده گل‌های مختلف بستگی دارد. طعم گرده گل‌ها متفاوت است و ممکن است شیرین، تلخ و یا بی‌مزه باشد. جمع‌آوری گرده توسط زنبور نظم خاصی ندارد و این‌طور نیست که تنها گرده‌ی گل خاصی را جمع‌آوری کند یا آن را به صورت جدا فرآوری کند.

یک بقچه گرده ممکن است اجتماعی از گرده گل‌های مختلف باشد و طعم ثابتی نداشته باشد. اما به طور کلی می‌توان این‌طور در نظر گرفت که طعم گرده زنبور عسل به علت مخلوط شدن با مقداری شهد و عسل، به شیرینی تمایل دارد. میل طعم‌های دیگر آن ممکن است به تلخی یا ترشی هم برسد. ته‌مزه گس، طعم غالب دیگر گرده است که در بیشتر گرده‌ها وجود دارد.

بخوانید  مهم ترین تاثیر نگهداری گیاهان برای سلامت ما چیست ؟

مواد تشکیل دهنده گرده گل

آب
حدود ۳۰ درصد از مواد تشکیل دهنده گرده زنبور عسل را آب تشکیل می‌دهد. وجود آب به عنوان یک حلال قوی، به هر موجود زنده یا ماده آلی، این امکان را می‌دهد که غلظت سایر مواد تشکیل دهنده خود را متعادل یا بیشتر کند.

کربوهیدرات‌ها
حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد مواد تشکیل دهنده گرده عسل را انواع کربوهیدرات مثل انواع قند‌های فروکتوز، گلوکز و ساکارز تشکیل می‌دهد. این قند‌ها هم در مواد اولیه گرده گل وجود دارد، هم از طریق شهد و عسل به گرده زنبور اضافه می‌شود. فیبر هم کربوهیدرات دیگری است که در گرده وجود دارد و بخش زیادی از آن را تشکیل می‌دهد.

پروتئین‌ها
انواع پروتئین‌ها مثل متیونین، ترئونین، لئوسین و… حدود ده درصد مواد گرده را تشکیل می‌دهند. پروتئین‌ها درشت مولکول‌هایی هستند که برای حیات بسیار مهم‌اند.

• مواد معدنی و ریزمغذی‌ها
مواد معدنی و عناصر کمیاب دیگری مثل انواع ویتامین‌ها، پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، روی، منگنز، آهن، سلنیم و… به مقدار مناسبی در گرده وجود دارد و نقش اساسی در خواص آن ایفا می‌کند.

گرده زنبور عسل
روش‌های مصرف گرده زنبور عسل

گرده عسل را به دو روش کلی می‌توان مصرف کرده:
۱- خوراکی
استفاده خوراکی متداول‌ترین و راحت‌ترین روش مصرف این فرآورده جانبی کندوی عسل است. گرده را به همراه عسل یا به صورت جدا می‌توان خورد. کسانی که با طعم آن مشکل دارند و به علت دیابت در مورد خوردن عسل هم باید محتاط باشند، می‌توانند آن را در آب حل کنند و بنوشند. این‌طور طعم آن را کم‌تر احساس می‌کنند. اما از آنجا که بهترین نقطه جذب ریزمغذی‌ها زبان و به ویژه زیر زبان است، توصیه می‌شود مقدار مناسب گرده را زیر زبان گذاشته و بعد از خیس خوردن با بزاق دهان به اندازه کافی، آرام بجوید.
مخلوط کردن گرده با ماست یا ریختن آن در کپسول‌های مخصوص خوراکی هم‌ ایده‌های خوبی برای مصرف این فرآورده است. البته کپسول‌ها معمولاً گنجایش مقدار کمتری از نیاز روزانه شما به گرده زنبور را دارند، ولی در صورت لزوم و با تقسیم مقدار گرده به چند وعده، می‌تواند راهکار مناسبی باشد. قبل از ریختن این فرآورده در داخل کپسول، خوب بکوبیدش.
نکته‌ی دیگری که باید حین مصرف گرده گل رعایت کنید، شروع مصرف با مقدار کم‌تری از میزان توصیه شده است. مثلاً در روز‌های ابتدایی فقط به اندازه نوک قاشق چایخوری گرده مصرف کنید تا متوجه شوید بدن شما به آن چه واکنشی نشان می‌دهد. اگر با عکس‌العمل‌های آلرژیک مثل عطسه و سرفه مواجه شدید، خوردنش را ادامه ندهید یا با پزشک خود مشورت کنید.

بخوانید  5 ادویه ضروری برای بهبود سلامتی و عملکرد مغزی که از آن بی خبرید

۲- موضعی

ین طریقه مصرف بیشتر برای بهره برده از گرده برای سلامت پوست و زیبایی صورت مناسب است. ساخت ماسک متداول‌ترین کاربرد موضعی گرده است. گرده زنبور علاوه بر صاف و روشن کردن پوست، موجب التیام زخم‌ها و رفع لک و آکنه صورت هم می‌شود.
در این روش هم مثل روش خوراکی، قبل از مصرف حتماً مقداری از گرده را روی پوست خود امتحان کنید و بعد اقدام به ساخت ماسک کنید.

خواص درمانی گرده گل

استفاده از گرده گل برای مصارف غذایی و دارویی تازگی ندارد، اما زمان زیادی از آغاز اقبال عمومی به سمت این محصول نمی‌گذرد. در این مدت تحقیقات زیادی برای تشخیص و سنجش علمی خواص درمانی گرده انجام پذیرفته است اما هنوز به یقین نمی‌توان آن را برای بهبود بیماری‌ها و مشکلاتی توصیه کرد که نزد عموم به درمانگری آن‌ها مشهور شده است. بیماری‌های قلبی و عروقی، درمان انواع سرطان‌ها، کاهش فشار خون، خواص لاغری، درمان کرونا و جلوگیری از ویروس کووید، کاهش التهاب پروستات و… تنها بخشی از این‌ها است. به‌طورکلی بررسی‌ها بر روی موارد عمومی‌تر خواص گرده مانند افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن و التیام‌بخشی، اتفاق نظر دارد. با وجود این مزایا طبیعتاً در خصوص درمان بیماری‌های حادتر هم می‌تواند حداقل مفید و کمک‌رسان عمل کند. همه‌ی این عوامل باعث شده که از این محصول در محصولات دارویی و غذایی زیادی استفاده شود.
در ترکیب گرده زنبور عسل پروتئین‌های متنوعی به مقدار نسبتاً خوبی وجود دارد. پروتئین‌ها از توالی چرخه‌های آمینو اسیدی به وجود می‌آیند. آمینو اسید‌ها نقش مهمی در درمان بیماری‌ها ایفا می‌کنند. این‌ها فعالیت آنزیمی و کاتالیزگری بدن را تسهیل می‌کنند. در نتیجه شناسایی میکروب‌ها و سلول‌های سرطانی ممکن شده و امکانی برای درمان بیماری‌ها فراهم می‌شود.

بخوانید  خواص شگفت انگیز بهترین روغن حیوانی اصل یا ساری یاغ

طریقه مصرف گرده گل زنبور عسل برای لاغری

گرده زنبور عسل

در نگاه اولیه گرده زنبور به علت وجود عسل در ترکیب خودش چاق‌کننده به نظر می‌رسد. عسل سرشار از قند و کربوهیدرات است و این‌ها همه به مواد چاق‌کننده مشهور هستند؛ اما باید دقت داشت که مقدار عسل در گرده کم است و زنبور بیشتر از آن برای قوام بخشیدن به ساختار ظاهری گرده استفاده می‌کند. مصرف خود گرده هم به طور کلی یا در رژیم لاغری، کم است و قند آن باعث افزایش وزن افراد نمی‌شود. در هر قاشق غذاخوری گرده یا ۳۰ گرم، تنها ۱۶ کیلو کالری انرژی وجود دارد.

دلیل اصلی این‌که این فرآورده می‌تواند در روند لاغری و کاهش وزن افراد مؤثر باشد، خاصیت افزایش متابولیسم آن است. وجود انواع پروتئین‌ها و همین طور مواد ریز مغذی مثل ویتامین‌ها، سوخت و ساز کلی بدن را افزایش می‌دهد. البته گرده گل به تنهایی باعث کاهش وزن نمی‌شود و از آن باید تنها به مقدار مشخص و توصیه شده، برای تکمیل سایر اقدامات کلی مثل کاهش کالری دریافتی بدن و انجام حرکات و فعالیت‌های ورزشی استفاده شود. مزیت دیگر گرده گل برای لاغری جبران ریز مغذی‌هایی است که ممکن است بدن طی فرآیند کم کردن کالری و محدود کردن مصرف برخی غذا‌ها، با کمبود آن مواجه شود. گرده زنبور، ریز مغذی‌های زیادی را در قالب خوراکی‌ای کم‌کالری در اختیار بدن قرار می‌دهد.
عسل همین‌طور به این دلیل که ماده‌ای ملین است و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش بدن می‌شود، می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی را کم کرده و در جلوگیری از افزایش وزن مفید عمل کند.

بخوانید  درمان عفونت لثه با عسل و فواید عسل برای دندان ها

گرده گل برای چاقی صورت

اگر قصد دارید برای پر شدن صورتتان کمی افزایش وزن را تجربه کنید، خوردن گرده همراه با عسل به شما کمک می‌کند. این یک توصیه کلی درباره مصرف مواد شیرین برای چاق شدن نیست، بلکه توصیه به مصرف غذا‌هایی است که حاوی مواد مغذی و به‌خصوص قند مفید هستند. عسل و گرده عسل حاوی تمام قند‌های فروکتوز، گلوکز و ساکارز است، اما در آن درصد گلوکز که قند مفید محسوب می‌شود بیشتر از سایر قند‌ها است. وجود انواع پروتئین در ترکیب گرده، به خواص مفید عسل کمک می‌کند تا روند افزایش وزن سریع‌تر و کامل‌تر اتفاق بیفتد.

طریقه مصرف گرده گل برای پوست

جوان‌سازی پوست و روشن کردن صورت با مواد طبیعی و ارگانیک دغدغه بسیاری از افرادی است که با ناهنجاری‌های پوستی مواجه هستند. همیشه اقلام متفاوت و ترکیبات شیمیایی برای این منظور وجود دارد اما تمایل و اعتماد بیشتر مردم به سمت مواد طبیعی و ارگانیک است. ماسک‌های طبیعی راحت و ارزان تهیه می‌شوند و اغلب اثربخشی خوبی هم دارند.

ماسک گرده زنبور و عسل هم یکی از ماسک‌های ارگانیک است که روش تهیه پیچیده‌ای ندارد. از ترکیب مقدار دو قاشق غذا خوری (حدود ۶۰ گرم) گرده و یک قاشق غذا خوری عسل، ماسک گرده عسل به دست می‌آید. فقط دقت داشته باشید که قبل از مخلوط کردن این دو با هم گرده را با پشت قاشق یا هاون خوب پودر کنید تا بهتر با عسل مخلوط شود. این ماسک را می‌توانید به مدت ۳۰ دقیقه روی صورت خود یا پوست هر نقطه‌ای که مدنظر دارید، قرار بدهید و بعد به آرامی با آب ولرم بشویید. هم عسل و هم گرده گل خاصیت التیام بخشی دارند و باعث بهبود خون‌رسانی به پوست می‌شوند.

طریقه مصرف گرده گل برای بدن‌سازی

بیشتر افرادی که در کار پرورش اندام و بدن‌سازی هستند خوب می‌دانند که بافت عضلات بدن برای رسیدن به حداکثر میزان رشد و بالندگی، نیاز به ترکیبی از تمام مواد درشت مغذی و ریز مغذی دارد. درشت مغذی‌ها بیشتر نیاز بدن را برای سوخت و ساز بدن برطرف می‌کند. چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها، درشت مغذی محسوب می‌شوند. این‌ها انرژی عمده بدن را تأمین می‌کنند و در بیشتر ترکیبات غذایی جانوری و گیاهی یافت می‌شوند. بدن می‌تواند درشت مغذی‌ها را به‌راحتی تجزیه کند. در کنار درشت مغذی‌ها، ریز مغذی‌ها قرار می‌گیرند که توسط خود بدن و ارگانیسم آن تأمین نمی‌شوند. بیشتر از محیط زیست تأمین می‌شوند و ویتأمین‌ها و مواد مغذی ضروری‌ای مثل منگنز، پتاسیم، آهن و… را شامل می‌شود. گرده زنبور عسل با دارا بودن تعداد زیادی مواد مغذی می‌تواند برای فعالیت‌های بدن‌سازی مفید باشد. انرژی‌زا است و از این لحاظ مثل درشت مغذی‌ها هم عمل می‌کند.

بخوانید  مدفوع سیاه رنگ نشانه چیست ؟ راه های درمان همراه با عکس مدفوع سیاه رنگ

خواص گرده گل برای مردان

در موارد عمومی ناهنجاری‌های جنسی، افزایش قدرت جنسی و باروری به افزایش قوای کلی بدن مربوط می‌شود. مصرف مکمل‌های غذایی مثل گرده زنبور عسل می‌تواند باعث افزایش قوای کلی بدن، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش استرس شود. مردان معمولاً در محیط بیرون یا خانه دچار تنش‌های عصبی و روحی مختلفی می‌شوند. این تنش‌های روحی باعث تأثیر منفی بر روی عملکرد جنسی آن‌ها می‌شود. سطح آسیب‌پذیری روحی با عملکرد دستگاه‌های بدن مردان رابطه مستقیمی دارد. مردان بهتر است زمانی که احساس شکنندگی و ضعف می‌کنند، از مکمل‌های غذایی استفاده کنند. جدا از خواصی که مواد این مکمل‌ها برای بدن آنان به همراه دارد، نوعی احساس توجه و مواظبت کردن از خود به آنان القا می‌کند که برای بالا بردن سطح روحیه و عملکرد دستگاه جنسی بسیار مفید است.
گرده گل به ویژه حاوی مقادیری ماده ریز مغذی سلنیوم است که برای افزایش قدرت باروری مردان مناسب است.

خواص گرده گل برای زنان

تنظیم سطح ترشح هورمون استروژن و کاهش التهابات تخمدان برای زنان و به‌خصوص قدرت باروری آنان حیاتی است. درمان این موارد به علت حساسیت بالا و خطرپذیری زیاد دستگاه تولید مثل زنان، بهتر است با مواد و دارو‌های غیر شیمیایی انجام بگیرد.

گرده عسل منبع خوبی برای انتقال ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر به بدن زنان است. با کاهش التهابات جزئی تخمدان و افزایش ترشح هورمون‌های زنانه کمک می‌کند. همین‌طور با تأمین بدن از لحاظ مواد مغذی، درد دوران قاعدگی را کم می‌کند. مصرف گرده همراه با عسل توان بدن زنان را در دوره پریود بالا می‌برد.
در دوران بارداری، مصرف گرده توسط زنان بهتر است زیر نظر پزشک انجام گیرد.

بخوانید  علت سوزش انگشتان پا چیست و چرا باید آن را جدی بگیریم ؟ 12 علت شایع

طریقه مصرف گرده گل برای دیابت

وقتی که بدن به اندازه کافی برای تولید هورمون انسولین و کنترل میزان قند خون توانایی نداشته باشد، فرد دچار دیابت یا مرض قند می‌شود. تزریق انسولین و محدود کردن مصرف مواد غذایی حاوی قند، معمول‌ترین راهکار‌های کنترل و مبارزه با این بیماری مزمن است. قند به‌طورکلی در بیشتر مواد مصرفی روزانه ما وجود دارد.

بیشتر ما قند را با طعم شیرین آن می‌شناسیم و مواد غذایی شیرین‌تر را حاوی مقدار بیشتری قند می‌دانیم؛ اما باید تفاوت اساسی میان قند‌های مفید و قند‌های غیرمفید قائل باشیم. چرخه سوخت و ساز و فعالیت بدن بدون قند مختل می‌شود. بدن همواره به قند مفید نیاز دارد.

در خانواده قند‌ها، معمولاً گلوکز را برای تغذیه بدن مفیدتر از فروکتوز و ساکارز می‌دانند. در سرم‌های قندی – نمکی هم از قند گلوکز استفاده می‌شود و همین مسأله ایمن بودن آن را برای بدن بیشتر ثابت می‌کند. گرده گل به علت وجود مقداری شهد گل و عسل، دارای مقادیری از تمامی خانواده قند‌ها، فروکتوز، گلوکز و ساکارز است؛ اما مقدار گلوکز در ترکیب آن بیشتر است. از این رو مصرف آن برای بیماران دیابتی مفید است و به تنظیم سطح قند خونشان کمک می‌کند.

خواص گرده گل برای کرونا

چند سالی می‌شود که بیماری کرونا به علت شیوع ویروس کووید ۱۹ یا کرونا ویروس شایع شده است. درگیر کردن دستگاه تنفسی شایع‌ترین عارضه‌ای است که این بیماری در بدن انسان ایجاد می‌کند. گرده زنبور عسل با کاهش التهابات و بهبود عفونت تنفسی می‌تواند برای این بیماری مفید باشد. برای گرفتن نتیجه سریع‌تر بهتر است از معجون گرده، عسل و آب لیمو استفاده شود.

بخوانید  ویتامین e در چه چیزهایی وجود دارد ؟ 50 ماده غذایی سرشار از این ویتامین ضد سرطان

خواص گرده گل برای سرطان

گرده گل و عسل هر دو حاوی مواد آنتی‌اکسیدان و ضد سرطان است. کارکرد اصلی آنتی اکسیدان‌ها، ضدیت با فرآیند اکسیداسیون و تولید رادیکال‌های آزاد است. در اندام هر موجود زنده‌ای به هر اتم یا مولکولی که در پوسته الکترونی‌اش همتای جفت نشده داشته باشند، رادیکال آزاد می‌گویند. عامل اصلی سرطان همین رادیکال‌های آزاد و مولکول‌های ناقص هستند.

این‌ها در بافت‌های مختلف بدن چرخه‌های زنجیری ناقصی از سلول‌ها به وجود می‌آورند و عملکرد اعضا یا بافت‌های مختلف بدن را دچار مشکل می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها در خیلی از مواد غذایی گیاهی و جانوری وجود دارند و کاربردشان چسبیدن به چرخه‌های ناقص سلولی و قطع کردن دور تسلسل آن است.
پروتئین‌های گرده گل تأثیر آنتی اکسیدانی دارد و می‌تواند برای انواع سرطان‌ها مفید باشد.

خواص گرده گل برای پروستات

کاهش مشکلات پروستات برای مردان خواصی است که به گرده زنبور نسبت می‌دهند. ناراحتی‌های پروستات بیشتر ناشی از التهاب پروستات است. التهاب یک نوع عملکرد دفاعی است که بیشتر بر اثر هجوم میکروب‌ها یا باکتری‌ها به یک بافت اتفاق می‌افتد. ویژگی ضد میکروبی و فسادناپذیری عسل به آن خاصیت ضد التهابی هم بخشیده است.

مصرف گرده به میزان مناسب و تحت نظرِ پزشک، به احتمال زیاد می‌تواند برای کاهش اثر‌گذاری میکروب‌ها و باکتری‌ها، در نتیجه ایجاد انواع التهاب‌ها از جمله التهاب پروستات یا هر بافت دیگری در بدن مفید باشد.

خواص گرده گل برای معده

بسیاری از مشکلات معده و روده، ناشی از هضم نامناسب غذا و عملکرد ضعیف دستگاه گوارشی است. چرخه فعالیت دستگاه گوارشی بر پایه‌ی سه مرحله دریافت، جذب و دفع کار می‌کند. وجود اختلال در یکی از این مراحل، برای بدن ایجاد مشکل می‌کند. مشکلات مربوط به مراحل جذب و دفع بیشتر از دسترس خودِ فرد خارج است و مثل مرحله دریافت یا همان غذا خوردن قابل کنترل نیست. عوامل مختلفی از جمله کیفیت نامناسب غذا‌ها، مشکلات آنزیم‌های هضم‌کننده، یبوست و… باعث ایجاد مشکلات دستگاه گوارش می‌شود.

استفاده از مواد ملین راحت‌ترین راه برای برطرف کردن این مشکلات، البته نه در موارد حاد مثل انسداد روده یا بیماری‌های عفونی است.

بخوانید  بهترین عسل ارگانیک و طبیعی ایران مال کدام منطقه است ؟

گرده زنبور عسل به‌عنوان ماده‌ای ملین و روان‌کننده می‌تواند به دفع راحت‌تر مواد غذایی کمک کند. آنزیم‌های موجود در بزاق دهان زنبور به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. همین‌طور بخش اعظم ساختار گرده را کربوهیدرات‌هایی مثل انواع قند و فیبر گیاهی تشکیل می‌دهد. قند و فیبر برای تسهیل فعالیت دستگاه گوارش حیاتی هستند. اگر با مشکلات عمومی دستگاه گوارشی مواجه هستید، بهتر است یک سوم از مقدار مناسب مصرف روزانه گرده را (حدود ۱۰ گرم از ۳۰ گرم) همراه با هر وعده غذایی میل کنید.

بهترین زمان مصرف گرده گل

زمان مناسب مصرف این فرآورده جانبی و مفید کندوی زنبور عسل، بستگی به مورد مصرف و شرایط بدنی شما دارد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند گرده را همراه با غذا یا در ترکیب با مواد دیگر مثل آب، عسل یا مواد غذایی دیگر مصرف کنند. در مورد مصارف خوراکی گرده گل و برای جلوگیری از مشکلات رفلکس معده، بهتر است با معده خالی مصرف نشود.

اگر ترجیح می‌دهید گرده را به تنهایی بجوید، قبل از وعده‌های غذایی این کار را انجام دهید. اگر از گرده گل به شکل موضعی و ساخت ماسک استفاده می‌کنید، ساعات پایانی شب‌ یا زمانی را انتخاب کنید که پوست کاملاً از مواد آرایشی پاک شده است.

گرده زنبور عسل
مضرات احتمالی گرده گل

مضرات گرده زنبور عسل بیشتر افرادی را درگیر می‌کند که دچار حساسیت‌های تنفسی و پوستی هستند. خیلی از آدم‌ها در فصل بهار نسبت به گرده افشانی گیاهان حساسیت دارند. این افراد نباید گرده گل را مصرف کنند یا اگر به آن‌ها توصیه شد، بهتر است آن را مخلوط با عسل یا غذایی که بتواند گرده را در خودش خوب حل کند، میل کنند.

آلرژی پوستی یا ایجاد آفت و قارچ و حساسیت به نور هم عوارض احتمالی دیگر گرده گل است که ممکن است برای برخی‌ها ایجاد مشکل کند. این موارد هم مربوط به شرایط بدنی فرد استفاده‌کننده است. البته احتمال آلودگی قارچی خود فرآورده هم وجود دارد و در این صورت برای عموم مصرف‌کنندگان ایجاد عارضه می‌کند. شرایط نگهداری و بهداشتی گرده گل بسیار مهم است. این محصول باید از رطوبت، آفتاب و گرما دور باشد و ترجیحاً به صورت فریز شده نگهداری شده و قبل از مصرف به دمای اتاق برسد.
مثل هر ماده طبیعی یا شیمیایی دیگری، گرده گل هم ممکن است موجب تداخلات دارویی شود. همیشه قبل از شروع مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. اگر از دارو‌های جلوگیری‌کننده از لخته خون مثل وارفارین یا کومادین استفاده می‌کنید، نباید از این فرآورده زنبور عسل استفاده کنید.
دوران بارداری زنان هم زمانی است که باید در مورد مصرف گرده گل احتیاط کرد. به بیماران مبتلا به نارسایی کلیه هم مصرف گرده گل توصیه نمی‌شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×