» دندانپزشکی » بایدها و نبایدهای جراحی دندان سال [۱۴۰۲]?
جراحی دندان
دندانپزشکی

بایدها و نبایدهای جراحی دندان سال [۱۴۰۲]?

مرداد 15, 1402 90344

بایدها و نبایدهای جراحی دندان سال [1402]?

لبخندزیبا یکی از مواردی است که در زیبایی چهره تان تاثر بسزایی دارد، بدین ترتیب می توان گفت همگان خواهان دندان هایی سالم و بدون ایراد هستند. از سوی دیگر خرابی دندان ها هم از مشکلاتی است که گاها برای افراد پیش می آید که روش های مختلفی برای ترمیم و حتی درمان وجود دارد. جراحی دندان هم از معروف ترین روش های درمانی به شمار می رود که به کمک آن می توان بسیاری از بیماری های دندان را درمان کرد. مشخصا انجام این جراحی حساس نیازمند مراجعه به یک دندانپزشک ماهر و زبده است که ما در این مقاله به معرفی بهترین جراح دندانپزشک در تهران پرداخته ایم. برای اطلاعات بیشتر حتما از سایت دندانپزشکا (dandanpezeshka.com) دیدن کنید یا سری به سایت های پزشکا و جراحتو بزنید.

جراحی دندان چیست؟

به مجموع عمل هایی که با هدف جلوگیری از بروز ناهنجاری ها و بیماری های دهان و دندان انجام می شود، جراحی دندان گفته می شود. همه عمل های ترمیمی و زیبایی دندان، در این حوزه قرار می گیرند که البته هدف هریک از آن ها با هم متفاوت است، اما منظور اصلی از جراحی دندان، کشیدن دندان از فک بیمار است. لازم به ذکر است این جراحی، آخرین راهی است که جراح انتخاب می کند، به عبارت دیگر مجبور به کشیدن دندان می شود.

بخوانید  درمان دندان لق شده در بزرگسالان

تا چندی پیش در صورت بروز مشکل در دندان ها، آن را می کشیدند و مشکل آن را برطرف می کردند اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و ابداع روش های جدید برای درمان دندان ها، تمامی سعی پزشکان بر این است که افراد بتوانند دندان های اصلی خود را تا سنین بالا حفظ کنند، از این رو کمتر کسی پیدا می شود که دست به کشیدن دندان های خود بزند. البته این را هم در نظر داشته باشید که در موارد محدودی هیچ راهی جز کشیدن دندان نیست.

موارد نیاز به جراحی دندان

با توجه به آنچه در قسمت قبل اشاره شد اگر با هدف حفظ دندان های اصلی افراد، پیش برویم؛ شرایط خاصی که مجبور به کشیدن و جراحی دندان هستیم، شامل موارد زیر خواهد بود:

  • پوسیدگی دندان: شایع ترین دلیل نیاز به کشیدن دندان مربوط به پوسیدگی آن می شود. هنگامی که پوسیدگی دندان به حدی گسترش پیدا کند که دیگر قابل ترمیم نباشد، در این صورت جراحی دندان انجام می شود.
  • بیماری پیشرفته لثه: زمانی که لثه ها بیمار می شوند هم می توان، جراحی دندان را در نظر گرفت. بخصوص هنگامی که پیشرفت بیماری لثه باعث لق شدن دندان و تحلیل رفتن استخوان فک شده باشد.
  • شکستگی فک: به هنگام شکستگی فک، ممکن است در اثر ضربه، دندان های آسیب دیده از جای خود تکان بخورند که در این صورت برای جلوگیری از گسترش عفونت در دندان و لثه، از جراحی دندان استفاده می شود.
  • نکروز پالپ: در مواقعی که عفونت باعث از بین رفتن بافت عصبی شده و امکان ترمیم از طریق عصب کشی وجود نداشته باشد، باید از طریق جراحی دندان اقدام به درمان کرد.
  • ناهنجاری پاتولوژیک: هنگامی که دندان فرد دچار ناهنجاری پاتولوژیک شود در اغلب موارد، با توجه به نظر دندانپزشک کشیده خواهد شد.
  • دندان عقل: در اغلب فک ها دندان های نهفته مشاهده می شود که اغلب مربوط به دندان عقل فرد است. این دندان ها به دلیل عدم وجود فضای کافی امکان رویش نخواهند داشت که با مشورت دندانپزشک کشیده خواهند شد.
  • ارتودنسی: برای انجام ارتودنسی نیاز به فضای خالی برای گسترش و صاف کردن دندان ها خواهیم داشت. اما در مواقعی که دندان های فرد کیپ باشند نیاز به حذف یکی از دندان ها خواهد بود.
  • تداخل پروتز و دندان: در صورتی که طی عمل پروتز، یک یا چند دندان مانع آن شوند، نیاز به جراحی تشخیص داده می شود.
  • رادیوتراپی: قبل از انجام رادیوتراپی افرادی که نیاز به پرتو درمانی دارند باید دندان های مشکوک به عفونت آن ها کشیده شود.
بخوانید  معرفی تخت‌های برقی پزشکی و یونیت‌های پزشکی و زیبایی – ویژگی‌ها و کاربردها

بایدها و نبایدهای جراحی دندان سال [1402]?

جراحی دندان و مراقبت های پس از آن

اولین اتفاق محتملی که پس از جراحی پیش می آید خونریزی لثه از حفره ای است که دندان از آن خارج شده. معمولا برای کنترل خونریزی یک تکه گاز در داخل حفره قرار می دهند و شما باید این گاز را تا چهل الی پنجاه دقیقه با دندان هایتان به همدیگر فشار دهید تا خونریزی در محل جراحی بند بیاید. پس از اینکه خون در این قسمت منعقد شد، تورم درد ناشی از جراحی شروع می شود . البته وقتی که اثر بی حسی از بین رفت، این اتفاق خواهد افتاد. یکی از موثرترین راهکارها برای کنترل این تورم استفاده از کمپرس سرد است که معمولا خوردن بستنی های سرد یکی از راهکارهایی است که در این دوران توصیه می شود. کیسه آب سرد و یا کیسه یخ هم در این دوران بسیار کاربردی است. ایبوپروفن و در کل داروهای otc معمولا داروهایی هستند که درد جراحی را تسکین می دهند. البته اگر این درد زیاد باشد، امکان تجویز داروهای مسکن قوی تر توسط دندان پزشک هم وجود دارد. فراموش نکنید گازی که برای کنترل خونریزی در داخل دهانتان گذاشته شده را میک نزنید و از تجمع زیاد آب دهان در داخل دهانتان خودداری کنید. همچنین موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

بخوانید  هزینه و قیمت ارتودنسی 1401

• زمینه برای عفونت پس از جراحی بسیار بالاست، بنابراین برای جلوگیری از بروز آن، آنتی بیوتیک و داروهایی که دکتر تجویز کرده را تا زمان معین شده مصرف کنید.

• دو شب اول بعد از جراحی به هیچ عنوان از مسواک و یا وسایل دیگر برای تمیز کردن دهان خود استفاده نکنید.

• خوردن خوراکی های سفت و داغ حداقل تا روز اول ممنوع است.

• اگر خونریزی حفره ی ایجاد شده بند نیامد و شدیدتر شد، حتما به پزشک خود مراجعه کرده و از درمان های خانگی و شخصی خودداری کنید.

• یکی دیگر از مواردی که درباره جراحی دندان باید بدانید این است که بد طعم بودن و بو دادن دهان بعد از جراحی یک موضوع طبیعی است. لطفا این موضوع را تحمل کرده تا به طور خود به خود برطرف شود.

• حداقل سه الی چهار ساعت بعد از عمل جراحی دندان صحبت نکنید.

•وعده های غذایی خود را را حذف نکنید تا انرژی تان نیفتد.

•در هنگام خوردن غذاهای جویدنی اصلا از سمت دندان جراحی شده، استفاده نکنید.

• فعالیت های شدید بدنی تان را برای مدت دو الی سه روز کنسل کنید و در خانه استراحت کنید.

بخوانید  قیمت دندانپزشکی و ارتودنسی و کشیدن دندان 1402

• استفاده از الکل و انواع دخانیات باید قطع شود زیرا مصرف دخانیات، روند بهبود زخم و درمان شما را کند کرده و ممکن است موارد جبران پذیری را به وجود می آورد.

بایدها و نبایدهای جراحی دندان سال [1402]?

کلام آخر

جراحی دندان هم بخشی از صنعت بزرگ دندانپزشکی است و با بیماری های دندان نظیر دندان عقل ، لثه و دهان سر و کار دارد و دندانپزشکان با تشخیص و بررسی اختلال ها و پیشگیری و معالجه در زمینه آسیب های دندان و بیماری های حفره دهان که شامل کلیه بافت ها و ساختار فک و صورت می شود، درگیر هستند. در این مقاله هر آن چیزی که باید در مورد بایدها و نبایدهای جراحی دندان می دانستید را شرح دادیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید به سایت دندانپزشکا (dandanpezeshka.com) مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×