» زیبایی و پزشکی » بوتاکس چیست؟ مراقبت های قبل و بعد از بوتاکس و ۷ عوارض شایع آن
بوتاکس چیست؟ مراقبت های قبل و بعد از بوتاکس و 7 عوارض شایع آن
زیبایی و پزشکی - سلامت پوست و مو

بوتاکس چیست؟ مراقبت های قبل و بعد از بوتاکس و ۷ عوارض شایع آن

تیر 13, 1402 150213

پوست انسان در اثر گذر زمان و عوامل محیطی مخرب بافت اولیه خود را از دست داده و چین و چروک‌های متعددی در سطح آن ظاهر می‌شود. راهکارهای گیاهی بسیاری برای جوان‌سازی پوست صورت و اندام‌های مختلف وجود دارد.

اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت پزشکی و زیبایی از روش‌های نوین و بدون عوارض برای جوان‌سازی و زیباسازی استفاده می‌شود. بوتاکس از جمله روش‌هایی است که در سرتاسر جهان برای از بین بردن خطوط چین و چروک و زاویه‌دهی به اجزای مختلف صورت استفاده می‌شود.

بوتاکس چیست؟

این روش از زمان ابداء تا به امروز مراجعه کنندگان بسیار زیادی داشته و ۹۹ درصد تزریقات انجام شده موفق بوده و مراجعه‌کنندگان رضایت کافی را داشته‌اند.

بخوانید  من زشتم؛ آیا این حقیقتی واقعی است یا نگرانی زیبایی بیش از حد؟

بوتاکس از جمله روش‌های زیبایی است که نسبت به سایر روش‌ها اثربخشی بسیار بالاتری داشته و در مدت زمان کمتری در کلینیک‌ها انجام می‌شود. در ادامه این مقاله درباره صفر تا صد تزریق بوتاکس، انواع ژل بوتاکس و کاربردهای هریک به توضیحات بیشتری می‌پردازیم.

بوتاکس چیست و حاوی چه ترکیباتی است؟

بوتاکس نوعی پروتئین است که ماده اصلی سازنده آن سم بوتولیسم نام دارد، این چروتئین توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید شده و در واقع همان سمی است که موجب مسمویت شدیی غذایی می‌شود.

اما اگر این ماده به میزان مناسب و کنترل‌ شده‌ای استفاده شود فواید بسیار زیادی در زیبایی و پزشکی خواهد داشت. از مقادیر بسیار کم این ماده در انجام برخی تغییرات زیبایی در چهره برای جوان‌سازی استفاده می‌شود.

در واقع با تزریق بوتاکس به زیر پوست، عضلات پوست فلج شده و فعالیت آن‌ها کاهش یافته و در نتیجه چین و چروک‌ها از بین می‌روند. این روش کم‌تهاجم‌ترین روش برای جوان‌سازی سریع پوست است.

ماهیت این ماده به‌گونه‌ای است که بعد از وارد شدن به بافت پوست و تجمع در ان بر خلاف سایر ماده‌های تزریقی جوان‌سازی باعث سفتی و غیر طبیعی به نظر رسیدن پوست نمی‌شود.

بوتاکس چیست و حاوی چه ترکیباتی است؟

عملکرد بوتاکس در بدن چگونه است ؟

بوتاکس نوعی نوروتوکسین است که با تاثیرگذاشتن روی سیگنال‌های عصبی از تحریک و انقباض عضلات صورت جلوگیری کرده و موجب فلج شدن موقت عضلات می‌شود. بسیاری از چین و چروک‌ها در پوست بر عضله منقبض خود عمود هستند.

بخوانید  افزایش آمار جراحی بینی در مردان در سال 1402

برای نمونه عضلله منقبض‌کننده پیشانی عمودی است اما خطوطی که در پیشانی ظاهر می‌شوند از نوع افقی هستند. دو عضله مسئول خطوط اخم در ناحیه پیشانی به صورت افقی بین دو ابرو قرار گرفته‌اند، اما به هنگام انقباض خطوط عمودی به نظر می‌رسند.

بوتاکس دقیقا در محل تحریک تکانه‌های عصبی تزریق می‌شود تا از انقباض عضلاتی که موجب ایجاد چین و چروک و خطوط در سطح پوست می‌شوند، جلوگیری کند.
نواحی تزریق بوتاکس

بوتاکس به دلیل کم‌خطر بودن برای سیستم عصبی و تاثیرگذاری بسیار زیاد خود در نواحی مختلفی از بدن تزریق می‌شود. نواحی از بدن که تزریق بوتاکس عمدتا در آن‌ها صورت می‌گیرد عبارت‌اند از:

خطوط اخم
خطوط دور چشم
لیفت ابرو و بینی
خطوط پیشانی و چروک‌ها
اطراف بینی
خطوط چین و چروک‌های روی گردن
ناحیه زیر بغل و کف دست جهت درمان تعریق بیش از حد
تزریق جهت بالا رفتن گوشه ابرو و کشیدن کناره چشم

طبق تحقیقات انجام شده در اکتبر سال ۲۰۱۰ توسط انجمن غذا و داروی آمریکا FDA استفاده از این ماده در بهبود میگرن بسیار موثر است.

نواحی تزریق بوتاکس

نواحی تزریق بوتاکس

نکات بسیار مهمی که قبل از تزریق باید بدانید

پرهیز از مصرف داروهایی مانند آسپرین، امگا ۳، ویتامین E و داروهای ضدالتهابی برای کاهش کبودی دو هفته قبل از تزریق
پرهیز از مصرف مشروبات الکلی حداقل یک هفته قبل از تزریق بوتاکس
اگر داروهایی خاص مصرف می‌کنید حتما قبل از تزریق به متخصص بوتاکس خود اطلاع دهید.
در صورت داشتن هر گونه حساسیت آلرژیک به پزشک اطلاع‌رسانی کنید.
در صورتی که به بیماری‌هایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا هستید حتما قبل از تزریق با پزشک خود مشورت کنید.

بخوانید  چه چیزی برای رشد ناخن خوب است؟ 14 توصیه مهم و ضروری

پرهیز از آرایش کردن از نکات ساده‌ای است که باید قبل از انجام بوتاکس آن را رعایت کنید. در روز انجام تزریق بایستی یک لباس راحت پوشیده و باید پوست خود را به صورت کامل تمیز کرده و عاری از هرگونه ماده شیمیایی و آرایشی کنید.

آشنایی با بوتاکس پیشانی

یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از بانوان و آقایان درمان همیشگی و بدون عوارض خطوط چین و چروک پیشانی است. این خطوط اغلب در اثر مصرف دخانیات، قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید به مدت طولانی و افزایش سن به وجود می‌آیند.

اگر شما هم با پین و چروک‌های درشت در پیشانی خود مواجه هستید پیشنهاد می‌کنیم قبل از افزایش عمق این خطوط حتما تزریقی بدون عوارض مانند بوتاکس را انجام دهید.

انواع بوتاکس

ژل بوتاکس توسط برندهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. هر یک از این برندها ویژگی‌های مخصوص خود را داشته و با توجه به کیفیت ساخت خود قیمت متفاوتی دارند.
بوتاکس دیسپورت (Dysport)

این برند از ژل بوتاکس از نوع پرفروش و باکیفیت بوده و برای محو کردن خطوط دور چشم نازک بوده و پروتئینی بسیار زیادی دارد.
بوتاکس زئومین (Xeomin)

بخوانید  معرفی بهترین ماسک روشن کننده پوست خانگی با طرز تهیه 8 ماسک روشن کننده

از بوتاکس نوع زئومین در محو کردن چین و چروک‌های درشت موجود در نواحی مختلف صورت استفاده می‌شود. زئومین از جمله برندهایی است که در تولید آن از هیچ ماده افزودنی استفاده نشده است.
بوتاکس درماتوکس (Dermatox)

این برند از ژل بوتاکس در کشور ایران طرف‌داران بسیار زیادی دارد. محلول تولید شده توسط برند درماتوکس علاوه بر زیبایی کاربردهای دیگری در علم پزشکی دارد.
بوتاکس مسپورت (Masport)

این برند از بوتاکس تاثیر بسیار زیادی در برطرف‌کردن خط اخم بین دو ابرو دارد. بسیاری از پزشکان داخل کشور ایران از ژل برند مسپورت اغلب برای محو کردن خطوط پیشانی و بین دو ابرو استفاده می‌کنند.
بوتاکس نورونوکس (Neuronox)

این برند ساخت کشورر کره بوده و هم به صورت ژل و هم به صورت محلول تولید می‌شود. نوع محلول نورونوکس از رساندن پیام‌های زودرس به گیرنده‌های عصبی پوست جلوگیری کرده و مانع از بروز چین و چروک در پوست می‌شود.

کاربرد‌های بی‌نظیر بوتاکس
چند واحد تزریق بوتاکس در ناحیه پیشانی مجاز است؟

جنسیت مراجعه کننده تاثیر بسیار زیادی در تعداد واحدهای تزریق بوتاکس دارد. در حالت کلی برای کاهش چین و چروک پیشانی آقایان دو الی سه واحد بیشتر از مقدار بوتاکس تززریق شده به بانوان استفاده می‌شود. علت اینکه در آقاین مقدار تزریق این ماده بیشتر از بانوان است قوی‌تر بودن ماهیچه‌های آقایان است.

بخوانید  علت سفید شدن موهای ناحیه تناسلی چیست ؟

کاربرد‌های بی‌نظیر بوتاکس

بوتاکس از جمله روش‌های زیبایی است که علاوه بر داشتن کاربرد‌های زیبایی، کاربردهای درمانی زیادی نیز دارد. از جمله کاربردهای زیبایی این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از بین بردن خطوط اخم بین دو ابرو
از بین بردن خطوط افقی و درشت پیشانی
افزایش زیبایی حالت چهره و ابروها
از بین برنده چروک‌های بزرگ در ناحیه گردن
بالا بردن نوک بینی
از بین بردن افتادگی پوست

خواص درمانی درمانی بوتاکس

ترکیب شیمیایی ژل بوتاکس از جمله ترکیبات بسیار مفید برای بددن در مقادیر کم و کنترل‌شده است. با انجام تزریق بوتاکس علاوه بر افزایش زیبایی و جوانی چهره خود می‌توانید از مزیت‌های بی‌شمار درمانی این روش بهره‌مند شوید.

جلوگیری از تعریق در زیر بغل و کف دست و پا

یکی از خواص‌ درمانی فوق‌العاده بوتاکس جلوگیری از تعریق بیش از حد در ناحیه زیر بغل و کف دست و پا است. با تزریق این ماده به زیر پوست ناحیه موردنظر اعصاب سمپاتیک آن ناحیه به حالت طبیعی خود بازگشته و با کاهش تحریک‌پذیری میزان تعریق و عرق نیز در آن ناحیه کاهش می‌یابد.

موثر در درمان سردرد و میگرن

با تزریق بوتاکس در ۳۱ نقطه از عضلات سر و گردن می‌توان برخی از عضلات محرک و عامل سردرد را فلج کرد. با فلج کردن عضلات مذکور دیگر هیچ‌گونه انقباضی در ناحیه مورد نظر رخ نداده و بیماری‌های عصبی همچون میگرن و سردرد به میزان بسیار زیادی کاهش می‌یابند.

بخوانید  کاشت ابرو چیست و چطور انجام می شود ؟

درمان پلک‌زدن‌های مکرر و بیش از حد

یکی از دلایل اصلی پلک زدن‌های مکرر و بسیار زیاد منقبض شدن متعدد و غیرطبیعی عضلات مربوط به این ناحیه است. یکی از راهکارهای بدون عوارض و سریع برای درمان این تیک عصبی استفاده از مقدار کنترل شده بوتاکس در نواحی اطراف پلک است. این ماده با کاهش انقباض عضلات مربوطه از پرش و پلک‌زدن بیش از حد و غیرطبیعی چشم جلوگیری می‌کند.

موثر در درمان کمر درد

این خاصیت درمانی بوتاکس به ۱۰ تا ۱۴ روز زمان بعد از انجام تزریق بوتاکس نیاز داشته و باید این روند تا ۳ الی ۴ ماه به صورت مرتب و در زیر نظر متخصص تکرار شود. عملکرد این ماده در عضلات ناحیه کمر به این گونه است که میتواند اسپاسم عضلات کمر و التهابات مربوط به این ناحیه را در کمتری حالت کاهش و در بیشترین حالت به صورت کامل از بین ببرد.

درمان دندان قروچه

دندان قروچه یکی از مشکلاتی که برای درمان آن علاوه بر استفاده از روش‌های درمانی دندانپزشکی از روش‌هایی هچون بوتاکس می‌توان برای درمان و برطرف کردن آن استفاده کرد. با انجام تزریق بوتاکس در عضلات ناحیه فک می‌توان مقدار انقباض این عضلات را کاهش داده و فشار اعمل شده بیش از حد به این ناحیه را از بین برد.

بخوانید  معرفی بهترین متخصص جراحی پلاستیک صورت در شیراز

کاهش سایز و لاغر کردن ناحیه ساق پا

بزرگ بودن بیش ازذذ اندازه ساق پا یکی از ناهنجاری‌های فرم بدنی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. یکی از روش‌های کم‌هزینه، بدون عوارض و سریع برای درمان و کاهش سایز ناحیه ساق پا استفاده از بوتاکس است. زمانی که این ماده در داخل ساق پا تزریق می‌شود، ماهیچه‌های مهاجم این ناحیه را غیر فعال کرده و مشکل بزرگ بودن ساق پا را برطرف می‌کند.

کاهش اسپاسم عضلات

بسیاری از افرادی که حداقل یکبار بیماری سکته را تجربه کرده‌اند با عارضه شایع آن یعنی اسپاسم و سستی عضلات مواجه هستند. در این عارضه فرد بیمار به دلیل مشکلات عصبی به وجود آمده در عضلات خود مشکلاتی در راه رفتن و پیاده‌روی دارد. با استفاده از ماده پرخاصیت بوتاکس زیر نظر یک متخصص و تزریق آن در ناحیه مورد نظر می‌توان مشکل اسپاسم و سستی عضلات را در کمترین زمان درمان کرد.

بوتاکس لب

سایر خواص درمانی بوتاکس

درمان مثانه بیش فعال
موثر در درمان اختلال حرکتی به نام دیسونی دهانه رحم که موجب بروز درد در ناحیه گردن می‌شود.
درمان انحراف چشم در افراد بالای ۱۲ سال

بخوانید  بوتاکس دیستون بهتر است یا مصپورت ؟

آیا تزریق بوتاکس حالت چهره را غیرطبیعی نشان می دهد؟

یکی از سوالات رایج مراجعه‌کنندگان این است که آیا استفاده از بوتاکس موجب غیر عادی دیده شدن چهره می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر تزریق بوتاکس توسط متخصص حرفه‌ای و با استفاده از باکیفیت‌ترین مواد انجام شود تحت هیچ شرایطی حالت چهره غیر عادی نخواهد شد. اما مواد چینی و بی‌کیفیت در عین تاثیرگذاری سریع چهره شما را از حالت عادی و طبیعی خود خارج می‌کنند.

آیا آثار زخم بوتاکس روی صورت باقی می‌ماند؟

بعد از انجام بوتاکس زخم‌های بسیار کوچک و جزئی را در نواحی صورت خود مشاهده خواهید کرد، اما هیچ جای نگران نیست چراکه این زخم‌ها ناشی از فرورفتن سوزن در پوست شما بوده و چند روز بعد از تزریق به صورت کامل از بین می‌روند.

چاق و سفت شدن صورت در یک هفته

مدت زمان تاثیرگذاری بوتاکس چقدر است؟

بعد از شروع دوره درمان، بوتاکس تحت هر شرایطی مابین ۱ الی ۱۰ روز به طول انجامیده و به طورر متوسط تاثیرگذاری این فرایند ۳ تا ۸ ماه طول می‌کشد. فرایند تشکیل گیرنده‌های عصبی جدید در عضلات به زمان زیادی نیاز داشته و به همین دلیل فرایند اثرگذاری تزریق بوتاکس ممکن است تا ماه‌ها طول بکشد.

بخوانید  صورتم با خمیر دندان سوخته چه کنم ؟

مدت زمان ماندگاری بوتاکس

مدت‌زمان ماندگاری بوتاکس در افراد مختلف بنا بر عمق و میزان چروک‌ها، ناحیه تزریق و سن شخص متفاوت است. اما در حالت کلی با بازگشت فعالیت اولیه عضلات چین و چروک‌ها مجدد در سطح پوست ظاهر می‌شوند که در این صورت نیاز به تزریق مجدد در زیر نظر متخصص خواهد بود.

البته در مواقع تمدید تزریق بهتر است از پزشک خود بخواهید تا در بهترین زمان‌ها و فواصل تزریق شما را راهنمایی کند. به صورت میانگین مدت زمان ماندگاری این ماده حدود ۳ الی ۶ ماه است.

بهترین روش‌های مراقبت‌های از پوست بعد از تزریق بوتاکس

هدف اصلی از انجام مراقبت‌های لازم بعد از انجام دادن بوتاکس نتیجه‌گیری مطلوب و با کمترین عوارض جانبی است. با انجام مراقبت‌ها می‌توان از خطر انتشار کبودی به سایر نواحی بدن جلوگیری کرده و عوارضی همچون افتادگی موقت پلک و ابرو را تا میزان بسیار زیادی کاهش داد.

پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تا چند ساعت بعد از تزریق بوتاکس
استفاده از کرم ضد آفتاب به هنگام خروج از منزل
تا ۴ ساعت بعد از تزریق از دست زدن به ناحیه تزریق و مالش آن خودداری کنید.
بعد از گذشت یک از ساعت از تزریق با انجام دادن کارهایی مانند خندیدن و اخم کردن به صورت خود ورزش دهید
استفاده از کمپرس یخ برای تسکین و بهبود تورم و کبودی‌ها
پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی
حداقل تا دو روز بعد از تزریق از خوابیدن روی ناحیه‌ای تزریق شده خودداری کنید.
از آرایش کردن تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق

بخوانید  چند وقت بعد از عمل بینی میتوان دندانپزشکی رفت ؟

بوتاکس پیشانی

شایع‌ترین عوارض بوتاکس

بوتاکس نسبت به سایر روش‌های زیبایی عوارض بسیار کمی داشته و عوارض آن دائمی و مشکل‌زا نیست. مواردی همچون احساس درد در محل تزریق، عفونت، التهاب و تورم، قرمزی، خونریزی و کبودی از عوارض تزریق بوتاکس بوده و معمولا بعد از چند روز به صورت کامل برطرف می‌شوند. برخی از رایج‌ترین عوارض بوتاکس عبارت‌اند از:

احساس بی‌حالی و خستگی
بی‌حسی
سفت شدن عضلات، سردرد، گردن درد و احساس درد در بازوها یا پاها
تاری دید، پف کردن پلک‌ها
خشک‌شدن دهان

جمع‌بندی

بوتاکس یکی از بهترین و موثرترین راهکارهای پزشکی برای جوان‌سازی و زیباسازی بخش های مختلف صورت و گردن است. تزریق بوتاکس برای افرادی که با چین و چروک و افتادگی پوست مواجه هستند بسیار مفید است. این روش نسبت به سایر روش‌ها ماندگاری بیش‌تر، عوارض و هزینه کمتری دارد. بوتاکس علاوه بر داشتن خواص زیبایی، خواص درمانی فوق‌العاده‌ای برای ارگان‌های مختلف بدن از جمله درمان سردرد، کاهش اسپاسم عضلات، تعریق بیش از حد زیر بغل و مواردی از این قبیل است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×