» اخبار » قرص استرومارین برای بارداری خوبه ؟
قرص استرومارین برای بارداری
اخبار

قرص استرومارین برای بارداری خوبه ؟

اسفند 2, 1402 220346

قرص استرومارین برای بارداری

داروهای مختلفی در داروخانه ها وجود دارد که به داروهای otc یا داروهای بدون نسخه معروف هستند. این داروها ممکن است نقش مکمل داشته باشند و برخی هم کاملا درمانی باشند و خوردن آنها باید طبق دستور و مشورت پزشک باشد. استفاده خودسرانه از این داروها می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. یکی از این داروها که خیلی توسط خانم ها مصرف می شود، قرص استرومارین است.

قرص استرومارین برای مواردی همچون کمبود استروژن و خشکی واژن و موارد دیگر استفاده می شود. اگر پیرامون این قرص و انواع آن اطلاعاتی ندارید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید. ما در این مقاله سعی کرده ایم این قرص و عوارض آن را بررسی کنیم و از همه مهمتر اینکه موارد مصرف و نحوه مصرف آن را برای شما بیان کنیم.

به همین منظور چند پرسش مطرح کرده ایم که شامل موارد زیر است:

  1. قرص استرومارین چیست و چه استفاده ای دارد؟
  2. آیا قرص استرومارین برای بارداری خوب است یا خیر؟
  3. قرص استرومارین ۲۵/۱ چه استفاده ای دارد؟
  4. نحوه مصرف قرص استرومارین ۶۲۵ چگونه است؟
  5. قرص استرومارین ۶۲۵ برای چیست؟
  6. چند روز بعد از قطع قرص استرومارین پریود میشویم؟
  7. قرص استرومارین چه تاثیری روی چرخه قاعدگی دارد؟
  8. عوارض قرص استرومارین چیست؟
  9. تداخلات دارویی استرومارین چیست؟
بخوانید  ویزیت پزشک متخصص در منزل چگونه است؟

قرص استرومارین چیست و چه استفاده ای دارد؟

قرص استرومارین یا همان قرص استروژن کونژوگه یک قرص جانشین برای کمبود استروژن در بدن خانم هاست. البته این قرص فقط برای جبران کمبود استروژن نیست. در واقع کم کاری غدد تناسلی یا آتروفی واژن و سختی در ارتباط جنسی می تواند به توسط این قرص، بهبود پیدا کند.

در برخی از خانم های جوان یا حتی میانسال، تخمدان ها، نارسایی پیدا می کنند. این نارسایی می تواند به دلیل کمبود ترشح استروژن در بدن این افراد باشد. اگر از قرص استرومارین استفاده شود، این مشکل تا حد زیادی بهبود پیدا می کند.

استروژن و ترشح آن در بدن خانم ها می تواند تفاوت های بین زن و مرد را سبب شود. میزان تعادل استروژن و پروژسترون و تستوسترون در بدن زنان و مردان به گونه ای است که استروژن در بدن خانم ها خیلی بالاتر از بدن آقایان است و میزان تستوسترون در بدن زنان نیز به شدت پایین است. همین اختلاف می تواند باعث بروز صفات زنانگی در بدن خانم ها شود. اگر به هر علتی ترشح این هورمون در بدن خانم ها کم شود، تعادل تستوسترون و استروژن و پروژسترون بهم می ریزد و ایجاد مشکل می کند.

قرص استرومارین چیست و چه استفاده ای دارد؟

در برخی از موارد ممکن است در دوران یائسگی، علائم متوسط تا شدید وازوموتور( یا گرگرفتگی و تعریق شدید) ایجاد شود. اگر استروژن به حد کافی در بدن باشد، احتمال ایجاد چنین حالتی به شدت کم می شود. به همین دلیل به خانم هایی که این دوران را تجربه می کنند توصیه می شود استرومارین مصرف کنند.

بخوانید  تشنگی مردم امروز برای دولت اقتدارگرا در مملکت ما / بنگاه‌های اقتصادی بزرگ به بنگاه‌های رانتی و فاسد تبدیل شده‌اند / انقلاب اداری و ارتباطی برای جمهوری اسلامی و دولت وجود ندارد

برخی از موارد دیگر استفاده از استرومارین، مربوط به بیماری هایی نظیر سرطان پستان در زنان و مردان و همچنین سرطان پروستات در آقایان است. همچنین برای جلوگیری از خونریزی های رحم نیز کاربرد دارد.

برخی از خانم ها در دوران یائسگی و بعد از آن، به دلیل کمبود هورمون استروژن، پوکی استخوان یا استئوپروز را تجربه می کنند. اگر از استرومارین استفاده شود، این اتفاق، کمتر رخ می دهد.

قرص استرومارین برای بارداری خوبه؟

بارداری حاصل فرایند لقاح اسپرم و تخمک در رحم است. تخمدان ها در مرحله ی فولیکولی و مرحله لوتئال که دو مرحله ی چرخه قاعدگی و تخمک گذاری هستند، تخمک را آزاد می کنند و بدن زن را آماده ی تخمک گذاری می کنند. تمام این اتفاقات به کمک هورمون استروژن صورت می گیرد. در این زمان، هورمون استروژن سبب آزاد سازی تخمک و اصطلاحا سبب تخمک گذاری می شود.

همچنین محل واژن از خشکی در می آید و روان می شود. استروژن می تواند به همراه LH محیط داخلی رحم را آماده کند تا لقاح بین اسپرم و تخمک انجام شود و شخص، باردار شود. در صورتی که سطح استروژن در بدن زن پایین باشد، روند تخمک گذاری و آماده شدن رحم، دچار اختلال می گردد. به همین منظور می توان با مصرف قرص استرومارین، عمل تخمک گذاری را بهتر کرد. تخمک گذاری برای وقوع حاملگی و ایجاد لقاح، بسیار ضروری است.

بخوانید  پاراسل کیش پرواز بر بلندای دریا

برخی از خانم ها که در سنین بالا قرار است حاملگی را تجربه کنند، می توانند با نظر پزشک، از این قرص استفاده کنند تا آماده ی بارداری شوند. البته در برخی از خانم های جوان نیز، روند تخمک گذاری با اختلال مواجه می شود که می توان با این قرص، این اختلال را برطرف کرد.

پس با این تفاسیر می توان گفت که قرص استرومارین برای بارداری خوبه و صد در صد احتمال بارداری را بالا می برد. از این دارو به همراه قرص لتروزول برای درمان تنبلی تخمدان‌ها استفاده می‌شود. در کنار تجویز این دارو، از داروهای دیگری مانند کلومیفن نیز استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که قرص استرومارین در بارداری و بچه دار شدن موثر است اما در تعیین جنسیت آن هیچ اثری ندارد. نمی توان با این قرص، احتمال پسر دار شدن یا نشدن را بالا برد چون از نظر علمی، ثابت نشده است.

قرص استرومارین ۲۵/۱ برای چیست؟

قرص استرومارین یا استروژن کونژوگه می تواند در انواع دوزهای مختلف توسط شرکت های داروسازی داخلی و خارجی تولید شود. یکی از انواع قرص های استرومارین موجود در داروخانه ها، استرومارین ۲۵/۱ است. این قرص می تواند میزان ترشح استروژن بدن در خانم ها را متعادل کرده و کمبود ان را جبران کند.

بخوانید  کسب درآمد آنلاین برای وکلا

در زنانی که به سن بالای ۵۰ یا ۵۵ سال می رسند و نتوانسته اند یائسگی خود را به تاخیر بیندازند، میزان تولید و ترشح استروژن رو به کاهش میرود. خب این اتفاق می تواند در مواردی، طبیعی باشد. اما بعد از این اتفاق، بدن دچار یک سری مشکلات می شود. شایع ترین این مشکل، پوکی استخوان است. وقتی استروژن در بدن کم باشد، اختلال در جذب کلسیم و منیزیم در بدن بالا می رود و بدن مجبور است برای جبران کمبود آن، از بافت استخوان بردارد. این اتفاق می تواند منجر به پوکی استخوان شود.

قرص استرومارین 25/1 برای چیست؟

قرص استرومارین ۲۵/۱ می تواند کمبود استروژن را تامین کند تا این اتفاق نیفتد یا روند آن کندتر شود. مکانیسم عمل قرص استرومارین ۲۵/۱ به گونه ای است که وقتی خورده می شود، استروژن ها با متصل شدن به گیرنده های استروژن در بافت های مختلف بدن، از طریق یک مکانیزم فیدبک منفی، ترشح LH و FSH و گنادوتروپین ها را تنظیم می کند.

برای مصرف قرص استرومارین ۲۵/۱ حتما از پزشک مشورت بگیرید. این دارو برای گر گرفتگی و تعریق های زمان یائسگی بسیار موثر است. میزان دوز مصرفی شما باید هر ۳ تا ۶ ماه توسط پزشک بررسی و در صورت نیاز، اصلاح شود. درمان با استرومارین ۲۵/۱ می تواند به صورت دوره ای باشد و بعد از هر ۲۵ روز مصرف مداوم، ۵ روز استراحت و بدون قرص باشد.

بخوانید  5 واقعیت ترسناک درباره مضرات خواندن و تماشای اخبار که احتمالا نمی‌دانستید ؟

نگران جذب این قرص در دستگاه گوارش خود نباشید. این قرص به صورت آهسته جذب می گردد و روکش آن از طریق مدفوع دفع می شود.

قرص استرومارین ۶۲۵ برای چیست؟

ترشح هورمون های زنانه و محرک آن ها، ممکن است با گذشت زمان و افزایش سن، کمتر شوند. این اتفاق در مواردی می تواند طبیعی باشد و در برخی از موارد نادر نیز ممکن است به علت یک بیماری رخ دهد.

استروژن در بدن خانم ها، روند تخمک گذاری را تسهیل می کند و می تواند حس کردن علائم یائسگی مانند داغی بدن یا حس بی قراری را کمتر کند.

اسسترومارین ۶۲۵ برای خانم های پا به سن گذاشته معمولا تجویز می شود. و همچنین برای خانم هایی که در هنگام سکس، دچار واژن خشک هستند و نمی توانند درد ناشی از رابطه جنسی را تحمل کنند. استفاده از ژل های روان کننده در این خانم ها، به طور موقت اثر بخش است اما اگر قرص استرومارین ۶۲۵ مصرف شود، محیط واژن این خانم ها، نرم و راحت می شود.

قرص استرومارین 625 برای چیست؟

برخی کودکان نیز ممکن است به خاطر مشکلاتی مانند چسبندگی لابیا، مجبور به استفاده از استرومارین شوند. زمانی که در سه ماهگی، نوزاد دچار افت استروژن در بدن می شود، ممکن است این اتفاق بیفتد. لابیا، بخشی اصلی دهانه ی واژن است که لابیا ماژور در بیرون و دهانه ی بیرونی واژن است و لابیای مینور یا کوچکتر، در درون واژن است. این قسمت از واژن وظیفه ی حفاظت از کلیتوریس و مجرای ادرای دارد. اگر کودکان دچار چسبندگی این لایه باشند، باید با مصرف قرص استرومارین زیر نظر پزشک، آن را درمان کنند.

بخوانید  بیوگرافی آیسان اسلامی + ویدیو های جنجالی و تیکه کلام ها

نحوه مصرف قرص استرومارین ۶۲۵

اگر تصمیم دارید از قرص استرومارین ۶۲۵ استفاده کنید، حواستان باشد که باید زیر نظر پزشک و با توجه به تشخیص او، مصرف کنید. اما معمولا نحوه مصرف استرومارین ۶۲۵ به صورت زیر است:

· پوکی استخوان:

اگر برای درمان پوکی استخوان استفاده می کنید، در بزرگسالان باید ۶۲۵/. الی ۲۵/۱ میلی گرم از قرص را در ۲۱ روز مصرف کنید و یک هفته مصرف آن را قطع کرده و دوباره ۲۱ روز دیگر مصرف کنید.

· نارسایی اولیه تخمدان و برداشتن تخمدان:

برای این کار هم باید به صورت دوره ای و ۲۱ روز یک بار به میزان ۶۲۵/. الی /۲۵/۱ میلی گرم مصرف شود.

· کم کاری گنادها در خانم های بزرگسال:

برای این مشکل باید از راه خوراکی، مقدار ۷٫۵ – ۲٫۵ میلی‌گرم در مقادیر تقسیم شده به مدت ۲۰ روز متوالی مصرف و بعد از آن، به مدت ۱۰ روز قطع می‌شود.

· برطرف کردن نشانه های یائسگی، چروکیدگی واژن و اطراف آن، خشکی و آتروفی مهبل:

۳/. -۲۵/۱ میلی گرم به مدت ۲۱ روز مصرف و بعد به مدت ۱ هفته قطع شود.

بخوانید  چندین مورد از فواید بی نظیر مراقبت از سالمند در منزل

· پرخونی پستان بعد از زایمان در خانم های بزرگسال:

از راه خوراکی، مقدار ۳.۷۵ میلی‌گرم هر چهار ساعت، پنج بار، با مقدار ۱.۲۵ میلی‌گرم هر چهار ساعت به مدت پنج روز مصرف می‌شود.

· سرطان پروستات در مردان:

از راه خوراکی، مقدار ۲.۵ – ۱.۲۵ میلی‌گرم سه بار در روز مصرف می‌شود.

· سرطان پستان:

از راه خوراکی، مقدار ۱۰ میلی‌گرم سه بار در روز، به مدت سه ماه یا بیشتر مصرف می‌شود.

قرص استرومارین برای تنظیم قاعدگی

هورمون استروژن در تنظیم شدن چرخه ی قاعدگی بسیار مهم است. در خانمهایی که هنوز یائسگی را تجربه نکرده اند، گاهی وقت ها ممکن است به هر علتی، ترشح این هورمون کاهش پیدا کند. در این صورت، چرخه و سیکل قاعدگی به هم می ریزد. ممکن است یک بار زودتر از زمان مقرر و یک بار دیرتر پریود شوید. این عدم تعادل، به کمبود استروژن باز می گردد.

پزشک برای تنظیم شدن این چرخه، اقدام به تجویز استرومارین می کند. این کار می تواند چرخه ی قاعدگی را منظم کند.

یکی از سوالات بسیاری از خانم ها این است که چند روز بعد از قطع استرومارین پریود می شویم. باید گفت، اگر از قرص استرومارین برای تنبلی تخمدان یا برای مشکلاتی مانند عدم بارداری و تخمک گذاری و نارسایی تخمدان، استفاده می کنید، معمولا باید پس از ۱۰ روز از قطع آن پریود شوید. اگر این اتفاق رخ ندهد، به احتمال زیاد باردار هستید.

بخوانید  معرفی منسوجات بیمارستانی پارس

بهتر است برای اینکه درک درستی از این اتفاق داشته باشید، نگاهی به چرخه قاعدگی بندازید تا متوجه شوید که استرومارین چگونه می تواند منجر به تنظیم شدن این چرخه گردد:

خانم ها برای پریود شدن و چرخه ی قاعدگی خود، دو فاز را تجربه می کنند:

  1. فاز فولیکولی
  2. فاز لوتئال

در فاز فولیکولی،فولیکول در حال رشد قرار دارد و در حال ترشح استروژن است. وقتی میزان استروژن بالاست، در روز سیزدهم، ترشح هورمون لوتئال LH به صورت ناگهانی رخ می دهد. بعد از این زمان، دوره ی تخمک گذاری رخ می دهد که حدود ۴۸ ساعت است. در این زمان، هورمون LH افزایش می یابد و مجموعه ای از اتفاقات و رویدادها در فولیکول را رقم میزند که منجر به لاوغ نهایی تخمک می گردد.

فولیکول با اکستروژن پاره می شود و تخمک آزاد می شود. ترشحات واژن در این زمان غلیظ است و زیاد می باشد. بعد از آزاد شدن تخمک، استروژن کاهش پیدا می کند و بعد از چند روز به یکباره همراه با هورمون پروژسترون افزایش می یابد. در این فاز که فاز لوتئال است، پوشش رحم برای لانه گزینی تخمک و اسپرم لقاح یافته با آن، آماده می شود.

قرص استرومارین برای تنظیم قاعدگی

عوارض قرص استرومارین چیست؟

استفاده از قرص استرومارین با تمام فوایدی که دارد، گاهی نیز منجر به بروز عوارضی خاص می گردد که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. برخی از عوارضی که ممکن است در اثر مصرف این قرص ایجاد شود شامل موارد زیر است:

  • سردرد از علائم و عوارض شایع مصرف این قرص است.
  • درد شکمی و حالت دل پیچه هم ممکن است در برخی از افراد پیش بیاید.
  • خونریزی واژینال، اگرچه به ندرت رخ می دهد اما دور از انتظار نخواهد بود و ممکن است رخ دهد.
  • درد پستان به خاطر این است که استروژن سبب ترشح هورمون های دیگر می گردد و روی غدد پستان اثر می گذارد.
  • کمردرد و درد مفاصل در روزهای اول مصرف این قرص ممکن است رخ دهد.
  • سینوزیت
بخوانید  هزینه های تعویض و تعمیر شیشه و قفل اتومبیل

و حتی عوارض کمتری شایعی مانند افسردگی، سرگیجه، عصبانیت، خارش پوست، اسهال، نفخ هم ممکن است در برخی از خانم ها رخ دهد.

اگر می خواهید از استرومارین استفاده کنید، حتما یادتان باشد که مصرف این دارو در افرادی که میگرن دارند یا سابقه ی فشار خون بالا و صرع دارند، باید با احتیاط مصرف شود. همچنین افرادی که ترومبوفلبیت مزمن داشته یا سابقه ی این مشکل دارند، نباید مصرف کنند مگر با تجویز و تشخیص پزشک معالج. زیرا احتمال لخته شدن خون در بدن این افراد بالا می رود.

افرادی که چربی خون دارند یا بیماری های مثانه و یا بیماری فیبروکیستیک پستان و ندول دارند، باید با احتیاط مصرف کنند.

در صورت وجود عارضه‌ی کارسینوم حساس به استروژن، مانند کارسینوم پستانی یا دستگاه تناسلی نیز نباید از این دارو استفاده کرده زیرا ممکن است منجر به افزایش رشد تومور شود. همچنین اگر خونریزی غیرعادی و تشخیص داده نشده‌ی واژن دارید نیز نباید از این قرص استفاده کنید. استفاده از استرومارین در دوران بارداری نیز می‌تواند اثرات سمی روی جنین داشته باشد و مصرفش در دوران شیردهی نیز توصیه نمی‌شود.

بخوانید  چندین مورد از فواید بی نظیر مراقبت از سالمند در منزل

افرادی که به بیماری‌های زیر مبتلا هستند نیز باید از مصرف این قرص خودداری کنند:

  • بیماری فیبروکیستیک پستان با سابقه سرطان پستان یا توده‌های پستانی
  • میگرن با اختلال عملکرد کبد آسم، اختلالات تشنجی، ، کلیه یا قلب
  • تداخلات دارویی استرومارین

نمی توان قرص استرومارین را همراه با برخی از داروهای دیگر، استفاده کرد. این قرص، تداخلات دارویی دارد که باید رعایت گردد.

مصرف استرومارین با داروهای القا کننده متابولیسم کبد مانند فنی توئین یا باربیتورات ها و ریفامپین و پریمیدون و کاربامازپین می تواند اثرات استروژنیک این قرص را پایین بیاورد. همچنین این دارو می تواند سرعت متابولیسم برخی از داروها را افزایش داده و خود قربانی داروی مورد نظر شود.

مصرف همزمان استرومارین با داروهای ضد انعقاد خون، اثرات دارویی مواد ضد انعقاد را کم می کند. مانند وارفارین. آدرنو كورتیكواستروئیدها یا هورمون آدرنو كورتيكو تروپيك، تجمع الکترولیت و مایعات بدن را افزایش می‌دهد. مصرف استرومارین در بیماران دیابتی سبب افزایش سطح قند خون می شود باید مصرف انسولین در این بیماران را تنظیم کرد و با داروهای خوراکی، میزان قند را پایین آورد.

و کلام آخر

استفاده از قرص استرومارین طبق تجویز پزشک، هیچ گونه منعی برای مصرف ندارد. اگر دوست دارید بارداری خوبی داشته باشید و حس می کنید تولید استروژن در شما کم است، حتما از پزشک تان بخواهید که برای شما استرومارین تجویز کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×