» زیبایی و پزشکی » همه چیز درباره درمان رشد فک
کوچکی فک پایین
زیبایی و پزشکی

همه چیز درباره درمان رشد فک

مهر 25, 1402 40339

کوچک بودن فک پایین به ناهنجاری فک و صورت مربوط می شود که دلیل آن به ژنتیک فرد بر می گردد. افرادی که درگیر مشکلات فک هستند بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنند. در این مقاله قصد داریم به درمان رشد فک بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

آشنایی با کوچکی فک پایین یا میکروگناتیا

قبل از اینکه به درمان رشد فک بپردازیم باید با میکروگناتیا آشنا شوید. این بیماری وضعیتی است که در آن فک پایین کودک بسیار کوچک می باشد. فک پایین در کودکی که به این بیماری مبتلا است کوچکتر از سایر نقاط صورتش است. کودکان امکان دارد با کوچکی فک به دنیا بیایند یا ممکن است در طول زندگی با این اختلال روبرو شوند. این عارضه معمولا در کودکانی رخ می دهد که با شرایط ژنتیکی مثل پروگریا، تریزومی ۱۳ و پروژریا به دنیا می آیند. این بیماری به معنای پیری زودرس می باشد. علاوه بر این کوچکی فک پایین می تواند به سندرم جنین الکلی نیز ربط داشته باشد.

درمان رشد فک باید توسط متخصص ارتودنسی انجام شود. گاهی اوقات زمانی که درمان رشد فک انجام می شود این مشکل به طور کامل حل می شود. توجه داشته باشید در موارد بسیار شدید کوچک بودن فک پایین می تواند برای فرد مشکلات تنفسی ایجاد کند.

بخوانید  صفر تا صد راهکار خوش اندامی بانوان

درمان ناهنجاری فک بدون جراحی

همانطور که پیش از این ذکر شد درمان رشد فک بدون جراحی نیز انجام می شود. برای اصلاح رشد فک باید از شیوه به خصوصی استفاده شود. در صورتی که شخص قبل از رسیدن به بلوغ و رشد کامل اسکلتی به ارتودنتیست مراجعه کند می تواند بدون جراحی مشکلات فک را درمان کند. ارتودنتیست می تواند بعد از معاینه دهان و دندان بیمار اختلالات را برطرف کند و یک دوره درمانی برای این مشکل تعیین کند.

نحوه رشد فک

ما در ادامه به بررسی پروسه نحوه رشد فک از تولد تا بزرگسالی می پردازیم. رشد فک به وسیله عضلات صورت و بافت نرم به طور دقیق انجام می پذیرد. به یاد داشته باشید اگر اختلال عملکردی عضله یا بافت نرم مشاهده شود میزان رشد به طور کامل دچار تغییر می شود. اختلالات عملکرد عضلانی و بافت نرم به  فعالیت بیش از اندازه عضلات لب و گونه، عادت بسیار طولانی به پستانک، وضعیت بد زبان و بلع نامناسب مربوط می شوند. به یاد داشته باشید زمانی که به پزشک مراجعه کنید این مشکلات درمان می شوند. بیشتر دندانپزشکان میانگین رشد صورت را تا سن ۱۸ سالگی در نظر گرفته اند. لازم به ذکر است بدانید زمانی که استخوان فک به صورت کامل رشد نکند شخص درگیر مشکلات دندانی و فکی می شود.

بخوانید  انواع روش های کاشت ابرو چیست و بهترین روش کاشت ابرو کدام است؟

کوچکی فک پایین

مشکلات دندانی

تصحیح رشد فک و صورت

درمان رشد فک به هیچ عنوان پیچیده و دشوار نیست. ناهنجاری های مربوط به فک بر اثر وارد شدن ضربه و اختلالات مادرزادی رخ می دهند که در هر صورت باید درمان شوند. اختلالات و ناهنجاری ها به مشکلاتی مانند ناتوانی در جویدن درست، مشکلات تنفسی و ساییده شدن دندان ها منجر می شوند. علاوه بر این فرد در تکلم نیز دچار مشکل می شود.

خوب است بدانید بیشتر افراد فکر می کنند که راه حل نهایی برای درمان رشد فک ارتوگناتیک یا جراحی فک است، ولی این راه حل اصلی نیست، افرادی که زود اقدام کنند می توانند برای تصحیح رشد فک و صورت با ارتودنسی مشکل خود را حل کنند و به درمان ناهنجاری فک بپردازند. دستگاه های متحرک باید حتما ۱۶ ساعت در دهان قرار داشته باشند، بیرون آوردن آن برای رعایت بهداشت دهان و دندان ایرادی ندارد. دستگاه های ثابت با دستگاه های متحرک متفاوت هستند. این نوع دستگاه ها باید به صورت ثابت در دهان بیمار قرار بگیرند و تنظیم نمودن آن بر عهده ارتودنتیست می باشد.

درمان مشکلات فکی چه اهمیتی دارد؟

بخوانید  0 تا 100 درمان لبخند لثه‌ای (Gummy Smile) با بوتاکس! {سریع و بدون جراحی}

درمان رشد فک به بیمار کمک زیادی می کند. به یاد داشته باشید رشد نامناسب فک و صورت باعث می شود در عملکرد دیگر اجزای استخوان مثل جمجمه اختلالات شدیدی ایجاد شود. این اختلالات عبارتند از:

  • فشار به استخوان گردن
  • میگرن
  • گردن درد
  • اختلال در بلع و خوردن
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات گفتاری

درمان مشکلات فکی

درمان مشکلات فکی

درمان رشد فک پس از سن بلوغ

درمان رشد فک بعد از سن بلوغ نیز امکان پذیر می باشد. در برخی موارد مشکلات فکی بسیار شدید است که درمان آن در سنین کودکی و نوجوانی نیز با دشواری همراه است. اگر فرد در دوره کودکی و نوجوانی تحت درمان قرار بگیرد احتمال این درمان نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، زیرا فک رشد می کند و می تواند دوباره به حالت قبل باز گردد. پس از سن بلوغ یعنی در سن هفده یا هجده سالگی درمان را باید ارتودنتیست و جراح فک انجام دهد. دوره درمان با توجه به نوع و شدت ناهنجاری ممکن است بین شش ماه تا دو سال طول بکشد. برای اینکه از ناهنجاری های فک پیشگیری کنید باید کودک تان در سن هفت سالگی توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد.

بخوانید  کاشت ابرو چیست و چطور انجام می شود ؟

درمان رشد فک بعد از سن بلوغ

درمان رشد فک بعد از سن بلوغ

اصلاح فک چه مزیت هایی دارد؟

در این مقاله به طور کامل درمان رشد فک را مورد بررسی قرار دادیم. در این بخش به مزیت های اصلاح فک می پردازیم:

  • صرف هزینه های کمتر: لازم به ذکر است بدانید جراحی فک درمان هزینه زیادی برای فرد دارد، اما ارتودنسی در مقایسه با این نوع روش درمانی کم هزینه تر می باشد. برخی از کلینیک ها برای فرد پرداخت هزینه به صورت اقساطی در نظر می گیرند.
  • جلوگیری از ایجاد عوارض جراحی: جراحی فک می تواند عوارضی نظیر عفونت، تورم، کبودی و خونریزی را برای فرد به دنبال داشته باشد. به یاد داشته باشید اگر درمان به موقع انجام نشود به هیچ عنوان فرد درگیر مشکل نمی شود.
  • نداشتن درد و ناراحتی با انجام ارتودنسی: جراحی ارتوگناتیک ممکن است ناراحتی و درد زیادی برای بیمار ایجاد کند. بنابراین اگر بیمار به موقع به ارتودنتیست مراجعه کند درمان او با استفاده از دستگاه های ارتودنسی انجام می گردد. زمانی که درمان با دستگاه انجام می شود بیمار درد زیادی برای بیمار ایجاد نمی شود.
  • کوتاه شدن دوره درمانی با ارتودنسی: جراحی ارتوگناتیک یک نوع جراحی بسیار پیچیده محسوب می شود و بیمار به نقاهت بسیار طولانی احتیاج دارد. برای اینکه این جراحی انجام شود باید دوره ارتودنسی کامل انجام شود. به همین دلیل دلیل دوره درمانی سخت و طولانی می شود.
بخوانید  بهترین روش اصلاح صورت بدون درد

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×