» سبک زندگی » راهنمای کامل نگهداری از گیاه پتوس در خانه
راهنمای کامل نگهداری از گیاه پتوس در خانه
سبک زندگی

راهنمای کامل نگهداری از گیاه پتوس در خانه

اسفند 16, 1402 150323

نحوه نگهداری از گیاه پتوس در خانه به چه صورت است؟ این گیاه یکی از معروف ترین گیاهان آپارتمانی به حساب می آید که با شاخه های آویزان و برگ های جذاب به شکل قلب زیبایی خانه را چند برابر نموده است. نگهداری این گیاه خیلی راحت است و افزون بر جذابیت و استقامت بالا، از گذشته تا به حال محبوب ترین گیاه از دیدگاه فنگ شویی بوده است. همچنین تاثیر بسزایی در اکسیژن سازی و پاکیزه نمودن هوا از آلاینده ها و انرژی های ناخوشایند و منفی دارد.

این گل جذاب و زیبا شامل اقسام متنوع با شکلی متمایز می باشد که من جمله آن ها می توان به پتوس سفید، ابلق و… اشاره نمود. چنانچه شما هم به این گل زیبا علاقه دارید با ما همراه باشید تا با نحوه نگهداری از آن در خانه آشنا شوید.

بخوانید  راهکارهای جلوگیری از رشد سایز پا

بهترین خاک جهت نگهداری از گیاه پتوس در خانه

بهترین خاک جهت نگهداری از گیاه پتوس در خانه
بهترین خاک جهت نگهداری از گیاه پتوس در خانه کدام است؟ این گیاه معمولا گیاه مستحکم و مقاومی است و می تواند در وضعیت خاک متفاوت، به صورت مطلوبی تحمل نماید و رشد و نمو یابد. چنانچه خاک زهکشی مناسبی داشته باشد این گل زیبا مشکل زیادی نخواهد داشت.

این گل در خاک های متنوعی با زهکشی مناسب و متوسط نمو می یابد ولی چنانچه خاک حاصلخیز باشد نمو گیاه مطلوب تر است. پتوس به منزله یک گیاه آپارتمانی در خاک های مخلوط با زهکشی مطلوب، کارکرد خوبی داشت.

نوع خاک این گیاه زیبا می تواند شامل کود های آهسته رهش باشد که احتیاج به کوددهی اضافه را کاهش می دهند. خاک مناسب جهت نگهداری از گیاه پتوس در خانه را می توانید به شکل آماده از گل فروشی ها خریداری نمایید. اگرچه روش دیگر این است که خودتان خاک این گیاه را با کود خانگی آن تولید کنید.

نور مناسب جهت نگهداری از گیاه پتوس در خانه

یکی از روش های نگهداری از گیاه پتوس در خانه نور مناسب می باشد. این گیاه معمولا گیاهی است که می تواند دامنه وسیعی از وضعیت نوری را تاب بیاورد. اگرچه بایستی بیان کرد که نور کافی جهت گل پتوس نور غیر مستقیم آفتاب می باشد.

بخوانید  برنج صدری خوب را از کجا بخریم؟

در این صورت چنانچه از این گیاه در خانه خود نگهداری می ‌کنید آن را در ناحیه ای از منزل قرار دهید حین سایه بودن، نور غیر مستقیم خورشید هم به آن بتابد.

از دیگر نکات مهم نگهداری این گیاه در منزل این است که نباید آن را در محلی بگذارید که نور مستقیم و داغ خورشید به آن بتابد. نور مستقیم خورشید جهت نگهداری گیاه پتوس در خانه به هیچ وجه مطلوب نیست و می تواند برگ های این گل جذاب را بسوزاند. در حقیقت نور کافی برای پتوس همان نور روشن خورشید می باشد که به صورت غیر مستقیم به گیاه می تابد.

نحوه آبیاری و نگهداری از گیاه پتوس در خانه

نگهداری از این گیاه در منزل (در آب)
آیا میان آبیاری و شیوه نگهداری از گیاه پتوس در خانه رابطه ای وجود دارد؟ همان گونه که بیان شد این گیاه معمولا گیاهی مقاوم و بادوامی است. اگرچه محل زندگی آنها نمناک است ولی در صورت کم آبی برای آن مسئله ای به وجود نمی آید. در شیوه آبیاری این گیاه بایستی به این مسئله دقت نمایید که چنانچه پتوس به محیط نمناک علاقه دارد ولی نباید خاک آن بیش از اندازه خیس شود. خیس ماندن بیش از اندازه خاک این گیاه سبب پوسیده شدن ریشه آن می شود.

بخوانید  فنگ شویی چیست و چه کاربردی دارد ؟ 6 قانون فنگ شویی ازدواج

علاوه بر این، این وضعیت سبب زرد شدن برگ ها هم می شود. بدین صورت حتما مطمئن شوید گلدان این گیاه شامل حفره های زهکشی در کف است تا آب زائد بعد از آبیاری گل از گلدان بیرون آید.

نکته حائز اهمیت دیگر، زمان آبیاری این گل می باشد. آبیاری گل پتوس در تابستان و بهار یعنی در فصل های نمو گیاه حدودا هر هفته یکبار کافی است. ولی آبیاری این گیاه در فصل سرد سال همانند فصل گرم سال نیست. همانطور که می دانید این گیاه در فصل زمستان به خواب می رود و نمو کمی خواهد داشت بهتر است دو هفته یکبار به آن آب بدهید.

فراهم نمودن دمای مناسب جهت رشد و نگهداری از گیاه پتوس در خانه

یکی دیگر از روش های نگهداری از گیاه پتوس در خانه فراهم سازی دمای مناسب جهت رشد آن می باشد. زیستگاه اصلی این گیاه جذاب جزایر سلیمان و ناحیه مرطوب و شرجی می باشد. در این صورت این گل در ناحیه هایی با دمای ۲۱ تا ۳۲ درجه سانتی گراد مناسب ترین رشد و نمو را دارد.

بدین صورت بهتر است این گیاه را در محلی نگهداری نمایید که تقریبا در این محدوده دمایی واقع شده باشد. با این وجود این گیاه می تواند وضعیت دمایی دیگر تا ۱۲ درجه سانتی گراد را هم به صورت مطلوبی تاب بیاورد. ولی دمای کمتر از ۱۲ درجه سانتی گراد سبب کم شدن نمو گیاه شده و برگ این گل به رنگ سبز تیره تحول پیدا می کنند.

بخوانید  سنگ نمای ساختمان و چه کاربردی دارد + انواع آن

کود مورد نیاز جهت نگهداری از این گیاه در منزل

جهت نگهداری از گیاه پتوس در خانه به چه کودی نیاز است؟ معمولا این گیاه احتیاج زیادی به کود ندارد. ولی همانطور که می دانید در بیشتر خاک گلدان ها هیچ نوع ماده مقوی موجود نمی باشد. در این صورت می توانید ماهانه یک مرتبه از هر مدل کود گیاهان آپارتمان متعادل که در اختیار دارید را بکار ببرید.

نگهداری از این گیاه در منزل (در آب)

در این مقاله در خصوص نگهداری از گیاه پتوس در خانه را به صورت کامل ارائه داده ایم. این گل همانطور که می دانید جزو گیاهان گرمسیری می باشد و می تواند در آب هم ریشه بدهد و نمو مناسبی داشته باشد. کلیه لوازمی که برای این عمل احتیاج دارید یک گلدان شیشه ای، مقداری آب و کمی کود مایع می باشد. چنانچه تمایل به نگهداری و مراقبت این گیاه در آب را دارید بایستی مراحل زیر را طی نمایید:

گیاه پتوس از گیاهان تولید کننده اکسیژن

•برای آغاز بایستی یک گلدان پاکیزه و شفاف را تهیه کنید، شیشه های مربا هم برای این عمل مطلوب می باشند. این نوع گلدان های شیشه ای به شما یاری رسانده تا به آسانی تحولات ریشه را ببینید.

بخوانید  نیاز محصولات برقی

•درون شیشه را با آب تمیز پر نمایید. برای این کار آب لوله کشی همواره مطلوب است. چرا که اغلب گل ها می توانند به صورت مطلوبی در آن نمو یابند. اما اگر آب لوله کشی در ناحیه شما دارای مقدار زیادی کلر باشد لازم است ان در یک کاسه رو باز قرار دهید و بگذارید تا یک شب درون آن باقی بماند. بدین صورت کلرهای این آب از بین می رود. به علاوه این عمل را پیش از هر بار آبیاری به هر گل نیز بایستی انجام دهید.

•پیش از گذاشتن قلمه در آب بهتر است چند قطره کود مایع به آب بی افزایید. هر گونه کود مایع برای این گیاه جذاب مناسب است.

•اکنون قلمه خود را در آب قرار دهید. بایستی اطمینان حاصل نمایید که قسمت های بریده شده آن به صورت کامل توسط آب احاطه شده است. بعد از طی چند هفته، ریشه های جذاب را بر روی قلمه خواهید دید. در این مدت زمان، ریشه ها رشد یافته و قلمه مهیای پروراندن گیاه پتوس زیبا و جدید می باشد.

•هر ۲ تا ۳ هفته ۱ بار، آب گلدان را لازم است عوض نمایید. چرا که آب با گذشت زمان اکسیژن خود را از دست می دهد و فقدان اکسیژن در آب هم می تواند سبب مشکل در نمو گیاه شود.

بخوانید  7 نکته کلیدی برای پرورش گیاهان آپارتمانی در خانه که باید بدانید

•در ادامه بایستی همیشه ریشه های گیاه را ارزیابی نمایید تا بیرون از آب نباشند و هر ۴ تا ۶ هفته ۱ بار لازم است به گیاه کود بدهید. فراموش نکنید کود را در ۱/۴ قدرت پیشنهاد شده رقیق کنید. به عنوان مثال به صورت استاندارد بایستی ۲ میلی لیتر کود را در ۱ لیتر آب حل نمایید به جای ۱ لیتر ۴ لیتر آب بکار ببرید.

•در نتیجه ملاحظه نمایید که امکان دارد پس از مدت زمانی گلدان پتوس محل مناسبی جهت نمو جلبک ها شود. امکان دارد بخواهید جهت رفع این جلبک ها از مواد شیمیایی خاص بهره ببرید. ولی بایستی ملاحظه نمایید که این مواد سبب صدمه دیدن گیاه پتوس شما خواهند شد.

بدین جهت در طی نگهداری از گیاه پتوس در خانه توسط آب لازم است جهت رفع جلبک های از یک مسواک قدیمی یا پارچه کوچک بهره ببرید. این جلبک ها را می توان با ساییدن برطرف نمایید. می توانید گلدان را هم به صورت کامل شستشو نمایید. در این وضعیت گیاه پتوس را به گلدانی دیگر که توسط آب تازه پر شده است انتقال نمایید و گلدان اصلی را به صورت مطلوبی پاکیزه نمایید. پس از آن گیاه را به گلدان خود برگردانید.

بخوانید  با این اصول زیبایی طراحی و محوطه سازی ساختمان را بیشتر کنید

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×