» بیماری های داخلی » علت و درمان پف چشم بعد از خواب چیست ؟
علت و درمان پف چشم بعد از خواب چیست ؟
بیماری های داخلی - چشم پزشکی

علت و درمان پف چشم بعد از خواب چیست ؟

آبان 15, 1402 160334

پف های زیر چشم یک مشکل رایج است. استرس، خواب ناکافی، اشتباهات تغذیه ای بر تشکیل پف ها و سیاهی زیر چشم، مشخصه هایپرپیگمانتاسیون دور چشم تأثیر می گذارد. پف پلک نه تنها بر ظاهر تأثیر منفی می گذارد، ظاهری خسته به چهره می بخشد و سن را افزایش می دهد، بلکه می تواند نشان دهنده شرایط جدی تری باشد.

دلایل ایجاد پف چشم

تعداد زیادی از عوامل فیزیولوژیکی برای ظاهر پف های زیر چشم وجود دارد: وراثت، استفاده از مقدار زیادی مایع، نمک، کار بیش از حد. اما فراموش نکنید که این مشکل همچنین می تواند نشان دهنده بیماری اندام ها و سیستم های بدن انسان باشد.

بیماری های مرتبط با کلیه

در بیماری کلیوی، علت پف چشم ادم کلیوی، عمدتاً در صبح، از دست دادن پروتئین است که به نوبه خود منجر به حرکت مایع به داخل بافت ها و ایجاد پف شدید می شود. این علامت برای بیماری های کلیوی مانند گلومرولونفریت و پیلونفریت در مرحله شدید معمول است.

بخوانید  گرفتگی صدا را جدی بگیرید! درمان اختلالات صدا و حنجره

بیماری کبد

با اختلالات کبدی، نقض سنتز پروتئین – آلبومین وجود دارد که به تجمع مایع در بافت ها با تورم بیشتر پلک ها کمک می کند. این پدیده برای افراد مبتلا به سیروز و هپاتیت مزمن معمول است.

مشکلات قلبی

با بیماری قلبی، عملکرد پمپاژ آن بدتر می شود. این امر منجر به تجمع مایعات اضافی در بدن انسان و در نتیجه ظاهر شدن پف در اطراف چشم می شود.

دارو

همچنین، برخی داروها، مانند داروهای ضد بارداری خوراکی، می توانند آب را در بدن حفظ کنند. داروهای ضد بارداری ترکیبی هورمونی از دو هورمون تشکیل شده است – استروژن و پروژسترون، فقط مقدار پروژسترون در بدن تغییر می کند که باعث کاهش ترشح مایعات می شود.

افراد سالخورده

بافت دور چشم یا بافت چربی که توسط سپتوم مداری (غشاء اتصال) نگه داشته می شود، کره چشم را از مدار جدا می کند. با شروع پیری، جرم فیبر اطراف چشم افزایش می یابد و بنابراین سپتوم با وظیفه خود مقابله نمی کند و بافت چربی به خارج از مدار حرکت می کند.

خستگی مزمن و کمبود خواب

خواب ناکافی و سندرم خستگی مزمن بدن را در معرض استرس دائمی قرار می دهد که باعث افزایش تولید کورتیزول می شود که منجر به احتباس مایعات می شود. کم خوابی منظم باعث ایجاد کیسه های تیره زیر چشم در این ناحیه می شود.

بخوانید  هزینه عمل لیزیک در بیمارستان چقدر است ؟

لوازم آرایشی و واکنش های آلرژیک

گاهی اوقات بدن اجزای مواد آرایشی را به عنوان آنتی ژن درک می کند و در پاسخ آنتی بادی تولید می کند. با تماس مکرر با آنتی ژن، سلول از بین می رود که حاوی آلرژن است و در نتیجه هیستامین با تشکیل بیشتر پف آزاد می شود.

سبک زندگی ناسالم

با استفاده بیش از حد از نوشیدنی های الکلی، گردش خون در رگ ها افزایش می یابد که باعث می شود خون به شدت به سمت صورت جریان یابد و تورم بیشتر در این ناحیه ایجاد شود. خوردن غذاهای شور، تند و سرخ شده نیز به احتباس مایعات در بدن و ایجاد تورم زیر چشم به خصوص بعد از خواب کمک می کند.

روان تنی

مکانیسم بروز مانند کمبود خواب است: کورتیزول آزاد می شود و جریان خون را به پوست صورت تحریک می کند و باعث ایجاد ادم در اطراف چشم می شود.

دلایل دیگر

پف پلک ها و کیسه های زیر چشم نیز می تواند ناشی از ورم ملتحمه باشد که در پس زمینه آلرژی، عفونت یا آسیب مکانیکی به چشم، از جمله استفاده از لنز چشم، رخ می دهد. علت کیسه های زیر چشم می تواند اختلالات غدد درون ریز و همچنین دوره قاعدگی در زنان باشد.

بخوانید  ترکیدن بواسیر و معضلات آن

پف های مزمن زیر چشم

چگونه از شر پف های مزمن زیر چشم خلاص شویم؟

محصولات زیادی در بازار وجود دارد که کیسه های زیر چشم (فتق پلک) را از بین می برد، به روشن شدن ناحیه اطراف چشم، رفع پف کردگی کمک می کند، اما حتی بهترین داروها همیشه شرایط را بهبود نمی بخشند و کیسه های زیر چشم را از بین نمی برند. حفظ یک سبک زندگی سالم همراه با استفاده از روش های پزشکی، طب سنتی و همچنین دستکاری در زیبایی به خلاص شدن از شر کیسه های زیر چشم در مدت زمان کوتاهی کمک می کند.

روش های عامیانه و درمان های خانگی برای پف چشم

طب سنتی معمولاً مبتنی بر تجربه چندین ساله افراد است، بنابراین برای شروع، ارزش دارد که درمان های خانگی رایج در درمان کیسه های زیر چشم را امتحان کنید.

یک چای کیسه ای را امتحان کنید

کمپرس چای با توجه به محتوای تانن و پلی فنول ها، تأثیر مثبتی بر وضعیت پوست زیر چشم دارد، گردش خون را عادی می کند، پف را از بین می برد، از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، اثر ضد التهابی دارد و همچنین باعث کاهش روند پیری می شود حتی برای رفع سریع پف چشم بعد از خواب نیز بسیار موثر است.

بخوانید  بهترین متخصص درد در تهران

روش استفاده از کمپرس چای سیاه:

دو عدد چای کیسه ای را به مدت ۳-۵ دقیقه دم کرده و به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شوند. سپس مایع اضافی را فشار دهید و چای کیسه ای را روی چشمان خود قرار دهید و به طور کامل ناحیه مداری چشم را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بپوشان،.

چای کیسه ای

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد به باریک شدن قابل توجه رگ های خونی کمک می کند که نه تنها رنگ چهره را بهبود می بخشد، بلکه از شر ورم زیر چشم نیز خلاص می شود همچنین برای رفع سریع پف چشم بعد از خواب برای دستیابی به یک اثر خنک کننده، می توانید هر وسیله بداهه دمای سردی را که در خانه دارید روی محل پف چشم اعمال کنید،

این می تواند یک قاشق چای خوری سرد، یک پارچه سرد مرطوب، یک کیسه سبزیجات یخ زده باشد. قبل از استفاده کمپرس را با یک پارچه نرم بپیچید تا پوست یخ نزند. فقط باید چند دقیقه قبل از نتیجه کمپرس بزنید.

لوسیون از گیاهان دارویی

می توانید از کمپرس های جوشانده مریم گلی استفاده کنید که به رفع مشکل کیسه های آب زیر چشم و همچنین بهبود کیفیت پوست کمک می کند.

بخوانید  درمان فیستول مقعدی با لیزر در یک جلسه و بدون جراحی; تهران

روش استفاده:

۱ قاشق چایخوری از مواد خام خشک را با نصف لیوان آب جوش بریزید. بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه بماند، صاف کنید. ماده را به ۲ قسمت تقسیم کنید، یکی را خنک کنید. ابتدا پنبه آغشته به آب داغ و سپس در ماده سرد روی پلک ها بمالید. پوست خود را با کرم مرطوب کنید.

برش های خیار

بر کسی پوشیده نیست که خیار دارای خواص ضد التهابی، مرطوب کننده و ضد احتقان است. تعداد زیادی ماسک، لوسیون، کرم بر اساس این سبزی ساخته شده است. برای اینکه اثر استفاده از آن مشخص شود، شما نیاز دارید:

خیار را چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود. این روش توصیه می شود هر روز انجام شود. اگر دستور العمل های طب سنتی در درمان کیسه های زیر چشم موثر نبود، می توانید به تکنیک های تزریق (تزریق زیبایی) یا بلفاروپلاستی (جراحی برای برداشتن کیسه های زیر چشم) روی بیاورید.

پیشگیری از پف زیر چشم

پیشگیری از پف زیر چشم

  • تغذیه خود را بهبود بخشید
  • غذاهای حاوی کلاژن یا تحریک تولید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید
  • آبگوشت استخوان و ژله، آووکادو، بذر کتان، ماهی و صدف – منابع امگا ۳، و همچنین میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها، سنتز کلاژن را فراهم می کنند و به بازسازی آن کمک می کنند. همچنین می توانید کلاژن خالص را از مکمل های غذایی دریافت کنید. بهترین گزینه کلاژن هیدرولیز شده با منشاء دریایی است.
  • ویتامین C دریافت کنید : به دلیل تغییرات مرتبط با افزایش سن، سیستم عضلانی بدن انسان ضعیف می شود، بنابراین افتادگی پوست اطراف چشم شایع است. شناخته شده است که استفاده از ویتامین C می تواند به جذب اسید هیالورونیک به بدن کمک کند، که باعث ایجاد پوستی سالم تر، از بین بردن کیسه های تیره و پف زیر چشم می شود. منابع محبوب ویتامین C مرکبات، توت فرنگی، فلفل قرمز و کلم بروکلی هستند.
  • غذاهای غنی از آهن بخورید : کمبود آهن که به آن کم خونی ناشی از فقر آهن گفته می شود، می تواند باعث رنگ پریدگی پوست و کیسه های تیره زیر چشم شود. منابع آهن: گوشت قرمز، گوشت خوک و مرغ، غذاهای دریایی، لوبیا، سبزیجات سبز برگ مانند کلم پیچ و اسفناج، کشمش، زردآلو و سایر میوه های خشک، غلات، نان و ماکارونی، نخود فرنگی.
  • مصرف نمک را به حداقل برسانید :همانطور که قبلا ذکر شد، مصرف بیش از حد نمک به احتباس مایعات در بدن کمک می کند که بیشتر باعث تورم می شود. مصرف روزانه نمک نباید بیشتر از ۲۳۰۰ میلی گرم (۱ قاشق چایخوری) باشد.
  • از کافئین و نوشیدنی های الکلی سوء استفاده نکنید : الکل منجر به کم آبی بدن می شود که یکی از عوامل ایجاد کیسه و سیاهی زیر چشم است و همچنین بر عملکرد کبد و سیستم قلبی عروقی تأثیر منفی می گذارد.
بخوانید  جدول خواندن آزمایش چکاپ کامل رایگان

علت پف پلک بالای چشم – چه باید کرد؟

علائم

علاوه بر تورم مستقیم پلک ها، علائم اضافی نیز ممکن است مشاهده شود:

  • پرخونی پلک ها، یعنی قرمزی؛
  • احساس دردناکی که هنگام لمس پلک، پلک زدن یا بدون تأثیر خارجی ظاهر می شود.
  • خارش و سوزش؛
  • ظهور یک تشکیل التهابی (مهر یا “سل” زیر پلک)؛
  • ترشحات چرکی یا پوسته پوسته شدن پوست در گوشه چشم یا در امتداد لبه پلک ها؛
  • کهیر.

علل

همانطور که قبلاً گفتیم، فهرست علل احتمالی تورم پلک بسیار گسترده است. اینها می توانند بیماری های جدی و عوامل خارجی باشند که به دلیل آن پلک ها گهگاهی “تورم” می کنند.

عوامل موثر در ایجاد پف پلک

  • هوای گرم – در تابستان، مشکل پف حادتر است، زیرا تحت تأثیر هوای گرم، فرآیند توزیع مایع در بدن ممکن است به درستی رخ ندهد. در این حالت نه تنها پلک ها، بلکه کل صورت متورم می شود.
  • رژیم غذایی – مقدار زیادی از غذاهای شور یا تند که در طول روز مصرف می شود. همچنین تورم پلک ها می تواند باعث مصرف بیش از حد آب قبل از خواب شود.
  • سوء استفاده از مشروبات الکلی؛
  • وضعیت نادرست هنگام خواب، که در آن مایعات در بدن در قسمت بالایی بدن جمع می شود.
  • کمبود خواب طولانی مدت، استرس؛
  • با کمبود مایعات، بدن شروع به تجمع آن در نواحی مختلف از جمله پلک ها می کند. بنابراین، محدود کردن رژیم نوشیدن توصیه نمی شود.
  • چشمان خود را مالش ندهید؛
  • روبالشی و حوله را بیشتر عوض کنید؛
  • لنزهای تماسی را به نفع عینک کنار بگذارید.
بخوانید  13 مورد از دلایل و علت ورم دست و پا در صبح

سبک زندگی و عادات روزانه شما نیز مهم است:

  • تجدید نظر در رژیم غذایی در جهت کاهش غذاهای شور، تند و شیرین؛
  • آب کافی بنوشید؛
  • از نوشیدنی های الکلی سوء استفاده نکنید؛
  • سعی کنید وضعیت بدن خود را در طول خواب کنترل کنید یا بالش/تشک خود را به چیزی راحت تر تغییر دهید.
  • قبل از هرگونه تماس با چشم، دست ها را به طور کامل با آب و صابون بشویید.
  • الگوهای خواب را بازیابی کنید و به استراحت توجه کافی داشته باشید.

چه بیماری هایی باعث تورم پلک می شوند

  • ورم ملتحمه

بیماری چشمی که باعث آسیب مخاطی می شود اغلب با تورم و قرمزی پلک ها همراه است. در این صورت ممکن است خارش شدید و ترشحات چرکی از چشم وجود داشته باشد. ورم ملتحمه یا عفونی است یا غیر عفونی. صرف نظر از ماهیت بیماری، درمان و داروهای لازم توسط چشم پزشک تعیین می شود.

  • بلفاریت

یکی دیگر از علل احتمالی ضخیم شدن لبه پلک، بلفاریت است. این بیماری پلک ها را درگیر می کند، می تواند باعث زخم شود، حاد و مزمن است. به عنوان یک قاعده، بلفاریت حاد توسط عفونت های باکتریایی و ویروس ها ایجاد می شود. همچنین، تورم پلک ها می تواند نشان دهنده ایجاد بلفاروکانژونکتیویت باشد. با این بیماری لبه پلک ها و غشای مخاطی چشم درگیر می شود. هر دو التهاب باید تحت نظر چشم پزشک درمان شوند.

  • گل مژه

شایع ترین علت پزشکی تورم پلک یک بیماری التهابی است که به نام گل مژه شناخته می شود. این بیماری اغلب پلک بالایی را درگیر می کند. در همان زمان، به اصطلاح “سل” در زیر پلک آسیب دیده ظاهر می شود که از طرف قابل توجه است. در برخی موارد، مهر دارای یک “سر” سفید است. گل مژه با احساسات دردناک در ناحیه آسیب دیده همراه است. این بیماری در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود، بنابراین برای دریافت درمان کافی، لازم است با چشم پزشک مشورت شود.

  • آلرژی

یک واکنش آلرژیک بدن می تواند آشکار شود، از جمله تورم پلک ها. این در آلرژی های فصلی و با آلرژی به لوازم آرایشی با کیفیت پایین یا سایر آلرژن ها مشاهده می شود. در این مورد نیز لازم است درمان با مراجعه به چشم پزشک شروع شود تا سایر علل احتمالی ادم را رد کند. در صورت لزوم، پزشک به یک متخصص مرتبط، در این مورد، یک متخصص آلرژی ارجاع می دهد.

  • سرماخوردگی یا آنفولانزا

پلک ها متورم و مبتلا به بیماری های تنفسی هستند. در این زمان، کار غدد اشکی افزایش می یابد و بنابراین جریان مایع افزایش می یابد. این همان چیزی است که باعث تورم می شود. هر دو چشم اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند، تورم می تواند به طور همزمان در پلک های پایین و بالایی مشاهده شود.

بخوانید  آشنایی با انواع بیماری مقعدی و درمان آنها

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×