» چشم پزشکی » درمان خانگی التهاب شبکیه چشم
درمان خانگی التهاب شبکیه چشم
چشم پزشکی

درمان خانگی التهاب شبکیه چشم

مرداد 16, 1402 40340

درمان خانگی التهاب شبکیه چشم

التهاب شبکیه چشم به نوعی از بیماری چشمی گفته می شود که حساس ترین بخش یعنی شبکیه بینایی آسیب می بیند. این نوع التهاب سخت شدن شبکیه و تجمع مواد رنگی را به دنبال دارد که انواع درمان خانگی برای رفع آن موجود می باشد. البته ورم شبکیه به دلیل عواملی همچون آلرژی، ویروس، باکتری و دیگر علل میکروبیولوژیکی است که رژیم غذایی می تواند بر شدت یا رفع این التهاب بیفزاید.

دلایل بروز التهاب شبکیه چشم

التهاب شبکیه چشم به دلیل عواملی همچون سیستم ایمنی ضعیف، تماس با افراد مبتلا به عفونت چشمی، عدم رعایت بهداشت، قرارگیری در معرض مواد مضر شیمیایی، جراحی و زخم ایجاد می شود. همچنین عوارض شایع التهاب شبکیه شامل پوسته پوسته شدن دور چشم، خروج مایع به رنگ زرد از چشم، حس کردن ماسه و شن در چشم، خارش، درد، تورم پلک ها، قرمزی، آبریزش می باشد.

البته این علائم باتوجه به نوع و میزان التهاب شبکیه، بسیار شدید یا خفیف هستند. ناگفته نماند عفونت چشم مشکلات دائمی برای چشم به وجود نمی آورد و بروز خطر جدی برای شبکیه چشم خیلی کم است. اما خیلی آزار دهنده می باشد.

بخوانید  هزینه عمل لیزیک در بیمارستان چقدر است ؟

دلایل بروز التهاب شبکیه چشم

روش های درمان خانگی التهاب شبکیه چشم

آینه داخل جسم همان چشم است که از سر درون خبر می دهد. پس با محافظت از این آینه و درمان التهاب شبکیه چشم می توان هر روز آن را جلا بخشید. بنابراین مصرف رژیم غذایی مناسب و استفاده از روش های درمان خانگی یک گزینه ارزان و موثر بوده که هر کدام به شرح زیر می باشند.

کمپرس آب گرم برای درمان التهاب شبکیه چشم

یکی از موثرترین و آسان ترین راه های درمان التهاب شبکیه چشم، کمپرس آب گرم است. زیرا گرما موجب افزایش گردش خون، جلوگیری از رشد عفونت و کاهش ورم و درد می شود. پس کمپرس آب گرم جهت کاهش ورم ملتحمه چشم به شرح زیر می باشد:

  • یک پارچه تمیز یا حوله بدون پرز را داخل آب گرم گذاشته و بعد از چند دقیقه آب اضافی گرفته شود.
  • حوله مرطوب و گرم در بازه زمانی ۵ دقیقه بر روی چشم های بسته گذاشته و بعد آن را برداشت.
  • این مرحله برای چندین بار تکرار گردد.
  • در صورت مشاهده هر نوع مخاط عفونی و ترشح بر روی مژه ها و پلک ها با استفاده از حوله یا پارچه تمیز شود.
  • در طول روز جهت بهبود ورم ملتحمه باید چندین بار کمپرس آب گرم را انجام داد. (اگر عفونت هر دو چشم را در برگرفته باشد، بهتر است برای هر چشم از یک حوله جداگانه استفاده کرد)
بخوانید  بهترین متخصص چشم در تهران

محلول نمکی یا محلول سالین برای درمان التهاب شبکیه چشم

یکی دیگر از راه های درمان التهاب شبکیه چشم همان محلول سالین یا نمکی می باشد که از طریق شست و شو، خارش و ورم را رفع می نماید. همچنین ترشحات عفونی را پاک کرده و آن ها را کنترل می کند. پس مراحل شست و شوی ورم ملتحمه با محلول سالین به شرح زیر است:

  • یک لیوان آب با یک قاشق نمک حل شود.
  • محلول را جوشانده و بعد از آن به دمای محیط برسد.
  • چشم ها را با این محلول نمکی شست و شو داده و در طول روز چندبار تکرار شود. (شیر آب دارای ناخالصی و مواد شیمیایی بوده و بهترین گزینه استفاده از آب مقطر است)

روش های درمان خانگی التهاب شبکیه چشم

گل خوش (EYEBRIGHT) برای درمان التهاب شبکیه چشم

گل خوش جزء درمان های گیاهی و خانگی موثر جهت رفع ورم ملتحمه می باشد. زیرا این گل چرک خشک کن قوی بوده که پروسه بهبود را تسریع می بخشد و از گسترش عفونت پیشگیری می کند. همچنین قطره چشم گل خوش تک دز در درمان این نوع التهاب موثر می باشد. پس مراحل استفاده از گل خوش به شرح زیر است.

  • یک قاشق از این نوع گل با یک لیوان به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و بعد از آن خنک شود.
  • محلول به دست آمده باید با یک پارچه نسبتا نازک صاف شود تا مایع شکل دمنوش به خود بگیرد.
  • در طول روز این محلول در چند نوبت برای شست و شوی چشم مورد استفاده قرار گیرد. (البته قطره هموپانی گل خوش ۱۰% نیز ورم ملتحمه را از بین می برد)
بخوانید  هزینه عمل لیزیک در بیمارستان چقدر است ؟

چای سبز برای درمان التهاب شبکیه چشم

چای سبز سرشار از اسید تانیک بوده که التهاب شبکیه چشم را در نطفه خفه خواهد کرد. همچنین پف چشم را کم کرده و از خارش آن ها جلوگیری می کند. چای سبز نیز غنی از آنتی اکسیدان و انواع مواد مغذی می باشد که سلامت چشم ها را تضمین می نماید. پس شست و شوی چشم دارای ورم ملتحمه با چای سبز به شرح زیر است.

  • ۱ الی ۲ عدد چای کیسه را داخل آب گرم خیس کنید
  • کیسه ها را از مایع خارج کرده و باید آب اضافی آن ها را بگیرید. همچنین دو عدد کیسه و لیوان چای را داخل یخچال گذاشته تا سرد شوند.
  • چشم ها را با استفاده از چای سبز سرد شست و شو دهید.
  • سپس هر کدام از کیسه ها روی چشم ها به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید

چای سبز برای درمان التهاب شبکیه چشم

در طول روز و در سه نوبت این روش درمان تکرار شود تا علائم عفونت به مرور زمان از بین برود. (البته چای کیسه ای سیاه نیز می تواند ورم و التهاب چشم را از بین ببرد)

بخوانید  بهترین متخصص چشم در تهران

عسل برای درمان التهاب شبکیه چشم

عسل با خواص ضد باکتریایی می تواند التهاب شبکیه چشم را از بین ببرد. البته برای دستیابی به نتیجه مطلوب تر باید از عسل ارگانیک و طبیعی استفاده کرد. پس مراحل تهیه محلول عسل برای رفع ورم ملتحمه به شرح زیر می باشد.

  • به نسبت یکسان آب مقطر و عسل ارگانیک را با هم مخلوط کنید.
  • از طریق یک توپ پنبه ای بدون پرز و تمیز، چشم ها را با این محلول ماساژ دهید.
  • در طول روز و در سه نوبت باید از این محلول استفاده کنید تا التهاب شبکیه چشم بهبود یابد.
  • البته ریختن یک قطره عسل به صورت مستقیم داخل چشم می تواند هر نوع از آلودگی ها با کمک اشک طبیعی خارج شود و در طول روز بایستی در سه نوبت تکرار گردد.

نقره کلوئیدی برای درمان التهاب شبکیه چشم

نقره کلوئیدی بیماریهای چشمی همچون التهاب شبکیه چشم، خارش و سوزش ناشی از عفونت های باکتریایی و ویروسی را کاهش می دهد. البته این محلول دارای ذرات ریز نقره در آب می باشد که به شکل قطره چشمی مورد استفاده قرار می گیرد و سلول های آلوده را از طریق الکترومغناطیس جذب می نماید. همچنین سلول های آلوده وارد جریان خون می شوند و خیلی سریع از بین خواهند رفت. پس مراحل مصرف نقره کلوئیدی چشم به شرح زیر است.

  • ۲ قطره از مایع نقره کلوئیدی را در هر چشم ریخته و باید پلک زد.
  • در طول روز از این محلول در دو نوبت استفاده شود تا التهاب شبکیه چشم از بین برود.
بخوانید  بهترین متخصص چشم در تهران

البته پماد نقره کلوئیدی در داروخانه موجود بوده که بدون نسخه می توان آن را خریداری نمود و جهت پیشگیری از خارش و التهاب، اطراف چشم ها را با آن ماساژ داد.

شیر مادر برای درمان التهاب شبکیه چشم

استفاده از شیر مادر برای از بین بردن التهاب شبکیه چشم در زمان های گذشته رایج بوده به ویژه اگر بیمار نوزاد باشد. زیرا شیر مادر سرشار از آنتی بادی های خاص همچون ایمونوگلوبولین می باشد که از اتصال انواع باکتری های عفونی به لایه مخاطی چشم جلوگیری می نماید. بنابراین رشد باکتری را مختل و محدود کرده و پروسه بهبودی ورم ملتحمه را تسریع می بخشد. پس مراحل استفاده از شیر مادر برای رفع ورم چشمی به شرح زیر است.

  • مادر بایستی مقدار کمی از شیر خود را درون ظرف بریزد.
  • یک قطره چکان را از داروخانه تهیه کرده و با استفاده از آن ۲ الی ۳ قطره شیر را برداشت و درون چشم های عفونی ریخت.
  • در طول روز و در چندین نوبت یا هر دو ساعت یک بار این عمل تکرار شود. (شیر مادر علاوه بر درمان ورم ملتحمه، عفونت گوش در نوزادان را نیز از بین می برد)
بخوانید  علت و درمان پف چشم بعد از خواب چیست ؟

بابونه برای درمان التهاب شبکیه چشم

بابونه دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد سوزش بوده که التهاب شبکیه چشم را از بین می برد. همچنین با خاصیت تقویت کنندگی و آرامبخشی موجب بهبودی پف زیر چشم، سوزش و کاهش قرمزی می شود. پس مراحل تهیه این محلول به شرح زیر است.

  • یک قاشق از گل بابونه را به یک لیوان آب داغ اضافه نموده و روی لیوان به مدت ۵ دقیقه پوشانده شود.
  • زمانی که محلول خنک شد باید آن را از صافی رد کرد.
  • در طول روزی و در نوبت های متعدد داخل و اطراف چشم با این محل شست و شو داده شود.

بابونه برای درمان التهاب شبکیه چشم

البته اگر کیسه چای بابونه در دسترس بود می توان آن را داخل یخچال گذاشت و روی پلک ها به مدت ۱۰ دقیقه قرار داد.

سرکه سیب برای درمان التهاب شبکیه چشم

سرکه سیب برای رفع التهاب شبکیه چشم معجزه می کند. پس اگر سرکه سیب غیر پاستوریزه باشد، اسید مالیک موجود در آن مانند یک ضد میکروب عمل کرده و عفونت های باکتریایی را از بین می برد. همچنین مایعات و ترشحات عفونی را خشک نموده و روند درمان را بهبود می بخشد. پس نحوه مصرف سرکه سیب برای رفع ورم ملتحمه به شرح زیر است.

  • یک قاشق از سرکه را با یک لیوان آب مقطر مخلوط کرد. البته سرکه سیب باید به صورت خام و تصفیه نشده باشد.
  • یک گلوله از پنبه بدون پرز و تمیز برداشته و با محلول خیس نمود.
  • اطراف و قسمت های بیرونی چشم را با این پنبه شست و شو داد.
  • در طول روز و در نوبت های متعدد این عمل تکرار شود تا ورم چشمی بهبود یابد.
بخوانید  بهترین متخصص چشم در تهران

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×