» ایمپلنت » ایمپلنت دندان چیست ؟
دندان
ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست ؟

اسفند 1, 1402 10304

ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان قطعه فلزی توخالی از جنس تیتانیوم است که به جای ریشه دندان در داخل استخوان قرار داده می شود. حدود ۳ ماه صبر می کنیم تا این قطعه تیتانیومی به استخوان جوش بخورد. بعد از آن قطعه دیگری به نام اباتمنت روی آن بسته می شود و قالب گیری می شود و روی اباتمنت روکش قرار می گیرد.

در چه شرایطی باید ایمپلنت دندان بکاریم؟

کاشت دندان برای پر کردن جای خالی یک دندان، چند دندان و یا تمامی دندانهای از دست ‌رفته یک قوس دندانی استفاده می‌شود. هدف از جایگزینی دندان‌ها در دندانپزشکی، بازگرداندن زیبایی و عملکرد به دهان است. به طور کلی هنگامی که سخن از جایگزینی دندان‌ها به میان می‌آید، سه روش اصلی برای این منظور مطرح می‌شود:

  • پروتز مصنوعی غیر ثابت مانند دندان مصنوعی کامل یا نیمه
  • بریج دندان ( با چسب چسبانده و ثابت می‌شود)
  • ایمپلنت دندان

دندان مصنوعی از نظر هزینه، ارزان‌ترین روش است و برای بیشتر افراد قابل تهیه می‌باشد اما از نظر عملکردی ضعیف‌ترین نتیجه را در بین این سه روش دارد.علاوه بر این دندان مصنوعی بر حس چشایی تأثیر می‌گذارد.

بخوانید  کاشت ایمپلنت دندان راهی دائمی برای بی دندانی

بریج دندان روش متداولتری برای پر کردن جای خالی دندان‌ها محسوب می‌شود . مهم‌ترین اشکال بریج دندان در مقایسه با کاشت دندان، بهره ‌گیری آن از سلامت دندان‌های مجاور است. انتخاب روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته به چند عامل بستگی دارد. به خصوص در صورتی که ایمپلنت دندان نیز جز گزینه‌ ها باشد، فاکتورهای زیر اهمیت بیشتری دارد:

  • محل دندان‌های از دست رفته که باید جای خالی آنها پر شود
  • حجم و تراکم استخوان فک در محل کاشت دندان
  • سلامت عمومی بیمار
  • بودجه مالی در نظر گرفته شده

معایب و مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

  • مزیتهای ایمپلنت

کاشت دندان مزیت‌های زیادی به روش‌های دیگر دارد. مهم‌ترین مزیت آن از نظر سلامتی این است که از تحلیل رفتن استخوان فک پیشگیری می‌کند.

همچنین جویدن غذا و صحبت کردن برای بیمار راحت شده و همانند زمانی که از دندان‌های طبیعی و سالم خود استفاده می‌کرد، می‌تواند از دندان ایمپلنتی استفاده نماید.

بر خلاف دندان مصنوعی دیگر بیمار نگران تکان خوردن دندان و درآمدن آن نخواهد بود.

از نظر ظاهری نیز دندان ایمپلنتی بسیار شبیه دندان واقعی است.

  • معایب ایمپلنت

یکی از معایب کاشت دندان، احتمال عفونت، التهاب و درد پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان است که به ندرت اتفاق می‌افتد و در صورت وقوع، اگر به موقع آن رسیدگی شود به سادگی درمان می‌شود.

بخوانید  حقایق جذاب ایمپلنت دیجیتال؛ تحولی عظیم در کاشت دندان

یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان ، هزینه بالای آن است که باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند از این روش استفاده کنند. به خصوص در شرایطی که بیش از یک دندان خود را از دست داده ‌اید، قیمت ایمپلنت تکی بسیار بیشتر از روش‌های دیگر خواهد بود.

یکی از معایب کاشت ایمپلنت این است که در صورتی که استخوان کافی برای پشتیبانی فیکسچر نداشته باشید، نمی‌توانید این روش را انتخاب کنید.

   images_1708345960_65d34a6890ba6.jpg

برای کاشت ایمپلنت دندان به چه کسی مراجعه کنیم؟

برای کاشت دندان، باید عمل جراحی انجام شود. این کار را متخصص ایمپلنت انجام می‌دهد که در این زمینه مهارت دارد. هر متخصصی که آموزش ویژه کاشت دندان دیده است می‌تواند این کار را انجام دهد.

همچنین جراح فک و صورت می‌تواند تمامی بافت‌های نرم و سخت و یا نواقص آنها را درمان نماید بنابراین درمان‌هایی مانند کشیدن دندان و جراحی فک را انجام می‌دهد.

پریودنتیست در درمان بیماری‌های ساختارهای پیرامون دندان‌ها مانند لثه و استخوان فک تخصص دارد. هم پریودنتیست و هم جراح فک و صورت می‌توانند کاشت دندان را انجام دهند.

پس از این که فیکسچر ایمپلنت به استخوان فک جوش خورد، مرحله بعدی نصب روکش است تا جای خالی دندان در دهان پر شود.

بخوانید  ایمپلنت All On 4 و تفاوت آن با ایمپلنت معمولی در چیست؟

هزینه کاشت دندان چقدر است؟

هزینه ایمپلنت دندان بسته به شرایط متفاوت است. عواملی که تعیین‌ کننده هزینه درمان کاشت دندان هستند عبارتند از:

تعداد دندان‌هایی که قرار است با ایمپلنت جایگزین شود

  • نوع ایمپلنت
  • روش درمانی
  • یک مرحله ‌ای یا دو مرحله ‌ای بودن جراحی کاشت دندان
  • نوع روکش نصب ‌شده بر روی ایمپلنت
  • مواد مورد استفاده
  • درمان‌های جانبی مانند پیوند استخوان یا درمان لثه برای کاشت ایمپلنت
  • عوامل دیگری مانند مرحله کلینیک دندانپزشکی و تخصص دندانپزشک

چه کسانی می توانند کاشت دندان را انجام دهند؟

برای برخی از افراد استفاده دندان مصنوعی یا بریج های دندانی معمول به دلیل لغزش در دهان و عدم راحتی در جویدن غذا پسندیده نیستند .

علاوه بر این استفاده از بریج دندان باعث می شود تا دندان های سالم کناری تراش بخورند و این امر سبب پوسیدگی دندان های سالم کناری می شود.

مزیت ایمپلنت دندان این است که برای جایگزینی یک یا چند دندان نیاز به تراش دندان های کناری نیست .

در واقع اکثر افراد می توانند از مزایای ایمپلنت دندان بهره مند شوند و از کاشت دندان استفاده کنند . به طور معمول اگر شما دارای شرایط زیر باشید ایمپلنت گزینه ای مناسب برای شما می باشد :

  •  یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشید
  •  استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت دندان داشته باشید یا بتوانید پیوند استخوان برای ایمپلنت انجام دهید
  •  لثه و بافت دهانی سالم داشته باشید
  •  بیماری خاصی که به ایمپلنت آسیب برساند نداشته باشید
  •  قدرت جویدن و گفتار خود را به دلیل بی دندانی از دست داده باشید
  •  سیگاری نباشید
بخوانید  آشنایی با انواع مارک ایمپلنت دندان

انواع برند ایمپلنت

انواع ایمپلنت و سیستم های آن را در مقاله ای جداگانه به شما عزیزان ارائه خواهیم نمود تا با آنها آشنا شوید . توجه داشته باشید که کشور سازنده ایمپلنت نوع ایمپلنت را تعیین نمی کند و باید در نظر داشت که در کشور سازنده ایمپلنت انواع مختلفی از برند ایمپلنت وجود دارد.

مثلا از انواع ایمپلنت کره ای میتوان به Sewon medix و ایمپلنت F&B  ساخت کشور کره اشاره نمود . به همین دلیل صرفا کشور سازنده ایمپلنت دندان نوع و برند آن و هم‌چنین خوب بودن یا بد بودن ایمپلنت را مشخص نمی‌کند.

ایمپلنت سوئیسی ITI و ایمپلنت آمریکایی زیمر zimmer و برند humantech یکی از انواع ایمپلنت آلمانی و برندهای ایمپلنت کره ای که در بالا اشاره شد از نمونه برندهای ایمپلنتی است که در کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان دکتر رضا شاکر با بیش از پانزده سال سابقه جراحی ایمپلنت دندان در تهران و ایران استفاده می‌شود.

بهترین کار برای داشتن یک ایمپلنت خوب و موفق در مرحله نخست انتخاب متخصص ایمپلنت دندان در تهران که دارای سابقه طولانی و درخشان است می‌باشد و گام بعدی اعتماد به او و طرح درمان پیشنهادی اش می‌باشد.

بخوانید  دکتر خوب برای ایمپلنت دندان

images_1708346448_65d34c5017166.jpg

ایمپلنت دندان جلو

دندان های جلو همواره نسبت به دندان های عقب در دهان، آسیب پذیر هستند و ممکن است در حوادث، تصادفات و یا فعالیت های ورزشی این دندان ها افتاده و یا آسیب ببینند.

حتی ممکن است به دلیل پوسیدگی یا عفونت، مجبور شوید دندان های جلویی خود را بکشید. نداشتن دندان جلو نسبت به سایر دندان ها بر روی ظاهر صورت، غذا خوردن و اعتماد به نفس ما مستقیما تاثیر گذار است. ایمپلنت دندان جلو یک راه حل مناسب برای این مشکلات است.

ایمپلنت دندان های جلو باعث می شود دندان از دست رفته در جلوی دهان شما به شکل دندان طبیعی دیده شده و زیبایی لبخندتان حفظ شود.

کسی متوجه نمیشود از ایمپلنت استفاده شده یا دندان خودتان است. عمل ایمپلنت دندان جلو نسبت به دندان های آسیا و دیگر دندان ها سریع تر انجام می شود و حتی ممکن است تنها نیاز به بی حسی موضعی باشد.

دندانپزشک شما برایتان یک دندان موقت قرار می دهد و بعد از بهبودی و جوش خوردن لثه و استخوان، دندان دائمی شما را نصب می کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×