» ایمپلنت » عوارض جانبی ایمپلنت دندان در دوران بارداری
عوارض جانبی ایمپلنت دندان در دوران بارداری
ایمپلنت - دانستنی های بارداری

عوارض جانبی ایمپلنت دندان در دوران بارداری

مهر 21, 1402 160218

همه ما به دنبال دندان های زیبا هستیم تا لبخندی زیبا داشته باشیم. اما گاهی ممکن است برای زیبایی و حتی درمان دندان با محدودیت هایی مواجه شویم. یکی از مواردی که می توان نام برد، ایمپلنت دندان در دوران بارداری است.

با توجه به شرایطی که در دوران بارداری وجود دارد، استفاده از خدمات ایمپلنت دندان در بارداری می تواند برای سلامت مادر و جنین مضر بوده و مشکلاتی را ایجاد کند. کاشت دندان در دوران بارداری یکی از مواردی است که پزشکان به شدت با انجام آن در دوران بارداری مخالف هستند و تا حد امکان از انجام این کار خودداری می کنند. محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

آیا ایمپلنت در بارداری خطرناک است

در حالت کلی بهتر است که در دوران بارداری فشاری بر روی بدن وارد نشود تا آسیبی به جنین وارد نرسد اما اگر مجبور به کاشت دندان یا ایمپلنت هستید بهتر است که اقدامات اولیه انجام شود و مراحل کاشت و جراحی دندان برای بعد از وضع حمل بیفتد.

بخوانید  آیا معده درد نشانه حاملگی است ؟ رابطه معده و بارداری چیست ؟

آیا می توان ایمپلنت در دوران بارداری انجام داد؟

آیا می توان ایمپلنت در دوران بارداری انجام داد؟

آیا می توان ایمپلنت در دوران بارداری انجام داد؟

برای اینکه در دوران بارداری نیاز به کاشت دندان نداشته باشید، بهتر است قبل از بارداری برای معاینه دندان به دندانپزشک مراجعه کنید و تمام مشکلات دهان و دندان خود را برطرف کنید تا نیاز به دندانپزشکی در دوران بارداری به حداقل برسد.

با وجود تمام مواردی که در مورد محدودیت های کاشت دندان در دوران بارداری بیان شد، اگر فردی مجبور به انجام ایمپلنت در این دوران باشد، بهتر است آن را به سه ماهه دوم بارداری موکول کند، زیرا بیشتر موارد رشد جنین در سه ماه اول دوران بارداری اتفاق می افتد.

استفاده از ایمپلنت های دندانی در سه ماهه اول و سوم بارداری می تواند باعث ایجاد عوارض در رشد کودک شود. برای مراجعه به دندانپزشک در این دوران لازم است با متخصص زنان مشورت کنید و لیست داروهای مصرفی در این مدت را با پزشک بررسی کنید تا مشکلی برای جنین ایجاد نشود.

دلایلی که از کاشت ایمپلنت در بارداری جلوگیری می کند

دلایلی که از کاشت ایمپلنت در بارداری جلوگیری می کند

دلایلی که از کاشت ایمپلنت در بارداری جلوگیری می کند

ایمپلنت دندان یک فرآیند پیچیده و پر استرس است و نیاز به مداخلات پزشکی مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن ریشه دندان و استخوان فک و بی حسی یا بیهوشی عمومی دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، استرس روحی بیش از حد مادر، انتقال مواد شیمیایی بی حس کننده و تماس با اشعه ایکس، احتمال جهش ژنتیکی در DNA جنین را افزایش می دهد و ممکن است منجر به عقب ماندگی ذهنی یا جسمی شود.

بخوانید  کاشت ایمپلنت دندان راهی دائمی برای بی دندانی

از دیدگاه علم پزشکی، سه ماهه اول و سوم بارداری مهمترین و حیاتی ترین دوران رشد جنین محسوب می شود. در این دوره قرار گرفتن در معرض خطرات محیطی می تواند اثرات وحشتناکی بر روی نوزاد داشته باشد. اکثر دندانپزشکان متخصص به مادران توصیه می کنند که از درمان های سنگین دندان مانند روکش دندان، ارتودنسی یا ایمپلنت در دوران بارداری خودداری کنند یا حداقل تا سه ماهه دوم بارداری صبر کنند. در ادامه با جزئیات بیشتری در این مورد بحث خواهیم کرد.

مشکلات ایمپلنت دندان در بارداری:

کمبود کلسیم

همانطور که می دانید جنین برای رشد کافی به کلسیم نیاز دارد که از استخوان های مادر دریافت می کند. استفاده از ایمپلنت در دوران بارداری با توجه به اینکه برای قرار دادن پایه ایمپلنت نیاز به جراحی در استخوان فک است و بعد از عمل و جایگزین ایمپلنت و ترمیم استخوان فک و سازگاری با پایه ایمپلنت نیاز به کلسیم دارد.

جذب این کلسیم توسط استخوان فک می تواند باعث شود که جنین با مشکل کمبود کلسیم مواجه شود و رشد او را با مشکل مواجه کند.

عفونت لثه

بخوانید  کاشت دندان و ایمپلنت دندان طبیعی

گاهی اوقات ممکن است پس از کاشت ایمپلنت دندان عفونت و التهاب در لثه ایجاد شود و این عفونت ها برای مادران باردار مشکلاتی ایجاد کند.

خطرات تابش اشعه ایکس

بخشی از فرآیند آماده سازی استخوان فک برای دریافت اجزای ایمپلنت دندان، گرفتن تصاویر اشعه ایکس از دهان، دندان ها و لثه ها برای ارزیابی تراکم، شکل و ضخامت استخوان، موقعیت ریشه های دندان های مجاور و و وضعیت سلامت آنهاست.

اگر جنین در هر دوره بارداری حتی در معرض کمترین دوز اشعه ایکس قرار گیرد، خط بروز انواع ناهنجاری ها او را تهدید می کند. زیرا سلول های او سرعت رشد بالایی دارند و به سرعت به خطرات محیطی مانند جهش ژنتیکی پاسخ می دهند.

بنابراین مطمئن ترین و بهترین گزینه برای مادران باردار این است که در این مدت به هیچ وجه برای ایمپلنت اقدام نکنند و این کار را به بعد از زایمان موکول کنند. مگر اینکه دندانپزشک در دوران بارداری به دلیل وخیم بودن شرایط، دستور ایمپلنت بدهد!

استرس

با توجه به اینکه فرآیند پیچیده ایمپلنت دندان ممکن است شما را عصبی یا مضطرب کند، بهتر است آن را به بعد از زمان زایمان موکول کنید. تحمل استرس بیش از حد در دوران بارداری ارزش انجام دادن ایمپلنت را ندارد.

بخوانید  لمس دهانه رحم با انگشت برای تشخیص بارداری چگونه است؟

زیرا می تواند باعث بروز فشار خون بارداری (پره اکلامپسی) شود که می تواند اثرات منفی روی جنین شما داشته باشد. اخیراً مشخص شده است که استرس زیاد مادر در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول بارداری، با خطر تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم یا بیش فعالی همراه است.

دارو های بی حسی

به دلیل دردناک بودن فرآیند جراحی ایمپلنت دندان، دندانپزشک مجبور است از بی حسی موضعی یا حتی بیهوشی عمومی استفاده کند. اگرچه استفاده از بی حسی موضعی در دوران بارداری بی خطر است. اما استفاده از بیهوشی عمومی برای ایمپلنت در دوران بارداری خطرناک می باشد.

جنین ممکن است در اثر تماس با مواد بیهوشی با ناهنجاری های مختلفی روبرو شود. پس از کاشت، باید یکی از انواع داروهای ضد التهابی را به همراه مسکن به مدت ۲ تا ۳ روز مصرف کنید. معمولاً استفاده از چنین داروهایی برای زنان باردار توصیه نمی شود.

معرفی کلینیک دکتر مژگان آزادخواه

کلینیک تخصصی دندان پزشکی دکتر مژگان آزادخواه یکی از بروزترین کلینیک های تخصصی در زمینه ایمپلنت، ارتودنسی، انواع روکش دندان و لمینت سرامیکی می باشد.

بخوانید  سریع ترین روش تعیین جنسیت جنین

دكتر مژگان آزادخواه داراى فلوشيپ و گواهينامه معتبر ايمپلنت از آلمان در سال هاى ٢٠٠٤ و ٢٠١٥ مى‌باشد همچنين در سال هاى ٢٠١٣ و ٢٠١٦ از كشور هاى سوئيس و فرانسه فلوشيپ ايمپلنت دريافت نموده است. ايشان در طى سال هاى ٢٠٠٩ ، ٢٠١١ و ٢٠١٢ توسط پروفسوردکتر Lee از كشور كره‌ى جنوبى گواهينامه معتبر ايمپلنت را دريافت نموده است.

برای دریافت وقت مشاوره رایگان روکش دندان یا درمان ریشه دندان می توانید به سایت دکتر مژگان آزادخواه به نشانی اینترنتی www.drmojganazadkhah.com مراجعه کنید یا با شماره های زیر تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۶۱۶۳۱۰

۰۲۱۸۸۶۰۵۵۴۱

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×