» تغذیه و سلامت » فواید و خواص چای سیاه برای پوست , زیبایی , لاغری و سلامت چیست ؟
خواص چای سیاه
تغذیه و سلامت - سبک زندگی

فواید و خواص چای سیاه برای پوست , زیبایی , لاغری و سلامت چیست ؟

اسفند 5, 1402 250326

چای سیاه یکی از محبوب‌ترین و برترین نوشیدنی‌های جامعه ایران است. این نوشیدنی محبوب در مناطق مختلفی از شمال کشورمان تولید می‌شود. اما به‌دلیل مصرف بالای آن، حجم زیادی از نیاز ایرانیان به چای سیاه، از طریق واردات تأمین می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی مزایای مختلف و خواص چای سیاه پرطرفدار بپردازیم. البته سعی می‌کنیم برخی عوارض مصرف بی‌رویه یا مواردی از منع مصرف چای سیاه را نیز بیان کنیم.

فواید و مضرات چای سیاه

برخلاف تصور بسیاری از ایرانیان، چای علاوه‌بر کشورمان، جایگاه بسیار مستحکمی در میان مردم سراسر دنیا دارد. شاید علت اصلی این امر را بتوان در احساس خوبی که نوشیدن چای به افراد می‌دهد، جستجو کرد. قرارگرفتن در رتبه دوم پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های جهان می‌تواند گواهی بر تأیید این ادعاها درباره چای باشد.

بخوانید  راهکار های حفاظت از چشم ها در استفاده از مانیتور با 7 راهکار طلایی

در میان انواع مختلف چای، چای سیاه محبوب‌ترین نوع است. شاید کمتر کسی هنگام مصرف این نوشیدنی باارزش به خواص درمانی آن فکر کند. اما در این مطلب فوایدی از چای سیاه بیان خواهد شد که شاید بسیاری از آن‌ها تعجب یا حتی به آن‌ها اعتراض کنند! اما یافته‌های علمی تمامی موارد ذکرشده درباره خواص چای را تأیید می‌کنند.

فواید چای سیاه برای قلب

قلب را اگر نخواهیم مهم‌ترین عضو بدن بدانیم، باید آن را یکی از سه ارگان حیاتی و اصلی بدن بدانیم. این عضو فعال، تأثیر بسیار زیادی بر سلامتی و عملکرد صحیح سایر اعضای بدن دارد. بنابراین طبیعی است که با بروز کوچکترین اختلالی در قلب، می‌توان منتظر ایجاد اختلالات دیگری در سایر اعضا بود.

همه می‌دانیم که وظیفه اصلی تعریف‌شده برای قلب در مجموعه بدن، ارسال و پمپ‌کردن خون به سایر اندام‌ها و عضلات است. این درحالی‌است که خون تنها یک فرآورده نیست و حامل بسیاری از مواد مورد نیاز عضلات برای عملکرد صحیح و ادامه فعالیت در بدن است. همچنین خون بزرگترین حامل اکسیژن برای اعضای بدن است.

این نوع از چای سرشار از نوع مخصوصی از آنتی اکسیدان‌ها به نام فلاونوئیدها است. تأثیر این آنتی اکسیدان بر سلامت قلب امروزه در جامعه پزشکی امری بدیهی و کاملا اثبات‌شده است. مصرف مواد حاوی این آنتی اکسیدان از جمله چای سیاه می‌تواند تعداد زیادی از فاکتورهای بیماری‌زا برای قلب را کنترل کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

بخوانید  خواص پسته برای دندان: یک راهنمای کامل

کلسترول بالا
فشار خون بالا
تری گلیسرید بالا
چاقی مفرط
یک تحقیق علمی با جامعه آماری بالا در مورد تأثیر مصرف چای سیاه بر سلامت قلب انجام شده است. نتایج تحقیق خیره‌کننده بوده است! گروهی از افراد که به‌طور منظم روزانه چای سیاه مصرف کرده‌اند، ریسک کمتری در برابر بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی داشته‌اند.

این افراد به ازای مصرف هر فنجان چای به‌صورت روزانه ۴ درصد کمتر در خطر مرگ ناگهانی ناشی از بیماری‌های قلبی قرار داشته‌اند. همچنین در همین مقدار مصرف یعنی به ازای هر فنجان چای مصرفی، این گروه ۲ درصد کمتر در معرض انواع بیماری‌ها و اختلالات قلبی و عروقی قرار داشته‌اند. از طرفی ریسک بروز سکته مغزی در این افراد ۴ درصد کمتر از افرادی بوده است که در این تحقیق چای مصرف نمی‌کرده‌اند.

فواید و خواص چای سیاه برای قلب

یک فایده بزرگ دیگر؛ چای سیاه می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول بد خون شود!

لیپوپروتئین با چگالی کم یا همان LDL در میان عوام جامعه با نام کلسترول بد شناخته می‌شود. دیگر لیپوپروتئین با چگالی بالا با اختصار علمی HDL نیز با نام کلسترول خوب شناخته می‌شود. حال دلیل آنکه اولی با نام کلسترول بد شناخته می‌شود، این است که این لیپوپروتئین همانی است که کلسترول را به سلول‌ها می‌رساند. اما لیپوپروتئین خوب، کلسترول را از سلول‌ها دور می‌کند تا با پردازش در کبد، آن‌ها را از جریان خون شما خارج کند.

بخوانید  بهترین آموزشگاه شیرینی پزی تهران

حال نقش چای در این میان این است که با ترکیبات خود می‌تواند سطح کلسترول بد را که عاملی برای رسوب در رگ‌ها است، کاهش دهد. در یک مطالعه علمی اثبات شده است که مصرف چای می‌تواند میزان کلسترول بد را به مقدار ۴٫۶ میلی‌گرم در دسی‌لیتر کاهش دهد. همچنین نکته جالب‌تر این است که اثر مصرف چای بر کاهش کلسترول بد در افرادی که مشکلات قلبی و عروقی داشته‌اند، بیشتر بوده است!

البته مطالعاتی پراکنده نیز وجود دارد که در آن‌ها افراد مبتلا به کلسترول بالا پس از مصرف روزانه پنج فنجان چای، تغییر محسوسی در این مورد نداشته‌اند. این امر ممکن است متأثر از سایر عوامل افزاینده کلسترول باشد. آنچه می‌توان با قطعیت گفت، این است که مصرف چای سیاه می‌تواند در کاهش کلسترول بد نقش داشته باشد.

خواص چای سیاه برای لاغری

چاقی و اضافه‌وزن یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، فشار خون، نارسایی‌های قلبی و ده‌ها نوع اختلال و بیماری دیگر در بدن است. یکی از مهم‌ترین مواردی که پزشکان همواره برای جلوگیری از بیماری یا در خط مقدم درمان برای مبتلایان به این بیماری‌ها استفاده می‌کنند، درمان چاقی و کاهش وزن است.

بخوانید  نیاز محصولات برقی

تحقیقات نشان داده است کاهش هر یک کیلو وزن می‌تواند حتی تا ده درصد نیز خطر ابتلا به دیابت را در بزرگسالان کاهش دهد! حال هر نوع عملی که بتواند در روند کاهش وزن کمک‌کننده باشد، در واقع به‌صورت غیرمستقیم، به درمان بیماری‌ها و اختلالات یادشده از جمله دیابت کمک می‌کند.

اما در حوزه کاهش وزن و درمان چاقی، چای سیاه همواره در سایه چای سبز قرار گرفته است و این خاصیت آن به‌طور قابل‌توجهی به‌چشم نمی‌آید. این درحالیست که تأثیر مستقیم چای سیاه بر کاهش وزن به‌طور علمی اثبات شده است. اما نکته مهمی که در مورد تأثیر این نوع چای بر کاهش وزن معمولا ناگفته می‌ماند، نوع مصرف آن است.

یافته‌های مرکز تغذیه دانشگاه کالیفرنیای آمریکا نشان داده است که چای سبز و چای سیاه هردو حاوی ماده‌ای به نام پلی فنول هستند. پلی فنول نوعی آنتی اکسیدان است که DNA و غشای سلول را در برابر مضرات ناشی از حضور رادیکال‌های آزاد در بدن محافظت می‌کند. همچنین پلی فنول تأثیر زیادی در جلوگیری از پیری زودرس دارد.

حال این آنتی‌ اکسیدان‌ها می‌توانند از طریق جذب در بدن، متابولیسم در کبد را به شکلی تنظیم کنند که موجب کاهش وزن شود. از طرفی، در این تحقیقات ثابت شده است که چای سیاه در یک سازوکار دقیق می‌تواند از طریق میکروبیوم روده، شرایط کاهش وزن را برای افراد مصرف‌کننده فراهم کند.

بخوانید  ویتامین e در چه چیزهایی وجود دارد ؟ 50 ماده غذایی سرشار از این ویتامین ضد سرطان

فواید چای سیاه برای پوست صورت

جدای از سایر خواص، کمک به حفظ سلامت و طراوت پوست شاید مزیتی باشد که بسیاری از مصرف‌کنندگان این نوشیدنی با ارزش از آن بی‌خبرند! بله درست است؛ چای سیاه دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به‌صورت مستقیم در فرآیند دفع سموم از پوست نقش داشته باشند. همانطور که می‌دانید دفع سموم از پوست نیز به معنای ایجاد یک شرایط بهتر برای حفظ سلامت و طراوت پوست است.

دو آنتی اکسیدان پلی فنول و تانن از مهم‌ترین فاکتورهای حفظ سلامت پوست در برابر اختلالات پوستی مانند پیری پوست و مبارزه با ایجاد برآمدگی، پف و فرورفتگی بر روی پوست صورت هستند. چای سیاه سرشار از این دو فاکتور مهم و مفید است.

فواید چای سیاه برای پوست صورت

جمع‌بندی؛ نحوه مصرف چای سیاه تأثیر زیادی بر خواص یا مضرات آن دارد!

تمامی خواصی که در این مطلب برای مصرف چای سیاه بیان کردیم، در گرو مصرف صحیح این نوشیدنی با ارزش هستند. از عوامل تأثیرگذار در مصرف صحیح می‌توانیم به میزان مصرف چای سیاه در روز و همچنین زمان مصرف آن اشاره کنیم. قطعا مصرف افراطی این نوشیدنی ممکن است باعث بروز بیماری‌هایی خصوصا برای معده شود.

بخوانید  خواص انجیر خشک | هر آنچه که درباره انجیر باید بدانید

اما با رعایت الگوی صحیح مصرف، می‌توان از مضرات چای سیاه برای معده دور بود. مصرف یک تا سه فنجان چای سیاه در روز می‌تواند یک میانگین مناسب برای بزرگسالان باشد. اما بنا به توصیه پزشک خصوصا برای افرادی که با اختلالات معده درگیر هستند، این میزان می‌تواند بسیار کمتر باشد.

بهترین زمان مصرف چای سیاه زمانی است که معده خالی نباشد. البته باید دقت کنید که هرگز نباید بدون فاصله با وعده‌های غذایی از این نوشیدنی استفاده کنید. زیرا در این صورت می‌تواند سلامتی شما را در درازمدت تهدید کند. بهترین زمان مصرف چای، یک و نیم تا دو ساعت بعد از وعده‌های غذایی اصلی است. امیدواریم با رعایت الگوی صحیح مصرف، از خواص چای سیاه برای ارتقای سلامت خود نهایت استفاده را ببرید و از مضرات احتمالی آن دور باشید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×