» سلامت پوست و مو » معجون قاتل موخوره چیست؟ ۶ درمان خانگی معجزه آسا برای موخوره
معجون قاتل موخوره چیست؟ ۶ درمان خانگی معجزه آسا برای موخوره
سلامت پوست و مو

معجون قاتل موخوره چیست؟ ۶ درمان خانگی معجزه آسا برای موخوره

فروردین 18, 1403 260310

موخوره مشکلی است که بیشتر خانم ها حداقل چند بار در طول عمر خود با آن مواجه شده اند. برای سالم ماندن موها مراقبت های اصولی خیلی ضروری هستند. شما باید هر آنچه قاتل موخوره است بشناسید تا موهایی ابریشمی و زیبا داشته باشید.

موخوره چیست؟

رفع موخوره مو

موخوره با نام علمی تریکو تیلو زین (Trichoptlosis) تقریبا یک مشکل شایعی است که بیشتر در زنان دیده می شود. این مشکل در لایه بیرونی پوشاننده مو به وجود می آید. شکافته شدن قسمت انتهایی مو و تقسیم شدن آن به یک یا چند ریشه موخوره نام دارد.

عوامل به وجود آورند موخوره

زمانی که کوتیکول یا لایه برونی پوشاننده مو آسیب می بیند موخوره به وجود می آید. عوامل زیادی باعث آسیب به این لایه می شوند. شامپوهای خشن و غیر استاندارد، مواد اکسیدان، رنگ مو، مواد فر، گرمای شدید ناشی از سشوار یا اتوی مو، باد و تابش آفتاب و … همگی در ایجاد موخوره دخیل هستند. هر چه قد موها بلندتر باشد احتمال آسیب بیشتر است چون با مواد شوینده تماس بیشتری دارد.

بخوانید  بهترین درمان قطعی منافذ باز پوست صورت چیست؟

نکات مهم برای پیشگیری از موخوره

قاتل موخوره در واقع نکات پیشگیرانه ای هستند که اگر رعایت شوند این مشکل به حداقل می رسد.

بهتر است هر سال دو الی سه سانت موها کوتاه شود.

شامپو باید متناسب با نوع مو انتخاب شود.

شستشوی مو اصولی باشد یعنی بیشتر پوست سر شسته شود و ساقه مو و انتهای مو به آرامی شسته شود.

بهتر است موها با آب ولرم شسته شود هر چه دمای آب پایین باشد احتمال ایجاد موخوره کمتر است.

از سشوار و اتو مو کمتر استفاده کنید.

استفاده کمتر از مواد فر دائم، رنگ و اکسیدان

آفتاب برای موها مضر است پس ساعات قرار گیری جلوی آفتاب را به حداقل برسانید.

برای موهای رنگ شده از لوسیونها، ماسک ها و نرم کننده های مناسب استفاده کنید.

زرده تخم مرغ قاتل موخوره

حتما از خواص زرده تخم مرغ به عنوان قاتل موخوره شنیده اید. از فواید زرده درمان موهای وز شده و حفظ سلامتی و درخشندگی مو است. زرده سرشار از پروتئین است و این پروتئین باعث استحکام تارهای مو می شود. برای تهیه ماسک زرده می توان آن را با روغن زیتون یا روغن بادام و عسل یا گرده عسل مخلوط کرد تا نتیجه بخشی آن چندین برابر شود.

بخوانید  بهترین روش اصلاح صورت بدون درد

شنبلیله قاتل موخوره

معمولا درمان های خانگی مانند شنبلیله به عنوان قاتل موخوره شناخته شده اند. شما می توانید برای تهیه این ماسک خانگی مقداری شنبلیله را خورد کنید و در آب بریزید و بگذارید تا بجوشد. سپس مقداری روغن زیتون را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا سرد شود آن را از صافی عبور دهید و به موهای خود بمالید این کار را دو الی سه بار در هفته انجام دهید تا مشکل موخوره رفع شود‌.

قاتل موخوره در طب سنتی

علت موخوره کو

در طب سنتی قاتل موخوره موارد زیادی هستند. بهترین راه درمان این است که ابتدا تا هر جایی که مو دچار موخوره شده کوتاه شود. سپس یکی از ماسک های زیر را برای درمان استفاده کنید.

می توانید قهوه خام، نخود خام، تخم خشخاش و روناس را مخلوط و بسایید. سپس زرده تخم را به مخلوط اضافه کنید تا شکل خمیری پیدا کند این مخلوط را به موها بزنید و تا صبح صبر کنید. سپس مو را با آب گرم شستشو دهید و پس از اینکه آن ها را خشک کردید با روغن زیتون بودار موها را چرب کنید و بپیچید…

بخوانید  روش های متنوع برای آبرسانی پوست صورت

مخلوط لعاب ختمی، لعاب اسفرزه، آب برگ چغندر را روی سر بزنید و بعد آبکشی کنید.

قطعی ترین قاتل موخوره چیست؟

اگر شدت موخوره زیاد باشد معجون های قاتل موخوره هم جوابگو نیست در چنین شرایطی باید موها از بالاتر از محلی که دچار موخوره شده اند کوتاه شوند. اگر بخواهید دوباره به این مشکل دچار نشوید باید مرتبا موهای خود را یک الی دو سانت کوتاه کنید.

چرا وازلین را قاتل موخوره نامیده اند؟

استفاده از وازلین به عنوان قاتل موخوره از دیرباز تاکنون رواج داشته است. وازلین برای موهای بلند معجزه می کند. چون هم موها را آبرسانی کرده و از آنها مراقبت می کند. بهتر است وازلین را بر روی ساقه موهایتان بمالید و از زدن آن بر روی کف سر بپرهیزید. موهای آغشته به وازلین را صبح تا شب بپیچید و صبح با شامپوی غیر سولفاته بشویید.

سرکه، قاتل موخوره

دلیل تنوع قاتل موخوره این است که برای هر فردی یک درمان جوابگو است. سرکه سیب با نرم کنندگی موها از ایجاد موخوره و شکنندگی موها جلوگیری می کند. بعد از زدن شامپو یک الی دو دقیقه ساقه موهایتان را به سرکه آغشته کنید و سپس موها را آبکشی کنید.

بخوانید  روش های چاق و سفت شدن صورت در یک هفته با 12 روش خانگی

گیاهان مفید برای درمان موخوره

گیاهان مفید زیادی هستند که قاتل موخوره هستند. ریشه کنجد، گیاه مورد، بذر پیاز، شنبلیله، حنا، ریواس برای موخوره مفید هستند. این گیاهان گاها جداگانه و گاها به صورت ترکیبی با انواع روغن ها از قبیل روغن بادام، روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن ارگان، روغن کنجد، روغن گل همیشه بهار، روغن گل نسترن و … استفاده می شوند.

بهترین شامپو برای درمان موخوره

استفاده از شامپو مناسب می تواند از ایجاد موخوره جلوگیری کند اما هیچ شامپویی قاتل موخوره نیست. اگر از همان ابتدا با توجه به نوع مو شامپو انتخاب شود این اتفاق نمی افتد. شامپوهایی که برای درمان موخوره استفاده می شوند باید حاوی املاح و ویتامین های مورد نیاز پوست سر باشند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×