» زیبایی و پزشکی » با ابعاد حقوقی قرارداد مشارکت کلینیک آشنا شوید!
مشارکت کلینیک
زیبایی و پزشکی

با ابعاد حقوقی قرارداد مشارکت کلینیک آشنا شوید!

آذر 15, 1402 70345

در سال‌های اخیر راه‌اندازی کلینیک در حوزه پزشکی و زیبایی افزایش چشمگیری داشته است. بسیاری از اشخاصی که در این حوزه فعالیت دارند، ترجیح می‌دهند که از طریق مشارکت در کلینیک‌های تخصصی، فعالیتی سودآور داشته باشند. زمانی که شرکا برای راه اندازی یا توسعه کلینیک به توافق می‌رسند، قرارداد مشارکت کلینیک را امضا می ‌کنند. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد مشارکت پزشکی محسوب می‌شود.

شراکت در کلینیک اقدامی است که در سال‌های اخیر بیش ‌از گذشته شاهد آن هستیم. دلیل این موضوع آن است که بعضی از پزشکان و افرادی که در حوزه پزشکی فعالیت دارند، مایل هستند علاوه ‌بر مطب شخصی خودشان، در کلینیک‌های تخصصی نیز مشغول به فعالیت شوند. این موضوع باعث افزایش تجربه این پزشکان و البته درآمد و سود آن‌ها خواهد شد.

گاهی ممکن است اشخاصی که سرمایه‌ای دارند، مایل باشند در حوزه پزشکی و زیبایی سرمایه‌گذاری کنند و با پزشکان متخصص و باتجربه در این حوزه مشارکت داشته باشند. شراکت در کلینیک موجب تقسیم هزینه‌های تجهیز و راه‌اندازی کلینیک و استفاده از تجربه و مهارت پزشکان متخصص در این حوزه خواهد شد. بعد از انجام توافقات اولیه، شرکا قرارداد شراکت کلینیک را امضا می‌کنند. لازم است در این قرارداد، میزان سهم و سود شرکا مشخص شود. در نهایت آن‌ها در سود و زیان حاصل از این شراکت به نسبت آورده و سهم خودشان سهیم هستند.

بخوانید  تزریق ژل لب و مراقبت هاب بعد از آن

به‌ عنوان مثال، این احتمال وجود دارد که داندانپزشکان به همراه شرکای خود، کلینیک دندان‌پزشکی را احداث کنند و در این زمینه با هم شراکت داشته باشند.

همچنین ممکن است یک کلینیک گفتاردرمانی راه‌اندازی شود و افراد باتجربه در این حوزه به فعالیت بپردازند. بنابراین در شرایطی که طرفین تصمیم می‌گیرند، یک کلینیک را راه‌اندازی کنند یا توسعه دهند، قرارداد مشارکت در کلینیک با توجه به موضوع و حوزه فعالیت شرکا کاربرد دارد.

قرارداد مشارکت کلینیک چه زمانی امضا می‌شود؟

همان‌طورکه می‌دانید، کلینیک‌ها با اهداف مشخص و مطابق مجوزهایی که از سازمان نظام پزشکی و مراجع ذیصلاح دریافت می‌کنند، می‌توانند فعالیت خودشان را آغاز کنند. با توجه به هدفی که کلینیک برای آن احداث می‌شود، موضوع شراکت متفاوت است.

تصور کنید چند سرمایه‌گذار به ‌همراه چند پزشک تصمیم می‌گیرند تا در حوزه تغذیه و لاغری فعالیت داشته باشند و کلینیک لاغری احداث کنند. در این حالت سرمایه‌گذاران، فضای کار، تجهیزات مورد نیاز، داروها و مواردی که برای این موضوع نیاز است را فراهم می‌کنند. پزشکانی هم که در در حوزه تغذیه تحصیل کرده‌اند و در زمینه سلامت و لاغری تجربه و مهارت دارند، در این کلینیک مشغول به فعالیت می‌شوند. این پزشکان می‌توانند در حوزه سرمایه‌گذاری هم مشارکت داشته باشند و علاوه‌ بر تخصص خود، سرمایه نقدی و غیرنقدی را نیز فراهم کنند. این موارد با توجه به توافق طرفین و شرایط آن‌ها امکان‌پذیر است. وقتی توافقات اولیه بین شرکا صورت می‌گیرد، آن‌ها می‌توانند با یکدیگر قرارداد مشارکت کلینیک را امضا کنند.

بخوانید  کاشت ابرو چیست و چطور انجام می شود ؟

در صورتی‌ که شما هم در این حوزه فعالیت دارید و تصمیم به راه‌اندازی یا مشارکت در کلینیک دارید، می‌توانید با توجه به تجربه و تخصص خودتان در کلینیک تخصصی مشارکت داشته باشید.

به ‌عنوان مثال، ممکن است شما به‌ عنوان متخصص پوست و مو، تصمیم بگیرید تا در راه‌اندازی کلینیک تخصصی پوست و مو مشارکت داشته باشید. در این حالت قرارداد شراکت کلینیک برای شما و شرکا کاربرد دارد.

همچنین ممکن است شخصی به عنوان روان‌شناس در یک کلینیک روان‌شناسی مشغول به فعالیت شود و در این زمینه مشارکتی داشته باشد. در هر صورت امضای قرارداد شراکت در کلینیک به طرفین کمک می‌کند تا در چارچوب قانون و به‌ صورت مکتوب توافقات خودشان را امضا کنند. این اقدام تا حد زیادی موجب کاهش اختلافات شرکای کلینیک و پیشگیری از مشکلات احتمالی آن‌ها در آینده خواهد شد.

قرارداد مشارکت کلینیک زیبایی

امروزه یکی از حوزه‌های پردرآمد و قابل‌توجه در حوزه‌‌ی پزشکی، اقدامات زیبایی است. بسیاری از افراد به جهت میل به زیبایی هزینه‌های فراوانی را برای بهبود پوست یا زیبایی موی خودشان پرداخت می‌کنند. همین موضوع موجب شده تا کلینیک های مربوط به پوست، مو و زیبایی سود قابل‌توجهی کسب کنند و رشد چشمگیری داشته باشند.

بخوانید  0 تا 100 درمان لبخند لثه‌ای (Gummy Smile) با بوتاکس! {سریع و بدون جراحی}

بسیاری از کلینیک های مربوط به زیبایی در حوزه کاشت مو، لیزر، پوست و مواردی از این قبیل فعالیت دارند. زمانی‌ که پزشکان حوزه زیبایی برای شراکت در کلینیک اقدام می‌کنند، می‌توانند با شرکا قرارداد مشارکت کلینیک زیبایی را امضا کنند.

نمونه قرارداد مشارکت در کلینیک زیبایی به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین انواع قرارداد شراکت محسوب می‌شود. با کسب مجوزهای لازم، شرکا می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

تصور کنید یک کلینیک زیبایی با مشارکت پزشک در حوزه کاشت مو فعالیت دارد، در این حالت شرکا می‌توانند توافقات مربوط به این شراکت، نحوه پرداخت حقوق پرسنل، شیوه استخدام آن‌ها و میزان سهم و سود خودشان را در نمونه قرارداد مشارکت در کلینیک زیبایی مشخص کنند.

در متن قرارداد مشارکت کلینیک چه مواردی نوشته می‌شود؟

قرارداد مشارکت در کلینیک یکی از انواع قرارداد مشارکت است و مطابق ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم می‌شود. در این قرارداد هم مانند همه قراردادها لازم است مشخصات طرفین نوشته شود. این امکان وجود دارد که در کنار پزشکان، اشخاص حقوقی هم به ‌عنوان شریک، مشارکت داشته باشند. بنابراین لازم است که مشخصات شخص حقیقی و حقوقی در این قرارداد نوشته شود.

بخوانید  معرفی بهترین ماسک روشن کننده پوست خانگی با طرز تهیه 8 ماسک روشن کننده

موضوع شراکت، مدت شراکت، محل انجام شراکت یعنی آدرس کلینیک، میزان آورده‌ی شرکا، میزان سهم و سود هرکدام از شرکا نیز از موارد مهمی هستند که باید در متن قرارداد نوشته شود.

با امضای قرارداد شراکت در کلینیک برای هرکدام از شرکا تعهداتی، ایجاد خواهد شد. یعنی یکی از آثار این قرارداد برای شرکای کلینیک، تعهدات و اقداماتی است که شرکا باید آن‌ها را انجام دهند.

در متن قرارداد مشارکت کلینیک مرجع حل اختلاف هم نوشته می‌شود. دور از ذهن نیست که شرکای کلینیک در مورد هزینه‌ها، میزان سهم یا سود خودشان اختلافاتی داشته باشند. این اشخاص ابتدا برای صلح و سازش اقدام می‌کنند. اگر سازش بین آن‌ها ایجاد نشود، می‌توانند با توافق، اختلافات احتمالی را از طریق مراجع صالح قضایی یا مرجع داوری حل‌وفصل کنند.

این موارد نکات مهم و ضروری در رابطه با متن قرارداد شراکت در کلینیک است که باید در هنگام تنظیم این قرارداد رعایت شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×