» بهداشت و سلامت دندان » چه زمانی دندان درد خطرناک است ؟
دندان درد خطرناک
بهداشت و سلامت دندان - دندانپزشکی

چه زمانی دندان درد خطرناک است ؟

اسفند 15, 1402 240223

دندان درد خطرناک : دندان ها را می توان یکی از حساس ترین اعضاء بدن دانست که همواره نیاز به مراقبت دارد تا سلامت بماند. بسیاری از افراد فکر می کنند که خرابی و پوسیدگی دندان تنها آسیبی که به بدن وارد می کند از بین رفتن دندان است. در حالی که این یک تصویر کاملا غلط می باشد. زیرا عفونت و آبسه دندان ها می تواند خطرات بسیار جدی را برای بدن ما به وجود آورد که در صورت درمان نشدن و دیر مراجعه کردن به پزشک حتی احتمال خطر مرگ را نیز دارد. دندان ها در واقع مهمترین عامل برای هضم غذا می باشند و در صورتی که از سلامت کامل برخوردار نباشند با نجویدن غذا می توانند آسیب های زیادی را متوجه دستگاه گوارش و معده ما کنند. برای بسیاری از افراد ممکن است این سوال پیش بیاید که چه زمانی دندان درد خطرناک است در جواب این سوال بهتر است بدانید که دندان ها هنگامی که عفونت می کنند دندان درد خطرناک محسوب می شوند.

بخوانید  بلیچینگ دندان چیست ؟ و چقدر دوام دارد

مهمترین عواملی که باعث ایجاد درد های خطرناک دندان می شوند

درمان سه سوته دندان درد / 4 روش معجزه آسای خانگی درد دندان

پوسیدگی دندان اغلب در دندان های عقبی (مولر و پرمولر) رخ می دهد. این دندان ها دارای حفره ها و شکاف های زیادی هستند که ذرات غذا می توانند در آنها جمع شوند. در نتیجه تمیز نگه داشتن آنها دشوارتر از دندان های جلویی صاف و در دسترس است. معمولا رسوب غذا در این گونه نقاط باعث ایجاد عفونت و درد های خطرناک دندانی می شود.

غذاها و نوشیدنی های خاص عامل اصلی دندان درد خطرناک

غذاهایی که برای مدت طولانی به دندان شما می‌چسبند – مانند شیر، بستنی، عسل، شکر، نوشابه، میوه‌های خشک، کیک، کلوچه، آبنبات سفت، نعناع، ​​غلات خشک و چیپس باعث ایجاد باکتری و خرابی دندان و ایجاد درد های طاقت فرسا می شوند.

پوسیدگی دندان

به طور مکرر تنقلات یا نوشیدنی بخورید

وقتی زیاد میان وعده می خورید یا نوشیدنی های شیرین می نوشید، به باکتری های دهان خود انرژی بیشتری می دهید تا اسیدهایی ترشح کنند که به دندان های شما حمله کرده و آنها را فرسایش می دهد. مصرف نوشابه یا سایر نوشیدنی های اسیدی در طول روز نیز به ترشح مداوم اسیدی که روی دندان ها را می پوشاند کمک می کند.

بخوانید  مسئولیت‌ها و وظایف دستیاران پزشک در محیط بیمارستانی

غذا دادن به نوزاد هنگام خواب عامل پوسیدگی دندان کودکان

هنگامی که به کودکان قبل از خواب بطری های پر از شیر خشک، آبمیوه یا سایر مایعات حاوی قند داده می شود، این نوشیدنی ها ساعت ها هنگام خواب روی دندان های آنها باقی می مانند و منبع تغذیه برای باکتری های خورنده هستند. این آسیب اغلب به نام پوسیدگی دندان تغذیه با بطری نامیده می شود. آسیب های مشابهی ممکن است زمانی رخ دهد که کودکان مکرراً در اطراف راه می روند و از یک فنجان پر از این نوشیدنی ها می نوشند.

مسواک زدن نامناسب دندان ها

اگر بلافاصله بعد از خوردن و آشامیدن دندان های خود را مسواک نزنید، پلاک به سرعت ایجاد می شود و اولین مرحله پوسیدگی و ایجاد عفونت شروع می شود.

دریافت نکردن فلوراید کافی

فلوراید، یک ماده معدنی طبیعی است که به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند و همچنین ممکن است بتواند مراحل اولیه آسیب دندان را معکوس کند. به دلیل فواید دندانی، فلوراید به بسیاری از منابع آب عمومی اضافه می شود. همچنین یک عنصر رایج در خمیر دندان و دهانشویه است.

بخوانید  تست های آزمایشگاهی مورد نیاز برای جراحی زیبایی دندان

دهان خشک

خشکی دهان ناشی از کمبود بزاق است که با تمیز کردن دندان ها از مواد غذایی و پلاک از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. مواد موجود در بزاق همچنین به مقابله با اسیدهای تولید شده توسط باکتری ها کمک می کند. برخی داروها، برخی شرایط پزشکی، قرار گرفتن در معرض تشعشعات سر یا گردن، یا برخی داروهای شیمی درمانی می توانند با کاهش تولید بزاق، خطر ایجاد حفره های دندانی را افزایش دهند. که همین امر موجب ایجاد دندان درد خطرناک میشود که گاهی اوقات باعث قفل کردن فک می شود است.

مهمترین اقداماتی که از ایجاد دندان درد خطرناک جلوگیری می کنند

پس از خوردن یا نوشیدن، دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. دندان های خود را حداقل دو بار در روز، به خصوص بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. برای تمیز کردن بین دندان ها از نخ دندان یا پاک کننده بین دندانی استفاده کنید.
به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. تمیز کردن حرفه ای دندان و معاینات منظم دهان را انجام دهید، که می تواند به جلوگیری از مشکلات یا تشخیص زودهنگام آنها کمک کند و پزشک می تواند قرار ملاقات های مناسب را برای شما توصیه کند.
سعی کنید از مهر و موم دندان استفاده کنید. سیلانت یک پوشش پلاستیکی محافظ است که روی سطح جویدن دندان های عقبی اعمال می شود. حفره ها و شکاف هایی که تمایل به جمع آوری غذا دارند را می بندد و از مینای دندان در برابر پلاک و اسید محافظت می کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) مهر و موم ضد قطره را برای همه کودکان در سن مدرسه توصیه می کند. درزگیرها ممکن است قبل از تعویض چندین سال دوام بیاورند، اما باید مرتباً بررسی شوند.
از خوردن میان وعده یا نوشیدن بیش از حد خودداری کنید. هر زمان که چیزی غیر از آب می خورید یا می نوشید، به باکتری های دهان کمک می کنید اسیدهایی تولید کنند که مینای دندان را از بین می برد. و اگر در طول روز میان وعده یا نوشیدنی می خورید، دندان های شما در معرض آسیب دائمی قرار دارند.

بخوانید  آیا قرص استامینوفن تایلانول 500 برای دندان درد خوبه؟

دندان درد خطرناک
با بروز کدام عوامل متوجه بشیم که دندان دردمان خطرناک است؟

سردرد شدید

علائم هشدار دهنده مانند سردرد حاکی از سینوزیت است، به خصوص اگر دندان های آسیاب بالایی و پرمولرهای متعدد دردناک باشند. با این حال، وجود علائم بینایی یا ناهنجاری های مردمک یا حرکت چشمی نشان دهنده ترومبوز سینوس کاورنو است. که در اثر عفونت دندانی اتفاق می افتند.

تب و عفونت دندان شدید

تب در عفونت‌های معمول دندان غیرمعمول است مگر اینکه گسترش موضعی وسیعی وجود داشته باشد.

تورم فک یک دندان درد خطرناک

حساسیت دو طرفه و تورم کف دهان حاکی از آنژین لودویگ است . مشکل باز کردن دهان (تریسموس) می‌تواند با هر عفونتی در دندان‌های آسیاب پایین رخ دهد، اما فقط در پری کرونیت شایع است.

مشکلات دندانی منفرد

بیمارانی که دارای پرچم قرمز یا تورم صورت نیستند، احتمالاً یک مشکل دندانی جداگانه دارند که اگرچه ناراحت کننده است، اما جدی نیست. علائم، از جمله ماهیت درد، به یک علت اشاره می کند به دلیل عصب دهی، پالپ می تواند محرک ها (مانند گرما، سرما، شیرینی ها) را فقط به عنوان درد درک کند. یک تمایز مهم این است که آیا درد مداوم وجود دارد یا فقط پس از تحریک و در مواردی که درد فقط با تحریک برانگیخته می شود، آیا درد پس از قطع تحریک ادامه می یابد یا خیر. در صورتی که بعد از تحریک شدن دندان شما درد ادامه داشته باشد نشان دهنده پوسیدگی و ایجاد عفونت است که می تواند خطرناک باشد.

بخوانید  نایت گارد چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟

دندان عقل دردناک

گاهی اوقات رویش دندان عقل باعث التهاب لثه در اطراف قسمت قابل مشاهده تاج مخصوصاً دندان عقل پایین می شود و ممکن است درد به فک و گوش کشیده شود و همچنین ممکن است بیمار برای بستن دهان مشکل پیدا کند.

خاموش نشدن درد دندان با مسکن

دندان درد خطرناک با استفاده از مسکن ها به ویژه پس از کشیدن دندان تسکین نمی یابد و ممکن است در روز دوم یا سوم پس از کشیدن دندان این اتفاق بیفتد. این نشانه این است که لثه شما عفونتی شده است و ممکن است باعث پوسیدگی و از بین رفتن سایر دندان های شما شود.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×