» دندانپزشکی » دکتر جراح لثه چه خدماتی انجام می دهد؟
دکتر جراح لثه چه خدماتی انجام می دهد؟
دندانپزشکی

دکتر جراح لثه چه خدماتی انجام می دهد؟

مرداد 19, 1402 80344

یکی از اجزای اصلی صورت که هنگام صحبت بسیار به چشم می‌آید، دندان‌ها و لبخندی زیباست. همه افراد برای داشتن لبخندی زیبا و دندان‌های سالم به خدمات و درمان‌‌های دندانپزشکی نیازمند هستند. برای داشتن دندان‌هایی سفید و سالم باید به­صورت مداوم و اصولی بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. به هنگام لبخند زدن، علاوه­بر دندان، لثه‌ها نیز بسیار به چشم می‌آیند؛ درصورتی که بهداشت دهان را رعایت نکنید، ممکن است لثه‌هایتان عفونت کند و دچار تغییر رنگ شود. همچنین در مواردی نیز به‌دلیل خرابی دندان‌ها، لثه‌ها آنقدر عفونت خواهند کرد که از بین می‌روند و نیازمند جراحی و پیوند خواهند بود.

جراحی لثه انواع مختلف دارد که در بسیاری از موارد به­دلیل عارضه پریودنتال توصیه می‌شود. شایع‌ترین علت این بیماری، تجمع پلاک و باکتری‌ها در دهان و ایجاد عفونت است. لذا اگر دهانتان دچار التهاب و تغییر رنگ و درد شده‌، حتما به دندان‌پزشکی و دکتر جراح لثه مراجعه کنید تا با انجام خدمات لثه و دندان، مشکلتان را برطرف کنند. در ادامه بیشتر به بررسی انواع خدمات و درمان‌‌های دندانپزشکی می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

بخوانید  درد کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟

دکتر جراح لثه چه خدماتی انجام می دهد؟

پریودنتال چیست؟

پریودنتال که با نام بیماری لثه برای افراد آشنا است، به‌طور معمول به‌علت تجمع باکتری‌های ناشی از پلاک و جرم دندان در دهان ایجاد می‌شود. علاوه­بر باکتری‌ها، عوامل دیگری مانند مصرف تنباکو، دندان‌قروچه کردن یا فشاردادن دندان‌ها روی هم، مصرف برخی داروها و عوامل ژنتیکی نیز در ایجاد این بیماری تاثیرگذار است.

اگر لثه‌هایتان دچار التهاب و ورم شده و درمان نشود، پس از مدتی به مرحله بعدی بیماری لثه که به آن بیماری پریودنتال گفته می‌شود، پیشروی می‌کند. بیماری پریودنتال از هر سطحی که باشد، سبب واکنش التهابی مزمن می‌شود. این بیماری هنگامی صورت می‌گیرد که بافت و اجزای نگهدارنده استخوان در محیط عفونی دهان، ضعیف شده و دیگر قدرت نگه داشتن دندان‌ها را ندارد. در نهایت، این بیماری به ازدست‌رفتن بافت و لق‌شدن دندان‌ها می‌انجامد. لذا برای درمان باید نزد دکتر جراح لثه بروید تا آن را درمان کنید.

انواع جراحی لثه

اگر لثه‌تان عفونت کرده و دچار بیماری پریودنتال شده و به جراحی نیازمند هستید، ممکن است دکتر جراح لثه یک یا چند جراحی زیر را برای حل مشکلتان انجام دهد:

جراحی کوچک کردن پاکت اطراف دندان

در التهاب یا عفونت دهان شیار پاکت (فرورفتگی بین دندان و لثه) عمیق‌تر شده و فضای مناسبی برای میکروب‌ها ایجاد می‌کند. در این عمل، جراح لثه را برش می‌زند و زبانه بافتی را بالا می‌زند تا به بافت‌های زیر آن دسترسی پیدا کند. سپس بافت‌های آلوده زیر لثه و بین دندان‌ها را بر­می‌دارد. جرم‌گیری و تسطیح ریشه (روت پلنینگ) نیز صورت می‌گیرد تا هر گونه جرم و پلاک تمیز شود و زبری سطح ریشه دندان صاف شود تا دیگر احتمال جمع‌شدن باکتری‌ها در آن کاهش یابد. سپس زبانه بافت لثه به سر جای خود برگردانده می‌شود و بخیه می‌خورد.

بخوانید  پلاک دندان چیست و چه عوارضی دارد؟

جراحی بازسازی لثه

در این نوع جراحی، دکتر برشی در لثه ایجاد می­کند و بافت برش خورده کنار زده می‌شود تا باکتری‌ها و آلودگی‌ها برداشته شوند. سپس پیوند استخوان، غشا یا پروتئین‌های تحریک‌کننده تولید بافت (یا ترکیبی از هر ۳) در این محل جایگذاری می‌شود تا سبب بازسازی بافت آن شود.

جراحی افزایش طول تاج دندان

در این نوع جراحی، بافتی که بیش از حد رشد کرده و روی دندان‌ها را پوشانده و سبب شده تا لبخند لثه‌ای داشته باشید، برداشته می‌شود. به این ترتیب لثه کوتاه‌تر شده و دندان‌ها بلندتر دیده می‌شوند. این درمان جراحی، برای زیبایی لبخند صورت می‌گیرد.

توصیه می‌شود برای انجام خدمات زیبایی و درمانی، حتما نزد یک جراح خوب و ماهر مراجعه کنید. اگر در شیراز یا اطراف آن زندگی می‌کنید می‌توانید از طریق دکترتو، دکتر فوق تخصص جراح لثه در شیراز را بیابید و نوبت بگیرید تا بیماریتان را برطرف کند و لبخندی زیبا به شما ببخشد.

دکتر جراح لثه چه خدماتی انجام می دهد؟ انواع پیوند لثه چیست؟

برای پیوند لثه شیوه‌های متعددی وجود دارد که بسته به نیاز بیمار، دکتر جراح لثه تشخیص می‌دهد کدام یک از آن­ها به کار گرفته شود. روش‌های پیوند عبارت است از:

بخوانید  دانستنی های جالب در مورد دندان

پیوند آزاد

در این روش از بافت سقف دهان استفاده می‌شود. تفاوت پیوند آزاد و همبند در این است که به جای برش لایه بیرونی سقف دهان به­صورت یک زبانه بافتی و برداشتن بافت زیر آن برای پیوند، مقدار کمی از بافت کامل سقف دهان برداشته می‌شود و به محل مورد نظر پیوند می‌خورد. این روش بیشتر برای کسانی صورت می‌گیرد که لثه نازکی دارند و نیاز به بافت بیشتری برای افزایش حجم لثه دارند.

پیوند بافت همبند

رایج‌ترین شیوه پیوند لثه برای درمان بیرون‌زدگی ریشه دندان، پیوند همبند است که مشابه پیوند آزاد است. در پیوند بافت همبند، یک زبانه پوستی از سقف دهان بریده می‌شود و بافتی از زیر زبانه بافتی آن به نام بافت همبند ساب اپی تلیال برداشته شده و سپس به بافت لثه اطراف ریشه دندان که بیرون زده، پیوند می‌شود. پس از برداشتن بافت همبند از سقف دهان، پوست روی سقف دهان به جای خود برگردانده شده و بخیه می­خورد.

پیوند پدیکل

در پیوند پدیکل، بافت مورد نیاز از اطراف یا نزدیک دندانی که نیاز به ترمیم دارد، برداشته می‌شود. تنها یک طرف این زبانه بافتی که پدیکل نام دارد، بریده می‌شود و سپس بافت چرخانده شده تا روی محل مورد نظر قرار بگیرد؛ درحالی­که هنوز از یک طرف به جایگاه اصلی خود وصل است. پس از این که بافت روی ریشه دندان را پوشاند، همان جا بخیه می‌شود. این شیوه تنها برای کسانی انجام می‌شود که بافت لثه نزدیک به دندانشان زیاد است.

بخوانید  "نکات مهم برای نگهداری اصولی دندان کودکان نمیدانستید!

پیوند بافت نرم

در جراحی پیوند لثه، تکه ای از بافت نرم از جای دیگری از دهان برداشته شده و به لثه پیوند زده می‌شود تا بافت‌های از دست رفته را جبران کند و قسمت پسروی کرده را بازسازی کند. این عمل جراحی برای زیبایی یا درمان پریودنتال انجام می‌شود تا نواحی اطراف ریشه دندان که نمایان شده را، بپوشاند و زیبایی و سلامت دندان‌ها را بهبود ببخشد. البته در صورت بیماری‌های خفیف مانند التهاب لثه نیاز به جراحی نیست و می‌توان با دارو و دهانشویه‌های طبیعی آن را برطرف کرد؛ اما اگر احساس درد و سوزش و عفونت در پوشش روی دندان­هایتان دارید، بلافاصله نزد دکتر جراح لثه بروید.

دکتر جراح لثه چه خدماتی انجام می دهد؟

خدمات تخصصی جراحی لثه

اقدامات جراحی اغلب تنها راه برای کاهش موثر پاکت‌های پریودنتال است. در برخی موارد، یک عمل جراحی می­تواند منجر به بازسازی پریودنشیوم و بیماری لثه‌تان نیز شود. در صورت آتروفی لثه، اختلالات زیبایی ناشی از درمان پریودنتال با جراحی پلاستیک قابل درمان است. اگر نزد یک دکتر جراح لثه و کلینیک تخصصی این ‌کار مراجعه کنید، برای درمان پریودنتیت از مدرن‌ترین ابزارهای سونیک، اولتراسونیک یا لیزر استفاده می‌کنند؛ در نهایت شما می‌توانید از طریق این گزینه‌های درمانی گسترده، دندان‌های خود را تا سنین بالا حفظ کنید و کیفیت زندگی‌تان را افزایش دهید. به محض اینکه التهاب‌ها در نتیجه درمان مناسب پریودنتیت فروکش کردند، مراقبت‌های طولانی مدت برای حفظ شرایط پایدار ضروری است. این مراقبت با همکاری دستیاران پروفیلاکسی در مرکز پروفیلاکسی کلینیک دندان‌پزشکی انجام می‌شود.

بخوانید  چه زمانی دندان درد خطرناک است ؟

سخن آخر

در صورتی که دچاری بیماری پریودنتال و عفونت و التهاب دهان شده‌اید، باید به یک متخصص مراجعه کنید. همچنین برای پیشگیری از این اتفاق، حتما بهداشت دهان و دندانتان را رعایت کرده و به­صورت مداوم از آن مراقبت کنید. شما می‌توانید برای گرفتن نوبت نزد بهترین متخصص و جراح لثه شهر خود به دکترتو مراجعه کرده و نوبت خود را فیکس کنید. مهم نیست در کدام نقطه ایران زندگی می‌کنید، برای مثال اگر در یزد زندگی می‌کنید برای گرفتن نوبت از دکتر جراح لثه در یزد ، دکترتو به شما راهنمایی می‌کند تا بهترین پزشک را انتخاب کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×