» دندانپزشکی » درد کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟
درد کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟
دندانپزشکی

درد کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟

شهریور 28, 1402 180345

دندان ها یکی از اجزای بسیار مهم و پر کاربرد انسان ها هستند. دندان علاوه بر زیبایی بخشیدن به ظاهر انسان، عضو بسیار مهمی بوده و برای جویدن، خرد کردن و گاز گرفتن خوراکی های مختلف به کار گرفته می شود. از آن جایی که دندان ها مدام در حال فعالیت هستند، ممکن است تحت اثر عواملی آسیب ببینند و نیاز باشد تا برای ترمیم آن ها اقداماتی انجام داد. اما در برخی از مواقع دندان ها به حدی می رسند که لازم است از دهان کشیده شوند و ما مجبور به تحمل درد کشیدن دندان شویم

.همه این را می دانند که کشیدن دندان یکی از کابوس های هر کودکی است. اما علاوه بر کودکان، بسیاری از بزرگسالان نیز از کشیدن دندان ترس دارند. علت اصلی این ترس و استرس، ناشی از دردی است که فرد در هنگام کشیدن دندان و مدتی پس از آن احساس می کند.

بخوانید  درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

در این مقاله سعی کردیم علاوه بر بررسی درد دندان بعد از کشید، به این موضوع بپردازیم که این درد تا چه زمانی ادامه دارد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

کشیدن دندان چیست؟

قبل از بررسی هر چیزی شما باید با معنی و مفهوم دندان کشیدن آشنا شوید. کشیدن دندان یکی از رایج ترین کار هایی است که هر دندانپزشک در طول طبابت خود انجام می دهد. در واقع در این فرایند یک دندان خراب با استفاده از ابزار و لوازم مخصوص از لثه بیرون کشیده می شود. اگر دندان شیری نباشد، ریشه دندان نیز همراه با خود دندان به طور کامل بیرون کشیده می شوند.

بعد از انجام این کار جای دندان کشیده شده در لثه خالی می ماند. در هنگام دندان کشیدن، دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می کند تا فرد احساس درد نداشته باشد. اما با این همه حال همیشه افرادی که دندان های خود را کشیده اند از درد این پروسه و دردی که حتی بعد از اتمام دندان کشیدن به سراغشان می آید، شکایت می کنند.

کشیدن دندان چیست؟

اگر شما هم قصد انجام این کار را دارید بایستی بدانید که به هر حال، شما نیز بعد از کشیدن دندان خود احساس درد خواهید داشت. درد ناشی از کشیدن دندان کوتاه مدت بوده و با انجام کار ها مختلف می توان آن را تسکین داد.

بخوانید  6 تا از محبوب ترین درمان های دندانپزشکی زیبایی برای افزایش زیبایی لبخند شما

دلایل ایجاد درد در کشیدن دندان

هر فردی که به کشیدن دندان خود اقدام کند. در دو مرحله احساس درد خواهد داشت. درد مرحله اول زمانی است که در طول پروسه کشیدن دندان، دندانپزشک سعی دارد کار خود را انجام دهد. به طور کلی می توان گفت از شروع پروسه دندان کشیدن تا انتهای آن، همواره فرد احساس درد می کند. البته درد کشیدن دندان در طول پروسه متفاوت بوده و بالا و پایین می شود.

مرحله دوم ایجاد درد پس از کشیدن دندان مربوط به زمانی است که فرد دندان خود را کشیده و این پروسه پایان یافته است. اما با این همه حال باز هم وی احساس درد دارد. ایجاد درد در کشیدن دندان تحت عوامل مختلفی ایجاد می شود. در ادامه دلایل ایجاد درد در هر یک از این مراحل را برای شما توضیح داده ایم.

درد هنگام کشیدن دندان

همان طور که گفتیم اولین مرحله درد در هنگام دندان کشیدن مربوط به زمانی است که دندانپزشک بر روی دندان شما کار می کند. یکی از اصلی ترین دلایل درد کشیدن در این مرحله ناشی از استرس و اضطرابی است که فرد دارد. همچنین بسیاری از افراد ترس از امپول دارند و این خود نیز باعث افزایش درد آن ها می شود.

بخوانید  علت لق شدن ایمپلنت و روکش ایمپلنت دندان چیست ؟

یکی دیگر از دلایل درد کشیدن دندان آن است که اکثرا دندان های دائمی با ریشه های قوی به لثه وصل شده اند. وقتی دندان کشیده می شود، ریشه ها در برابر این کار مقاومت می کنند. حاصل این مقاومت احساس درد در فرد است.

یکی دیگر از دلایلی که موجب ایجاد درد در هنگام کشیدن دندان می شود آن است که دندان های خراب در بیشتر مواقع چرک و عفونت دارند. چرک و عفونت دندان یکی از اصلی ترین دلایلی است که در هنگام کشیدن آن موجب درد می شود.

درد هنگام کشیدن دندان

درد پس از کشیدن دندان

بعد از اتمام فرایند کشیدن دندان، باز هم احساس درد دندان از بین نمی رود. شاید در چندین ساعت اول فرد احساس دردی نداشته باشد، اما بعد از بی اثر شدن بی حسی، دوباره درد به سراغ فرد می آید و او را آزار می دهد. درد پس از کشیدن دندان ناشی از فشاری است که فرد در طول پروسه دندان کشیدن متحمل شده است.

از طرفی دیگر هم اکنون جای دندان خالی بوده و لثه آسیب دیده است. همین عامل نیز به خودی خود موجب ادامه یافتن درد در افراد می شود. حفره خشک، عفونت، سوراخ شدن و عفونت سینوس، باقی ماندن ریشه در لثه از دیگر عواملی هستند که موجب درد بعد از کشیدن دندان می شوند.

بخوانید  پالپ دندان چیست ؟

آیا درد بعد از کشیدن دندان طبیعی است؟

با توجه به توضیحاتی که در بخش های قبلی در رابطه با دلایل ایجاد درد در کشیدن دندان گفتیم، مشخص می شود که وجود درد و ناراحتی بعد از کشیدن دندان یک امر کاملا طبیعی و مشخص است. از این رو نباید هیچ گونه استرس و احساس نگرانی در رابطه با این موضوع داشته باشید.

پس به طور کلی می توان گفت تجربه درجاتی از ناراحتی بعد از کشیدن دندان یک امر بسیار رایج و معمول است. اما بعد از گذشت ۷۲ ساعت نباید درد شدید و آزار دهنده ای وجود داشته باشید.

آیا درد پس از کشیدن دندان شدید و آزار دهنده است؟

این موضوع که کشیدن دندان درد دارد کی موضوع کاملا بدهی و طبیعی بوده و همه افراد این درد را تجربه می کنند. اما موضوع اصلی که مطرح است، آن است که آیا درد پس از کشیدن دندان شدید و آزار دهنده است؟ در واقع باید بدانید که میزان درد بعد از کشیدن دندان به عوامل و پارامتر های مختلفی بستگی داشته و برای همه یکسان نیست.

عوامل مانند وجود عفونت در دندان، میزان مقاومت ریشه های دندان، شرایط لثه، شرایط فردی و جسمانی هر شخص از جمله عواملی هستند که بر روی میزان درد بعد از کشیدن دندان اثر می گذارند. به همین جهت نیز برخی از افراد ممکن است بعد از کشیدن دندانشان درد خفیف و آرامی را تجربه کنند و این درد برای برخی دیگر بسیار شدید و آزار دهنده باشید.

بخوانید  درمان خانگی سریع درد دندان کرم خورده در شب چیست ؟

آیا طبیعی است که دندان‌های اطراف دندان کشیده شده درد بگیرند؟

همان طور که گفتیم اگر پس از کشیدن دندان در آن ناحیه احساس درد کنید یک امر کاملا طبیعی و نرمال است. اما در برخی از مواقع افراد در سایر دندان‌های مجاور دندان کشیده شده خود احساس درد می کنند و این پرسش را دارند که آیا طبیعی است که دندان‌های اطراف دندان کشیده شده درد بگیرند؟ یا خیر؟

درد اطراف دندان های کشیده شده به ندرت اتفاق می افتد و این درد طبیعی نیست. در اغلب مواقع اگر در پروسه کشیدن دندان، سایر دندان ها آسیب ببینند، این درد ایجاد می شود. از این رو اگر شما بعد از کشیدن دندان خود، در سایر دندان های مجاور احساس درد کنید، بهتر است به دندانپزشک خود این موضوع را اطلاع دهید.

درد لثه بعد از کشیدن دندان

در پروسه کشیدن دندان ممکن است لثه تحریک شود یا آسیب ببیند. از این رو دچار درد شود. درد لثه تا ۴ روز بعد از انجام جراحی نرمال و طبیعی است. اما اگر مدت زمان این درد طول کشید، باید این موضوع را به دندان پزشک خود اطلاع دهید. در اکثر مواقع درد لثه ناشی از عفونت است.

بخوانید  درد ارتودنسی

درد لثه بعد از کشیدن دندان

درد کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟

درد کشیدن دندان برای هر فردی متفاوت است. اما این درد معمولا تا ۷۲ ساعت یعنی تا ۳ روز بعد از انجام جراحی دندان کشیدن از بین می رود یا بسیار خفیف می شود. اگر شما بعد از گذشت ۷۲ ساعت هنوز هم درد آزار دهنده ای در دندان کشیده شده خود حس کردید، بهتر است به دندانپزشکتان مراجعه کرده و این موضوع را با او در میان بگذارید. چرا که ممکن است عوامل دیگری بر روی درد کشیدن شما دخالت کنند.

راهکار های تسکین درد کشیدن دندان

برای تسکین درد دندان کشیده شده می توانید روش های مختلفی را امتحان کنید. در ادامه برخی از بهترین و ساده ترین راهکار های تسکین درد کشیدن دندان را برای شما توضیح داده ایم.

  • استفاده از قرص ها و داروهای مسکن
  • استراحت به میزان کافی
  • عدم مصرف نوشیدنی و غذا های گرم و سرد
  • پرهیز از وارد شدن هوا به داخل دهان
  • عدم مصرف مشروبات الکلی
  • پرهیز از مصرف دخانیات مخصوصا سیگار

با انجام موارد گفته شده، درد ناشی از کشیدن دندان کم تر شده و مدت زمان بهبود این درد نیز افزایش می یابد.

بخوانید  9 راهکارهای طلایی ترمیم مینای دندان که نمی دانستید

پیشگیری از درد کشیدن دندان

برای پیشگیری از درد کشیدن دندان لازم است تا به بهداشت دهان و دندان خود به خوبی برسید و مرتبا از مسواک، دهان شویه و نخ دندان استفاده کنید تا دهان شما از هرگونه چرک و عفونتی عاری شود. از طرف دیگر حفظ آرامش خود و کنترل استرس و اضطراب می تواند نقش بسیار موثری در پیشگیری از درد کشیدن دندان داشته باشد.

علاوه بر موارد گفته شده تخصص و تبحر دندانپزشک نیز به میزان قابل توجهی در کاهش درد کشیدن دندان اثر می گذارد. البته با رعایت تمام نکاتی که گفتیم باز هم شما بعد از کشیدن دندانتان احساس درد خواهید داشت و این موضوع به طور کامل قابل کنترل نیست. اما با رعایت نکات گفته شده تا حد قابل توجهی می توانید این درد را کاهش دهید.

جمع بندی

درد دندان بعد از کشیدن دندان یک امر بسیار رایج و طبیعی است. این درد بنا به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. شدت درد کشیدن دندان با توجه به شرایط هر کسی می تواند متفاوت باشد. با استفاده از روش های مختلف مانند مصرف مسکن و استراحت کافی می توانید تا حد زیادی این درد را تشکین دهید.

بخوانید  چرا برای ارتودنسی دندان را میکشند؟

توجه داشته باشید که درد کشیدن دندان حداکثر تا ۷۲ ساعت طول می کشد و اگر بیش از این مقدار احساس درد آزادهنده ای داشتید باید به دندانپزشک خود این موضوع را گزارش دهید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×