» سلامت دستگاه گوارش » با دلایل خون ریزی معده و راههای درمانی خونریزی معده آشنا شویم
دلایل خون ریزی معده
سلامت دستگاه گوارش

با دلایل خون ریزی معده و راههای درمانی خونریزی معده آشنا شویم

مرداد 8, 1402 120306

یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی، خون ریزی معده است. این مشکل در اکثر اوقات برای افراد بالای ۴۰ سال پیش‌آمده و علت آن نیز در اکثر مواقع به‌وجودآمدن زخم در معده است که در اکثر اوقات با درد شکم و سوزش در ناحیه معده خود را آشکار می‌سازد. در هنگام به وجود آمدن زخم و شروع خون‌ریزی آن به داخل، به‌واسطه قلیایی بودن خون از اسیدی بودن محیط معده کاسته شده و در نتیجه زخم به وجود آمده در معده به سمت بستن زخم پیش نخواهد رفت.

پی این واکنش و افت اسیدیته معده دیگر سوزش و دردی در ناحیه مورد احساس نشده و به بیمار احساس بهبودی دست خواهد داد. در صورتی که در این مرحله نه‌تنها بهبودی صورت نگرفته بلکه وضعیت بیماری وخیم‌تر شده است.

مهم‌ترین علت‌های خون ریزی معده چیست ؟

علت‌های خون ریزی معد

همان‌طور که گفته شد در اکثر موارد خون ریزی معده به‌خاطر به وجود امدن زخم در معده و یا مسیر گوارش است. اما این فقط یکی از دلایل خون ریزی معده بوده و می‌تواند ناشی از دلایل دیگری نیز باشد که عبارت اند از:

  • واریس: واریس‌ها، رگ‌های بزرگ غیرطبیعی هستند که می‌توانند در اثر پارگی موجب خون‌ریزی شوند.
  • التهاب مری: اصلی‌ترین عامل این پدیده، رفلکس معده است که با انتقال اسید معده به داخل مری سبب ایجاد زخم و خون ریزی معده می‌شود.
  • التهاب معده: باعث باز ماندن دریچه معده و خروج اسید آن به خارج محیط معده می‌شود که به سبب ان زخم در نواحی مری به وجود آمده و موجب خون‌ریزی می‌شود.
  • سرطان معده: وجود تومورها در داخل معده می‌تواند باعث ایجاد خون‌ریزی در معده شود
  • و مواردی از جمله ضربه دیدن، جراحی و … نیز به علت به وجود آمدن زخم امکان زخم و خون‌ریزی آن وجود خواهد داشت.
بخوانید  علت یبوست طولانی مدت + عوارض 5 راه درمان فوری خانگی و پزشکی

علائم خون‌ریزی معده چیست؟

آیا معده درد نشانه حاملگی است

ازآنجایی‌که خون‌ریزی به‌صورت داخلی اتفاق می‌افتد، تشخیص آن اغلب به‌راحتی امکان‌پذیر نبوده و شخص پس از وخیم شدن موضوع متوجه آن می‌شود. از عمده‌ترین علائم خون‌ریزی معده می‌توان به احساس خستگی و رنگ‌پریدگی به علت ازدست‌دادن خون اشاره کرد. همچنین در مراحل اولیه بیمار دچار شکم درد و سوزش در قسمت معده شده که باید به آن توجه ویژه‌ای نمود.

در این حالت به علت اینکه محیط معده دیگر اسیدی نیست قادر به هضم غذا نخواهد بود و بیمار دچار احساس درد در ناحیه معده خواهد شد. این علامت را نباید با سوزش معده اشتباه گرفت. همچنین درد در ناحیه معده لزوماً به‌خاطر وجود زخم در معده و خون ریزی معده نیست.

یکی دیگر از علائم خون ریزی معده، تیره‌رنگ شدن و وجود خون در مدفوع است. مدفوع سیاه همیشه به علت وجود مشکل در بدن نیست چراکه می‌توان با خوردن برخی ادویه‌جات و غذاها رنگ آن را تغییر داد. در برخی موارد نیز وجود تیرگی و خون در مدفوع می‌تواند به علت وجود مشکل در روده بزرگ یا بواسیر باشد که بایستی جهت درمان سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

بخوانید  کمبود کدام ویتامین باعث یبوست میشود؟

خون‌ریزی داخل معده گاهی می‌تواند با استفراغ یا سرفه‌های خونی خودنمایی کند.

به‌طورکلی وجود هرگونه خون‌ریزی غیرعادی از بدن را بایستی جدی گرفته و سریعاً به درمان آن پرداخت. چرا که یک بیماری به‌ظاهر ساده می‌تواند بعداً برای ما مشکلات زیادی را به وجود آورد. به طور مثال اگر زخم معده در سریع‌ترین زمان ممکن درمان نشود منجر به سرطان معده خواهد شد که پروسه درمان آن بسیار زمان بر و نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای خواهد بود.

 

نقش تغذیه در بهبود خون ریزی معده چقدر است ؟

  • فیبرها: فیبرها موادی هستند که می‌توانند در کنترل زخم معده نقش مفیدی داشته باشند. فیبرها در اکثر سبزی‌ها و میوه‌ها به‌وفور یافت می‌شوند. از مواد غذایی که حاوی فیبر هستند می‌توان جو دوسر، حبوبات، دانه‌های کتان، جو، آجیل و برخی سبزی‌ها و میوه‌ها مانند پرتقال، سیب و هویج اشاره کرد.
  • نوشیدنی‌ها: نوشیدن مشروبات الکلی، نوشیدنی‌های داغ، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گازدار نیز می‌توانند در درازمدت سبب به وجود آمدن زخم در معده شوند. همچنین در صورت داشتن زخم معده نیز باید از مصرف آنها خودداری کرد.
  • ادویه‌جات: ادویه‌های تند مانند انواع فلفل به علت بالابردن میزان اسید معده نیز می‌توانند سبب زخم معده شوند. پس در مصرف ادویه‌جات نباید زیاده‌روی کرد و در صورت داشتن زخم معده نیز جهت عدمم تشدید بیماری مصرف نگردد.
  • سایر غذاها نیز مانند فراورده‌های گوشتی آماده از جمله سوسیس و کالباس، مواد غذایی چرب، سیر و پیاز که باعث رفلکس معده و اسیدی شدن آن می‌شوند، نباید مصرف کرد.
بخوانید  علت تلخی دهان چیست ؟

در آخر به هنگام مشاهده هرگونه خون‌ریزی و احساس درد در هر ناحیه از بدن، بهترین راهکار جهت درمان و جلوگیری از پیشرفت آن مراجعه به پزشک بوده و از انجام هرگونه درمان خودسر باید پرهیز نمود.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×