» بیماریها » درمان خانگی بیماری پارونیشیا یا ورم کنار ناخن دست چیست ؟
بیماری پارونیشیا یا ورم کنار ناخن دست
بیماریها - بیماری های عفونی

درمان خانگی بیماری پارونیشیا یا ورم کنار ناخن دست چیست ؟

شهریور 5, 1402 140314

بیماری پارونیشیا، یکی از مشکلات شایع در کنار ناخن های دست و پا می باشد. فرقی ندارد که دختر و پسر باشید یا پیر و جوان و کودک، در هر صورت ممکن است با این بیماری شایع مواجه شوید. علت بیماری ورم کنار ناخن که به آن عقربک هم گفته می شود، عفونت های باکتریایی و ویروس و قارچ می باشد.

اگر در مورد این بیماری و علل به وجود آمدن آن چیزی نمی دانید، حتما این مطلب را مطالعه کنید. درمان های خانگی و طب سنتی مفیدی در این مطلب ارائه شده است. سوالاتی که پیرامون این بیماری به آن پاسخ داده شده است، شامل موارد زیر است:

۱٫ درمان خانگی ورم کنار ناخن دست چگونه است؟

۲٫ مراقبت های ناخن برای پیشگیری از پارونیشیا، چیست؟

۳٫ درمان ورم ناخن در طب سنتی به چه صورت است؟

بیماری پارونیشیا

علل پارونیشیا یا ورم کنار ناخن دست و درمان خانگی آن

بیماری پارونیشیا گاهی به خاطر عوامل باکتریایی پدید می آید و گاهی به خاطر قارچ های کنار ناخن و برخی از اوقات هم دلیل ویروسی دارند. این عوامل می توانند از طریق آلودگی اطراف ناخن پدید بیایند. البته علت اصلی این بیماری هنوز هم کاملا مشخص نیست. گاهی وقت ها ارتباط دست ها و ناخن با مواد شیمیایی نیز می تواند سبب بروز چنین اختلالی شود. شستن زیاد دست ها هم یکی دیگر از علت های این پدیده است.

بخوانید  آیا معده درد باعث سرگیجه می شود؟+ علائم شایع معده درد و سرگیجه

برخی از علل پدید آمدن این بیماری را می توان به دلیل کاشت ناخن، استفاده از تجهیزات کثیف و آلوده در پدیکور و مانیکور ناخن و هر نوع مواد آرایشی آلوده و استفاده روی دست و ناخن دانست. بیماری دیابت و ایدز هم در این اختلال موثر است. ضربات به ناخن و گوشه های آن هم می تواند سبب شکل گیری ورم گوشه و کنار ناخن دست شود. استفاده ی طولانی مدت از دستکش و مرطوب بودن انگشتان، از علت های دیگر است

بیماری پارونیشیا را به راحتی می توان در خانه و با درمان های خانگی، درمان و رفع کرد. شما می توانید این بیماری را با توجه به وضعیت خفیف یا حاد بودن، در خانه درمان کنید. البته راه هایی که ارائه می گردد، هنوز به طور کامل در طب پزشکی مدرن و شیمیایی، اثبات نشده است اما می تواند موثر باشد. برخی از روش ها شامل موارد زیر است:

  •  درمان با نمک و لیموی تازه
  • درمان با خمیر سولفات منیزیم

در روش اول باید یک لیموی تازه را برداشته و روی آن شکافی ایجاد کنید. سپس مقداری نمک در شکاف بپاشید و انگشت را لای این شکاف قرار دهید. این عمل را باید چند هفته و یا چند ماه انجام دهید تا تاثیر داشته باشد. البته ممکن است در برخی از موارد هم زودتر اثر داشته باشد.

بخوانید  آیا ورم لب خطرناک است؟

در روش دوم هم باید سولفات منیزیم را به شکل خمیر درآورید و روی ناحیه ی ورم کنار ناخن دست قرار دهید. این روش اثبات علمی نشده است اما نمونه های موفق شده با این روش هم وجود دارد.

ورم کنار ناخن دست

مراقبت های ناخن برای پیشگیری از پارونیشیا

ورم کنار ناخن دست، بیماری است که علاوه بر ایجاد عفونت، می تواند چهره ی ناخن و گوشت اطراف آن را ورم کرده نشان دهد. با اینکه این بیماری می تواند به راحتی در خانه و یا طب سنتی و پزشکی مدرن، درمان شود، اما در صورت رها شدن و عدم درمان، می تواند عفونت را وارد خون کرده و مشکلات دیگری را به وجود آورد. سلامتی فرد در چنین حالتی به خطر خواهد افتاد. بهتر است همیشه مراقب ناخن ها ی دست و پا باشید تا دچار چنین عارضه ای نشوید.

برخی از دستورات مراقبتی، شامل موارد زیر است:

  •  همیشه نظافت دست و پاها را رعایت کنید. کثیفی ناخن و رطوبت زیاد می تواند سبب تجمع باکتری در این نواحی شود.
  • هرگز ناخن و پوست کنار ناخن را نجوید. جویدن پوست کنار ناخن و خود ناخن، می تواند باکتری ها و قارچها را از دهان و دندان به ناخن و بالعکس، منتقل کند.
  • بعد از هر باز شست و شوی دست ها و پا، باید آن را خشک کنید چون رطوبت باعث رشد باکتری می شود
  • تماس ناخن و دست ها را با مواد شیمیایی و استفاده از دستکش به مدت طولانی، باید محدود کنید.
  • مانیکور و اصلاح ناخن باید حتما زیر نظر متخصص و با وسایل استریل شده انجام شود.
  • از ناخن گیرهای تیز برای گرفتن ناخن خود استفاده نکنید. فرو رفتن ناخن در گوشت هم می تواند سبب این عارضه شود.
  • ناخن دست ها و پاها را مرتب کوتاه نگه دارید.
بخوانید  انواع بیماری های قلبی را با چه علائم ظاهری بشناسیم ؟

ترک خوردن لمینت ناخن

درمان ورم گوشه و کنار ناخن در طب سنتی

خوشبختانه علاوه بر درمان های موثر در علم پزشکی نوین و شیمیایی برای این بیماری، در طب سنتی و ایرانی هم روش های خوبی برای درمان این بیماری مطرح شده است.

سه روش موثر در طب سنتی برای درمان بیماری پارونیشیا شامل موارد زیر است:

۱٫ درمان با آب گرم

۲٫ درمان با ضمادهای گیاهی

۳٫ درمان با جوشانده ی زیتون

در روش اول باید انگشتان دست را در ظرفی با آب گرم و مواد ضد باکتریایی مانند صابون یا نمک، به مدت ۱۵ دقیقه نگه دارید.

در روش دوم که استفاده از ضماد گیاهی است، باید خمیری از آن تهیه شده و مابین دو پارچه همراه با کمی رطوبت قرار گیرد و در محل مورد نظر به مدت ۱۲ الی ۱۴ ساعت و نه بیشتر، استفاده شود.

برای مثال، ضماد هویج پخته شده و نرم شده به همراه روغن کرچک، ضماد زیره و روغن خردل، ضماد زردچوبه و زنجبیل با هم، ضماد حنای خیس کرده و همچنین ضماد بلغور جو یا گندم سبوس داری که در روغن نارگیل سرخ شود، از بهترین ضمادها در طب سنتی هستن که می توانند این بیماری را درمان کنند.

بخوانید  علائم مرگ ناگهانی در جوانی چیست ؟

در روش سوم، باید پوست خشک شده ی درخت زیتون را پودر کرده و آن را در یک لیتر آب بجوشانید. دقت کنید که پوست درخت زیتون باید از نوع زیتون تلخ باشد. وقتی که کاملا جوشید و نصف از آب تبخیر شد، درست ها را با آن بشویید و سپس با حوله خشک کنید. این روش در درمان این بیماری بسیار مفید است.

 

و کلام آخر

بیماری ورم کنار ناخن دست یا بیماری پارونیشیا، یک بیماری با عامل باکتری یا قارچ است. پر واضح است که قارچ ها و باکتری ها، حاصل محیط های کثیف و آلوده هستند. همیشه باید نظافت دست و پاها رعایت شود تا چنین مشکلی بروز نکند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×