» دندانپزشکی » بیهوشی برای ترمیم دندان کودکان
بیهوشی در دندانپزشکی کودکان
دندانپزشکی - مقالات

بیهوشی برای ترمیم دندان کودکان

بهمن 3, 1402 120327

بیهوشی برای ترمیم دندان کودکان : کودکان خردسال مبتلا به درد و/یا عفونت دندانی در هر سنی نیاز به درمان دارند – گاهی اوقات این بدان معناست که کودک شما باید تحت بیهوشی عمومی قرار گیرد. البته دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. در برخی از روش‌های دندانپزشکی کودکان نیاز است که فرزندتان کاملاً بی‌حرکت دراز بکشد، ممکن است موارد زیادی برای ترمیم وجود داشته باشد، یا صدای مته می‌تواند برای کودک ترسناک باشد. هدف همیشگی دندانپزشک ارائه ایمن‌ترین و بی‌دردترین درمان است.

بیهوشی یا آرام‌بخش در روش‌های دندانپزشکی برای کودکان تا چه اندازه ایمن است؟

در سال ۲۰۱۹، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) و آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا (AAPD) دستورالعمل های فعلی را برای دندانپزشکان و جراحان دهان به روز کردند تا هنگام ارائه آرام‌بخش عمیق یا بیهوشی عمومی به کودکان از آن‌ها پیروی کنند.

این کار مستلزم آن است که همیشه حداقل ۲ نفر تکنسین آموزش دیده در اتاق حضور داشته باشند تا در صورت بروز هر گونه مشکلی اقدامات پیشرفته حفظ جان را ارائه دهند. یکی از این افراد دندانپزشک یا جراح دهان خواهد بود که این عمل را انجام می‌دهد و دیگری ناظر مستقل خواهد بود. این ناظر مستقل باید «یک پزشک متخصص بیهوشی، یک پرستار متخصص بیهوشی رسمی، یک جراح دوم دهان، یا یک متخصص بیهوشی دندانپزشکی» باشد.

بخوانید  درد ارتودنسی

اطلاعات زیر مروری از انواع مختلف بیهوشی ارائه می‌دهد. مهم است که والدین گزینه‌های پیش روی خود را بدانند. قبل از ویزیت با دندانپزشک یا جراح دهان کودک خود در مورد نوع آرام‌بخش یا بیهوشی که او برای کارهای دندانپزشکی کودک توصیه می‌کند (و به طور منظم انجام می‌دهد) صحبت کنید.

انواع آرام‌بخش و بیهوشی مورد استفاده در کودکان

گزینه های خود را بشناسید:

اکسید نیتروژن

این یک آرام‌بخش خفیف و کم‌تهاجم است. معمولاً به عنوان «گاز خنده» شناخته می‌شود. کودکان این گاز را با کمی اکسیژن تنفس می‌کنند. آن‌ها معمولاً نمی‌خوابند، اما اغلب آرام‌تر می‌شوند. اکثرا کمی احمقانه و سبکسر می‌شوند، اما تعداد کمی از کودکان از این احساس خوششان نمی‌آید.

آرام‌بخش خفیف

این دارو (یا ترکیبی از داروها) معمولاً در کودکان بزرگتر و بزرگسالان استفاده می‌شود. کودک شما آرام و بیدار خواهد بود – و گاهی اوقات می‌تواند کاری را که دندانپزشک یا جراح از او می‌خواهد انجام دهد. پس از انجام این عمل، ممکن است فرزندتان حتی چیزی در مورد ویزیت دندانپزشکی به خاطر نیاورد. دندانپزشکان و جراحان دهان می‌توانند با خیال راحت این داروها را در حین انجام کار دندانپزشکی به او بدهند، زیرا کودک شما بیدار می‌ماند.

بخوانید  دندان‌ دائمی و‌ شیری |آناتومی دندان | تعداد و شکل دندان

آرام‌بخش متوسط

کودکان با آرام‌بخش متوسط ​​خواب‌آلودتر هستند، اما معمولاً قادر به انجام کاری هستند که دندانپزشک یا جراح دهان از آن‌ها می‌خواهد. کودکان بزرگتر و بزرگسالان با آرام‌بخش متوسط ​​بهتر از کودکان کوچکتر عمل می‌کنند. بدون کمک به دستگاه اکسیژن نفس می‌کشند و معمولاً به راحتی بیدار می‌شوند. اکثر کودکان چیزی در مورد این روش به خاطر نمی‌آورند. دندانپزشکان و جراحان دهان می‌توانند با خیال راحت این داروها را در حین انجام کار دندانپزشکی ارائه دهند.

بیهوشی کودکان در دندانپزشکی

آرام‌بخش عمیق

این دارو شامل داروهای داخل وریدی برای کمک به خواب کودک شما در طول این روش است. با این که کودک شما ممکن است هنوز کمی حرکت کند و گاهی اوقات سر و صدا ایجاد کند، ممکن است خودش نتواند به خوبی نفس بکشد. همیشه باید حداقل یک متخصص واجد شرایط دیگر (ناظر مستقل)، مثل یک متخصص بیهوشی وجود داشته باشد که بتواند ضربان قلب، فشار خون و اشباع اکسیژن (تنفس) کودک شما را در طول عمل و تا زمانی که بیدار شود، کنترل کند. این متخصص همچنین می‌تواند تعیین کند که کودک شما چه زمانی آماده رفتن به خانه است.

بخوانید  بایدها و نبایدهای جراحی دندان سال [1402]?

بیهوشی عمومی

کودک شما تحت بیهوشی عمومی، کاملاً در خواب و بدون درد خواهد بود. متخصصان بیهوشی که به طور ویژه آموزش دیده‌اند (پزشکان، دندانپزشکان یا پرستاران متخصص بیهوشی خبره) داروها را تجویز می‌کنند و کودک شما را تحت نظر دارند در حالی که یک دندانپزشک یا جراح دهان جداگانه عمل یا جراحی دندان را انجام می‌دهد. بیهوشی را می‌توان در مطب دندانپزشکی مجهز، مرکز جراحی سرپایی (ASC) یا بیمارستان انجام داد.

پس از اینکه در مورد گزینه‌های آرام‌بخش و بیهوشی با دندانپزشک یا جراح دهان کودک خود صحبت کردید، دقیقاً متوجه شوید که چه کسی داروها را تجویز می‌کند و چه کسی در طول عمل دندانپزشکی کودک شما را زیر نظر خواهد داشت.

در زمان بیهوشی چه پرسنلی باید بالای سر بیمار حضور داشته باشند؟

توجه: دستورالعمل‌های جدید AAP و AAPD بیان می‌کنند که یک متخصص بیهوشی یا یک دندانپزشک یا جراح دهان دیگر که دارای مجوز و آموزش بیهوشی است، در زمانیکه دندانپزشک یا جراح دهان روی این عمل تمرکز می‌کند، همراه فرزند شما باشد. این شخص در زمانی که دندانپزشک یا جراح دهان در حال انجام جراحی دندان بر روی کودک شما هستند، بر بیهوشی عمومی نظارت خواهد کرد. پرسنل دیگری نیز ممکن است برای کمک به بیهوشی عمومی یا جراحی دندان حضور داشته باشند.

بخوانید  دندانپزشکی در فردیس

دندانپزشک عمومی

کالج، دانشکده دندانپزشکی را گذرانده و تمام امتحانات لازم را در بورد دندانپزشکی دولتی گذرانده است. همچنین یک دندانپزشک عمومی از طریق ایالت خود مجوز دندانپزشکی گرفته است.

دندانپزشک اطفال

کلیه دوره‌های آموزشی و مجوزهای فوق را به عنوان دندانپزشک عمومی و همچنین رزیدنتی دندانپزشکی اطفال (معمولاً ۳-۲ سال) گذرانده است. آموزش آرام‌بخشی کودکان در آموزش دستیاری گنجانده شده است. دندانپزشکان اطفال می‌توانند با شرکت در آزمون سراسری و قبولی در آن گواهینامه‌ی بورد دندانپزشکی دریافت کنند.

جراح فک و صورت

رزیدنتی فک و صورت را پس از اتمام دوره دندانپزشکی (۴-۶ سال) انجام می‌دهد. اکثر جراحان فک و صورت دارای مجوز دندانپزشکی و برخی نیز دارای مجوز پزشکی هستند. علاوه بر این، به برخی از آنها مجوز بیهوشی عمومی توسط هیئت دندانپزشکی دولتی اعطا می‌شود. جراحان دهان و فک و صورت می‌توانند با شرکت در آزمون سراسری و قبولی در آن گواهینامه بورد دریافت کنند.

متخصص بیهوشی

پزشک یا دندانپزشکی که یک دوره رزیدنتی بیهوشی ۳-۵ ساله را پس از دوره پزشکی یا دندانپزشکی به پایان می‌رساند و تمام امتحانات لازم را با موفقیت پشت سر می‌گذارد. متخصصان بیهوشی می‌توانند بیهوشی را برای اقدامات دندانپزشکی و جراحی دهان انجام دهند و ممکن است مجوز بورد دندانپزشکی دولتی برای انجام بیهوشی در مطب دندانپزشکی داشته باشند. پزشکان و دندانپزشکان بیهوشی ممکن است آموزش‌های تخصصی برای درمان کودکان داشته باشند و ممکن است با شرکت و قبولی در آزمون سراسری گواهی بورد را دریافت کنند.

بخوانید  پلاک دندان چیست و چه عوارضی دارد؟

پرستار بیهوشی

پرستاری که یک برنامه ۲ ساله را پس از دوره پرستاری تکمیل می‌کند و دارای تجربه بالینی اضافی است. در برخی از ایالت‌ها، پرستاران بیهوشی می‌توانند بیهوشی را در مطب دندانپزشکی بدون نظارت دندانپزشک یا پزشک انجام دهند.

کارشناس بهداشت دندان

یک مدرک بهداشتی دندانی ۲ ساله را پس از دبیرستان به پایان می‌رساند – معمولاً مدرک کاردانی. برخی از متخصصان بهداشت دندان دارای تحصیلات و آموزش‌های بیشتر مانند مدرک لیسانس هستند. آنها توسط ایالت خود مجوز دارند و می‌توانند بی حسی موضعی (شات های بی حس کننده) در دهان انجام دهند.

دستیار دندانپزشک

هیچ آموزش رسمی لازم نیست. آموزش ممکن است «در حین کار»باشد. همچنین برنامه های گواهینامه ۱۰-۱۲ ماهه وجود دارد. دستیاران دندانپزشکی ممکن است توسط بورد دندانپزشکی دولتی خود ثبت نام کنند. دستیاران دندانپزشکی به عنوان ناظران مستقل برای آرام‌بخشی عمیق یا بیهوشی عمومی واجد شرایط نیستند.

عوارض بیهوشی عمومی چقدر طول می‌کشد؟

پس از تکمیل مراحل، کودک شما به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود، جایی که پرستاران علائم حیاتی او را به دقت بررسی می‌کنند. اثرات بیهوشی عمومی می تواند ساعت‌ها ادامه داشته باشد.

بینی، دهان و گلوی کودک شما ممکن است به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از عمل بی‌حس بماند.

بخوانید  هزینه و قیمت ارتودنسی 1401

گلوی کودک شما ممکن است به مدت ۱ تا ۲ روز پس از بیهوشی عمومی کمی درد داشته باشد.

بسته به روش دندانپزشکی ممکن است لثه و دهان کودک شما تا چند روز پس از آن درد داشته باشد.

حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بعد از عمل هنگام خوردن و آشامیدن کودک احتیاط کنید.

کودک شما ممکن است احساس سرگیجه یا استفراغ کند.

در چند ساعت اول پس از بیهوشی به کودک خود فقط غذاهای نرم بدهید.

مراقبت در منزل و ویزیت‌های بعدی

فرزند شما در روز عمل به مدرسه یا مهدکودک باز نخواهد گشت، و ممکن است لازم باشد روز بعد وضعیت او را بررسی کنید.

گاهی اوقات اثرات بیهوشی عمومی – معمولاً خستگی – می‌تواند تا روز بعد ادامه یابد. کودک شما باید در خانه بماند تا یک بزرگسال بتواند او را تحت نظر داشته باشد.

پس از بازگشت به خانه، کودک شما ممکن است فقط در بقیه روز فعالیت کمتری داشته باشد.

دندانپزشک شما به شما می گوید که چه زمانی باید برای ویزیت بعدی برنامه‌ریزی کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×